Welke demper moet ik kiezen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
skystriker
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Giant XtC Mammoth
Contacteer:

Hallo,

Ik ben er sinds een paar dagen achter dat ik een nieuwe demper nodig heb. Nu kijk ik dus al even op het internet maar ik zie er zo veel. En zie door de bommen het bos niet meer.

Waar moet ik opletten.

Vorige demper was een Rock Shox SID XC 165mm

Nu zie ik wel manitou, fox, Rock Shox. Welke is het best en het meeste waar voor het geld?

Alvaste bedankt
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

Misschien wel handig als je ietsje meer info geeft:

gebruiksdoel?
welke dempingskarakteristiek zoek je?
welke instel mogelijkheden stel je op prijs?
wat is je budget ?
komt hij in je giant?
welke voorvork heb je?
This can’t go on, I must inform the law!
skystriker
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Giant XtC Mammoth
Contacteer:

gebruiksdoel-> Gewoon Cross Country
welke instel mogelijkheden stel je op prijs? -> rebound, lock out mag maar hoeft niet
wat is je budget ? ->max 230 euro
komt hij in je giant?-> ja, hij komt in mijn giant
welke voorvork heb je?->rock shox reba race
Laatst gewijzigd door skystriker op do 11 september 2008, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

skystriker schreef:En zie door de bommen het bos niet meer.
Live vanuit Zuid-Ossetië gepost? :o
skystriker schreef: Vorige demper was een Rock Shox SID XC 165mm

Nu zie ik wel manitou, fox, Rock Shox. Welke is het best en het meeste waar voor het geld?
De top in dempers is momenteel de Fox RP23.
Rock Shox biedt meestal meer waar voor je geld, maar op het gebied van achterdempers lopen ze helaas nog steeds een beetje achter de feiten (lees: Fox) aan.

Manitou ben ik per definitie niet kapot van, maar die maakt wel steeds bedrijfszekerder producten gelukkig.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

skystriker schreef:gebruiksdoel-> Gewoon freeride
Op een XtC Mammoth spreek je niet van Freeride en al helemaal niet met een SID 165 mm demper ;)

Voor freeride is meer nodig dan een Cross Country full suspension, with al due respect.

Met een budget van ruim 200 euro kom je meestal niet aan een Fox RP23 (of je moet geluk hebben bij een veiling).
Maar met alleen rebound heb je aan een Fox Float R al genoeg.

Ik zou eens kijken naar de Rock Shox dempers.

Oh, en let er bij aankoop ook op dat je de juiste busjes bij besteld. Deze zijn demper-merk specifiek.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
RonS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant XTC NRS Team
Contacteer:

Net als "Skystriker" ben ik ook op zoek naar een vervanger voor de Rock Shox SID XC achterdemper.

Twijfel zelf tussen een Fox RP23 of een Rock Shox Ario 2.2.
Welke is het meest geschikt voor een Giant NRS, of zijn er nog andere alternatieven. :~

Is een achterdemper met Lockout functie een nuttige toevoeging voor de Giant NRS.

Alvast bedankt :-q
Wie met zijn mountainbike stil staat in de modder, zakt erin weg!
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker

Zelf nu voor de tweede maal een Fox demper (eerst een RP3 en nu een RPL). Wat mij bij beide opvalt is dat het even lijkt te duren voordat ze gaan werken. D.w.z. kleine oneffenheden dempen zie niet helemaal weg. Wellicht een nadeel dat kleeft aan het ProPedal systeem. Wel jammer want met bijvoorbeeld een instelbare compresie, zoals op de Fox "RLC" voorvorken, zou je dit wellicht nog kunnen bijstellen. Van pompen is danweer geen sprake.

