Wat is er mis met een Cube?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik volg nu een tijdje het forum en heb zoveel mogelijk postings gelezen.

Ik ben zelf aan het kijken voor een fully (wegens rugklachten heb ik mijn xr2 aan mijn vriending doorgepasst en mag ik een nieuwe uitzoeken :D ) en mijn oog was in eerste instantie gevallen op een Cube AMS Comp. Na flink wat gelezen te hebben heb ik mijn budget wat naar boven bijgesteld richting Euro 2000 - 2500. Ik moet toch nog eerst op vakantie, dus kan nog een maandje doorsparen. Ik heb proefgereden op een Cube AMS pro XT en die reed prima wat mij betreft. Enige vergelijkingsmateriaal wat ik heb is een gazelle XR2 overigens. Dit is wel een optie voor mij alhoewel ik de AMS pro mag R1 ook wel zie zitten. Nog mooier(in blauw wit) namelijk en betere componenten.

Nu heb ik flink wat posts doorgelezen, maar ik krijg het idee dat er een soort van negatieve sfeer rond cube hangt. Eigenlijk wordt er van alles (trek, cannondale, epic, rose) geadviseerd behalve cube. Vaak hoor je dan dat je beter een goed frame kan kiezen met mindere afmontage. Ik snap niet zo goed wat er nu mis is met zo'n frame van cube en waarom een ander frame nu zoveel beter is. Ik lees geen posts van gebroken Cube fully's. Kan het niet dat ze goedkoper zijn door minder marketing. (ik zie in de tour de Fr best wat trek en cannondale rijden) en duitse efficiente productietechnieken.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een trek of cannondale of epic in de prijsklasse van Euro 2500,- en de afmontage zie dan steekt dit schril af bij bijvoorbeeld een cube ams pro mag 1. Maar bijvoorbeeld een rose versand is voor die prijs vergelijkbaar afgemonteerd, maar die moet je helemaal in duitsland halen.

Ik ben dus wel een beetje lost.

Gr Andor
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Met CUBE is opzich niks mis. Het voornamelijk dat je ze (te)veel ziet. Veel mensen die er negatief over doen, zien (of rijden graag op) wat exclusievere merken. Als de geometrie je bevalt en je niet teveel ego hebt, is een CUBE een prima fiets voor jou!
Smoked
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: za 23 februari 2008, 23:15
Mijn mountainbike: Cannondale Rz one-twenty one
Contacteer:

Cube is een prijsvechter. Wat mij niet bevalt is dat ze op de verkeerde plekken de kosten drukken. Een "xt" afmontage met bijvoorbeeld wielen die niet eens in de buurd komen van "xt" waardig.
Volgens mij valt het in het duurdere segment (waar jij kijkt) wel mee.

De prijzen van de C'dales en Speci's zijn tegenwoordig belachelijk als je kijkt wat je ervoor krijgt!
Maar vergeet niet dat deze merken wel zelf de frames ontwikkellen, hier betaal je ook voor maar dan heb je wel de laatste nieuwe technologie.
De inruil waarde van een Cube licht ook veel lager dan bijvoorbeeld een Specialized.

Een prijsvechter die mij wel bevalt is Canyon, een prijsvechter die niet aan de fietsen komt maar op alle andere plaatsen de kosten drukt.
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Het anti-cube sfeertje was mij ook opgevallen. Ik lees al een tijdje mee en zie soms kritieken die stompzinnig en ronduit ongefundeerd zijn. Ik ben al geruime tijd 3/4 jaar aan het orienteren voor een nieuwe MTB en heb los van de eerder genoemde Rose nog niet een fiets gezien die qua prijs/kwaliteit ook maar in de buurt komt van de Reaction die nu bovenaan mijn verlanglijstje staat.

Het zijn ook bijna zonder uitzondering personen die zelf op een dure merkfiets rijden die een anti-cube houding hebben.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

De mening over Cube is de laatste tijd in mijn ogen juist bijgedraaid. Ze besteden meer aandacht aan het design, waar vroeger de kleurstellingen niet verder leken te komen dan zwart-wit, zwart-grijs en zwart-zwart zijn er nu kleurstellingen die menigeen aanspreekt.

Ook vind ik Cube geen echte prijsvechter meer. Oké, ze zijn goedkoper dan vergelijkbare specializeds, maar de echte prijsvechters zijn toch eerder de Xtrails en dergelijke merken.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
betermans
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: za 9 mei 2009, 21:26
Mijn mountainbike: Xtrail MUD Full XT 2009

woeker schreef:Met CUBE is opzich niks mis. Het voornamelijk dat je ze (te)veel ziet. Veel mensen die er negatief over doen, zien (of rijden graag op) wat exclusievere merken. Als de geometrie je bevalt en je niet teveel ego hebt, is een CUBE een prima fiets voor jou!
Volledig mee eens
Xtrail MUD Full XT 2009 - ketting & cassette XT upgrade - RS Reba SL 2009
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Ik rij ook op een cube HT. Prijs kwaliteits was gewoon erg goed toen ik hem kocht.
En zeker de 2009 bikes zijn gewoon erg leuk!
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
jagermeister
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 20 januari 2009, 23:03
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 6.9

Ik snap het ook niet zo. Ik heb nu bijna een jaar een Cube Ltd Race en deze bevalt me uitstekend. Prijs/kwaliteit verhouding was volgens mij prima en bovendien is het imho ook nog eens een mooi fietsje om te zien. En of je ze veel ziet... dat valt hier in omgeving Rotterdam best mee.
De Schout
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 14 september 2008, 20:30
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 6.0
Contacteer:

nb1980 misschien wel zo netjes om een eigen topic te starten ?

Heb zelf ook een Cube Reaction Race (wel een silverline en geen zwart) en ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding.
Gewoon doen wat je verstand, je gevoel en als laatste je bankrekening je verteld. Alhoewel het met dat laatste bij jou wel goed zit
No pain, no gain
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smoked schreef:Cube is een prijsvechter. Wat mij niet bevalt is dat ze op de verkeerde plekken de kosten drukken. Een "xt" afmontage met bijvoorbeeld wielen die niet eens in de buurd komen van "xt" waardig.
Volgens mij valt het in het duurdere segment (waar jij kijkt) wel mee.
Moet je voor de gein eens kijken wat Specialized en Scott voor wielen/naven durven gebruiken in bikes van meer dan 2.000 euro...

Om op de vraag van de ts terug te komen: met Cube is weinig mis behalve dus (bij sommigen) het imago.
De prijs heeft verder weinig met duitse produktietechnieken te maken, want zoals vrijwel alle mtb frames (ook die van de grote USA merken) komen de Cubes uit het verre oosten. Dat merken als Cannondale, Specialized, Scott veel aan ontwikkeling doen wil niet automatisch zeggen dat dat betere produkten oplevert. Overigens ontwerpt ook Cube (een deel?) van hun frames zelf: de modellen met de floating achtervering (Sting, Stereo e.d.) zijn door Bodo Probst ontworpen. Die daarvoor dat trucje al bij Fusion had uitgehaald.
Canyon heeft Lutz Scheffer in huis, daarvoor van Bergwerk. En bij Red Bull/Rose schijnt Henk van der Scheer wat te tekenen, en die komt dan weer van White Power motorvering... Het zal mij persoonlijk worst wezen wie het ontworpen heeft (als het maar goed werkt), maar als je dus op namen kickt zit je zelfs bij de duitse "budget"merken goed ;-)

Ik zou zelf toch niet snel voor een Cube (oid) gaan omdat ik het leuk vind iets exclusievers te rijden (en een single pivot wil, die dun gezaaid zijn bij de duitsers). Maar dat heeft dus weinig met technische redenen te maken, in dat opzicht mankeert er niet veel aan de meeste Cubes (en soortgelijke merken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
GijsJUH
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1536
Lid geworden op: zo 30 september 2007, 20:03

Wat is er mis met Cube? Niks. Alleen zoals iedereen al zegt: Ze zijn niet exclusief (maar dat is een 5000 euro kostende Specialzed Epic ook niet :kiss: Dus who cares :tong )

Heb zelf wel 2 HPC frames gehad die zijn gescheurd :-? Maar dit wordt iedere keer heel netjes opgelost. Zit nu even tijdelijk op een Reaction (niet te letterlijk nemen natuurlijk), en die bevalt zelfs nog iets beter ook moet ik bekennen :oops:

Verder weet ik van de AMS van Cube dat ze wel vrij soepel aanspreken. Dus als je dit fijn vind is het absoluut een bike om in overweging te nemen : Suprised : Zo rijd er bij mijn LBS één van de eigenaren op een AMS HPC, en die is er heel tevreden van, en die bike ziet zo'n beetje heel Europa :wink: Zeker niet slecht dus. En als Cube slecht was geweest, dan verkochten ze niet zoveel :wink:
maxxride
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: za 22 september 2007, 20:48
Mijn mountainbike: Cube Reaction HS33

Voor mij was de Cube Reaction HS33 gewoon de perfect match. Heb de cannondal F HS33 en Stevens ... , Trek 8500 etc ook geprobeerd en deze paste gewoon het best. Tja en dat veel mensen op een cube rijden zegt natuurlijk genoeg. Het zijn gewoon goede fietsen!
Smoked
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: za 23 februari 2008, 23:15
Mijn mountainbike: Cannondale Rz one-twenty one
Contacteer:

kermit schreef:
Smoked schreef:Cube is een prijsvechter. Wat mij niet bevalt is dat ze op de verkeerde plekken de kosten drukken. Een "xt" afmontage met bijvoorbeeld wielen die niet eens in de buurd komen van "xt" waardig.
Volgens mij valt het in het duurdere segment (waar jij kijkt) wel mee.
Moet je voor de gein eens kijken wat Specialized en Scott voor wielen/naven durven gebruiken in bikes van meer dan 2.000 euro...
Daar heb je zeker een punt, met daarbij dat de vorken en dempers van Specialized gewoon Suntour is. Krijg het idee dat Specialized zich zelf de strop omdoet!
joddi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: vr 5 mei 2006, 12:46
Mijn mountainbike: Giant Reign Advanced / Giant Anthem
Contacteer:

Smoked schreef:Cube is een prijsvechter. Wat mij niet bevalt is dat ze op de verkeerde plekken de kosten drukken. Een "xt" afmontage met bijvoorbeeld wielen die niet eens in de buurd komen van "xt" waardig.
Volgens mij valt het in het duurdere segment (waar jij kijkt) wel mee.

De prijzen van de C'dales en Speci's zijn tegenwoordig belachelijk als je kijkt wat je ervoor krijgt!
Maar vergeet niet dat deze merken wel zelf de frames ontwikkellen, hier betaal je ook voor maar dan heb je wel de laatste nieuwe technologie.
De inruil waarde van een Cube licht ook veel lager dan bijvoorbeeld een Specialized.

Een prijsvechter die mij wel bevalt is Canyon, een prijsvechter die niet aan de fietsen komt maar op alle andere plaatsen de kosten drukt.
De wielen staan in mijn optiek gewoon goed in verhouding tot de rest van de fiets, veel 36spaaks setjes beter als die fancy shimano rommel.

En cube ontwikelt juist wel zijn eigen frames kijk maar naar de reaction frames met de lagers in het frame ipv die cups bijv. waardoor een bredere aansluiting op de bracket mogenlijk is voor een hogere stijfheid, allemaal over nagedacht en die frames vind je niet bij anderen merken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Die ontwikkelden misschien al eerder bijv. BB30 of 'adopteerden' het in plaats van voor Shimano Press-Fit te gaan?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gesloten