Fourcross wedstrijden SBG in 2009

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Afgelopen vrijdag verscheen volgend bericht op de website van Stichting Bikepark Groningen:
Bikepark Groningen 2009
Friday, 6 February 2009

Op 20 t/m 22 februari gaat Bikepark Groningen weer aan de slag op de baan, er wordt dan flink geshaped en we bereiden onze rockgarden en logride voor. Wil je zelf zien wat er allemaal op stapel staat, kom dan gerust langs en neem een schep mee, alle hulp is welkom. Zodra de baan klaar is kan er getraind gaan worden voor de eerste wedstrijd! De openingswedstrijd dit jaar is op 10 mei, later in het jaar, op 3 oktober sluiten we het jaar in stijl af met een Nederlands Kampioenschap. Noteer dus in je agenda:

20 t/m 22 februari: Graafsessie

10 mei: Openingswedstrijd 4X

3 oktober: NK 4X

Tot dan!
Op dit soort momenten is het extra balen dat er maar 1 stichting en 1 bikepark actief is in de fourcross sport.
Voor enig competitie-element is een dergelijk schema dodelijk.
De series met 3 wedstrijden waren nog enigzins de moeite om voor te gaan, dit voelt meer als iets om mee te pikken als het zo uit komt, niet als een competitie. Er ligt ook een enorm gat tussen de eerste en de laatste wedstrijd, dus stiekem toch maar hopen dat er nog eentje tussen gepland wordt op korte termijn...
Aan de ene kant dus blij dat er überhaupt iets georganiseerd is, aan de andere kant teleurstelling dat er gewoon niet meer is.
De competities in Duitsland zijn ook alles behalve naast de deur...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Vraag me wel af of het een officieel nationaal kampioenschap is met de UCI punten, etc... Hoop dat men daaromtrent (voorwaarden e.d.) iets eerder duidelijkheid kan verschaffen dan half september.
Wicked DJ schreef:Voor enig competitie-element is een dergelijk schema dodelijk.
Aan een wedstrijd an sich heb je voor het competitie-element toch voldoende?
Wicked DJ schreef:... dit voelt meer als iets om mee te pikken als het zo uit komt...
Eigenlijk wel een beetje ja... in die zin dat het een bijzonder magere basis is om te investeren in dedicated materiaal, gerichte training en om mensen 'vast' te houden. Vanzelfsprekend kun je SBG het niet aanrekenen.
Wicked DJ schreef:Aan de ene kant dus blij dat er überhaupt iets georganiseerd is, aan de andere kant teleurstelling dat er gewoon niet meer is.
Het laatste verdient eigenlijk een eigen brainstorm topic...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

cheeta schreef: Aan een wedstrijd an sich heb je voor het competitie-element toch voldoende?
Ik bedoelde competitie als in 'een serie van meerdere wedstrijden' ...
cheeta schreef:Vanzelfsprekend kun je SBG het niet aanrekenen.
Nee, dat is ook niet de bedoeling, al ben ik wel een beetje teleurgesteld omdat er afgelopen zomer een heel ander schema werd voorgespiegeld dat beduidend anders zou zijn als de afgelopen jaren...
In dat opzicht stelt SBG me wel teleur, alleen is dat meer iets voor mezelf zeg maar.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
pieterenzijntoy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: di 30 november 2004, 00:17
Mijn mountainbike: gloryhole en een STP
Contacteer:

Het is ook nooit goed! Natuurlijk meer wedstrijden is altijd goed. Ik ben al lang blij als er een mooie baan komt te liggen!
ga toch fietsen!!!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

pieterenzijntoy schreef:Het is ook nooit goed! Natuurlijk meer wedstrijden is altijd goed. Ik ben al lang blij als er een mooie baan komt te liggen!
Zo'n reactie viel natuurlijk te verwachten uit jullie hoek....

Als je enig (gefundeerd) commentaar geeft is het ook nooit goed.

1 - 1

En nou maar weer inhoudelijk verder en niet of je als member van een forum gerechtigd bent om je mening te geven over het aanbod aan wedstrijden. Of moet ik nog even 10 keer vermelden dat ik elk initiatief waardeer, maar het desondanks jammer vind dat er gewoon niet meer in zit dit jaar?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
timmos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 844
Lid geworden op: za 15 september 2007, 22:18
Mijn mountainbike: Specialized demo 8

is al positief dat de datums geprikt zijn om de baan in orde te krijgen en 2 wedstrijden te houden.
Jammer dat er veel tijd tussen zit en dit ook de enigste plek is.
Toch moeten het 3 super dagen worden en het gaat mij vooral om de fun en gezelligheid :)
pieterenzijntoy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: di 30 november 2004, 00:17
Mijn mountainbike: gloryhole en een STP
Contacteer:

