Gebroken Zadelbuis

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
surfrider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 24 december 2008, 15:34

Zoals sommige misschien gezien hebben is de zadelbuis van mijn Viper Frame gebroken:
Afbeelding

Nou is mijn vraag, kan dit komen door een te dunne zadelpen?
Ik heb zojuist de buis en de zadelpen opgemeten en daar zat niet veel speling in, maar wel meer dan ik had verwacht:
Zadelbuis binnen diameter: 27.85mm
Zadelpen buiten diameter: 27.07mm

Dus bijna 0.8 mm verschil, het Onderhoudshandboek van Guy Andrews zegt:
De juiste maat voor je frame is essentieel - al een geringe afwijking van 0,2 mm maakt verschil.
Was mijn Zadelpen het probleem? of was het toch gewoon een slecht frame?
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Heeft weinig met je vraag te maken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit de originele zadelpen was die je bij je bike kreeg.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

hoe ver zat je zadelpen in de buis???
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Tairo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 5 januari 2009, 23:50

Kan inderdaad zo zijn dat er te weinig zadelpen in de buis zit. Op mijn zadelpen staat ook een maximale hoogte aangegeven dat de pen uit de buis mag komen.
xenios
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 7 oktober 2007, 12:09

Mijn vorige frame is op exact dezelfde plek gebroken. Het is toch een zwak punt bij sommige frames.
Als jij je gewoon aan de voorgeschreven diameter van de zadelpen hebt gehouden, en 'm niet te ver hebt laten uitsteken, moet je gewoon recht op garantie hebben (5 jaar bij Bulls?).

Bij mijn nieuwe toegekende frame (met dezelfde geometrie) heb ik voor de zekerheid maar een langere zadelpen gemonteerd, hoewel m'n oude zadelpen nooit boven de "minimum insert" is gekomen.

Succes er mee!
surfrider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 24 december 2008, 15:34

Zadelpen was niet orgineel. Ik heb het frame gekocht en daar heeft mijn fietsemaker 2dehands spullen van hem zelf op gemonteerd.....

Zadelpen zat nog wel een cm of 20 a 25 in het Frame. Nog lang niet op aan het max streepje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die speling is hoe dan ook veel te veel geweest. Of het ook de oorzaak van de breuk is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het zal geen goed gedaan hebben.

Los van de streepjes op de zadelpen is het belangrijk dat de pen minimaal tot onder de onderste las komt waar de bovenbuis aan de zitbuis gelast is. Maar dat zal het probleem bij jou niet geweest zijn, als-ie er nog zeker 20cm in zat.

Deze plek is altijd een van de meest kritische plekken van een frame, er komen vaak zeer grote krachten op te staan. En soms gaat het dan ook fout... :-(
Een verende zadelpen kan de piekkrachten wat verminderen, maar ook met een normale pen moet het heel blijven. Ik weet niet of je nog garantie hebt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

surfrider schreef:Zoals sommige misschien gezien hebben is de zadelbuis van mijn Viper Frame gebroken:
Afbeelding

Nou is mijn vraag, kan dit komen door een te dunne zadelpen?
Ik heb zojuist de buis en de zadelpen opgemeten en daar zat niet veel speling in, maar wel meer dan ik had verwacht:
Zadelbuis binnen diameter: 27.85mm
Zadelpen buiten diameter: 27.07mm

Dus bijna 0.8 mm verschil, het Onderhoudshandboek van Guy Andrews zegt:
De juiste maat voor je frame is essentieel - al een geringe afwijking van 0,2 mm maakt verschil.
Was mijn Zadelpen het probleem? of was het toch gewoon een slecht frame?
Ik neem aan dat je gemeten heb bij de breuk? Dus niet bij de zaagsnede?
surfrider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 24 december 2008, 15:34

baron062 schreef: Ik neem aan dat je gemeten heb bij de breuk? Dus niet bij de zaagsnede?
Ja, het afgebroken stukje aan de kant van de breuk.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik jou was zou ik mijn LBS eens aansprakelijk stellen/ hiermee confronteren. Het lijkt een resultaat te zijn van zijn laksheid. De bewijslast licht moeilijk, maar een coulanceregeling is wel het minste wat je LBS aan kan bieden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

baron062 schreef:Het lijkt een resultaat te zijn van zijn laksheid.
Waar baseer je dat op...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Door de analyze van de situatie:

Opgebouwd door de LBS> als fininishing touch zadel+ pen monteren> 'oh jee, rammelt wel erg, maar fiets zit al in elkaar. Nu weer demonteren kost me bergen met tijd en geld'> fiets mee met klant die hier niet van weet> frame stuk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is dat een analyse of een interpretatie? Misschien lees ik niet goed maar de TS schrijft: "Ik heb het frame gekocht en daar heeft mijn fietsemaker 2dehands spullen van hem zelf op gemonteerd.....".

Laksheid moet natuurlijk niet verward worden met onoplettendheid. Het is beide kwalijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Kapitein Iglo schreef:Is dat een analyse of een interpretatie? Misschien lees ik niet goed maar de TS schrijft: "Ik heb het frame gekocht en daar heeft mijn fietsemaker 2dehands spullen van hem zelf op gemonteerd.....".

Laksheid moet natuurlijk niet verward worden met onoplettendheid. Het is beide kwalijk.
Analyze is hier inderdaad niet het juiste woord, noem het een aanname, ben natuurlijk niet bekent met de precieze situatie. Noem het een levendige fantasie, gekoppeld aan wat analyzerend vermogen....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kijk, da's inderdaad een andere benadering. Het heeft natuurlijk wél nut de LBS hiermee te confronteren, maar aansprakelijk stellen op basis daarvan.. .werkt misschien alleen maar averechts.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie