Wat voor helm en waarom?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Heb net een Giro Monza aangeschaft. Hij zit geweldig, al moest ik wel wennen aan de hoge achterkant.
Digital P
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 17 september 2007, 19:07
Mijn mountainbike: Cannondale Rush 600; Gazelle HeavyDutyNL
Contacteer:

Heb een Giro Atmos. Reden, lekker licht, veel ventilatie en zit goed, makkelijk in gebruik. In eerste instantie voor het racefietswerk bedoeld en op de MTB ook goed te gebruiken.
Prijs is wel wat aan de hoge kant maar dan heb je ook wat.
Kleur hoeft niet echt bij de fiets te passen maar moet ook niet te flashy zijn vandaar de grijze (matte titanium) uitvoering gekozen.

Eerder had ik de MET helmen maar deze waren toch iets zwaarder/lomper en verder ook heel erg prima qua lucht en gemak/constructie.
De man die het wiel uitvond was een idioot.
De man die de andere drie uitvond een genie.

[Sid Ceasar]
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

George schreef:
Meegs schreef:Dit potje was niet echt goedkoop (in mijn ogen), maar daar is de kwaliteit dan ook wel naar. Goede stevige helm.
Toch zijn potjes zijn over het algemeen goedkoper dan XC helmen, ik heb voor mijn TSG een euro of 30 betaald en daar heb ik tot op heden nog geen passende XC helm voor gevonden :wink:
Dat is dan wel weer waar, maar als je eenlimited edition neemt, dan is het wel wat duurder, maar meestal altijd nog goedkoper dan zo'n "echte" mtb-helm.
martin goedemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 16 oktober 2004, 01:09
Mijn mountainbike: Giant NRS Composite + NRS2 / race: Cadex Carbon 980C
Contacteer:

Ik had toen ik begon met biken één gekocht zonder verder info te verkrijgen en hij zit wel redelijk. maar ik kreeg van alles door de openingen heen. er zat niet zo'n netje in. erg vervelend. ook met de gedachte van teken die er door kunnen vallen.
Toen er één bij de LIDL gekocht, was maar 10 euro,,,, wat denkje ,,,,,
zit perfect en een netje en ook nog een netrale kleur een beetje zilver/ zwart.
Heb er ook eens een voor mijn partner gekocht bij een fietsen zaak een echt merk ding dus en die vindt ik dus helemaal niet lekker zitten, maar mijn partner vindt hem prima, dus was ik er weer vanaf.
Laatste aanwinst http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-I8J7JPC7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik niet op mijn NRS zit dan zit ik in http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4LGGT8DU.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Wat vinden jullie duur voor een helm eigenlijk? Ik heb voor mijn eerste helm 40 euro betaald, en deze Giro was 90 euro, in de aanbieding.
markkamphorst
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 9 oktober 2007, 17:07
Mijn mountainbike: Trek 4500
Contacteer:

boven de € 70-75 vind ik duur! Mijne Bell Slant kost eigenlijk €70 euro maar had 20% korting! dus komt het op 56€ voor een propere MTB butsmuts!
Om een kort verhaal, lang te maken!
zzzzzzzzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 17 april 2007, 13:38
Mijn mountainbike: Trek 8500 ('08)

ik denk dat ik alles boven de 100 euro duur vind voor een helm.
alles tussen 70 en 100 euro prijzig...

Naast het gewicht en de ventilatie openingen heb ik me laten vertellen dat ook de beschikbare maten van een helm invloed hebben op de prijs.

Een helm die in "one size fits all" geleverd word zal voor de meeste mensen gewoon goed zitten. Echter als je een wat groter of kleiner hoofd hebt ben je in de meeste gevallen beter af met een grotere of kleinere helm.

Nu wil het "toeval" dat het juist altijd de duurdere helmen zijn welke in meerdere maten te krijgen zijn. Het klinkt logisch dat het ontwikkelen van een helm in meerdere maten duurder is dan het ontwikkelen in één maat. Dat maakt het voor de goedkopere helmen vaak niet intressant om ze in meerdere maten te maken..
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Tsja, wat is duur als je leven ervan af kan hangen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Een begrafenis dat is pas duur!

