Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Nielz80
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 17 oktober 2007, 04:59
Mijn mountainbike: Merida X-Mission Carbon Team
Contacteer:

Hallo,

Vandaag een rondje gefietst in de Kempische bossem bij Vessem/Veldhoven. Thuis onder de douche vond ik weer een teek op m'n benen. Aangezien ik er vorig jaar ook al één vond controleer ik daar altijd op, en vandaag dus voor de tweede keer een tekenbeet. Vorige keer de dokter gebeld, maar als je geen kringen om de plaats des onheils krijgt schijnt er niets aan de hand te zijn.

Paar vragen die ik heb: zijn er meer mtb'ers die daar last van hebben? Is dat iets van de laatste tijd? Kun je er iets tegen doen (preventief)?

Groeten Nielz
http://www.bikespot.nl" target="_blank - de beste spots voor mountainbikers!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Even zoeken met trefwoorden: Lyme of teek.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... light=lyme

Uit onderzoek is gebleken dat het aantal besmette teken in Nederland drastisch is toegenomen. Het besmettingsrisico is nagenoeg te verwaarlozen als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd. Preventief kun je een lotion, gel waar min. 30% deet in zit gebruiken:

Bv.:
Afbeelding

Veel nuttige informatie vind je op www.saag.nl
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Heb er zelf 6 jaar geleden 3 in 1 week tijd gehad 2 op mijn voeten en 1 op heup hoogte. Weghalen kijken of er niets blijft zitten en goed in de gaten houden of er iets veranderd, zo nee goed zo, zo ja huisarts. Natuurlijk is het gevaarlijk maar paniek is ook weer overdreven.
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Yep, gewoon zo snel mogelijk verwijderen dan heb je de minste kans op besmetting van Lyme. Wel even een tekentang gebruiken

Afbeelding
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

Laatste twee weken 3 stuks! :evil:
Ik heb wel de dokter gebeld was n.l. niet eerder gebeten door een teek. Goed in de gaten houden of er geen kring om de beet verschijnt en wanneer je koorts verschijnselen krijgt contact met de huisarts opnemen. Z'on lotion lijkt me wel wat!
Veni, vidi, vici
moatiej

Ik heb zelf ook door een teek ziekte van Lyme gehad.
Je hoeft absoluut geen kringen te krijgen!
Dit is een fout wat een heleboel mensen maken.
Ik voelde me op een gegeven moment erg zwakjes en voelde me altijd sloom ookal ging ik die dag ervoor om 8 uur naar bed en kwam er om 9 uur uit.
Toen kreeg ik opeens witte vlekjes op mijn arm en begon mijn arm 24/7 te tintelen, net alsof hij slaapt.
Dit heb ik 2 weken aangekeken en toen naar de dokter, die scheepte me af met een mooi verhaaltje.
Na een week weer terug met nog steeds dezelfde klachten en er nu op gedrongen een bloedtest te ondergaan, en daaruit bleek dat ik Lyme had.
De dokter wou me 2 weken antibiotica meegeven, heb er persoonlijk op aangedrongen dat ik meer wou hebben. Uiteindelijk bleek dat ik 6 weken antibiotica nodig was!
Ik heb er nu af en toe nog steeds last van, dit komt waarschijnlijk doordat ik te lang heb gewacht met antibiotica.
Waarschijnlijk heb ik er iets van 6 weken mee gewacht, dat waren 6 weken te lang =(
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

hoe groot zijn die beestjes als ze vers op je zitten? (oftewel, moet je goed zoeken?)
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

woeker schreef:hoe groot zijn die beestjes als ze vers op je zitten? (oftewel, moet je goed zoeken?)
Ze zijn klein, kleiner dan een speldenkop. Ze gaan ook vaak op zoek naar zachte plekjes: knieholtes, liezen, oksels, achter je oren. Zeker in deze tijd even controleren na het fietsen.
Haast u langzaam
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Ze glanzen vaak ook wat meer dan bijv. een moedervlek.

@ moatiej: Waarom zou je trouwens aandringen op een langere kuur antibiotica? En hoe weet jij zo zeker dat 6 weken nodig was?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ze zijn ook zwarter dan een moedervlek doorgaans, als je erg goed kijkt zou je zelfs pootjes kunnen ontdekken. Als ze er langer opzitten worden ze boller: gevuld met bloed.

Een tekentang is vooral handig omdat deze voorkomt dat je de teek kapotknijpt. Opzich kan het ook met een pincet, maar dan moet je wel zeker weten dat je één en ander met beleid kunt doen. Als je hem kapot knijpt is de kans te groot dat het diertje zijn inhoud afgeeft in jouw lichaam, en dat is net wat je niet wilt.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Ik heb zo'n tang voor mijn kat. werken die ook op een mens? voel je ze ook? (jeuk ofzo?) @mees: wanneer is 'deze tijd' voorbij?
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

woeker schreef:hoe groot zijn die beestjes als ze vers op je zitten? (oftewel, moet je goed zoeken?)
Afbeelding

Als ze op je zitten zijn het van die kleine spinnetjes, tweede van links.
Als ze al wat vol zijn gezogen zien ze er uit als de linkse.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

woeker schreef:Ik heb zo'n tang voor mijn kat. werken die ook op een mens? ..............wanneer is 'deze tijd' voorbij?
Ja werkt perfect. Voorbij? Winter zou je laagseizoen kunnen noemen... maar ik heb in meerdere boekjes gelezen dat, als je de trend van de afgelopen jaren bekijkt, "de tijd" net begonnen is... (oa door klimaatveranderingen)

Edit
Check dit
Work... the eight hours between bicycle rides.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

shiverer schreef: Als je hem kapot knijpt is de kans te groot dat het diertje zijn inhoud afgeeft in jouw lichaam, en dat is net wat je niet wilt.
Dat zou voor mij de reden zijn om er zelf niet eens aan te beginnen. Mocht ik er ooit (prohibido) een hebben ga ik linea recta naar de huisarts oid.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik heb perioden gehad, dat ik ze wekelijks bij mijn hond moest verwijderen, dus ik kan wel zeggen dat ik zou slagen voor deze chirurgische ingreep! Dus ik doe het lekker zelf. (maar ik heb al meer dan 10 jaar geen een bij mijzelf hoeven te verwijderen, alleen maar de teken die nog niet gebeten hadden, maar wel op mijn huid liepen)
Plaats reactie