Welke banden bij welk type ondergrond?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
P I M
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1244
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 18:57
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Carbon 3

Biking Rebel schreef:Die lijst in de eerste post...ïk verbaas me dat die lijst nog niet is aangepast aangezien het niet gebasseerd kan zijn op ervaringen van mensen die daadwerkelijk weten waarover ze praten.
Als voorbeeld:
Los zand met een smalle band rijden EN met noppen, dat is vragen om een band die alle kanten op gaat. Smal = veel druk op een smal oppervlak en dat betekend dat een band wegzakt in het zand. En dan ook nog met hoge spanning...3 bar, het is geen asfalt waar je op rijdt! Met 3 bar heb je nauwelijks grips in de bochten, om over comfort en controle van je fiets nog maar niet te spreken. Kortom, mocht je als beginneling hier goede informatie zoeken, dan kun je beter het topic doornemen en dan bepalen wat je zelf wilt uitproberen.
Ik zeg: Pas 'm aan :-q. Al lijkt me dat vrij lastig, aangezien je IMHO eigenlijk overal (uitgezonderd modder) het best voor de wat bredere band zou kiezen. Ook het profiel van de band is gedeeltelijk eigen voorkeur, dus heel veel kun je daar ook niet over zeggen, hoogstens wat jouw persoonlijke voorkeur zou zijn.
SBTElite
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 17:49

Heb sinds kort de Conti Raceking supersonics 2.2 eromheen liggen, ben zeer benieuwd hoe het rijdt :P
Gs320
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 24 juli 2009, 20:05

Kan iemand iets nuttigs zeggen over de Schwalbe Little Albert. Ik heb deze nu erom liggen maar kan er niks over vinden.
Gebruikersavatar
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2436
Lid geworden op: vr 13 oktober 2006, 10:53
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel HT

Gs320 schreef:Kan iemand iets nuttigs zeggen over de Schwalbe Little Albert. Ik heb deze nu erom liggen maar kan er niks over vinden.

Als je er zelf mee rijdt kun je er toch het beste iets over zeggen ;)
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

hier is 1 iets nuttigs.

Ze hebben enorme noppen die ver uit elkaar staan = Goed in modder, natter terein, plaatsten waar grip nodig is.
Niet goed in bijv: zand, (graaf teveel), afphalt (loopt te zwaar).


Kan je hier iets mee?
Gs320
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 24 juli 2009, 20:05

Daar kan ik zeker wat mee. Had al het gevoel alsof ze niet echt lekker reden in het losse zand. Maar kan ze niet vergelijken omdat het mijn eerste banden zijn.

Denk eraan ze te vervangen mede omdat er een slag in de voorband zit. Niet in de velg.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Weet je wat zo grappig is? In sommige omstandigheden zijn smalle banden beter in de modder dan brede. Ook grote noppen hebben echt niet altijd nut.

Sommige modderparcoursen hebben een zand-onderlaag. Smalle banden snijden eenvoudig door de modder heen en vinden hun grip in de harde onderlaag. Met brede banden blijf je "drijven" op de modder. Zo werkt het met terreinrijden met Land Rovers ook, weet ik uit ervaring.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

Kapitein Iglo schreef:Weet je wat zo grappig is? In sommige omstandigheden zijn smalle banden beter in de modder dan brede. Ook grote noppen hebben echt niet altijd nut.

Sommige modderparcoursen hebben een zand-onderlaag. Smalle banden snijden eenvoudig door de modder heen en vinden hun grip in de harde onderlaag. Met brede banden blijf je "drijven" op de modder. Zo werkt het met terreinrijden met Land Rovers ook, weet ik uit ervaring.

Klopt ook. Maar little alberts zijn toch echt meer modder banden.
En smalle bandjes rijddt indd wel ideaal in echt losse verse natte modder, maar als je dikke klei hebt (limburg) ben je toch beter af met dikke nop banden i.m.o. Met wegzakkende dunne bandjes ondervindt je anders zoveel weerstand.
driven
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1062
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 18:55
Mijn mountainbike: staat te koop

ik heb nu net de orginele nobby nic 2.4 alpencross vervangen door racing ralph 2.25 ben benieuwd of ik t verschil merk,
maareh dat sommige hier met ca 2 bar rijden in hun banden?ik weeg 100 plus dus lijkt me niet te werken voor mij :tong
a donkey doesn't hit the same stone twice...
de verschrikkelijke sneeuwman is coming....
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heeft er iemand ervaring met de Ritchey Z-max Classic 2.35?

Mijn toepassing:
- XC, wisselend harde / zachte ondergrond, afwisselend droog en nat
- ga met de fiets naar de ATB routes waardoor factor gebruik asfalt / off road circa 1/3 is

Prijs is zoveel lager dan die van de gevestigde orde (Schwalbe / Continental) dat ik m t proberen waard vind, mits er uiteraard niet al te veel overtuigend negatieve reacties komen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Glennz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 19:46

ik gebruik deze banden wel is op me mtb. Ze zijn inmiddels wel afgesleten maar ik vond de prestaties van deze band erg goed voor wat je ervoor betaald. Grip is super; op klimmetjes en in de bochten was ik echt verbaasd. Verder is de rolweerstand 'gewoon', let wel op dat ik de banden redelijk hard had (2.7 bar) opgepompt. Mijn enige minpunt was dat ik er nogal snel doorheen sleet. Ik heb er 6 maanden "non-stop" op gereden, zo'n 1000 km en dan vooral voor de winter/blubbertochten (omdat me smart sam's zo verschrikkelijk SLECHT presteren ik door de modder moet)

hoop dat je er wat aan hebt;

Glenn
Kamibassie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 18 december 2008, 19:04
Mijn mountainbike: is matzwart en komt aus Deutschland

driven schreef:ik heb nu net de orginele nobby nic 2.4 alpencross vervangen door racing ralph 2.25 ben benieuwd of ik t verschil merk,
maareh dat sommige hier met ca 2 bar rijden in hun banden?ik weeg 100 plus dus lijkt me niet te werken voor mij :tong
Ik rij met RR en NN. de RR ligt achter en staat op 2.7 bar de NN ligt voorop met 2.3 bar. ik weeg ongeveer 95 kg :-q .
Ach...het is maar wat je zelf prettig vind.
broeckie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 21 juli 2008, 19:37
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29 carbon 3

Ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb nu standaard banden van scott erop zitten, deze lijken op de RR.
Nu is mijn vraag is het verstandig om NN aan te schaffen in verband met de winter, regen en modder ect?
Gebruikersavatar
T-Kops
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 3 oktober 2008, 17:20
Mijn mountainbike: Koga X29-runner

broeckie schreef:Ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb nu standaard banden van scott erop zitten, deze lijken op de RR.
Nu is mijn vraag is het verstandig om NN aan te schaffen in verband met de winter, regen en modder ect?
verstandig zeker, als je het geld er voor over hebt, NN is meer een nat weer band, grotere noppen en meer grip. die banden waar jij nu mee rijd, zijn dat de scott oxyd? die zijn meer geschikt voor droge ondergrond en hebben geloof ik (correct me if i'm wrong) ook veel lagere zijdelingse noppen dan de RaRa, laat staan de NN.
broeckie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 21 juli 2008, 19:37
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29 carbon 3

T-Kops schreef:
broeckie schreef:Ik heb even jullie advies nodig.
Ik heb nu standaard banden van scott erop zitten, deze lijken op de RR.
Nu is mijn vraag is het verstandig om NN aan te schaffen in verband met de winter, regen en modder ect?
verstandig zeker, als je het geld er voor over hebt, NN is meer een nat weer band, grotere noppen en meer grip. die banden waar jij nu mee rijd, zijn dat de scott oxyd? die zijn meer geschikt voor droge ondergrond en hebben geloof ik (correct me if i'm wrong) ook veel lagere zijdelingse noppen dan de RaRa, laat staan de NN.
De banden waarmee ik nu rijd, zijn ind de Scott oxyd. Met deze banden vind ik dat ik nu ook al niet al te veel grip heb. Maar als ik besluit om voor de NN te gaan, kan ik daar dan ook die groene latex binnenbanden van Michelin voor gebruiken want dan bespaar ik weer wat gewicht:P
Plaats reactie