Al vaker gezegd, bezuinigen op veiligheid is een slechte zaak.

Sorry, dat ik het zeg maar een helm van € 100,- is niet duur.
Is ook geen koopje maar is zijn geld zeker waard.
Jarnoootje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 6 december 2007, 10:04
Mijn mountainbike: Cannondale F2 Replica kleur!

Digital P schreef:Heb een Giro Atmos. Reden, lekker licht, veel ventilatie en zit goed, makkelijk in gebruik. In eerste instantie voor het racefietswerk bedoeld en op de MTB ook goed te gebruiken.
Prijs is wel wat aan de hoge kant maar dan heb je ook wat.
Kleur hoeft niet echt bij de fiets te passen maar moet ook niet te flashy zijn vandaar de grijze (matte titanium) uitvoering gekozen.

Eerder had ik de MET helmen maar deze waren toch iets zwaarder/lomper en verder ook heel erg prima qua lucht en gemak/constructie.
same here :) wel in samenspraak met mijn racefiets (cannondale six13 rood-grijs) helm dus ook rood grijs. super fijne helm, veder licht en je merkt haast niet dat je hem op hebt.

je betaald er ook veel voor maar het is het dubbel en dwars waard! ben er nog trots op als ik hem op mag zetten (A)
zzzzzzzzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 17 april 2007, 13:38
Mijn mountainbike: Trek 8500 ('08)

CrazyCarrot schreef:Een begrafenis dat is pas duur!

Al vaker gezegd, bezuinigen op veiligheid is een slechte zaak.

Sorry, dat ik het zeg maar een helm van € 100,- is niet duur.
Is ook geen koopje maar is zijn geld zeker waard.
Mij is altijd verteld een goedkope helm (mits hij goed past, en voldoet aan de veiligheids eisen) net zo veilig is als een dure helm..

een helm van boven de 100 euro lijkt me dan ook niet direct veiliger dan een helm van zeg 50 euro.. In dat geval lijkt er me dan ook geen sprake van bezuinigen op veiligheid.. (nogmaals mits de helm goed past natuurlijk)
AE 890
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 26 april 2007, 10:26
Mijn mountainbike: American Eagle lightning 890 en een giant ATX zonder vering

Ik zit ook al een tijdje te kijken naar een nieuwe helm. Ben laast akelig gevallen en gelukkig heeft mijn Girootje me goed beschermd. De helm was al 5 jaar oud, wat natuurlijk niks uit maakt, maar ik hoorde van bike vrienden dat je na een val eigenlijk een nieuwe helm moet aanschaffen. Ivm scheurtjes etc. Ik ben al wezen kijken bij de Lbs en de Atmos en Stradivarius had hij liggen. Dit zijn weghelmen maar kunnen deze ook voor Mtb worden gebruikt?
Zijn er bikers die ervaring hebben met de nieuwe specialized D2 helm?
>American eagle is just a lifestyle<
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

giro geeft gratis of voor weinig een nieuwe helm, als je je oude kapot valt (ik weet niet of hier een termijn aan vast zit, maar we blijven nederlanders he)
vonck
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 20 april 2008, 21:48
Contacteer:

Ik heb net deze gekocht:
http://www.decathlon.nl/NL/rockrider-s-i-x-11610482/
Waarom?
1-goedkoop
2-redelijke bescherming voor achterkant hoofd
3-mat zwart, ik heb het niet zo op felle kleurtjes;).
Nadeel: als er een bij of wesp in de ventilatie gaten vliegt is ie niet snel weg :(
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Iemand bekend met de prijzen van Scott qua kleding?

Huidige blauw/paars/rode helm gaat voor geen meter staan met een zwarte bike (en de sponsorkleding van kantoor)
Plaats reactie