Project: Beone Pearl 7,7kg (update 16/7, p6)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Proflex animal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2469
Lid geworden op: di 8 augustus 2006, 20:56
Mijn mountainbike: Sworks Tarmac, Haro Mary xc, Project 346 Basman cruiser
Contacteer:

Racing Ruud schreef:@Proflex animal: SniperWorks heeft inderdaad gelijk. Ik gebruik nog steeds 6 boutjes per remschijf. Daarvan zijn er 3 van aluminium en 3 van titanium. De keuze voor de Poploc hendel van Rock Shox boven die van Magura heeft een aantal redenen. Ten eerste vind ik de Rock Shox hendel beter te bedienen. Ik vind dat hij beter in elkaar zit en bovendien is hij minder kwetsbaar bij valpartijen. De Magura poploc steekt namelijk een stukje boven het stuur uit. De Rock Shox poploc doet dat niet en is daarom wat beter beschermd en minder kwetsbaar.
Duidelijk, heb ik het verkeerd gelezen :oops:

Dat de poplock hendel van magura kwetsbaar is ben ik ook achter gekomen vorig jaar.
Hele mooie zadelpen :-q
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

mooi Ax-Lightness Daedalus die gaa ik end van dezen maand ook bestellen en Ax-Lightness Phoenix zadel

om velgen lucht dicht te krijgen je gewoon zwart plakband gebruiken die je bij bouwmarkt kan koopen voor 2€ voor 5+- rolltjes 2x rond en hij is dicht dit weegt nog minder dan die van nutube en werkt super zo doe ik eerst ook toen ik nog met notube fiets te alleen moet je dan wel eerst keer als je band er op legt binnenband er in doen en heel hard op pompen en 24uur zo laaten zo dat plakband heel goed vast komt te zitten op velg anders is kans op dat los komt
Deltaflex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo 6 februari 2008, 21:14
Mijn mountainbike: Niner Air RDO Kermit Green
Contacteer:

Mooi project!

Maar ik je beginpost schrijf je dat de fiets voor wedstrijden gebruikt gaat worden en dat de materialen dus betrouwbaar moeten zijn. Maar hoe betrouwbaar is een AX lightness -Daedalus :roll: Ik heb er al genoeg zien sneuvelen namelijk. Ff van de fiets af, en weer gauw erop springen, knal..

Hoop het niet natuurlijk.

Succes verder :-q
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

@Robin v Berkel: Bedankt voor de tip. Yellow tape bevalt me tot nu toe goed, maar ik ga jouw idee ook zeker eens proberen.

@Deltaflex: Het is natuurlijk altijd de vraag hoe betrouwbaar de Ax-Lightness pen is. Ax Lightness geeft zelf aan de de pen voor zowel weg als mtb gebruik is. Daarnaast geven ze wel een gewichtslimiet op van 85kg. (Dit geld trouwens ook voor het zadel) Maar aangezien ik daar op dit moment zo'n 30kg onder zit, lijkt me dit niet echt een probleem.
Tevens werd deze pen in het verleden al gebruikt door zowel het Specialized (oa. Christoph Sauser en Liam Killeen) als ook het Cannondale Vredestein team (oa. Roel Paulissen, Jacob Fuglsang, Kashi Leuchs). Het lijkt me dat deze teams ook wel weten wat ze doen.

Afbeelding

Afbeelding

De pen geeft mij tot nu toe een vrij solide indruk. Maar ik ben het wel met je eens dat je misschien met wat meer beleid terug op je fiets moet springen. De toekomst zal uitwijzen hoe betrouwbaar de pen is. Maar voorals nog heb ik er alle vertrouwen in.
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

Deltaflex schreef:Mooi project!

Maar ik je beginpost schrijf je dat de fiets voor wedstrijden gebruikt gaat worden en dat de materialen dus betrouwbaar moeten zijn. Maar hoe betrouwbaar is een AX lightness -Daedalus :roll: Ik heb er al genoeg zien sneuvelen namelijk. Ff van de fiets af, en weer gauw erop springen, knal..

