No-name(?) Carbon frames

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Statement:

ik koop liever een goedkoper alu frame uit china, dan een carbo frame uit China.

Reden is simpel en van technische aard.... tuurlijk, een alu frame moet gelast worden en dat vergt ook kennis en kunde. Het probleem bij carbon is echter dat het risico verhaal, bewezen, groter is. Goedkopere carbo frames worden gemaakt middels rubberen blaasbalgen/ballonen waarover carbon matten worden gelegd om zo tot een vorm te komen. De menselijke factor in deze is veel groter dan bij het produceren van een alu buis. Bij een alu frame is dan nog enkel (los van het al dan niet deugdelijke ontwerp) het lasproces de enige zwaarwegende menselijke factor. Bij carbon is dit dus het keer op keer handmatig opleggen van de meerdere matten carbon. Zodra er bij het opleggen van deze matten een vezel knakt door een te scherpe vouw, dan is een lokale verzwakking reeds een feit. De truc is echter dat dit niet zo goed te detecteren is.

Oplossen of omzeilen van problemen in deze grote variatie die ontstaat door de menselijke hand, is simpel weg de constructie enorm te 'overbouwen'. Dit geeft echter dus meer gewicht omdat je meer material gebruikt. Wat ik echter meer en meer merk, is dat ook de goedkopere carbon frames ' zonder naam' toch wel erg licht zijn.... juist hiervan gaan mijn nekharen recht op staan....

Carbon is in de laatstejaren booming. Logisch, het smoelt goed en het verkoopt zichzelf mede hierdoor. 'Het is licht', verkoopt ook altijd... dat zagen we jaren terug ook bij de introductie van alu frmes. Bij de fietsenmaker op de hoek verkoopt men nog steeds de alu stadsfiets met deze term, terwijl men vergeet te vertellen dat de alu fiets net zoveel uiteidelijk weegt als zijn stalen broer. Van het lichtere materiaal heb je simpel weg meer nodig om het even sterk te maken. Wat ik hier mee wil zeggen is dat veel van het carbon spul gewoon verkocht en gekocht wordt puur vanwege de marketing van het geheel. Niet zo zeer om de technische meerwaarde... Er zijn legio gebruiks van carbon spul zoals zadelpennen die nog niet half in de gaten hebben dat ze gewoon op alu spullen rondrijden met een carbon laagje er om heen om het carbon te laten lijken... dat lijkt het ook, want dat is het aan de buitenkant... maar mechanische gezien is het nog steeds gewoon een alu onderdeel.

Mijn advies als je per ce voor carbon wilt gaan; besef je dat er veel rommel op de markt is.. Besef je ter degen wat de reden is geweest dat de Chinese overheid vrij recent de export van carbon frames onder verscherpt toezicht en een strek regime heeft gezet... strengere controles bij daarvoor aangewezen bedrijven voor een batch frames het land mocht verlaten. De Chinese industrie heeft een twijfelachtige naam gekregen door een hoop koekenbakkers die gevoed worden door de westerse drang goedkoop geproduceerd te krijgen... dat er dan minder nauw met de regels gewerkt wordt is evident. Speelgoed dat gif bevat... en carbon producten die de europese richtlijnen niet eens benaderen komen zodoende toch bij de consument terecht....

http://www.dirty-pages.net/nieuws/nieuw ... p?id=35604

Koop carbon om de eigenschappen die het heeft... de mechanische eigenschappen, niet om de looks... Althans, niet op de eerste plaats. Daarbij zijn frames die simpelweg uit carbon zijn, niet direct een compliment voor wat carbon kan... het ontwerp, of liever de vorm van een frame komt bij een goed mechanisch ontwerp voort uit de eigenschappen die men wilt behalen mét carbon als bouwmateriaal. Niet andersom... veel of liever gezegd het meeste van carbon dat op de markt momenteel te koop is, voldoet niet aan dit ontwerpcirteria en voldoet enkel aan het beeld dat het goed smoelt. Niet omdat het lichter is of omdat het de eigenschappen van het materiaal op een ideale manier benut.

