Keuze: Beter merk of betere afmontage

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
maartenvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 22:03
Mijn mountainbike: Cube Acid Messe

Hier nog een nieuweling op het forum.
Even voorstellen, ik ben Maarten, 25 jaar. Ik bezit op dit moment een echte budget mtb welke totaal niet toereikend is. Samen met wat vrienden gaan we regelmatig wat rijden in de bossen of over het asfalt. Dit verhoud zich fithy fifthy mocht het uitmaken voor sommige adviezen. Nu ben ik aan het kijken voor een nette fiets voor max €700,- Ik heb de afgelopen week zoveel mogelijk info proberen op te doen en kan de lineup van shimano ondertussen dromen :)

Nu is mijn oog op veel verschillende fietsen gevallen (allen hardtails). Maar ik zit nu te twijfelen tussen 2 fietsen welke toch wel verschillend zijn namelijk:
De Cube Acid (Messemodel?) 2008
http://www.izibike.nl/product/1401/Cube ... model_2008

en de Xtrail Mud 4
http://www.fietssportief.nl/mountainbik ... _mud_4/158

Cube is een grote naam wat ik zie en lees, echter is de Mud 4 dikker afgemonteerd. Nu dus mijn vraag aan de mensen met ervaring, wat is wijsheid. Ik ben geen pro en dat is ook niet mijn doel, echter zie ik het wel gebeuren in de toekomst dat een aantal onderdelen verbeterd gaan worden zoals de voorvoork e.d.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Cube (o.a. merk en uiterlijk) maar misschien maakt dat tegenwoordig niet veel meer. Verder is het frame van de Mud gelijk aan een Focus frame als ik me niet vergis.

Ps Ik weet dat de fietssportief lid is op dit forum daarom graag alleen info over de fiets, voor persoonlijke zaken is dit niet de plek.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Die X-trail vind ik werkelijk een vlag op een strontschuit, zo ernstig is de setup uit z'n verband gerukt. Een rock-shox dart-vork tegenover een XTR achterderailleur? Nee, laat je hier niet door misleiden. De naven op de x-trail zijn ook al niet je-van-het.

De gemiddelde afmontage op de Cube legt het toch zeer zeker af, zeker omdat de meest in het oog springende onderdelen op de Xtrail van vrijwel topniveau zijn. Omdat ik denk dat het frame van de cube wat beter uitpakt zou ik in dit duel persoonlijk voor de cube gaan, hoewel ook die afmontage allesbehalve evenwichtig is.

Ik zou overigens wel doorzoeken naar een bike die wat vlakker in de afmontage is. De voorvork is van de laagste kwaliteit rock-shox, en de achterderrailleur is weer topkwaliteit. Natuurlijk, je kunt alles upgraden natuurlijk..

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
lordbachus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 734
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 21:09
Mijn mountainbike: Cube Stereo R1 Carb & Bulls Copperhead III Disk
Contacteer:

shiverer schreef:Die X-trail vind ik werkelijk een vlag op een strontschuit, zo ernstig is de setup uit z'n verband gerukt. Een rock-shox dart-vork tegenover een XTR achterderailleur? Nee, laat je hier niet door misleiden. De naven op de x-trail zijn ook al niet je-van-het.

De gemiddelde afmontage op de Cube legt het toch zeer zeker af, zeker omdat de meest in het oog springende onderdelen op de Xtrail van vrijwel topniveau zijn. Omdat ik denk dat het frame van de cube wat beter uitpakt zou ik in dit duel persoonlijk voor de cube gaan, hoewel ook die afmontage allesbehalve evenwichtig is.

Ik zou overigens wel doorzoeken naar een bike die wat vlakker in de afmontage is. De voorvork is van de laagste kwaliteit rock-shox, en de achterderrailleur is weer topkwaliteit. Natuurlijk, je kunt alles upgraden natuurlijk..
Die X-trail bied mogelijkheden hoor...


Je kunt die fiets namelijk zelf helemaal customisen.

http://www.fietssportief.nl/custom_bike ... inbike/266

Een Reba SL voorvorkje voor slechts 160 euro meer...
nxat
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 8 juli 2008, 19:33
Mijn mountainbike: houdt van limburg
Contacteer:

Wat inderdaad zo is dat het oog veel krijgt bij de mud4, ik zelf ben daar geweest en je word inderdaad al heel snel misleid door de XTR achter derailleur. Wat betreft het frame is het xtrail = focus echt een mooi en goed frame voor je geld!! ( hem me dit laten vertellen door een vriend van me).
Ik zou gewoon eens langs gaan bij sportief.nl daar bieden ze je de service, en zoals overal geld, zolang je genoeg betaald krijg je het steeds beter natuurlijk.

ik zelf heb alleen voor het frame gekozen en de stuff apart besteld, complete groep van LX dus ook de naven ;)
Het leven is geen pony kamp!
maartenvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 22:03
Mijn mountainbike: Cube Acid Messe

Bedankt voor de reacties. Ik weet dat ze niet perfect in balans zijn maar mijn budget rijkt niet verder. Een betere fiets voor dit bedrag sta ik ook nog voor open. Het frame van de cube lijkt me fijner voor de toekomst. Ik denk zelf dat ik later alles van xt niveau wil hebben. Beter is denk ik overkill op dit moment.
mike22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 19 januari 2007, 20:08
Mijn mountainbike: Turner Flux Custom
Contacteer:

Voor je budget is de X-trail een mooie fiets, je kunt in de toekomst het een en ander aanpassen. Dan heb je een goed totaal plaatje.
If tin whistles are made out of tin, what do they make fog horns out of?

