Waar rijden de DH-ers en FR-rs?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
spreukenkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: zo 15 oktober 2006, 10:26
Mijn mountainbike: yeti 303 DH '08 yeti asr7 '09 yeti DJ '08 cube xc
Contacteer:

dus de verhalen die ik van tuupJ heb gehoord zouden dan niet kloppen, want ik zou er zo graag heen willen, maar om 2 uur te rijden voor janlul was ik niet van plan.
Brake hard Pedal faster
Insane inda Brain
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 17 augustus 2006, 23:08
Mijn mountainbike: Commencal Furious CG 2009

Ik weet niet wat hij verteld heeft natuurlijk. Ik(en anderen) kunnen zich daar nog steeds wel een dagje amuseren. Het is en blijft natuurlijk maar klein bosje en de trails zijn niet zo lang als bij de Filty Trails. En toch blijf ik het daar super vinden.
Je kunt het natuurlijk ook altijd combineren met de Filty-trails als je toch richting het zuiden komt.
Maargoed. Cya,
Brian
Verstand op nul en gaan !
bas vlemminx
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 21 maart 2004, 22:13
Mijn mountainbike: Cannondale F600SL / Trek Session 10

hoi.

ik woon in Geldrop vlak bij dus.

1. tijdens het seizoen probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk in bikeparken te fietsen of net als afgelopen mei lekker een weekje freewheelen in het Zwarte Woud. dit was altijd een probleem maar nu met een rijbewijs zal het wat makkelijker worden en misschien dat ik dan wat vaker weg kan. anders fiets in altijd in de regio lekker racen van razob in Nuenen (jammer dat ze die trap in geruild hebben voor een golfbaan). of ik rijd wat in geldrop rond wat trappen en anderen hobbels.

2. naast DH\FR heb ik nog een XC fiets. waarmee ik de vaste routes in de regio onveilig maak. :-D
DH\FR doe ik er eigenlijk bij omdat het in Nederland niet heel makkelijk is om te doen maar wel het leukste :-D

groetjes bas.
Fiets Nooit Harder Dan Je Bescherm Engel Vliegen Kan !!!!!!!!!
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

@ bas: op de razob heb ik een tijdje geleden wekelijks getraind. Klimmen en dan vervolgens zsm naar beneden. Laatst nog, aan de kant van de zig zag, recht omlaag, op het stuk waar vroeger de trap lag. Zo hield ik mijn hartslag hoog genoeg om een lange klim te kunnen simuleren. De rest van de berg gebruik ik om een beetje techniek te oefenen.

Ik denk dat het met een hardtail XC niet zo leuk is om nog harder daar naar beneden te gaan. Of om trappen op en af te rijden en bultjes. Ik moet gewoon een keer naar filthy trails gaan, daar een DH fiets huren en kijken of ik het zou leuk vind als ik denk dat het is.
Oooeeessss
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waar ben je precies naar op zoek?

Ten eerste is "Freeride" (FR) een ontzettend 'containerbegrip', waar van Dirt Jumpen tot singletracks met man-made kombochtjes en sprongen tot NorthShore tot praktisch DH onder verstaan worden... Afhankelijk van de vorm van FR die men beoefent (~ je naar op zoek bent), zul je dichtbij huis of ver van huis terecht kunnen.

Voor het merendeel hiervan heb je helemaal geen dikke Freeride fully - laat staan DH-fiets - nodig om lol te hebben - soms zelfs eerder een nadeel - en draait het eigenlijk zelfs niet om zo snel mogelijk naar beneden te rijden maar om de sprongen, de tricks of de fietsbeheersing.

Voor de Filthy Trails heb je bijvoorbeeld geen zware full suspension nodig, maar ben je veel beter af met een lichte en wendbare short-travel fully (zoals gebruikt voor o.a. 4X) of hardtail (~ dirt bike). Zelfde geldt voor de Freeridestrecke in Willingen IMHO en ContiTrack, Freecross, Slopestyle en 4X in Winterberg.

