wat maakt een track het delen waard ?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

steeds vaker zie ik de meest waardeloze tracks op het internet verschijnen. Afgezien van de technische aspecten (niet gecorrigeerd etc), de toegankelijkheid (prive terrein in de route etc) lijkt het wel alsof elk geregistreerd ritje wereldkundig gemaakt moet worden dmv het dumpen van een track op de intusse talloze sites.

Nu kun je ook uitgaan van het principe dat hoe meer er beschikbaar is, hoe meer er te kiezen is.
Maar omdat het voor mij meestal onbekende terreinen zijn weet ik ook niet altijd hoe ik een en ander moet interpreteren. En dus kost het me de nodige tijd en moeite om alsnog via de kaarten te ontdekken of eventueel stukken wel de moeite waard zijn en of ik hieruit een nieuwe leuke eigen route kan samenstellen.

Ik zou willen pleiten voor een zelfregulering; erg kritisch te zijn op je eigen tracks en te streven naar het beste.

Hoe denken jullie hierover ? :~
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Ik denk dat zelf regulering erg moeilijk is. Regelmatig fiets ik mountainbike routes voor hardfietsen.nl (site van een goede vriend van mij) en als ik dan zie hoeveel tijd het kost om die tracks echt helemaal goed te maken.... je fietst wel eens verkeerd omdat er vaak paaltjes ontbreken. Je wilt ook nog een aantal interessante waypoints toevoegen (startpunt, parkeerplaats, gevaarlijke stukken of opvallende stukken). Daar gaat dus gewoon veel tijd in zitten. De meeste mensen hebben daar gewoon geen zin in of tijd voor.

En om een goede track te maken heb je ook een gps nodig met een goede ontvangst in de bossen. Bijvoorbeeld de Garmin GPSMAP 60CSx. Een track gemaakt door een gps met een afwijking van meer dan 10 meter is eigenlijk al niet meer interessant.

Verder moet je denk ik ook onderscheid maken tussen vaste routes en zomaar een leuk stukje fietsen van iemand die hij/zij wilt delen.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

BikerJoost schreef: je fietst wel eens verkeerd omdat er vaak paaltjes ontbreken.
Als er een paaltjes-route is, kan je dan niet beter je tijd steken in routes die echt wat anders bieden ? Voor zo'n paaltjesroute heb je immers geen gps nodig.

Ik bedoel : Als je echter deze tijd steekt in een " eigen" route met juist die mooie stukken waar de paaltjesroutes niet overheen gaan , dan pas voeg je echt wat van waarde toe :-q

Hier op de noordveluwe route zijn ook 2 paaltjes routes, maar die laten net de mooiere ietwat technische stukken liggen. Ook wel begrijpelijk, want deze zijn ook kwetsbaarder voor " overgebruik" .
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Voor niet-uitgepijlde routes is het probleem vaak dat je niet zo maar overal mag fietsen. Hoe weet je nou of een gedownloade track helemaal legaal is en dat je geen boze boswachter achter je aan krijgt die je een prent wilt geven. De regels of je ergens wel of niet mag fietsen zijn vaak erg onduidelijk zeker als je niet uit de regio komt.

Bij uitgepijlde routes heb je dat probleem natuurlijk niet. Je kunt de track dan gebruiken om van te voren te kijken of de route in een leuke omgeving ligt en je kunt eens naar het hoogte profiel kijken of er wel genoeg geklommen moet worden. (zie bijvoorbeeld Amerongen)

Verder kan het handig zijn tijdens fietsen om te weten hoeveel meter het is naar de volgende bocht. En natuurlijk als backup voor als er weer eens paaltjes kapot/weg zijn.
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
heuvelrugmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 306
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 20:56

Er zijn dus 2 criteria die een track met "uitstekend" bestempelen:
BikerJoost schreef: .... en als ik dan zie hoeveel tijd het kost om die tracks echt helemaal goed te maken.... je fietst wel eens verkeerd omdat er vaak paaltjes ontbreken. Je wilt ook nog een aantal interessante waypoints toevoegen (startpunt, parkeerplaats, gevaarlijke stukken of opvallende stukken). Daar gaat dus gewoon veel tijd in zitten. De meeste mensen hebben daar gewoon geen zin in of tijd voor.
1a. de technische kant van de track.
Haal "loze stukjes" er uit en leg de tracklijn op de route.
Laat zoveel mogelijk de tracklog in stand maw ga niet tussentijds opslaan in je GPS en ga niet achteraf filteren. Dit geeft n.l. : het meest realistische beeld tav de route en de hoogte; de grootste mogelijkheid om er een eigen track van te maken.