Mijn Turner Flux
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Vind beide frames 4x niks, maar da's dan mijn mening erover.

Een definitieve must is een proefrit doen!! Als het even kan op beide fietsen. Frame setup v/d cube lijkt me wat aan de luie kant, die van die Xtrail (what's in a name) zit er op het eerste oog uit als een dranghek :o
maartenvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 22:03
Mijn mountainbike: Cube Acid Messe

@KingBee, bedankt voor je mening, maar je moet begrijpen dat bij sommige mensen het budget niet verder rijkt dan 600-700 euro (student). Die Scott van jou zal de 1500 waarschijnlijk dik passeren dus dan zit je al weer in een andere categorie. Mocht je voor deze prijs iets beters weten zou ik het graag horen.

Misschien ook een idee voor het forum om een soort bestbuy lijst te maken. Een aantal budgetten met daarbij behorende fietsen welke goed uit de verf komen.

Er zijn gewoon veel fietsen in dit prijs segment met allemaal wel hun gebreken, het enige waar ik zeker niet aan wil zijn de fietsen met een suntour vork, daar heb ik nog geen enkel positief verhaal over gehoord.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

maartenvs schreef:@KingBee, bedankt voor je mening, maar je moet begrijpen dat bij sommige mensen het budget niet verder rijkt dan 600-700 euro (student). Die Scott van jou zal de 1500 waarschijnlijk dik passeren dus dan zit je al weer in een andere categorie. Mocht je voor deze prijs iets beters weten zou ik het graag horen.

Misschien ook een idee voor het forum om een soort bestbuy lijst te maken. Een aantal budgetten met daarbij behorende fietsen welke goed uit de verf komen.

Er zijn gewoon veel fietsen in dit prijs segment met allemaal wel hun gebreken, het enige waar ik zeker niet aan wil zijn de fietsen met een suntour vork, daar heb ik nog geen enkel positief verhaal over gehoord.
Wicked heeft dacht ik ook al zo'n lijst in het adviestopic over welke bike het beste te kopen/ waar op te letten etc.

De Scale heeft die grens inderdaad gepasseert ja, maar dat kwam omdat ik het er voor over had

M'n vorige bike(s) hebben die grens echt niet gepasseerd, verre van zelfs!


Ik gaf al aandat ik beide frames 4x niks vind. Wat een ander ervan vind.........moet degene zijn eigen mening over vormen :wink:

Cube staat niet echt bekend in dit segment voor racy frames, hetgeen inhoudt dat het zowieso al wenselijk is een proefrit ermee te doen (overigens geldt dit m.i. voor elke bike) om te bepalen of de geometrie je bevalt.
Zou investeren in de voorvork en het frame omdat dát dingen zijn die je direct merkt. Geld besparen op een voorvork zou ik trouwens zowieso niet aanraden. Meer geld bijbetalen voor een betere vork resulteert in een groter rijgenot/comfort/welk naam je het beestje wil geven.

Overige zaken (crank/cassette/ketting/e.d.) zijn te upgraden op een later tijdtip, zeker als ze dermate aan slijtage onderhevig zijn!
Zal leuk klinken dat je een volledige XT/XTR afmontage hebt, maar als je een waardeloos frame en een kwaliteit vork in de vorm van een Judy TT hebt zegt die afmontage helemaal niks :wink:
maartenvs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 22:03
Mijn mountainbike: Cube Acid Messe

Ik deel jouw mening maar het is gewoon niet mogelijk om een €500 frame + €700 vork op een €700 fiets te steken :) Daarom leek het mij het beste om met de Cube te beginnen (Canyon Yellowstone 4 ook mogelijke optie, heeft betere vork) en daar de onderdelen rustig te upgraden naar LX/TX. Mocht het zover zijn kan ik altijd nog de keuze maken deze onderdelen over te zetten op een beter frame. In dat opzicht lijkt het me beter te investeren in onderdelen en daarna in een keer een goed frame halen. I.p.v. van nu een redelijk frame, waardoor ook je onderdelen allemaal maar net deore zijn (of nog niet), om binnen je budget te blijven. Verder niet vergeten dat ik gewoon een enthousiaste fietser ben waarbij een fiets van die prijsklasse totaal over de top is.

Maar om even beetje terug ontopic te komen. Morgen ben ik toevallig in de buurt van Arhem dus eens kijken of we een proefrit kunnen maken bij Mantel.

