Wedstrijden; to do.. Or not to do...

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

  • Hoeveel dames starten er in de funklasse?
    Hoeveel trainen de dames die wedstrijden rijden?
    Hoe lang duurt een wedstrijd?
    Hoe hard wordt er gereden?
  • Ik rijd 15 km/u over "die-en-die"-route, kan ik nu aan een (funklasse-)wedstrijd meedoen?
    Ik heb sinds X maanden een mtb, wanneer ben ik klaar voor een wedstrijd?

Al deze vragen zijn al 100x de revue gepasseerd, en er zijn minstens zoveel antwoorden op gegeven. Toch komen/blijven er weinig dames wedstrijden rijden. Met name in de funklasse gaat het dramatisch slecht... Hoe komt dat toch?
Ook daarover is al heel wat gespeculeerd in dit topic. Echt tot een antwoord komen we nooit, maar dit nieuwe (sticky) topic is bedoeld voor alle dames die in dubio zitten; wel-niet een funklasse wedstrijd proberen, wel-niet een licentie, wel-niet hard trainen...

De laatste tijd zijn er weer wat dames geweest die met vragen zaten en in diverse topics op hun antwoord wachten. Vanaf nu kun je je vragen hier kwijt.
Wat je vraag ook is, stel 'm gerust! Ik en alle andere dames op dit forum (denk ik) zullen hun uiterste best doen om je vragen te beantwoorden.

Het doel? Zoveel mogelijk dames over die (enorme) streep trekken en eens een wedstrijd laten rijden! Echt waar meiden: het is verslavend! :wink:
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Dan begin ik ook maar meteen met wat informatie:

Ik zal beginnen met de funklasse:
Wat je je erbij moet voorstellen? In de funklasse sta je in 1 lijn met nog ong. 3-10 dames aan de start(streep) en zodra het fluitje/pistool af gaat wordt er volle bak weggereden en zo blijf je ongeveer een uur rijden! :wink:
In de licentie-dames klasse sta je met ietsje meer dames aan de start, zo tussen de 30 en de 50, en moet je gemiddeld 75-90 minuten rijden...

Wedstrijden voor de fun-dames zijn o.h.a. tegelijkertijd met de licentie-dames, of de dag ervoor...

Een wedstrijdkalender is o.a. te vinden op mtbsport of de site van de KNWU. Ook op dit forum bij Wedstrijden kun je de nodige info vinden over regionale, nationale-, benelux-, en zelfs wereldbeker wedstrijden.

Voor de funklasse is voorinschrijven niet noodzakelijk. Het levert vaak (vooral bij de mannen) wel een beter startpositie op en is soms wat goedkoper... Voorinschrijven voor de funklasse gebeurt vrijwel altijd via mail naar de organiserende vereniging (vaak te vinden in de wedstrijdkalender op bovenstaande sites).

Licentiehouders schrijven vrijwel altijd vooraf in via de site van de KNWU (toegang wordt verschaft zodra je je licentienummer hebt gekregen).

Snelheden in wedstrijden:
Bij de funklasse wordt heel verschillend gereden. De ene fundame rijdt met de middenmoot van de elite dames mee, de andere bungelt achteraan en wordt na 2 rondjes door de 1e dame gedubbeld (ingehaald / op een ronde gezet dus).

Hoe hard rijden de elite-dames? Tja.. Ook dat verschilt enorm! Ten eerste ligt het al aan het parcours en ten 2e aan het niveau van de dames...

http://www.mtbsport.nl/uitslagen/ronse2.pdf" target="_blank (pag 5 en 6 staan de dames)

http://www.bergraceofftheroad.nl/images ... den75D.htm

Deze 2 linkjes geven misschien een klein beetje weer hoe hard er gereden wordt. Bedenk dat een parcours meestal rond de 7 km is. Dan kun je aan de hand van de rondetijden wel ongeveer bedenken hoe hard dat gaat.

Maak alleen niet de vergissing door puur naar km/u te zoeken... Aangezien de meeste klimmetje smerig/stijl zijn en kort op elkaar volgen, lijken de snelheden laag te liggen, maar dat is nogal een vertekend beeld.