Downhill gaat vanzelfsprekend wel om maar 1 ding: zo snel mogelijk van boven naar beneden, wat meer een kwestie is van op de juiste punten genoeg snelheid eruit te halen om controle te houden en de lijn gaat dan plat op het stuur, grote versnelling op en zo hard mogelijk trappen naar beneden. Misschien dat je die opvatting over afdalingen krijgt wanneer je de gemiddelde XC-route rijdt, maar als DH is dat stadium een al lang gepasseerd station (zo 1990).
De Duitse bikeparken hebben op dat vlak wel een voordeel met fietsverhuur, liften (alleen als je dol bent op wandelen is het zonder lift of shuttle te doen, ofschoon secties trainen zonder lift/shuttle gaat), afgezette parcoursen (uitgez. Willingen).

Voor Nederland ben ik overigens dol op m'n XC fiets (hardtail, 70 mm). Ik heb 1x de moeite genomen de fully (170 mm veerweg) mee te nemen naar m'n favoriete spots in de omgeving (daar staan deels bordjes bij met "gevaarlijke afdaling")... Samenvattend: DECEPTIE! Waar je met een XC fiets je lijn moet kiezen, beetje inhouden, etc... kon je nu gewoon trappend in een rechte lijn naar beneden zonder dat je ook maar het idee had dat je ook maar in de buurt van de grens van de fiets zat.


Liever BMX overigens dan XC...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Op de marathons in de ardennen kom ik vaak echt mooie afdalingen tegen. Die ik graag een keer over zou willen doen. Maar de fut niet heb om weer omhoog te klimmen wetende dat ik in totaal een dikke 100km moet.

60 km en harder omlaag met de XC, remmen, sturen, aanzetten, springen. grote stenen waar je overheen moet en tussen bomen door kombochten in single track omlaag, kleine dropoffs. Geweldig. Hoe stuk ik dan zit maakt niet uit want ik heb plezier. Nu zou ik ook een keer omlaag willen zonder dat ik stuk zit of me zorgen moet maken hoe ik de rest van de 100 km afleg als ik mijn fiets door een leuke maar ondoordachte sprong finaal in puin rijdt. Dat is wat ik zoek.
Dit is een voorbeeld van wat ik zie als DH: http://nl.youtube.com/watch?v=EI6Slk0QgyI" target="_blank Misschien kun je hier ook omlaag met je XC , Als je voorzichtig rijdt. :-? Ik zou het wel willen proberen.

4x ziet er ook heel leuk uit en op het bmx parcours bij het Eurocircuit in Valkenswaard zou ik dit vast wel een keer kunnen doen. Als ik zo'n fiets had. Wat me dan ook meteen bij bmx brengt.

Slopestyle en dirtjumpen. Wat ik er van gezien heb, op de laatste bikemotion, is het levensgevaarlijk. Die lui zijn gek :wink: Nee, respect voor voor die gasten. 1tje probeerde tot drie keer toe een sprong en ging 3 keer verschrikkelijk op zijn plaat. Vervolgens doet hij wat simpelers: een backflip. Ook hiervoor is in leende een parcours met verschillende bulten. Ik durf het alleen niet met mijn XC. Volgens mij is hij daar niet op gemaakt.
Oooeeessss
Tuup J
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 594
Lid geworden op: za 28 juni 2003, 15:38
Mijn mountainbike: Evil Uprising

Insane inda Brain schreef:Ik weet niet wat hij verteld heeft natuurlijk. Ik(en anderen) kunnen zich daar nog steeds wel een dagje amuseren. Het is en blijft natuurlijk maar klein bosje en de trails zijn niet zo lang als bij de Filty Trails. En toch blijf ik het daar super vinden.
Je kunt het natuurlijk ook altijd combineren met de Filty-trails als je toch richting het zuiden komt.
Maargoed. Cya,
Brian
Ik heb hem verteld dat bij de halfpipe nog 2 jumps liggen en de rest wat vervallen is en/of gesloopt. Als die zou willen afkomen en 2uur moet rijden zou ik ook meteen wat andere spots aan doen.
Life begins at the end of your comfortzone.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mr. Htb. schreef:Dit is een voorbeeld van wat ik zie als DH: http://nl.youtube.com/watch?v=EI6Slk0QgyI" target="_blank Misschien kun je hier ook omlaag met je XC , Als je voorzichtig rijdt. :-? Ik zou het wel willen proberen.
Dat is full-on DH (2007 World Cup Champery)... Als je daar met een XC fiets naar beneden rijdt, regel ik een camera... uhh, cameraploeg.
1. 1600 m en 600 hm
2. als je de complete DVD kijkt, zie je de mensen aan bomen hangen om naar beneden te wandelen (zeker in die omstandigheden).
3. in die passage lag zelfs ET naast z'n fiets.
Mr. Htb. schreef:Wat ik er van gezien heb, op de laatste bikemotion, is het levensgevaarlijk.
Als je moet kiezen tussen dat of Champery op een XC fiets dan zou dat een hele makkelijke keuze zijn. Dirt landt vehroudingsgewijs zacht...