Ps. Ik vroeg met net iets af. Volgens berekening heb ik een 17" frame nodig. Nu zijn er alleen 16" en 18" frames van dat model, is het dan slimmer een 16" of 18" te halen. (puur theoretisch mocht een testrit niet mogelijk zijn ofzo)
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Waarom voor dat bedrag niet een vrij recente gebruikte kopen.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Hoi,

Als je niet zo heel veel te besteden hebt, maar je wilt wel een goede basis, dan zou ik gaan voor een mooie gebruikte fiets met bijvoorbeeld een Trek frame. Het belangrijkste is dat je frame gewoon goed is, en m.i. is x-trail te vergelijken met aldi of lidl. Cube is al wat beter voor diegene met een beperkt budget en die per see een nieuwe fiets willen. Aan te raden in jouw geval is om een 2e-handse te vinden van een goed merk (Trek, specialized, cannondale.... een van de duurdere merken) en die qua onderdelen nog even mee kunnen. Zodat je na een jaar of zo genoeg gespaard hebt om de onderdelen te upgraden/vernieuwen. Ik vind het altijd doodzonde als mensen een nieuwe fiets kopen van een beperkt budget en er na een jaar achterkomen dat die gewoon niet voldoet aan het niveau en de wensen die je er dan aan stelt. Dan heb ja na een jaar een afgeragde fiets met een hoop gebreken en zit je niet meer tevreden op je bike. Dan ben je in totaal meer geld kwijt aan de bike, omdat je dan weer een betere wilt. En geloof me, naarmate je meer fietst en een hoger technisch niveau bereikt, is bijv. deore afmontage lang niet meer genoeg, die onderdelen heb je er dan zo afgesloopt. (dit kan anders zijn bij vrouwen, maar bij de mannelijke bikers is dit echt zo, ze slopen werkelijk alles hihi)
xtr-onderdelen op een X-trail frame is wat mij betreft een taaie oude zwijn behangen met 17 karaats goud.
Bedenk dus goed wat je precies wilt, om geld en irritaties te besparen.
mike22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 19 januari 2007, 20:08
Mijn mountainbike: Turner Flux Custom
Contacteer:

M@rleen schreef:Hoi,

Als je niet zo heel veel te besteden hebt, maar je wilt wel een goede basis, dan zou ik gaan voor een mooie gebruikte fiets met bijvoorbeeld een Trek frame. Het belangrijkste is dat je frame gewoon goed is, en m.i. is x-trail te vergelijken met aldi of lidl. Cube is al wat beter voor diegene met een beperkt budget en die per see een nieuwe fiets willen. Aan te raden in jouw geval is om een 2e-handse te vinden van een goed merk (Trek, specialized, cannondale.... een van de duurdere merken) en die qua onderdelen nog even mee kunnen. Zodat je na een jaar of zo genoeg gespaard hebt om de onderdelen te upgraden/vernieuwen. Ik vind het altijd doodzonde als mensen een nieuwe fiets kopen van een beperkt budget en er na een jaar achterkomen dat die gewoon niet voldoet aan het niveau en de wensen die je er dan aan stelt. Dan heb ja na een jaar een afgeragde fiets met een hoop gebreken en zit je niet meer tevreden op je bike. Dan ben je in totaal meer geld kwijt aan de bike, omdat je dan weer een betere wilt. En geloof me, naarmate je meer fietst en een hoger technisch niveau bereikt, is bijv. deore afmontage lang niet meer genoeg, die onderdelen heb je er dan zo afgesloopt. (dit kan anders zijn bij vrouwen, maar bij de mannelijke bikers is dit echt zo, ze slopen werkelijk alles hihi)
xtr-onderdelen op een X-trail frame is wat mij betreft een taaie oude zwijn behangen met 17 karaats goud.
Bedenk dus goed wat je precies wilt, om geld en irritaties te besparen.
.. en hoe kom je daarbij? Ik ben toevallig bij deze zaak geweest, en het zijn gewoon Focus frames. Als je de frames vergelijkt zijn ze exact hetzelfde als de Focus.
M@rleen
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: vr 25 april 2008, 17:11

Nou ja om het te vergelijken bij aldi of lidl ging een beetje ver.
Zijn ze in dezelfde fabriek gemaakt dan de Focus??
Hetzelfde eruit zien, wil niet zeggen dat ze ook hetzelfde zijn.
De manier waarop ze gelast zijn, precies hetzelfde??
Wegen ze hetzelfde?
Alluminium en Alluminium kan verschil in zitten, toch?
Wat zit er onder de mooie lak?
We zullen het nooit weten, of toch wel?

In ieder geval is het merk duidelijk minder bekend en de associaties zijn ook minder, vind ik.
Ik blijf het met KingBee eens.
Het belangrijkste is dat je tevreden bent over je aankopen, wat anderen ervan vinden is minder belangrijk.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

M@rleen schreef:wat anderen ervan vinden is minder belangrijk.
Dus jij wil beweren dat een site als www.kieskeurig.nl eigenlijk geen bestaansrecht heeft?!?

Ook dit forum is een bewijs dat "wat anderen er van vinden" wel degelijk belangrijk is voor velen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan hoor... ;)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Plaats reactie