Ik spreek gewoon voor mijzelf hoor.
Het zou mooi zijn als het weer een beetje tot leven komt daar, en dat je weer dagen hebt dat er weer lekker veel lui aan het rijden zijn. Je moet de wedstrijden maar als een bonus zien. (en anders kan je altijd in duitsland races rijden)
ga toch fietsen!!!
spitter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 februari 2009, 00:04

Als SBG is het goed om even het volgende te zeggen:

Wees ervan overtuigd dat wij als Stichting Bikepark Groningen onze stinkende best hebben gedaan, doen en blijven doen om Fourcrosswedstrijden te organiseren en een gave baan te creëren waar een ieder zich kan uitleven wanneer hij/zij maar wil.

Ook wij, en zo heb je ook in de MTB+ kunnen lezen, vinden het jammer dat wij de enige organisatie zijn en het enige parcours hebben in Nederland waar deze prachtige sport beoefend kan worden. Voor de sport zou het natuurlijk geweldig zijn als er meer initatieven beloond zouden worden met de realisatie van een fourcrossparcours, bikepark, whatsoever. Echter is dat toekomstmuziek en zal er nog behoorlijk wat geduld voor nodig zijn voor het zover is. Nieuwe initiatieven juichen wij toe en willen we met alle plezier bijstaan.

Ook wij willen graag een mooie competitie maar er zijn daarbij een aantal hindernissen:

- We zijn aangesloten bij de KNWU en organiseren onder auspiciën van de KNWU wedstrijden. dat is een keuze en een goede en verstandige keuze. De KNWU verlangt van ons dat we bij de organisatie van wedstrijden rekening houden met de fietscrosskalender en WorldCup 4X kalender. Ook omdat we moeten kunnen beschikken over bmx juryleden. Kijk voor de grap maar even hoe vol de kalenders staan en je zult inzien dat een geschikte wedstrijddatum vinden niet eenvoudig is. Als we dan ook nog een beetje rekening houden met een wedstrijd niet al te ver Duitsland in wordt het niet makkelijker.

- Onze stichting bestaat uit 9 personen. Je hoeft niet helderziend te zijn om te constateren dat dat niet veel is. Helemaal nu we de baan mooi en af willen maken en er wedstrijden georganiseerd gaan worden is dat flink doorpezen geblazen, mede doordat we allemaal of student zijn of een full-time baan hebben. 2 wedstrijden organiseren met 9 man is heul veul werk, onderschat dat niet. Mochten er mensen zijn die een serieuze bijdrage willen leveren Fourcross in Nederland en in een enthousiast groep SBG-ers willen meedraaien laat dat dan weten op jos@bikepark.nl" target="_blank.

Kortom: wees blij met wat er voor 4X gedaan wordt en lever geen kritiek die niet opbouwend is. Laten we niet met z'n allen doen alsof we boze plaatjesdraaiers zijn en van Fourcross met veel enthousiasme een vette en grote sport maken.

Nog even reageren en wat uitleg:

De wedstrijden zijn op 10 mei en 3 oktober en tellen mee voor de Dutch Fourcross Series 2009.
De wedstrijd op 3 oktober is tevens het officieel NK 4X mét UCI punten.

Mochten er nog vragen zijn: shoot!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

spitter schreef:Kortom: wees blij met wat er voor 4X gedaan wordt en lever geen kritiek die niet opbouwend is.
Ik heb er nog niemand (mezelf incluis, al doe je het anders voorkomen) op kunnen betrappen...

De enige kritiek die er door mij gespuid is had te maken met uitspraken van iemand die betrokken is bij SBG en mij op de 24-uurs race in Assen vertelde dat het dit seizoen weer goed zou komen. Dat blijkt nu niet het geval.
Dat reken ik niemand verder aan, maar je moet je ook kunnen voorstellen dat het zien van slechts 2 wedstrijddata dan tegenvalt.

Ik benadruk het nog maar even (want dan weet ik zeker dat het door komt): Ik heb geen kritiek op de inzet en toewijding van SBG !!!!
Hulde dat jullie het nog steeds doen, maar ga niet gelijk giftig doen op elk geluidje dat niet positief is ;)

Ben ik alleen nog nieuwsgierig waarom jullie voor de andere wedstrijden dan het NK aangesloten zijn bij de KNWU, daar het je vastlegt aan een behoorlijk drukke kalender en dus weinig tot geen mogelijkheden hebt voor wedstrijddata.
(let op: dit is een normale vraag, geen kritiek!!)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Deels hoogstwaarschijnlijk een verzekeringstechnisch verhaal. Veel BMX verenigingen verplichten je een licentie bij of NFF of KNWU te nemen puur omdat op de licentie ook een verzekering loopt en de verenigingen die zelf dan niet hoeven af te sluiten. Dit is kostentechnisch vele malen interessanter.
Vermoed dat je voor zo'n evenement redelijk de hoofdprijs betaalt als organisatie, waar het indien georganiseerd als KWNU evenement door collectieve verzekeringen gedekt wordt.
spitter schreef:De wedstrijden zijn op 10 mei en 3 oktober en tellen mee voor de Dutch Fourcross Series 2009.
De wedstrijd op 3 oktober is tevens het officieel NK 4X mét UCI punten.
Voor de punten heb je een Elite nodig, maar wat is het minimum om mee te mogen doen? Vorige keer op een C gereden :winkie: , maar daar was geloof ik wat commentaar op...