Gewoon een keer naar Winterberg gaan en daar een DH-fiets huren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Insane inda Brain
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 17 augustus 2006, 23:08
Mijn mountainbike: Commencal Furious CG 2009

Hey Tuup
Ben het wel met je eens. Combineren is goede optie. Zeker als je freeride-skills boven modaal liggen. Als ik jouw af en toe zie jumpen dan denk ik dat je zo bent uitgekeken in stambos. Ik heb daar voorlopig nog genoeg uitdagingen liggen.
Verstand op nul en gaan !
RTG
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 22 september 2007, 02:35
Mijn mountainbike: Specialized Demo 7
Contacteer:

Het is ook een beetje waar je op uit bent. Als je van sprongen houdt en dirtjumpen meer je ding is dan kun je, je wel redelijk ammuseren in het Stammenderbos. Als je van wat langere trails houdt ben je er zo uitgekeken, zeker als je er alleen bent.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

gewoon een hardtailtje voor street/park/dirt in NL :-q
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Cheeta:

"Dat is full-on DH (2007 World Cup Champery)... Als je daar met een XC fiets naar beneden rijdt, regel ik een camera... uhh, cameraploeg.
1. 1600 m en 600 hm
2. als je de complete DVD kijkt, zie je de mensen aan bomen hangen om naar beneden te wandelen (zeker in die omstandigheden).
3. in die passage lag zelfs ET naast z'n fiets.


Mr. Htb. schreef:
Wat ik er van gezien heb, op de laatste bikemotion, is het levensgevaarlijk.

Als je moet kiezen tussen dat of Champery op een XC fiets dan zou dat een hele makkelijke keuze zijn. Dirt landt vehroudingsgewijs zacht..."

Ik ben blij met je antwoord, Zo gauw de sneeuw weg is en ik tijd vrij kan maken ga ik een DH-fiets huren in winterberg.
Het voorbeeld was ook wel een beetje extreem. Maar het was wel duidelijk dat ik niet in rechte lijn van een stadstrap af wilde rijden.

Bij dirt zie ik die vent nog steeds die backflip maken. Dat ga ik dus nooit doen. Ik ken mezelf, dan moet het hoger harder moeilijker en gevaarlijker op den duur. Maar bij dat soort dingen is het halen of falen. Een klein verschil in letters maar een groot verschil in impact.
Een keer de fiets een beetje schuin houden zou nog wel kunnen. Maar stuur los, trappers los, zadel vast met 1 hand dat wordt te veel.

Groet.
Oooeeessss
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Kwestie van tijd met dirt, je begint niet meteen met backflips etc :wink:

Als je op het nivo wilt komen van de gasten bij BikeMotion dan ben je sowieso een paar jaar bezig (als je de skills hebt, anders veeeel langer)
Insane inda Brain
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 17 augustus 2006, 23:08
Mijn mountainbike: Commencal Furious CG 2009

veeeel langer of...................
NOOIT :lol:
Verstand op nul en gaan !
Chris Dirt
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 575
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 12:01
Mijn mountainbike: Rose-Enduro/Freeride ''uncle jimbo'' met rockshox lyrik, avid elixir, fox float rp23

ik ben het helemaal met htb eens :-q
the main thing,s that we,re having fun!!
Plaats reactie