Mening: goedkoop = duurkoop... in deze zeker.
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Dat hij uit dezelfde fabriek komt als Scott is mogelijk, maar hij lijkt in ieder geval 0% op een Scott.

Verder heb je hier in Brazilië ook wel aardig wat Tjap Tjoy merken die een frame in China kopen en hun naam er op knallen en verkopen.
Nou wilt dat allemaal niks zeggen over de kwaliteit, want Scott Spark's hebben ook grote problemen gekend. (ok, dat was de ophanging, maar toch)

Wel vraag ik me af over die garantie. Want inderdaad 2 jaar is niet veel voor Carbon en daar komt nog eens bij, wie gaat jou fiets opbouwen?
Want ik weet nu al wat de importeur/fabrikant gaat zeggen bij een scheur of breuk. " Wij hebben samen met de afdeling Technologic Research
geconstateerd dat er te veel kracht op draaiende onderdelen is plaats en daardoor uw frame het heeft begeven. Voor dit zijn wij niet aansprakelijk
en kunt u uw probleem niet op de garantie verhalen." Zoiets zullen ze dan schrijven.

Goed voor 600 euro heb je een carbon frame. Het is geen gekke prijs wanneer je de productie prijzen weet.
Je zult hem eens moeten bekijken. Belangrijke punten zijn de 3 hoeken zadelpen, bottemcranck en balhoofd. Zijn die versterkt of niet enz.

Nou veel plezier.
rogersantos
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 24 april 2007, 17:06

is er misschien iemand die dit frame al heeft gezien bij Extra parts?
Laat nooit je fiets onbewaakt staan bij wedstrijden, marathons en toertochten!
manuelt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 30 oktober 2007, 12:33

Het lijkt me stug dat een merk als Scott zou toestaan dat eenzelfde frame van carbon gebouwd en verkocht zou worden. En dan nog in dezelfde fabriek als waar hun ze laten bouwen. Wordt vaak geroepen dat iets uit dezelfde fabriek komt maar ik gellof er niet in. En dan nog zegt het helemaal niks. Ik kan bijvoorbeeld ook een fiets bouwen voor 1000 en voor 150 euro. Ik heb ze dan beide gebouwd maar geloof me op die van 150 gaat echt niet dezelfde kwaliteit materiaal.
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Gelukkig
bikerider2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 21 maart 2006, 15:57
Contacteer:

Maar hoe zit het dan met bedrijven/lbs'en die een carbon frame labelen. En dan pak ik misschien de verkeerde maar bv Van Tuyl. Zij hebbben in de fietswereld volgens mij best een goede naam. Maar hoe is hij carbon frame dan?
-------------------------
Cannondale Flash Himod 2013
Cannondale Taurine 2008
Fourty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 17:34
Mijn mountainbike: Cannondale F29 Carbon3

Oordelen over de carbonframe's van van Tuyl kan ik niet.
Ik rijd zelf op een aluminium VT250.
Over de service van van Tuyl kan ik kort zijn. Perfect Het lakwerk van mijn frame was beschadigd.
Bij veel firma's verzand je dan in een discussie of dat dit door gebruik komt of veroorzaakt is door een eventuele fout in het lakproces.
Ze hebben het beschadigd deel van mijn frame kosteloos opnieuw gelakt.
Je ziet werkelijk geen verschil met ander deel van het frame.

Zelf al eens een pech geval met een Koga/Miyata gehad. Ze hebben gewoon geen boodschap aan je bij Koga. Zal dus nooit meer een Koga aanschaffen.

