Mijn eerste mtb: Manic

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Zaterdagmiddag was de mooie dag dat ik mijn stevens op mocht halen. In maart twijfelde ik enorm tussen een racefiets en mtb. Uiteindelijk heb ik voor een racefiets gekozen omdat ik dan meer trainingsmogelijkheden heb.

Het verlangen naar een mtb is toch gebleven en uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om een mtb te gaan kopen. Na flink wat spitten op het forum waren er een aantal fietsen die ik interessant vond. In deze tijd is mijn budget ook aanzienlijk omhoog gegaan en is het een stevens manic geworden. Voor de meeste niet de meest opwindende bike maar omdat de geometrie goed bij me paste en de afmontage gewoon goed is (althans dat hoop ik) heb ik voor deze bike gekozen. Allemaal bedankt voor alle nuttige adviezen die ik hier gekregen heb.

Dit is ie dan:
Chassis
Stuurkolom: FSA Ahead Integrated Orbit Z 9, 1 1/8"
Remmen: Shimano Deore XT BR-M775 Disk 180/160mm
Afmetingen: 20 inch

Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore XT FC-M770 Hollow, 44-32-22
Versnelling h Shimano Deore XT RD-M772 "Shadow"
Versnelling v Shimano Deore XT FD-M771
Ketting Shimano CN-HG73
Cassette Shimano Deore XT CS-M770 11-32
Pedalen Shimano PD-M520 Clipless PD-M540

Wiel set
Naaf h Shimano Deore XT FH-M775
Naaf v Shimano Deore XT HB-M775
Velgen Mavic XM317D 32 L
Spaken DT Swiss Competition 2.0-1.8mm
Banden Schwalbe Nobby Nic 26x2.25" faltbar, Stevens Edition achter racing ralph (nog niet op foto)

Cockpit
Stuur Oxygen Scorpo Flatbar, 9°, 600mm
Frontsectie Oxygen Scorpo 31.8mm, stainless bolts
Zadel Oxygen Speedline 3, Cromoly Gestell
Zadelhouder Oxygen Scorpo SL 380mm
Schakel hendel Shimano Deore XT SL-M770
Rem hendel Shimano Deore XT BL-M775

Data
Gewicht 11.1 kg
Buizen frame Aluminium 7005TB superlight
Voorvork Fox 32 F 100 RL, 100mm, Lockout
Kleur Anodized Black

Aanpassingen:
- polar cs200cad
- racing ralph is besteld
Verder zal er niet al te veel veranderd worden maar suggesties/goede ideeën zijn altijd welkom!


Nieuwe foto's, ik zou zeggen zoek de fout :)
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op ma 13 oktober 2008, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Ride like a maniac on a manic!
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Ah, hij is binnen, je hebt er een tijdje op moeten wachten toch? Ziet er goed uit, wat ik er van kan zien dan. Je enthousiasme is te prijzen, dat je zo'n belabberde foto durft te posten :tong De afmontage is inderdaad meer dan behoorlijk, voor een eerste bike. Succes
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

ik ben na een jaar nog zo blij met mijn manic! goeie keuze!
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Ook ik heb nog steeds geen spijt van mijn manic.
Mooie wendbare fiets.
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

kajhpc schreef:Ah, hij is binnen, je hebt er een tijdje op moeten wachten toch? Ziet er goed uit, wat ik er van kan zien dan. Je enthousiasme is te prijzen, dat je zo'n belabberde foto durft te posten :tong De afmontage is inderdaad meer dan behoorlijk, voor een eerste bike. Succes
Ben idd erg enthousiast geworden van dit forum maar ook van het eerste ritje op mijn nieuwe bike. Heb even twee nieuwe pictures geplaatst.

Eigenlijk heb ik niet lang hoeven wachten op de bike. Ik had al een aanbetaling gedaan maar moest nog even wachten op mijn salaris :).
Ride like a maniac on a manic!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Gisteren mijn tweede ritje gemaakt door de drunense duinen. Voor het eerst had ik de racing ralp achter liggen, wat een verschil is dat met de nobby nic. Ik had het idee dat ik veel sneller was, vooral op de hardere stukken.

