Trek 8500 of Grand Canyon 9.0 (Ultimate Special Edition)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Brend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 8 januari 2008, 15:43
Mijn mountainbike: Bulls black adder... full carbon, full XTR met rock shox reba world cup

Beste bikers

Ik zet met een klein dilema, het kiezen tussen deze 2 bikes ;
de Trek 8500 ( http://www.trekbikes.com/au/en/bikes/20 ... eries/8500 )

of,

Grand Canyon 9.0 (Ultimate Special Edition) ( http://www.canyon.com/_nl/outlet/artikel.html?o=3760 )

het gaat me hier niet om de looks.. maar om de quality.

de trek heeft een beter frame (mag ik aan nemen van trek dan) en de Canyon is beter afgemonteerd (naar mijn idee vooral door de 1:1 sram deri X.O.)

er zijn namelijk bikers die zeggen;
koop een fiets met goede spulle. en dan kan je altijd later nog een ander frame kopen (2e hands als optie)

ander zegt weer
koop een goed frame want de onderdelen slijten

wat is jullie mening en waarom. welke fiets verkiezen jullie hierbij dus?
thanks alvast

Brend
Paranoy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 12:53
Mijn mountainbike: Stumpjumper HT Expert custom
Contacteer:

Eerst even de specificaties goed bekijken. :wink:

Canyon €1.499,-:
Frame Hardtail Race 2008, New Fact6 Race Chassis, 7005 Aluminium
Voorvork FOX 32 FX
Balhoofdstel Integrated Headset
Achter derailleur SRAM X.0
Voor derailleur Shimano Deore XT
Shifters SRAM X.9 Matchmaker
Remgrepen Formula Oro Bianco
Remmen Formula Oro Bianco 180/160
Naven DT Swiss 240 IS
Cassette Shimano Deore XT 11-34
Velgen DT Swiss 4.2d
Banden Schwalbe Nobby Nic / Racing Ralph 2,25“
Crankstel Shimano Deore XT
Tandwielen 44/32/22
Trapas Shimano Deore XT
Stuurpen Syntace F99
Stuur Syntace Duraflite 7075
Zadel Selle Italia SLC Carbonio
Zadelpen Thomson Elite
Pedalen Auslieferung ohne
Kleur Anodized Black
Frame maten L

Trek €1.999,- (adviesprijs):
Frameset
Sizes 15.5, 17.5, 19.5, 21.5"
Frame Alpha Red Aluminum w/internally and externally relieved head tube, hydroformed bi-axial down tube and top tube, wishbone seat stay, hydroformed chainstays, forged and relieved disc ready dropouts
Front Suspension Fox 32 F100 RL w/air pressure, rebound, lockout, alloy steerer, 100mm
Wheels
Wheels Bontrager Race Lite
Tires Bontrager Jones XR, 26x2.2/2.25"; 120 tpi, folding
Drivetrain
Shifters Shimano Deore XT, 9 speed
Front Derailleur Shimano Deore XT
Rear Derailleur Shimano Deore XT "Shadow"
Crank Shimano Deore XT 44/32/22
Cassette SRAM PG970 11-32, 9 speed
Pedals n/a
Components
Saddle Bontrager Race Lite
Seat Post Bontrager Race X Lite ACC carbon
Handlebars Bontrager Race Lite, 0mm rise, 31.8mm
Stem Bontrager Race X Lite, 7 degree, 31.8mm
Headset Cane Creek S-3 w/cartridge bearings, sealed
Brakeset Shimano XT, hydraulic disc; 180mm front, 160mm rear rotor