Nu heb ik ook twee keer een DT Swiss demper getest. Deze beviel wat dat betreft beter. Hij sprak sneller aan. Je merkte ook niet dat de demper het einde van zijn slag naderde. Bij de Fox dempers voel je het einde van de slag naderen doordat de demping dan wat stugger wordt. Hierdoor reed de fiets alsof deze een oneindige veerweg bezat. Nadeel hiervan was weer dat ik bij hele stijle klimmen de demper wat vond inzakken. Van pompen was echter geen sprake

Zelf ben ik erg geinteresseerd in de DT Swiss EX 200. Deze heeft als kers op de appelmoes een instelbare compresie verhouding en niet alleen een instelbare rebound, waardoor deze denk ik wat beter is af te stemmen op mijn voorvork die dat ook heeft. http://www.dtswiss.com/Products/Suspens ... X-200.aspx

Wat voor jou belangrijk is, is dat je een demper koopt die past bij je voorvork wat betreft instelmogelijkheden en karaktereigenschappen.

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, staat een Reba bekent om een vork die gemakkelijk aanspreekt. Een Fox is dan wellicht niet de juiste keuze.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Heb je voor het goed afstellen van een NRS veersysteem niet een dual air demper nodig?
Don't believe the hype!
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

HotSnail schreef:Heb je voor het goed afstellen van een NRS veersysteem niet een dual air demper nodig?
Ik wil geen mot met de NRS goeroes, dus vandaar dat ik over de zin en onzin van het NRS systeem geen uitspraken ga doen, maar het NRS systeem an sich heeft volgens de overlevering inderdaad een specifieke demper nodig. (NRS getuned).
Het is dan logisch om, gezien de gemonteerde dempers, te roepen dat het een dual-air moet zijn , maar daar houdt het niet mee op.

Maar laten we wel stellen dat NRS specifieke dempers niet bepaald in grote getale op de markt liggen heden ten dage.

Om nog even op dat NRS specifieke aspect terug te komen.
Volgens mij gebruikt Bianchi ook het NRS systeem van Renault (was het toch?) en die propt er ook "gewone" Fox Float dempers in...

Maar we kunnen lang en kort er over lullen, maar het budget is gewoon niet toereikend om zomaar elke demper aan te gaan raden.
Dus volgens mij de beste keus binnen het budget nemen en dat zal bijvoorbeeld geen Fox RP23 zijn in goede staat...
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker

Dan maar kort lullen:

Hier een DT Swiss SSD190 voor € 259. Dat zit bijna in het budget :wink:

http://www.mtbikers.com/StoreFront/prod ... ilter=none
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Contacteer:

Op deze pagina krijg je een wat vollediger beeld van wat er aan achtervering te koop is.

Let wel: niet alle soorten zijn handig (sla bijvoorbeeld die met staalveren over) en niet allemaal zijn (nog) verkrijgbaar in de benodigde 165 mm. Maar je hebt in ieder geval een beetje beeld van de prijzen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

ik haak hier maar ff aan...

Blijft dus een moeilijk verhaal; ervaringen op mtbr.com zijn natuurlijk ook niet echt objectief.

ik zoek gewoon een stevige demper voor stevige xc. 165x 38

Hij moet niet pompen,doorslaan en grote klappen kunnen opvangen, hoeft verder niet plush te zijn.
LO is handig maar een goede propedal of platform kan toereikend zijn....rebound instellen is wel n vereiste maar dat zullen ze allemaal wel hebben tegenwoordig.

Wat mn vork gaat worden weet ik nog niet-wss een fox of n zocchi- maar dat boeit verder ook niet..daar stel ik andere eisen aan.

Ik begrijp dat RS de seals niet smeert en vertrouwt op de shockolie...zou een van de redenen zijn waarom ze sneller "uitdrogen"?

prijs van een rp23 staat niet bij chainreaction...

Tsja.... :bier:
feel the fear,do it anyway!
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

gekkokees schreef: Wat mn vork gaat worden weet ik nog niet-wss een fox of n zocchi- maar dat boeit verder ook niet..daar stel ik andere eisen aan.
Andere eisen, ja prima, maar wat harmonie tussen achterdemper en vork is toch wel een van die eisen neem ik aan?
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Michon schreef:
gekkokees schreef: Wat mn vork gaat worden weet ik nog niet-wss een fox of n zocchi- maar dat boeit verder ook niet..daar stel ik andere eisen aan.
Andere eisen, ja prima, maar wat harmonie tussen achterdemper en vork is toch wel een van die eisen neem ik aan?
Nope
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie