advies over een nieuwe XC - all mountain combo?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
TreeBasher
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 14:28
Mijn mountainbike: Giant XTC 29", Agent!Bikes Cooper
Contacteer:

hallo mtb'ers

Na een jaar of 5 wielrennen en wat fietsen huren in bikeparken wil ik stoppen met wielrennen en gaan xc mountainbiken en in de vakantie wat all mountain rijden. Ik wil wel graag in de alpen flink uit de voeten kunnen. (140 - 160 mm verstelbare veerweg voor, 130 achter) Dit is allemaal in de toekomst (begin volgend jaar). Het bedrag waar ik naar kijk is voor mij iets waar ik voor moet sparen, nou is mijn vraag dus; kunnen jullie mij helpen met een frame vinden dat een beetje zware all mountain aankan, maar waar ook nog lekker mee te XC´en is.

Ik ben van plan hem zelf op te bouwen, maar voorstellen voor volledige bikes zijn ook van harte welkom.

ik overweeg fietsen als:
Cube ams 125
Cube fritzz
SC Heckler
Giant Trance

Mijn idee is om als ik XC rijd gewoon met 3 voorbladen te rijden en als ik all mountain ga rijden een 2 speed chainguide te monteren (race face atlas)

budget is rond de 2500 eurie
Laatst gewijzigd door TreeBasher op vr 4 september 2009, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Keihard.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TreeBasher schreef:hee mtb lui
Brrrrr... :-{
TreeBasher schreef:Ik wil wel graag in de alpen flink uit de voeten kunnen. (140 - 160 mm verstelbare veerweg voor, 130 achter)
Waarom perse meer veerweg voor (140-160) dan achter (130)? Lijkt me zeker om te XC'en niet direct een voordeel.
TreeBasher schreef:kunnen jullie mij helpen met een frame vinden dat een beetje zware all mountain aankan, maar waar ook nog lekker mee te XC´en is.
Ik vind het al lastig genoeg om trail, all mountain, enduro, freeride uit elkaar te houden van tijd tot tijd, maar wat moeten we in vredesnaam onder 'zware all mountain' verstaan?

Wat wil je Single Pivot, Maestro/VPP, Horstlink, ...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Die Cube AMS moet je heel snel afzinken uit de lijst.
De Fritz daarentegen kan wel kandidaat blijven en zo heeft Cube voor 2010 nog wat alternatieven.

De Heckler is een alleskunner, maar zal qua prijs van het frame al een groot deel van je budget aanvreten.
Het is in ieder geval een aanmerkelijk duurdere keuze dan de overige opties die genoemd zijn.

Giant Trance... kan je op zich ook veel mee.

Als je voor 'zware all mountain' (idd vreemde term, maar okay) gaat dan zal je eens uit moeten kijken naar een bike met High Volume demper. Dan heb je wat meer reserve met springen.

Ik kan wel een vurig betoog afsteken over m'n Heckler, maar dat geeft een te eenzijdig beeld, omdat ik geen goed beeld van de andere opties heb en dus niet goed kan vergelijken om een goed onderbouwd advies te geven.
An sich ben ik erg tevreden met de Heckler! Ik doe er XC mee, maar ga er ook mee naar de Filthy Trails.
De Yeti 575 die ik heb voelt wat minder stevig aan voor dat werk, maar schijnt het ook aan te kunnen alleen voel ik het zelf anders...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
XTC999
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 894
Lid geworden op: zo 16 april 2006, 13:29
Mijn mountainbike: is bijna altied smerig
Contacteer:

Ik mis in jou lijstje de Trek Fuel EX, en als je zwaarder wil de Remedy. Alleen lijkt me dit niet zo'n fijne fiets voor het XC werk. Maar de EX kun je prima gebruiken voor XC.
takezo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: do 10 maart 2005, 23:12
Mijn mountainbike: Cove Shocker 2k11

Voor xc is een Trance heel goed te doen, ook de X versie nog wel maar als "zware all mountain" net zo iets is als "lichte enduro" dan heb je op de trance niet veel te zoeken (geen bikeparks oid).

Maar een trance X 125mm met bijvoorbeeld een Magura Thor 100/140mm... jammie

De ander fietsen heb ik geen ervaring mee.
I spam therefore I am!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

XTC999 schreef:Ik mis in jou lijstje de Trek Fuel EX, en als je zwaarder wil de Remedy. Alleen lijkt me dit niet zo'n fijne fiets voor het XC werk. Maar de EX kun je prima gebruiken voor XC.
Ik zou in het geval van 'zware all mountain' naast de AMS ook de Fuel EX schrappen.
De Remedy is prima voor XC en veel geschikter voor het zware werk dan de Fuel EX.

Belangrijke kanttekening: alles valt of staat met de souplesse van je rijstijl. Ik vermoed dat je in de lompe hoek zit (je had toch 3 fietsen getrashed?) en dan kan je beter de Fuel EX mijden en dan de Remedy op je lijstje zetten.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
takezo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: do 10 maart 2005, 23:12
Mijn mountainbike: Cove Shocker 2k11

Wicked DJ schreef: Belangrijke kanttekening: alles valt of staat met de souplesse van je rijstijl. Ik vermoed dat je in de lompe hoek zit (je had toch 3 fietsen getrashed?) en dan kan je beter de Fuel EX mijden en dan de Remedy op je lijstje zetten.