Ik moet zeggen dat het mtb-en wel erg zwaar is. Na het rondje in 1 uur en 16 min te hebben gefietst was ik helemaal naar de klote. Is het trouwens nog een beetje een acceptabele tijd of is het slecht met me gesteld? Hopelijk gaat het me dit jaar nog lukken om rond de 1.10 te rijden.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

gaisdergerman schreef:Gisteren mijn tweede ritje gemaakt door de drunense duinen. Voor het eerst had ik de racing ralp achter liggen, wat een verschil is dat met de nobby nic. Ik had het idee dat ik veel sneller was, vooral op de hardere stukken.

Ik moet zeggen dat het mtb-en wel erg zwaar is. Na het rondje in 1 uur en 16 min te hebben gefietst was ik helemaal naar de klote. Is het trouwens nog een beetje een acceptabele tijd of is het slecht met me gesteld? Hopelijk gaat het me dit jaar nog lukken om rond de 1.10 te rijden.
1 uur en 16 minuten is voor iemand die nog weinig in de Duinen is geweest heel goed hoor :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Weet iemand hier wat het zadel, zadelpen, stuur, stuurpen wegen? Ik zit eraan te denken om mijn manic op dieet te sturen en hoop daarmee rond de 10 kilo te komen. Als eerste worden de wielen vervangen (incl latex binneb). Maar zou graag weten of het de moeite waard is om bovengenoemde onderdelen te vervangen.

p.s. heb geen keukenweegschaal anders zou ik ze er wel even afdraaien.
Ride like a maniac on a manic!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Gisteren kwam ik erachter dat ik een klein slagje in mijn achterwiel heb. Nu had ik vrijdag een afspraak staan voor een servicebeurt maar dit gaat niet door (ivm met brand in de fietsenzaak).
Is het erg als ik hier even mee door blijf fietsen of kan ik beter naar een andere lbs gaan om het slagje eruit te laten halen?
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
ivover
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 502
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 20:47
Mijn mountainbike: Soms wil je ook gewoon wat nieuws

Niet opwindend? Ik vind hem er goed uit zien met een leuke afmontage!
Have fun met deze bike.
pascallos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 743
Lid geworden op: vr 26 september 2008, 23:03
Mijn mountainbike: Wisselen regelmatig
Contacteer:

Heeej ik vind het juist een heel mooie fiets hoor, niets mis mee.
Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik die NN en RR verschrikkelijk lelijk vind zo met die niet zwarte kleur aan de zijkant, maar goed da's mijn mening.
http://www.bidonhoudershop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bedankt voor de reacties! Op de foto zit er trouwens 2x NN op maar momenteel zit er achter een zwarte RR.

Maar ik had eigenlijk liever een reactie gehad op mijn slag. Misschien had ik beter een ander topic aan kunnen maken.
Ride like a maniac on a manic!
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

gaisdergerman schreef:Gisteren kwam ik erachter dat ik een klein slagje in mijn achterwiel heb. Nu had ik vrijdag een afspraak staan voor een servicebeurt maar dit gaat niet door (ivm met brand in de fietsenzaak).
Is het erg als ik hier even mee door blijf fietsen of kan ik beter naar een andere lbs gaan om het slagje eruit te laten halen?
Slag kan wel erger worden.
Een slag is er zo uitgedraaid.
Ik zou even bij een andere lbs langs gaan.
D.run
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2169
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 18:47
Mijn mountainbike: Specialized Carve

De bike zoals op de foto trapt wel lekker licht zeker :lol:


Mooi ding hor, zeker niet mis!

Veel plezier ermee
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

gaisdergerman schreef:Weet iemand hier wat het zadel, zadelpen, stuur, stuurpen wegen? Ik zit eraan te denken om mijn manic op dieet te sturen en hoop daarmee rond de 10 kilo te komen. Als eerste worden de wielen vervangen (incl latex binneb). Maar zou graag weten of het de moeite waard is om bovengenoemde onderdelen te vervangen.

p.s. heb geen keukenweegschaal anders zou ik ze er wel even afdraaien.

Ik zou lekker ff rond rijden met deze onderdelen het zijn echt maar grammetjes waar je over praat. Het scheelt meer als je je buiten banden met vloeibare latex vult en ze tubless maakt. Misschien als je wat lichtere banden neemt dan RR NN zal het ook wat schelen.

Als zadel kun je het beste een selle SLR nemen deze zijn niet zo duur en toch licht. Lichter dan de 230 die dit zadel ongeveer weegt.
Oooeeessss
Plaats reactie