Het beste is gewoon eigenlijk een keertje dom inschrijven, starten en zelf ervaren... Niet bang zijn dat je te langzaam bent. Iedereen is zo begonnen!

Hoe hard wordt er getraind? Nou, door de fun dames eigenlijk niet eens zoveel.. Dat is echt een "probeer-klasse". Je ziet weleens wat meiden die uiteindelijk een jaartje fun rijden om ervaring op te doen. Maar zodra er een beetje serieus getraind gaat worden, wordt eigenlijk de stap naar de elite-dames klasse als vrij snel gemaakt.
Er zijn gewoon zo weinig fun dames, dat als je wedstrijden leuk vindt, en je gaat er serieus voor trainen, valt er in de funklasse al heel snel geen eer meer te behalen...

Ik hoop dat ik zo al een beetje een beeld heb weten te schetsen van hoe het er in het wedstrijdwereldje aan toe gaat... Zijn er vragen of opmerkingen, schroom niet! :-q
Laatst gewijzigd door Gary'sGirl op wo 28 oktober 2009, 20:01, 5 keer totaal gewijzigd.
Martientje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 00:23
Mijn mountainbike: Kona Lisa HT 2007... roze :D
Contacteer:

Dan begin ik wel met de opmerking dat de laatste link het niet meer doet ;)
Pink, it was love at first sight... Ow wat een mooie foto!!
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1940
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Gary'sGirl schreef:Zijn er vragen of opmerkingen, schroom niet! :-q [/color]
(Positieve) opmerking; het valt mij eigenlijk altijd op dat hoewel er tussen de (licentie) dames altijd strijd is in de wedstrijd, je daar buiten de wedstrijden om weinig van merkt. Iedereen praat met elkaar, of je nu podium rijdt of plek 30... bij de elite heren is dat net even wat anders. Zijn vrouwen dan echt gewoon socialere wezens? :wink:
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Martientje schreef:Dan begin ik wel met de opmerking dat de laatste link het niet meer doet ;)
:-q Aangepast! Meteen "up-to-date" gemaakt met de uitslagen van Arnhem 2008. :wink:

Maareeeh.. Wanneer ga jij meedoen? :tong

Steelboy schreef:
Gary'sGirl schreef:Zijn er vragen of opmerkingen, schroom niet! :-q
(Positieve) opmerking; het valt mij eigenlijk altijd op dat hoewel er tussen de (licentie) dames altijd strijd is in de wedstrijd, je daar buiten de wedstrijden om weinig van merkt. Iedereen praat met elkaar, of je nu podium rijdt of plek 30... bij de elite heren is dat net even wat anders. Zijn vrouwen dan echt gewoon socialere wezens? :wink:
Ja, je hebt wel een punt ja! Soms is het echt een kippenhok in het startvak en vraag je je weleens af of de dames wel weten dat ze zo een wedstrijd moeten gaan rijden! :wink: :D

Maar zonder gekheid. Die wedstrijden zijn, naast het sportieve element, vaak ook een enorm sociale happening! Ik vind het in ieder geval altijd enorm gezellig.
De starttijd van de dames leent zich wel beter voor "nakletsen" dan die van de elite heren he?! Als je rond etenstijd finished, dan wil je volgens mij ook wel eten en niet nog een uur nababbelen met mede-bikers... (Dit even ter verdediging van de heren. :P )
Martientje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 00:23
Mijn mountainbike: Kona Lisa HT 2007... roze :D
Contacteer:

Gary'sGirl schreef:Maareeeh.. Wanneer ga jij meedoen? :tong
Nou daar heb ik momenteel echt gewoon nog geen zin in. En daar heb ik zelfs meerdere redenen voor ook nog:

- Als jij het hebt over dat je die rondetijden laag vindt, dan heb ik het over dat ik ze nog best wel hoog vind :o Ik ben namelijk gewoon echt best niet snel zeg maar :oops:

- Daarnaast denk ik dat ik eerst volledig van mn valangst af moet zijn en wat meer zelfvertrouwen in mezelf moet hebben (gaat wel de goede kant op, alleen niet zo snel ;)). Ik zit nu gewoon nog niet relaxt genoeg op mn fiets. En tja een beetje perfectionistisch ben ik dan ook wel weer....

- Dan moet ik er ook nog zin in krijgen. Groot nadeel vind ik dat je meestal met zoveel klassen door elkaar start. Ik vind het al irritant als er op de route iemand achter me gaat rijden, laat staan als al die andere mensen tijdens zo'n wedstrijd me de hele tijd opjagen. Ik denk dat ik eerder een wedstrijd zou rijden als al die mannen er niet doorheen zouden fietsen...


Misschien dat ik ergens in de komende paar jaar een keer denk van ach waarom ook niet, maar zover ben ik nu gewoon nog niet.
Pink, it was love at first sight... Ow wat een mooie foto!!
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Ik ga Holten rijden, funklasse. Maar moet ik me van te voren in schrijven? En is het niet te hoog gegrepen?
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

kan tot een uur voor de race inschrijven ..te hoog gegrepen kom je maar op een manier achter , gewoon gaan rijden ..!!
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Inderdaad! Gewoon een keertje de stoute schoenen aantrekken en stoer zijn: gewoon een keer inschrijven en starten!

Zo zijn we allemaal begonnen! Toen ik mijn eerste mtb-wedstrijd reed had ik er nog nooit één van dichtbij gezien! Ik wist ook niet wat me overkwam. Dat heeft me er echter nooit van weerhouden om toch mee te doen.

Er is inderdaad maar 1 manier om erachter te komen of je het leuk vindt, en dat is meedoen. En reken er maar op dat je overdonderd zult zijn bij het geweld van de start. Maar als je eenmaal je ritme hebt en het kwartje is gevallen, zul je zien dat je het leuk vindt!

Ik denk niet dat je kunt spreken over "te hoog gegrepen" of niet. Ieder fietst op zijn eigen niveau, ook in de licentie klasse. En je zult zien dat er altijd wel dames zijn met wie je de strijd kunt aangaan, als het niet in de funklasse is, dan wel in de licentie klasse. Want daar rijden ze ook zeker niet allemaal even hard hoor! :wink:

Gewoon lekker proberen dus. Maar ik had begrepen dat je je al ingeschreven had, dus dat gaat helemaal goedkomen! :-q
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

hoi hoi iedereen,

als ik dit zo lees lijkt het mij superleuk om ooit elite wedstrijden te gaan rijden maar als ik zo die snelheid bij de trainingen van de mannen zie dan denk ik pppppfff dat red ik nooit. ik ben nog maar net bezig met mtb-en ongeveer 5 maanden, ik vind het superleuk. heb ook nog nooit funklasse gereden heb uberhout nog nooit meegedaan aan een wedstrijd lijkt mij wel erg leuk. maar ik weet niet goed hoe ik moet trainen en hoe ik dat dan moet uitvoeren. ik zit wel bij een mountainbike club daar leer je wel wat dingen. ik heb nu net twee a drie weken uit de running gelegen omdat ik geopereerd ben, ben sinds gisteren weer op de fiets gesprongen wat erg tegen viel. ik weet niet goed hoe ik mijn niveau moet verbeteren :~ kan iemand mij daarbij helpen dat ik straks ook wedstrijdniveau kan halen???

greeetttzzz kaat :-D
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Hoi Kaatje,

Allereerst supertof dat je zo enthousiast bent! :-q Daar moeten we er meer van hebben! :D

Je vraagt hoe je je niveau weer op kan krikken?
Beginnen bij de basis! Je geeft zelf al aan dat je net geopereerd bent. Doe het vooral rustig aan. Het seizoen is nu toch afgelopen, in maart beginnen pas de eerste nationale wedstrijden weer. Ga deze herfst en winter lekker lange duurtrainingen doen (voor Nederlandse funklasse wedstrijden van 60 minuten is duurtraining van langer dan 3u eigenlijk overbodig, voor je basis kan het geen kwaad langer te doen, maar echt nuttig... Mwoah). Begin eerst eens rustig met 1,5 uur rustig fietsen.

