Gewichtsverschil frame Trek 8500 en Trek 9.8

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Bikers,

Even een technische vraag; zie ik het nu goed of is het frame van een 9.8 (TCT Black Carbon) even zwaar als een frame van een 8500 (Alpha Red Aluminium)?

Ik kom namelijk op de onderstaande berekening:
Volgens opgave weegt een Trek 8500 10,7 kg en een Trek 9.8 10,2 kg; verschil 500 gram. Qua opbouw zijn beide fietsen nagenoeg gelijk. Op enkele essentiele punten verschillen ze:
De wielen; 296 gram in het voordeel van de 9.8 (Race XL ipv Race lite wielen)
Het stuur; 5 gram in het nadeel van de 9.8 (Het alu stuur is 5 gram lichter!)
De remmen; 50 gram in voordeel 9.8 (inschatting 8500 heeft voor een rotor van 180mm, een 9,8 van 160mm)
De vork; 140 gram in het voordeel van de 9.8 (Sid race is 140 gram lichter dan de Fox 100)

In totaliteit zijn de onderdelen van de 9.8 dus 480 gram lichter dan die van de 8500. Dit zou betekenen dat het gewichtsverschil tussen deze twee fietsen op 20 gram na voor rekening komt voor de onderdelen en niet voor het frame!

Wellicht denkt iemand; waarom wil BikerBas dit weten? Eenvoudig; na de aanschaf van mijn fiets moet er nog wel eens iets vervangen worden. Ik wil dan weten hoe ik gewicht kan besparen. Als mijn bovenstaande berekening klopt kan ik het beste de wielen en trappers veranderen en de XT onderdelen upgraden naar XTR.

Laat jullie licht er ook eens over schijnen.
Gebruikersavatar
volvosurfer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 609
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 10:57
Mijn mountainbike: staat in de garage
Contacteer:

Welke fiets wil BikerBas nou gaan kopen dan? Ik kom daar nl niet uit.
Assumption is the mother of all fuckups.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Volvo;
Ik heb de Trek 8500 van 2009 al gekocht. Deze heb ik sinds december.
Maar mijn fiets is altijd een project doordat ik veel fiets. Zoals meerderen overweeg ik wel eens om zaken te upgraden; het frame, de onderdelen, de wielen. Mijn vraag aan jullie is nu; kan ik gewichtswinst boeken met eventuele upgrade van een frame? Zoals ik het nu zie dus niet. Maar wat is jullie beeld? Wellicht zie ik wat over het hoofd. 't komt mij zo vreemd over dat een Alu-frame even zwaar is als een Carbonframe.
Bas
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

20 gram is wel weinig, maar de methode van berekenen is ook niet zo betrouwbaar :wink:
Beter zoek je gewoon de gewichten van de frames, op Weightweenies misschien?
Bedenk dat de 8500 een topklasse Alu frame is, die zal toch ruim onder 1,5kg(?) komen.
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 september 2008, 21:01

Nu ben ik ook nieuwsgierig.
Wat weegt een Trek 8500 frame?
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Trek 8500 2003 17.5" 1583 g bare frame with dropout only
Trek 8500 2004 17.5" (M) 1592 g

recenter staat er niet bij (als je gaat extrapoleren is de 209 versie 1.641 gr :-q :-q )

als je in ww verder kijkt lijkt het er wel op dat de 9.8 lichter is, robin van berkel kan je wellicht helpen :lol:
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Ik meende dat dosenboden zijn Trek 9.8 frame en Trek 8500 had gewogen en op hetzelfde gewicht uitkwam. Dat waren dan wel 2008 modellen.
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

klopt....

Ik heb nu ook een 8500 2009 frame liggen... zal straks beide frames eens aan de haak hangen
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

dosenboden schreef:klopt....

Ik heb nu ook een 8500 2009 frame liggen... zal straks beide frames eens aan de haak hangen

Trek dealer ofzo? :winkie:
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

nope...
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Gewoon verzamelaar van mooie frames dan zeker :-q
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Ik ken de gewichten van beide frames niet dus daar ga ik niets over zeggen.
Wel is het zo dat vandaag de dag het gebruik van carbon onderdelen niet meer zo veel over gewichtsbesparing gaat, maar meer over het aanbrengen van plaatselijke stijfheid of het gebrek daaraan.
De huidige topframes van alu brengen nauwelijks meer gewicht op de weegschaal dan een goed carbon frame en ze wegen zeker minder dan de 'oudere' carbonnen frames.
Gewichtsbesparing voor jouw 8500 zul je dus moeten gaan zoeken in je onderdelen.
Denk bijvoorbeeld aan je banden, je vork en je crankstel. Afgaand op wat er standaard op en aan een 8500 zit denk ik dat je daarop vrij eenvoudig een gram of 500 kan winnen.
Probeer iig af te stappen van het idee dat carbon lichter is. Ritchey laat met hun wcs serie zien dat licht en betaalbaar heel goed met alu kan.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Helemaal eens met Michon. Het frame van de 8500 (de hele 8000 serie trouwens) is het meest geavanceerde alu-hardtail frame dat Trek heeft gebouwd. Het zou me dus niks verbazen dat het carbon frame niks lichter is. Je constateerde zelf al dat het alu-stuur zelfs lichter is dan die van carbon...

Gewicht besparen op je 8500 is niet te moeilijk. Lichtere wielen zijn altijd een goede investering, en de andere zaken noem je zelf ook al.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Carbon frame is in de regel niet veel lichter, wel veul betere rijkwaliteiten. Overigens is het wel zo dat de meest lichte frames de afgelopen jaren van carbon gemaakt worden (op enkele exoten na)...

Verder makkelijk grammen jagen op wielen, banden, zadel, zadelpen, stuur, stuurpen... Je bent zo 1000 euro verder... :bier:
timbo16
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 957
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 14:23
Mijn mountainbike: Crosser voor offroad
Contacteer:

Aangezien dit topic toch over gewichten en met name trek gaat.
Ik ben aan het zoeken geweest op de site van trek maar ik kan nergens het gewicht van mijn trek 8000 mj 2009 vinden.
Ik ben wel eens benieuwd, want wil em binnenkort eens wegen zit al andere wielset onder.
Flanders cx
Cube Litening super HPC race, sram red
Plaats reactie