Als ik kijk naar de specs zou het niet veel uitmaken.
Als ik kijk naar de prijs zou ik voor de Canyon gaan. het is toch €500,- verschil.
Als ik kijk naar de service dan zou ik voor de trek gaan. deze kun je bij je eigen LBS kopen en daar kun je dus ook makkelijk voor service terrecht. Voor canyon moet je dan contact opnemen met bike-fun in Heerlen. Ik ben zelf zeker niet te spreken over hun service. ik heb altijd het idee dat ze je daar proberen te bezeiken waar je bij staat.
Je kunt natuurlijk voor onderhoud met je canyon naar je LBS gaan, maar voor garantiegevallen ben je toch nog steeds afhankelijk van bike-fun.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. succes met je keuze.
for once you have tasted flight you will walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return. (Leonardo da Vinci)
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Brend schreef:er zijn namelijk bikers die zeggen;
koop een fiets met goede spulle. en dan kan je altijd later nog een ander frame kopen (2e hands als optie)
Er zijn ook bikers die het juist omdraaien: het begint bij een goed frame (en een goeie vork). Onderdelen kun je upgraden als ze 'op' zijn. Vind ik eerlijk gezegd logischer... Ik denk dat ik toch voor de Trek zou gaan. Service om de hoek is een groot goed!

Succes,
Jasper
macB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: do 7 april 2005, 20:45

Ik zou eerst voor een goed frame gaan, een derialeurtje kun je altijd nog vervangen.

Als je een beetje zoekt vind je de Trek 8500 voor rond de 1600 euros (bvb bikestudio in Zwolle).
Shit happens
cascades
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 20:17
Mijn mountainbike: Mountain Cycle Zen

Vooral ook even naar de geometrie kijken, Trek bouwt over het algemeen tamelijk lang, dat moet je liggen/passen. De onderdelen van de Canyon spreken mij meer aan dan die van de Trek (niet dat daar wat mis mee is, maar gewoon mijn voorkeur), met name de SRAM aandrijving, Bianco remmen en ook het DT240/4.2d wielsetje is :-q
MarkH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 14 augustus 2007, 22:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Factory 27,5"
Contacteer:

Brend schreef: er zijn namelijk bikers die zeggen;
koop een fiets met goede spulle. en dan kan je altijd later nog een ander frame kopen (2e hands als optie)

ander zegt weer
koop een goed frame want de onderdelen slijten
De eerste uitspraak vind ik nogal merkwaardig. Een ander frame koop je niet zomaar ff, terwijl andere onderdelen niet zo heel moeiljik is om deze te vervangen (o.a. slijtage). Je kunt zelf best wel je remmen, handles, schakelonderdelen vervangen, maar als je een ieuw frame koopt, dan moet je ook bijvoorbeeld je vork en cranks overzetten. Dat is voor een niet-gevorderde sleutelaar een hele lastige klus (als het al lukt).

Dus uitspraak 2 is veel logischer.

Hier op het forum zie je meestal dat men zegt dat de basis goed moet zijn. En de basis is:
* Frame
* Vork
* Wielen (hoewel deze ook altijd nog kunnen worden vervangen).
Cannondale RZ 120 One (2011) Lefty, RS Monarch 3, SRAM X-9 en Elixer 5
otje
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 3 augustus 2007, 18:20

Beetje zoeken en die Trek kun je ook voor minder vinden!
Canyon is ook top, afmontage heeft mijn voorkeur.

Verder nog opties? zag bij mijn lbs deze nog staan:

FOCUS RAVEN

Frame | New Alu EVG Marathon Race Frame
Fork | Fox 32 F RL, 100 mm
Rear derailleurs | SRAM X.0
Shift levers | SRAM X.9 Trigger
Brakes | Magura Louise, hydraulic, Disc VR 180 mm HR 160
Brake levers | Magura Louise
Front Hub |DT-Swiss Disc FW 370
Rear Hub | DT-Swiss Disc FW 370

1499,-
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Beide bikes maken elkaar niet zo heel veel. Ook qua prijs zijn ze aardig aan elkaar gewaagd, kijkende naar de al reeds aangehaalde prijzen die Bikestudio hanteert. Waarschijnlijk ook bij Math Salden voor dat bedrag te krijgen. Ik kan je alleen maar zeggen dat de Trek een geweldig frame heeft die mij uitstekend bevalt, maar daar heb jij niets aan.
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
GT500KR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 augustus 2005, 23:43

Gelijkbaardig afgemonteerd??
Volgens mij is de Canyon toch duidelijker beter in specs. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wielen. Dure lichte naven met goede lichte velgen. Fox FX. Verder: Sram X.o ipv Shimano XT achterderailleur. Thomson elite zadelpen. Betere voorbouw van Syntace. En dan hebben we het nog niet over de banden, zadel, remmen enz.