Hoop het niet natuurlijk.

Succes verder :-q
en die breeken zijn dat van AX lightness ? wand ik zelf heb nog nooit iets van gehoort dat er een breekt door dat dezen pen te slap zijn als een breek licht niet aan pen maar aan je zelf je kan bij AX lightness en schmolke custom made pen bestellen je weegt 90kg dan laat je er een maaken voor 90kg maar zijn genoeg die zo licht willen als maar kan en pen koopen die maar tot 80kg kan en dan met dik 90kg+ er op gaan zitten bij dezen pen kan je +5kg over limt nog mee fiets maar veel meer niet maar zijn genoeg die dat niet snapen en voor weet breekt hij

bij AX lightness hebben ze echt veel ervaaring carbon zijn maaken normaal carbon voor F1 en DTM en ander race auto spul voor aar pas in jaar 90 zijn ze voor fun carbon spul voor MTB/race fiets spullen gaan maaken

ander die mee fiets in pro wedstrijden zijn christoph sauser en Roel Paulissen
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Voor het schakelgedeelte heb ik de voorkeur voor Sram boven Shimano onderdelen. En dat is voornamelijk te danken aan de draaischakelaars van Sram. Ik vind het prettiger en sneller schakelen en bovendien zijn ze lichter als de Shimano shifters. Een ander voordeel is dat de linker shifter net zoveel klikjes heeft als de rechter shifter. Daardoor kun je de voorderailleur mooi trimmen, zodat de kooi nooit tegen de ketting aan loopt.

Omdat ik de fiets toch een beetje een persoonlijk tintje wou geven heb ik niet de standaard X.O shifters gemonteerd. In het verleden maakte Sram namelijk een paar mooie witte 9.0SL shifters. Het binnenwerk en de werking van deze shifters is identiek aan dat van de X.O shifters, maar ik vond de witte kleur net wat beter bij de fiets passen.

Deze shifters worden momenteel niet meer geproduceerd en zijn daarom vooral nieuw moeilijk te verkrijgen. Destijds werden de shifters nog in twee varianten gemaakt. Een halfpipe versie (=langer handvat) en een short versie (=evenlang als de huidige versie). Na enig zoekwerk kon ik slechts de halfpipe versie vinden. Deze heb ik gekocht, maar aangezien ik liever de korte versie had, moesten ze wel wat worden aangepast. Het binnenwerk heb ik aangepast zodat er een X.O handvat op past. Voor de rest heb ik de klem waarmee hij op het stuur wordt geklemd zwart laten adoniseren (origineel is grijs) en de bout vervangen door een aluminium exemplaar.

Afbeelding

De shifters zijn door de aanpassingen ook weer een paar gram lichter geworden als de X.O shifters.

Afbeelding

Vanzelfsprekend heb ik ook een X.O achterderailleur gebruikt. Maar omdat dit ook maar zo gewoon is heb ik ook hier weer een persoonlijk tintje aan gegeven. Na de derailleur volledig uit elkaar te hebben gehaald heb ik de delen wat bewerkt met een Dremel. Ik ben niet echt radicaal te werk gegaan, omdat dit ten kosten zou gaan van de sterkte van de derailleur. Ik heb enkel sommige overgangen wat vloeiender gemaakt en de openingen soms wat groter. Bovendien was de derailleur niet 100% nieuw en heb ik enkele krassen in de derailleur weg gehaald.

De onderdelen heb ik vervolgens zwart laten adoniseren. Op de scharnierpunten zitten er kunststofbusjes in de metalen delen. Omdat deze bij de demontage waren beschadigd heb ik zelf een paar nieuwe teflon busjes moeten maken.

De binnenplaat van de derailleurkooi is al van carbon. Ik heb de buiten plaat, die normaal van aluminium is vervangen door carbon exemplaar. Afgelopen seizoen heb ik deze ook al gebruikt en heb hier nooit enig probleem mee gehad.

Afbeelding

Tenslotte heb ik de standaard derailleurwieltjes vervangen door carbon exemplaren. Ze wegen slechts een derde van het gewicht van de standaard wieltjes en zolang de omstandigheden niet extreem slecht zijn valt de slijtage reuze mee.