Overgens ook al eens gehoord dat een gerenomeerd merk als Scott onder garantie voorwaarde probeerde uit te komen.
Is je LBS dan niet volhardend naar Scott toe dan heb je gewoon pech.
Justice Strike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 21:13

Ik wil nog wel iets toevoegen aan deze (oude) discussie. Ik heb een goed aantal jaren carbon wedstrijdboten gerepareerd en mijn ervaring met het materiaal is dat het na verloop van tijd erg slap word. We hebben boten gehad die na enige tijd totaal slap waren geworden. Dit ligt nu eenmaal in het aard van het materiaal, maar dit is niet iets wat bekend is bij een ieder.

Een carbon frame heeft dus ook maar een beperkte houdbaarheid, welke ook direct gerelateerd is aan het gebruik en de leeftijd. Wil je dus iets lang nog kunnen gebruiken, is het wel aan te raden om aluminium of staal te nemen.
xplorer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1167
Lid geworden op: vr 16 november 2007, 22:29
Mijn mountainbike: (s) zijn kwalitatief beter dan mijn prestaties ;)

Als je nu op de site van Han kijkt zie je dat er een Isaac frame staat voor nog geen 150 euro meer, de keuze lijkt me dan niet zo moeilijk.....
Ray.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 10:46
Mijn mountainbike: Epic...!

@Dekerfs....... wat mij betreft de vinger op de zere plek! It's all about marketing :-)
It is you who can make a difference
Justice Strike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 21:13

ja goed... laten we wel wezen. Carbon fiber is ansich niet heel moeilijk is om te verwerken. Ik denk dat een leek nog makkelijker met carbon fiber overweg kan dan met aluminium. het zijn voornamelijk de materialen die heel duur zijn. Plus de epoxy die je wenst te gebruiken. Mooie epoxy (helder doorzichtig, niet geel) is nu eenmaal duurder.

een frame voor 150 euro, dat kan kwa materiaal kosten al niet een all carbon frame zijn. Ik heb voor 150 euro misschien net een mat van 4 vierkante meter en de epoxy om dat te verwerken. Kan me niet voorstellen dat ze zoveel goedkoper in kunnen kopen dat ze die prijs kunnen realiseren.
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Op dit moment zijn er nagenoeg geen frames meer van de top fabrikanten welke niet in china zijn gemaakt. laatst nog een stuk gelezen over Cannondale die zijn fabricage verplaatst naar Azie.
Dit doen ze omdat de arbeid daar simpelweg stukken goedkoper is.
Bij alle van kunsstof gemaakte producten is de kwalietscontrole zeer belangrijk , bijna net zo belangrijk als de engineeringsvoorschriften en de controle op de gebruikte materialen en de juiste toepassingen.

Bij de No-Brand frames zie je vaak dat deze zwaarder zijn dan de topmerken en dat heeft te maken met de gebruikte materialen.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat iets beter of slechter is, het heeft eerder te maken met innovatie en naam van de fabrikant. Vergelijk het eens met Seat en Audi. Stap in een Seat, rij een stukje en het is best een goeie auto. Stap dan in een gelijkwaardig gemotoriseerde Audi en rij hetzelfde rondje en voorwaar het bevalt beter. Dan komt het prijskaartje om de hoek en leg dan de verschillen nog maar eens uit....

Groeten van een Audi rijdende Roppie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Moet je alleen geen Seat Exeo nemen ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Roppie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 22:09
Mijn mountainbike: Liteville 301 Mk9, Xtrail XX1
Contacteer:

Das dan wel weer een oude Audi terwijl het een nieuwe Seat is. Precies de spijker op z'n kop dus.
Hoewel een Spijker ook niet slecht is :-)

Zo gaat het dus ook vaak met frames. De oudere generatie als no Brand verkopen en de innovaties toepassen op je merk frames.
Het blijven overigens altijd 8 buizen en een hoop stickers die het karakter van de fiets bepalen, Gek toch?
Roverberg
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 27 september 2011, 20:21

waar kan ik carbon noname frames vinden?
Plaats reactie