Fiets je met een hartslagmeter of op gevoel? Als je een hartslagmeter hebt: weet je dan wat je maximale hartslag is? En/of je omslagpunt (de hartslagwaarde waarbij je dus een zuurstofschuld opbouwt)?

De duurtrainingen doe je bij lage hartslagen. Op "babbeltempo" zeg maar. Deze zijn ook het leukst als je die met meerdere meiden/jongens kunt doen, dan fiets je namelijk ook nooit te hard! :wink:
Het kan geen kwaad om tijdens die duurtrainingen ongeveer om het uur een aantal korte sprintjes te trekken om even je hart en longen wakker te maken.. Daarna weer rustig!

Aan het eind van de winter heb je dan in ieder geval een lekkere basis opgebouwd om de vervolgtrainingen (interval, snelheid, kracht) op te kunnen rijden.

Denk niet: "Het gaat niet hard, dus ik bouw hier ook niets mee op." Het tegengestelde is het geval. Als je niet eerst een fatsoenlijke basis hebt, breek je straks met de stevigere trainingen alleen maar af en is zelfs de kans op blessures groot!

Dus vergeet die trainingen met die wedstrijdmannen even en ga lekker voor jezelf trainen! :wink: Uiteindelijk hoef je straks ook niet tegen de mannen te rijden, maar tegen andere vrouwen! :-q (Is ook veeeeeeeeel leuker, natuurlijk! :bier: )

Daarnaast kan het geen kwaad in de winter rustig aan wat krachttraining te doen in de sportschool. Doe het HEEEL rustig aan met de gewichten en vergeet vooral je armen, schouders, rug- (onder en boven) en buikspieren niet! Je bovenlichaam is belangrijker dan je denkt, bij het mountainbiken.


Als je verder nog vragen hebt, vraag het gerust hoor! Daar is dit topic voor!
Laatst gewijzigd door Gary'sGirl op di 30 september 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

hoi hoi,

thanks voor je bericht, ik was zeker van plan om duurtrainingen te doen, ben eigenlijk sinds gisteren weer begonnen en heb vandaag anderhalf uur gefietst mijn maximale hartslag is 170 als ik daarboven kom dan ga ik echt verzuren dat is minder dus . maar ik doe het zeker rustig aan en ik train nu ongeveer 3 a vier keer in de week. thanks voor de tips.

greeeetttzzzz kaat :-q
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

kaatje schreef:...mijn maximale hartslag is 170 als ik daarboven kom dan ga ik echt verzuren dat is minder dus
Als je bij HF ~170 begint te verzuren, dan ligt daar ongeveer je omslagpunt.. Je werkelijke maximale hartslag zal dan echt hoger liggen, ik gok zo rond de 185-190.

Ik begrijp hieruit dus dat je wel met HR-meter traint? In de komende maanden zou ik tijdens de duurtrainingen gemiddeld niet boven de HF 150 uitkomen, dan. Dan zit je ongeveer in de zgn. D1 zone. Je mag tussendoor best eens je HF flink omhoog werken in een kort sprintje (of een serie daarvan), maar daarna weer onder die HF 150.

Als je écht goed wilt weten binnen welke HF-zones je moet trainen, raad ik je aan om eens een maximaal test te doen. Maar in principe zou je voor de funklasse nog niet zover hoeven gaan hoor. De meeste meiden daar trainen uberhaupt niet zoveel, en doen volgens mij maar wat.

Maar als je al duurtrainingen aan het doen bent, is dat alleen maar goed! :-q Ik zou zeggen: bouw het lekker rustig op en geniet van het "mooie" (*ahum*) weer! :-{

O ja.. En hou ons op de hoogte! :wink:
kaatje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 25 mei 2008, 05:12
Mijn mountainbike: specialized
Contacteer:

hahaha mooi weer niet dus :-{ .
maar ik hou jullie zeker op de hoogte komt goed. thanks voor het advies.

greettttzzz kaat :-q
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Voor de meiden die eens een laagdrempelige wedstrijd mee willen maken, waar funklasse en elite gewoon door elkaar rijden, aan het eind van het seizoen: zie hier of hier.

Is een leuke wedstrijd dames! En we kunnen wel wat extra "veld" gebruiken! :-D
Plaats reactie