Kwa afmontage is de Canyon dus duidelijk beter. Voordeel voor Trek is natuurlijk dat ze veel dealers hebben dus het is wat eenvoudiger om een frame-probleem te verhelpen. Plus dat er al wat meer doorontwikkeling in het frame zit.

Dit maakt het per definitie dus niet lichter of sterker dan de Canyon. Wellicht wel een voordeel in geometrie.

Mijn keuze zou de Canyon zijn. Maar als Trek meer emotie zou uitstralen of mooier zou zijn wellicht niet. Dus heel persoonlijk.
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Lezen kan zo moeilijk zijn he! Ik zeg dat ze elkaar niet zo heel veel maken en dat oom de prijs niet zo heel veel verschilt.

Ga er maar van uit dat de Bontrager Light ook puike wieletjes zijn, misschien niet zo bekend als DT Swiss onder de mensen maar ze zijn zeker niet slecht.
Laatst gewijzigd door BikerBert op wo 13 februari 2008, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Bontrager naven zijn ook gewoon DTSwiss... En persoonlijk vind ik dat met name de hoger gepositioneerde spullen van Bontrager zwaar ondergewaardeerd worden.

Qua kip-ei: naast dat het ombouwen van je onderdelen ontzettend veel werk is, passen ook lang niet alle onderdelen 1-op-1 in een nieuwe frame. Grote kans dat je dan ook meteen heel wat onderdelen moet vervangen. Daarom: beter een goed frame en later de onderdelen upgraden, dan andersom.

Qua fietsen: probeer een Trek uit. Er zijn twee groepen mensen: degenen die de lengte fijn vinden, en degenen die er een hekel aan hebben. Maakt de keus meteen een stuk makkelijker.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
GT500KR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 augustus 2005, 23:43

BikerBert schreef:Lezen kan zo moeilijk zijn he! Ik zeg dat ze elkaar niet zo heel veel maken en dat oom de prijs niet zo heel veel verschilt.

Ga er maar van uit dat de Bontrager Light ook puike wieletjes zijn, misschien niet zo bekend als DT Swiss onder de mensen maar ze zijn zeker niet slecht.
Bert niet zo agressief reageren, misschien moet je zelf eens goed lezen. Ik heb je niet geqoute, dus wie zegt dat ik op jou reageerde? Kennelijk voel je je wel aangesproken...

Daarbij zeg ik ook niet dat de Bontrager spullen slecht zijn, de hoogst gepositioneerde producten zijn juist erg mooi! Ik heb zelf de 2007 versie van de wielen gehad en bijster strak stuurde ze niet, ook waren ze niet zo licht als een mijn huidige 240 disc/xc717 set. Ondanks een minder aantal aan spaken.
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Volgens mij zit er geen agressie in mijn reactie maar goed. Mocht dat wel zo bij deze mijn excuus aan jou.

Verder ben ik het helemaal met JF eens, Bontrager ( zelf heb ik het niet eens in de Trek zitten ) word misschien wel eens wat onderschat. Zelf heb ik XT naven met Weinmann velgen en DT spaken in de fiets gestoken. Zijn wel wat zwaardere wieletjes maar dat maakt mij niet zo veel uit.

Maar nogmaals, even voor de TS want we dwalen nu wel een heel eind af.

Beide fietsjes zijn top produkten, Mijn voorkeur gaat uit naar de Trek maar ook aan de Canyon zal je een hele mooie en goede fiets hebben. Vergelijk de geometrie van beise fietsen even want het net al wat JF vertelde. De Trek heeft een wat langere bovenbuis en daar moet je wel van houden.
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
Plaats reactie