Schrap dan ook de Trance maar.
I spam therefore I am!
TreeBasher
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 14:28
Mijn mountainbike: Giant XTC 29", Agent!Bikes Cooper
Contacteer:

cheeta schreef:
TreeBasher schreef:hee mtb lui
Brrrrr... :-{
zo beter? :D
cheeta schreef:
treebasher schreef:Ik wil wel graag in de alpen flink uit de voeten kunnen. (140 - 160 mm verstelbare veerweg voor, 130 achter)
Waarom perse meer veerweg voor (140-160) dan achter (130)? Lijkt me zeker om te XC'en niet direct een voordeel.
Ik dacht de vork met U turn of andere verstelbare veerweg naar 100 mm te zetten om te gaan XC'en
cheeta schreef:
TreeBasher schreef:kunnen jullie mij helpen met een frame vinden dat een beetje zware all mountain aankan, maar waar ook nog lekker mee te XC´en is.
Ik vind het al lastig genoeg om trail, all mountain, enduro, freeride uit elkaar te houden van tijd tot tijd, maar wat moeten we in vredesnaam onder 'zware all mountain' verstaan?
All mountain/ bikepark, datsoortingen.
cheeta schreef:Wat wil je Single Pivot, Maestro/VPP, Horstlink, ...?
Ik bike nog niet zo lang, dus ik heb absoluut geen enkel idee van wat daarvan lekkerder, en minder lekker rijdt.

Waarom geen trance? Bobby rijdt ook al 2 jaar op een trance met pike en heeft deze zomer een bikeparktour door heel europa gedaan, en sprong de eerste en tweede dirt op soesterhoogt er mee :o

over mijn rijstijl hoef je niet meer bang te zijn, die is in de afgelopen paar jaar flink verbeterd. Bovendien waren de fietsen die ik crashte van dermate kwaliteit dat demo ze eigenlijk doormidden wou breken. (heeft ie letterlijk gezegd)
Keihard.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

120 mm en XC gaan ook nog prima hoor ;)

Op m'n Heckler rij ik zelfs Xc tracks met 145mm en dat gaat prima. Op m'n echte XC bike gaat het uiteraard allemaal net even wat beter (of gewoon 'beter') , maar op zich is het met meer dan 100mm ook te doen. Dan help je de geometrie van de All Mountain niet zo om zeep ;)

Bobby zag ik vorig weekend nog op de Filthy Trails en idd op zn Giant.
Je kan zo'n bike lang heel houden, maar hij heeft verder weinig reserve.
Het is maar niet hoeveel zekerheid je voor jezelf wilt inbouwen met de fiets ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
TreeBasher
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 14:28
Mijn mountainbike: Giant XTC 29", Agent!Bikes Cooper
Contacteer:

heeft iemand ervaring met de blur LT?
http://www.feedthehabit.com/mountain-biking/2007-santa-cruz-blur-lt-bike-review/ schreef:The Blur LT can be outfitted as an XC, endruo or long-travel trailbike–depending on your preference. Slap a 100mm travel fork on there, and you’ll have razor-sharp handling and straight-as-an-arrow climbing. Or, slap a 160mm for on it and enjoy buttery-smooth descents and rock gardens that feel like fire roads. Either way, the bike can be outfitted in the 30 lb. range plus or minus a couple of pounds.
Keihard.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

TreeBasher schreef:heeft iemand ervaring met de blur LT?
Je hebt dus een flink budget?

Er zijn er genoeg die ervaring hebben met de LT, maar of ze hier veel aanwezig zijn durf ik hardop te betwijfelen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
TreeBasher
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 14:28
Mijn mountainbike: Giant XTC 29", Agent!Bikes Cooper
Contacteer:

Laten we zeggen dat mijn budget variabel is, plus dat ik in een fietsenzaak werk en alles voor inkoop prijzen kan krijgen.
Keihard.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

TreeBasher schreef:Laten we zeggen dat mijn budget variabel is, plus dat ik in een fietsenzaak werk en alles voor inkoop prijzen kan krijgen.
Een Santa Cruz laten doorleveren lijkt me nog best lastig ;)
En inkoopprijzen in NL zijn in vele gevallen de verkoopprijzen in Duitsland en de UK (And I'm entitled to say so ;) ), dus dat is eigenlijk geen argument.

Reken bij aankoop van een Santa Cruz gewoon op de volle mep en als je al doorgeleverd krijgt is de marge nog bedroevend ook, dus scheelt het 'in the end' eigenlijk helemaal niks t.o.v. de consument die niet bij een fietsenzaak werkt.

Blur LT frame zit in België rond de 2000 euro en in de UK rond de 2200 euro.
Dan kom je heeeel snel op 2500 euro ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
TreeBasher
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 14:28
Mijn mountainbike: Giant XTC 29", Agent!Bikes Cooper
Contacteer:

:-{ maar zoiets zoek ik dus. Zijn er frames als dat met een wat vriendelijker prijskaartje
Keihard.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gary Fisher Roscoe? http://fisherbikes.com/bike/model/roscoe-iii" target="_blank
past nog mooi in je budget ook: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort" target="_blank
Al denk ik dat een Cannondale Prophet of Rize ook geen slechte keus. In ieder geval de Prophet heeft zich wel bewezen als een frame dat het ruige werk niet schuwt. Als je er dan een Talas 110-150 inzet en een DHX achterdemper heb je een hele leuke fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie