dames model?

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
essiegirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 20:52
Mijn mountainbike: Stevens Mira 2008

Heey meiden!

Effe een vraagje. Ben toe aan een nieuwe mtb. Ben al een tijdje aan het rondkijken, maar vroeg me iets af...
Wat is nu precies het voordeel van een damesmodel?
Op het moment rij ik gewoon op een herenmodel, gaat prima, maar ben erg benieuwd.

gr Esther
mtben is verslavend!! (Snel) klimmen blijft nog lastig :S
essiegirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 20:52
Mijn mountainbike: Stevens Mira 2008

Hoi Dames,

Sorry ik lees net bovenstaande topic waarin alles uitgelegd wordt. Misschien is het toch verstandiger als ik naar een damesmodel ga kijken.

gr Esther
mtben is verslavend!! (Snel) klimmen blijft nog lastig :S
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Verstandiger? Waarom?

Je moet gewoon op een fiets gaan zitten die past! Of dat nu een mannenmodel is of een vrouwenmodel... En de enige manier om dat te testen, is gaan proefrijden op die fiets die je op het oog hebt (in potentie).

Als jij prima wegkomt met een mannenmodel en je vindt de fiets leuk/mooi/geschikt (whatever), lekker die kopen!

(Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat er geen voordelen aan damesmodellen zitten.. Het is maar net wat je wilt.)
essiegirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 10 april 2009, 20:52
Mijn mountainbike: Stevens Mira 2008

Gary'sGirl schreef:Verstandiger? Waarom?

Hoi!

Voor mij is het 'verstandiger' omdat ik na een weekend Limburg toch behoorlijk last had van mijn zitbotten, schouders/nek. Heb inmiddels een proefritje gemaakt op een damesmodel. Ga de Stevens Mira donderdag ophalen!

gr Esther
mtben is verslavend!! (Snel) klimmen blijft nog lastig :S
Mishima01
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 14:38

Maakt niet uit. Gisteren, zaterdag, was ik met een vriend aan het rijden in Schoorl en daar kwamen we maar liefst 3 (DRIE!) meiden op de MTB tegen. Helemaal super, meiden, moeten we er veel meer van zien!
Get free demos for iuwne exam and mcts exam with keiseruniversity guaranteed success. Our a+ practice test best quality prepares you well before appearing in the final exams.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik de laatste up/down http://updown.soulonline.nl/featured/up ... krijgbaar/" onclick="window.open(this.href);return false; staat net een heel artikel/test over "dames" MTB's. Komt er op neer dat sommige merken zich er van af maken met een kleurtje en een bloemetjes motief. Terwijl andere wel het frame aangepast hebben aan de geometrie van een vrouw. Belangrijkste is dat naast het juiste zadel en grips de fiets perfect is afgesteld op jou lichaam en voorkeur. Wat bij veel zaken helaas niet gebeurt is dat men de shifters, remhendels, en vering voor je afstelt. (ook niet voor heren)
◼︎ Go round the outside.
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Ik ben vrij klein, en pas niet eens op het kleinste heren model, sterker nog ik moet het kleinste
damesmodel hebben.
De bovenbuis is daar meestal wat korter van als bij een heren frame, voordeel is dat je veel minder
last van je nek hebt.
Maar als je wat groter ben kun je natuurlijk ook een heren model kopen.
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Is een voorkeurs ding. Voorkeur kwa houding, maar ook wat je met je bike wilt gaan doen..
Gebruikersavatar
Marjolijn
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 3 juni 2014, 12:47
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 7.0

Het hangt helemaal van de geometrie af. Sommige damesmodellen vind ik te rechtop zitten, terwijl ik echt niet zo groot ben. Maar er zijn ook zat herenmodellen waarbij ik de kleinste maat nog te lang vind. Gewoon proefrijden, dan weet je het!
Gras groeit niet harder als je eraan trekt
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik ben mij ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Ik heb een tweedehands mtb gekocht bij de fietsenwinkel hier uit het dorp. Nu ik er iets meer kijk op krijg snap ik dat die fiets echt te groot voor mij is wat jammer is want ik krijg er rugklachten etc van op de langere stukken.

Ik wil het liefst niet een damesmodel want ik vindt ze echt enorm lelijk maar er moet maar net een herenmodel te vinden zijn waar ik op pas. Ik ben maar 1.62.
Wordt nog een hele klus.
Gelukkig heb ik nu wel een fietsenverkoper gevonden die de eventuele aankoop helemaal op mij aan wil passen, nu nog bedenken welke het moet gaan worden.
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

hey sjuutje,

Jammer dat je in eerste instantie een verkeerde fiets hebt gekocht, maar wel mooi te lezen dat het je lol in het biken niet heeft verpest.

Als je naar een goede winkel gaat zal het aanpassen aan jou lengte geen probleem moeten zijn.
Keuzes zijn er genoeg, ook in de damesmodellen(gelukkig hebben zie niet allemaal bloemetjes of zijn roze).
Probeer je te bedenken wat je belangrijk vind in een fiets kwa onderdelen en houding. Maar ook bijvoorbeeld gewicht van je fiets. Als je daar een beetje beeld bij hebt en een beetje weet wat je voor je fiets wilt uitgeven dan kan een goede winkel jou vast aan een op alle punten passende fiets helpen.

veel suc6 en plezier bij jou fietsenjacht

P.S. een opgemeten zadel is ook zeker een aanrader
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Er zijn echt wel leuke dames modellen te vinden hoor, ik zelf rij op de cube sting 120, maar de bulls jinga is ook een leuk model.
Wel jammer dat de fietsenwinkel je eerst een te grote fiets heeft verkocht, helaas is dat mij ook overkomen een paar jaar terug, tja en dan kom ik daar dus nooit meer.
Ik zelf koop mijn race en atb fietsen nu bij Dickhof in Oosterwolde, die heeft een gewoon een zeer goede service, en als er onderdelen zijn die te groot zijn of achteraf toch niet lekker rijden, mag ik ze altijd omruilen.
Wat ik ook erg netjes van ze vond was dat ik 2 jaar gelden daar een racefiets zag waar ik helemaal verliefd op was, maar die fiets was gewoon te groot voor mij en de verkoper zei toen dus ook keihard tegen mij dat hij die fiets niet aan mij verkocht en hij bij de importeur ging informeren of het iets kleinere fietsje nog leverbaar was, en yip ik had mazzel. De 44 cm was nog voorradig ondanks dat ie al overjarig was, kreeg hem ook nog met een zeer leuke korting.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

sjuutje1969 schreef: Ik wil het liefst niet een damesmodel want ik vindt ze echt enorm lelijk .
Die is wel een beetje kort door de bocht :o en ik denk dat je dan ook niet echt goed gekeken hebt, want veel dames-modellen zijn gebaseerd op het heren-model, zoals bij Specialized bijvoorbeeld de Rumor en de Camber of de Era en de Epic.
Veel dingen in de geometrie zijn net iets korter, zoals bovenbuis, afstand crank e.d, wat ze net iets comfortabeler maakt voor vrouwen.
Suc6 met je zoektocht.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Sinds kort bij ons in de schuur:

http://www.cube.eu/nl/bikes/woman-like- ... hred-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vriendin reed voorheen op mijn oude Scott Scale (26inch) met een kortere stuurnok, riser bar, dameszadel en 22-30-40 crank. Dat werkte prima maar dit specifieke vrouwenmodel van Cube zit toch echt een stuk beter. Bevalt top!
Keuze in de hogere klasse valt wel tegen. Specialized is ook top maar toch minder fiets voor zelfde geld. Veel anderen hebben alleen wat aluminium instappertjes.
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

XC-Mike schreef: Keuze in de hogere klasse valt wel tegen. Specialized is ook top maar toch minder fiets voor zelfde geld.
Vind juist dat er in de hogere klasse juist steeds meer komt; FS voor dames, carbon voor dames.
We hoeven het tegenwoordig juist niet meer te doen met "mindere" fietsen dan de heren.
Toen ik op zoek was naar een FS damesfiets was er op dat moment heel erg weinig en was ik erg blij dat Specialized hier aandacht aan ging besteden en zeker hun aandacht op het gebied van dames-geometrie.
Ook het feit dat je deze fietsen volledig kunt testen en de gegeven service geef ik dan liever iets meer geld uit voor mijn Specialized.
Plaats reactie