Deelname mogelijk op een buitenlandse licentie (Nederlandse nationaliteit, woonachtig buiten NL)?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
spitter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 2 februari 2009, 00:04

De vraag waarom we bij de KNWU aangesloten zijn is goed beantwoord door Cheeta, het is nog iets uitgebreider maar dat is weinig relevant.

Inderdaad is het zo dat alleen de Elite in aanmerking komt voor UCI punten maar iedere Nederlandse licentiehouder dingt mee naar het Nederlands kampioenschap. De Amateur-C licentie zou wel eens een uitzondering kunnen zijn maar dat moet ik uitzoeken. Kom ik op terug.

Voor de laatste keer kom ik terug op het aantal wedstrijden voor dit jaar. Dat is namelijk hetzelfde aantal als wat we vorig jaar wilden organiseren, helaas lukte dat vorig jaar niet door datumproblemen. Nu staan de data al vast en gaan de wedstrijden ook zeker plaatsvinden. Meer wedstrijden is voor ons domweg niet te behapstukken. Mocht dat in de toekomst wel zo zijn dan laten we dat natuurlijk z.s.m. weten. Zeg nooit nooit.
Overigens staat de oplevering van de nieuwe baan gepland voor half april.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Als het ff kan ga ik daar met een schopje naartoe. ben dan wel geen 4xer, maar woon op een km afstand... Misschien werkt het aanstekelijk. Weet ik gelijk wat mijn nieuwe projectje moet worden :)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

De graafsessie kan ik helaas niet bij zijn (familieverplichtingen), maar ik heb wel een vraag omtrent de wedstrijden. Ik ben maar een recreant 4x-er, die dus geen licentie heeft of wilt. Kan ik dan wel gewoon meerijden voor de lol op 10 mei? Is er bijvoorbeeld een daglicentie te koop of iets dergelijks? (gelijk aan de funklasse bij xc-wedstrijden)

Als de baan straks gereed is, is er dan ook de mogelijkheid om deze van te voren uit te proberen, cq. te trainen? Ik wil natuurlijk niet helemaal voor aap komen te staan... Oftewel, zijn er openingstijden of iets dergelijks?

Ik heb trouwens het stuk gelezen in Mountaibike+ over de fourcross en ik hoop dat er de komende jaren meer wordt geinvesteerd in plekken waar je kunt fourcrossen, en daar wil wel graag mijn steentje aan bijdragen. Samen met wat mensen uit de omgeving Amersfoort zijn we bezig met het opzetten van een freeride/DJ/fourcross-achtig iets in samenwerking met MBC Midden-Nederland. Wellicht dat er in de toekomst er iets serieus van gemaakt kan worden.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Meegs,
De baan is altijd open...
Legion
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 24 januari 2004, 13:45
Mijn mountainbike: Kona & Commencal

True, de baan is altijd open. Wel is het zo dat op dit moment, in verband met de nog uit te voeren werkzaamheden, de baan niet in het geheel te rijden is. Het is altijd handig om voor je gaat rijden even snel http://www.bikepark.nl" target="_blank te checken. In de regel kondigen we daar eventuele werkzaamheden (en evenementen) van te voren aan. Iedereen is welkom om te komen rijden, ik zie niks liever dan een horde bikers die spontaan is komen op dagen voor een dagje "buiten spelen." Probleem in het verleden is wel geweest dat de baan niet altijd in een even mooie staat verkeerde, maar hopelijk hebben we dat vanaf half april ook onder controle.
We hebben wel een baanregelement, (helm op, geen domme dingen doen, allemaal vanzelfsprekend) houd je daar alsjeblieft wel aan, dat maakt ons leven makkelijker en de jouwe langer...

Bedankt voor het citeren van ons bericht, ik was daar zelf nog niet aan toegekomen Belangrijkste vraag is natuurlijk: Wie is er allemaal bij volgende week?

Ik zie jullie dan!
Cheers,
Bernard
Bikepark Groningen
10 mei; 4X Openingsrace
3 oktober; Nederlands 4X Kampioenschap
Plaats reactie