Fox F100 RL of Rock Shox Reba Race?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
FOCUS BLACK RAIDER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 12:08

Beste MTB-ers,

Wil graag een uitgebreid verschil weten over de 2009 modellen van de navolgende vorken:
Fox F100 RL of Rock Shox Reba Race.

Standaard zit de Fox F100RL op de nieuwe Trek 8500 gemonteerd. Overweeg deze aan te schaffen maar twijfel over het kunnen van deze vork. Heb nu een Rock Shox Reba Race 2008 en die is prima.

Ben op zich wel overtuigd van het kunnen van Fox. Weet alleen niet wat de exacte verschillen zijn. Ervaringen zeggen mij in principe meer dan alleen de technische inhoud. die krijg ik op internet wel gevonden. Graag dus een reactie van degene die iets meer over deze 2009 modellen weet.

Alvast super bedankt.
Laatst gewijzigd door FOCUS BLACK RAIDER op wo 1 oktober 2008, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Als je op Rock Shocks gaat zoeken zal je inderdaad niet veel vinden...

Probeer eens Fox vs. Rock Shox ... Zoveel over te vinden ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
j.kruidbos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 14:02
Mijn mountainbike: trek superfly elite al/trek madone
Contacteer:

ik heb nu een rock shox maar ik zit te twijfelen om te switchen naar een fox.. niet dat de rock shox me ooit in de steek heeft gelaten..
FOCUS BLACK RAIDER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 12:08

was ik dus ook van plan. Wil alleen graag de verschillen weten....denk praktisch niet erg veel verschillen. Heb gehoord dat de fox iets minder onderhoudsgevoelig is. wel schijnt bij onderhoud door leverancier de onderhoudstijd bij fox ca. 3 weken te zijn en bij sram ca. 1 week. alleen daarmee weet ik nog niet wat de rij-eigenschappen zijn. graag jullie reactie!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

onderhoud bij een fox, zelfs opgestuurd, is met anderhalve week wel bekeken hoor.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
FOCUS BLACK RAIDER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 12:08

Goed om te weten! :-q
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

fox is alleen een stuk duurder in onderhoud .. puur het materiaal dan ( seals etc , zijn bijna 2x zo duur als een RS)
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Mijn LBS doet het onderhoud van mijn Fox zelf. Volgende dag klaar als het moet en geen gezeik met opsturen :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
j.kruidbos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 14:02
Mijn mountainbike: trek superfly elite al/trek madone
Contacteer:

tjah.. wat is lichter fox f80 of de sid team fork?
jacob-evers
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2281
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 14:01

Kwestie van even googlen:

http://www.sram.com/en/rockshox/crosscountry/sid/#tab2" target="_blank vs http://www.foxracingshox.com/fox_bicycl" target="_blank ... t=09_forks
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Wat is je twijfel over het kunnen van een Fox vork dan? (zelfde als iemand twijfelt over het kunnen van een Ferrari)

Zijn allebei goede vorken !
De Fox spreekt volgens velen wat soepeler aan. Misschien eens een test doen met beide vorken
Ekkie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 17 februari 2008, 21:41
Mijn mountainbike: Gary Fisher Big Sur '08, Trek Madone 5.2 pro 2009 (Racebike)
Contacteer:

Rijd zelf met een Fox F100 RL (2008), en kan alleen maar zeggen dat 'ie doet wat 'ie moet doen.
Erg solide vork, rebound goed instelbaar, en voorzien van lockout.
Geen ervaring met onderhoud, vork moet eerste beurtje nog krijgen.
Tires spitting gravel,
I commit my weekly crime.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

het grote verschil tussen de fox en de reba is het principe van de dual air wat de reba betreft, dus 2 luchtkamers, een positieve en een negatieve. Het voordeel hiervan is dat je de vork dus "gevoeliger" kan zetten door meer lucht in de negatieve kamer te zetten. Vooral voor lichtgewichten (<65 kilo) is een dual air vork erg voordelig. Mijn ervaring (ik weeg minder dan 60kilo) is dat de Fox vaak wat te stijf is en niet gevoelig genoeg op kleine onenigheden.
j.kruidbos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 14:02
Mijn mountainbike: trek superfly elite al/trek madone
Contacteer:

julie schreef:het grote verschil tussen de fox en de reba is het principe van de dual air wat de reba betreft, dus 2 luchtkamers, een positieve en een negatieve. Het voordeel hiervan is dat je de vork dus "gevoeliger" kan zetten door meer lucht in de negatieve kamer te zetten. Vooral voor lichtgewichten (<65 kilo) is een dual air vork erg voordelig. Mijn ervaring (ik weeg minder dan 60kilo) is dat de Fox vaak wat te stijf is en niet gevoelig genoeg op kleine onenigheden.
tjah.. ik zelf weeg ong 65 kilo ik zit eraan te denken een scott scale 10 of 20 te kopen.. in de 10 zit de rs vork en in de 20 de fox.. de 20 weegt iets meer dan de 10 maar is volgens mij direct 1000 euro duurder als de 20 dus ik denk dat het dan toch maar de 20 word xd
MarkH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 14 augustus 2007, 22:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Factory 27,5"
Contacteer:

Keb d'r niet heel erg veel verstand van, maar toch maar ff spammen wat ik gehoord heb over Fox en RS.

De kwaliteit van Fox onderdelen is (een stuk) beter dan die van RS.
In de Fox zitten nauwelijk plastic onderdelen, in de RS wel. Daarom is de Fox ook meestal iets zwaarder dan de RS.

RS race is beter te fine-tunen, zeker voor lichte mensen.

Persoonlijk denk ik dat je, indien je geen lichtgewicht bent (en dat ben je in mijn ogen (100 kilo) wel), je het verschil niet echt zal merken. Het zijn beide top vorken en ik zou ze beide graag in plaats van mijn Reba SL hebben.



PS
Mijn info komt van een LBS die beide merken mag servicen en aan beginners en semi-gevorderden meestal een RS (Reba) verkoop omdat deze prijstechnisch een stukje gunstiger liggen dan de Fox en in rij-eigenschappen nauwelijks voor de fox onderdoen.
Cannondale RZ 120 One (2011) Lefty, RS Monarch 3, SRAM X-9 en Elixer 5
Plaats reactie