Afbeelding

Het eindresultaat is een achterderailleur waarmee niet het halve peloton rond rijdt. En bovendien zo’n 35 gram lichter is al een standaard exemplaar.

Eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De standaard Sram voorderailleur is behoorlijk lomp en zwaar. Doordat het Beone frame een bottempull voorderailleur vereist, kon ik deze gemakkelijk vervangen door een Sram Red voorderailleur. Dit schakelt naar mijn mening net zo goed, maar is wel een stuk lichter.

Sram Red voorderailleur:

Afbeelding

Ik monteer de derailleur voorlopig met een aluminium klemband aan het frame, omdat ik zeker weet dat deze goed is.

Aluminium klemband:

Afbeelding

Als alternatief heb ik nog 2 verschillende carbon exemplaren liggen. Wellicht dat ik deze in de toekomst ook ga gebruiken, maar dan ga ik ze eerste even goed testen. Ik heb namelijk de indruk dat deze klemmen niet zo stijf zijn als de aluminium klemband en dat dit de schakel prestaties niet ten goede zal komen.

BTP Carbon klemband:

Afbeelding
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

wel grappig dat je het je eigen tweak hebt gegeven, maar ik kan niet zeggen dat de derri er veel mooier op is geworden.
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

@ Robin: Er zijn inderdaad voorbeelden te vinden van gebroken Ax-Lightness zadelpennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar de gene die deze zadelpen heeft gebroken heeft deze gebruikt in zijn cyclocross fiets. Bij het veldrijden moet je veel meer op en af je fiets stappen als het bij het mountainbiken. En daar is de pen inderdaad minder geschikt voor. Ik weet ook niet precies hoe zwaar deze persoon was. Zoals ik eerder al zei is het de verstandiger om met wat meer beleid terug op je fiets te springen. En bovendien zit ik ook ruim onder de gewichtslimiet waardoor de belasting bij het opspringen ook minder zal zijn
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

@matt: Smaken verschillen. (gelukkig)
Deltaflex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo 6 februari 2008, 21:14
Mijn mountainbike: Niner Air RDO Kermit Green
Contacteer:

Nog even over de ax lightness pen.

Ik heb sauser toch 2x op een foto zien staan met een gebroken pen. 1x het zadel weer vastgetaped om toch door te kunnen. Die mannen gaan puur voor het gewicht. Ze zijn beide erg afgetraind en stappen niet af bij een (zeer) moeilijke passage, dus hoeven amper op de fiets te 'springen'.

Ik vind het toch ook een prachtige zadelpen, maar als je de verhalen op het forum mtbr.com leest, dan ben je toch snel genezen om er eentje aan te schaffen.

Maar toch zie ik ze heel graag verschijnen :winkie:
matt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1288
Lid geworden op: za 29 september 2007, 20:42

Racing Ruud schreef:@matt: Smaken verschillen. (gelukkig)
gelukkig wel ja ;)

maar is hij zondag al af? of rijd je niet mee?
AMsebas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 19:43
Mijn mountainbike: heeft geen binnenbandjes meer
Contacteer:

Deltaflex schreef:Nog even over de ax lightness pen.

Ik heb sauser toch 2x op een foto zien staan met een gebroken pen. 1x het zadel weer vastgetaped om toch door te kunnen. Die mannen gaan puur voor het gewicht. Ze zijn beide erg afgetraind en stappen niet af bij een (zeer) moeilijke passage, dus hoeven amper op de fiets te 'springen'.

Ik vind het toch ook een prachtige zadelpen, maar als je de verhalen op het forum mtbr.com leest, dan ben je toch snel genezen om er eentje aan te schaffen.

Maar toch zie ik ze heel graag verschijnen :winkie:
Bedoel je deze ?
Afbeelding
Afbeelding

Dit word wel een licht fietsje! Heb je al wat aan het frame gehangen? Die foto's vind ik wat mooier als weegschalen met amper iets er op.

Grtz sebas
Racing Ruud
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 5 maart 2009, 11:24

Als kabelset heb ik gekozen voor een Nokon kabelset. De kabels wegen in de schakelvariant niet lichter als standaard Shimano kabels. Maar het grote voordeel van deze kabels vind ik dat je de liner vanaf de shifter helemaal door kunt trekken naar de derailleur. Hierdoor heb je een gesloten systeem en heeft vuil niet veel kans om binnen te komen. Het afgelopen seizoen heb ik de binnenkabels niet één keer hoeven te vervangen. En bleef alles toch gewoon soepeltjes schakelen. Wat mij betreft een blijvertje.

Voor de binnenkabels heb ik gewone standaard teflon gecoate kabels gebruikt die met de shifters kwamen. Met powercords zou ik hier enkele grammen kunnen winnen, maar in het verleden was ik niet echt onder de indruk van deze kabels. Bovendien zijn ze behoorlijk duur. En kun je ze slechts maar enkele keer vast klemmen voordat de vezels bloot komen te liggen. Vandaar dat ik deze keer gewoon standaard kabels heb gebruikt.

Powercordz:

Afbeelding

De voorbije jaren reed ik met een tripple crankstel en moest daarom de voorderailleur met de Dremel wat aanpassen zodat hij een groter bereik had. Dit jaar is dat niet nodig, omdat ik een dubbel crankstel zal gebruiken. Het is een FSA K-Force Light crankstel met een 44 tands buitenblad en een 29 tands binnenblad. Aan het crankstel heb ik niets veranderd en gewoon standaard op de fiets gemonteerd. Wellicht dat ik de bladen in de loop van het seizoen nog vervang door lichtere bladen, want de standaard FSA bladen zijn niet bepaald licht. Jammer genoeg gebruikt FSA wel een afwijkende steek, dus de keuze in andere (lichtere) bladen is wat beperkt.

FSA K-Force Light crankstel:

Afbeelding

Het crankstel is standaard al afgeleverd met ceramische lagers. Het is niet een erg lichte trapas. Om gewicht te kunnen besparen zou ik de vulbus tussen de twee lagers kunnen weg laten, maar dan zou water en vuil een grotere kans krijgen om bij de lagers te komen. Dus daarom heb ik de vulbus maar gewoon gemonteerd.

Afbeelding
Robin v Berkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 4 oktober 2004, 00:00
Mijn mountainbike: cannondale Scalpel team 09
Contacteer:

Racing Ruud schreef:@ Robin: Er zijn inderdaad voorbeelden te vinden van gebroken Ax-Lightness zadelpennen.

http://4.bp.blogspot.com/_urSQl6wUA5g/S ... 0/1jpg.jpg" target="_blank

http://4.bp.blogspot.com/_urSQl6wUA5g/S ... s400/2.jpg" target="_blank

http://2.bp.blogspot.com/_urSQl6wUA5g/S ... s400/3.jpg" target="_blank

Maar de gene die deze zadelpen heeft gebroken heeft deze gebruikt in zijn cyclocross fiets. Bij het veldrijden moet je veel meer op en af je fiets stappen als het bij het mountainbiken. En daar is de pen inderdaad minder geschikt voor. Ik weet ook niet precies hoe zwaar deze persoon was. Zoals ik eerder al zei is het de verstandiger om met wat meer beleid terug op je fiets te springen. En bovendien zit ik ook ruim onder de gewichtslimiet waardoor de belasting bij het opspringen ook minder zal zijn

dat is eers keer zo een zie die kapot is

die foto van sauser dacht al tijd dat die rails stuk was wand dat is hem ook keer of 2 gebeurt bij wedstrijd en hij moets hem toen ook vast maaken op die manier
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lekker om zo elk onderdeel te kunnen zien met gewicht en jouw verhaal voor de keuze.
Leest lekker weg. Ik vind die X.0 derrie er erg goed uit zien, lekker origineel zo! :-q
Ik zeg, ga zo door.
Welk uitgewicht denk je te krijgen?
Plaats reactie