Maar vermeld dit wel effe bij de track !!
Want ....... de meeste GPS'en kunnen tracks aan tot max. 500 punten. Als je dus een track direct geschikt wilt maken om in te laden en te rijden (waar de meesten vanuit gaan als ze een track downloaden) moet je hier wel rekening mee houden.

1b. ga je uit van een op de PC gemaakte, niet geregistreerde track, vermeld dit dan ook effe voor de duidelijkheid
(Dit is wel te zien in de tracklog maar voor de meesten gaat dit te ver)
BikerJoost schreef:Voor niet-uitgepijlde routes is het probleem vaak dat je niet zo maar overal mag fietsen. Hoe weet je nou of een gedownloade track helemaal legaal is en dat je geen boze boswachter achter je aan krijgt die je een prent wilt geven. De regels of je ergens wel of niet mag fietsen zijn vaak erg onduidelijk zeker als je niet uit de regio komt.
ted schreef: Ik bedoel : Als je echter deze tijd steekt in een " eigen" route met juist die mooie stukken waar de paaltjesroutes niet overheen gaan , dan pas voeg je echt wat van waarde toe :-q

Hier op de noordveluwe route zijn ook 2 paaltjes routes, maar die laten net de mooiere ietwat technische stukken liggen. Ook wel begrijpelijk, want deze zijn ook kwetsbaarder voor " overgebruik" .
2. de aard van de route
- informeer even als je een (toer)tocht geregistreerd hebt of er "verboden stukken" in zaten en zo ja, geef dit dan aan of maak een alternatief.
- probeer in je omgeving eens een echt mooie (legale) route te loggen die iets toevoegd aan wat er al is.
- zet je de track ergens neer geef er dan ook een korte beschrijving bij of post wat foto's
- heb je een track alleen voor je eigen doeleinden gelogd, doe hem dan niet uploaden, maar bewaar hem voor jezelf.

Op deze manier moet het lukken :-q
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Ben er ook wel mee eens. Wellicht is het bijhouden van een waypoint database
interessanter dan een complete track. Zelf ben ik er wel actief mee bezig om
na een gereden route wat aanpassingen te maken en deze op te slaan op
mijn harde schijf. Het kost tijd en energie wat niet iedereen wil.
Van de Bikersdag weet je gewoon dat die klopt. Van anderen moet je het maar
aannemen. Dat blijft het risico. Daarom, zal ik het plaatsen van tracks goed in
de gaten houden zodat er niet teveel troep op komt.

Je zou ze even na kunnen fietsen voordat we ze definitief gaan posten :-q
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

heuvelrugmtb schreef:steeds vaker zie ik de meest waardeloze tracks op het internet verschijnen. Afgezien van de technische aspecten (niet gecorrigeerd etc), de toegankelijkheid (prive terrein in de route etc) lijkt het wel alsof elk geregistreerd ritje wereldkundig gemaakt moet worden dmv het dumpen van een track op de intusse talloze sites.

Nu kun je ook uitgaan van het principe dat hoe meer er beschikbaar is, hoe meer er te kiezen is.
Maar omdat het voor mij meestal onbekende terreinen zijn weet ik ook niet altijd hoe ik een en ander moet interpreteren. En dus kost het me de nodige tijd en moeite om alsnog via de kaarten te ontdekken of eventueel stukken wel de moeite waard zijn en of ik hieruit een nieuwe leuke eigen route kan samenstellen.

Ik zou willen pleiten voor een zelfregulering; erg kritisch te zijn op je eigen tracks en te streven naar het beste.

Hoe denken jullie hierover ? :~
ik gebruik mijn tracks hoofdzakelijk voor aanvullende informatie op mijn Site ( bij verslagen bv). Tracks die over prive of vergunningen terrein gaan zal ik niet openbaar posten. Het zelfde geldt voor de meeste toertochten. Eigenlijk gebruik ik de tracks dus voor eigen documentatie.

Rob
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Ik upload de tracks gewoon voor mijn eigen trainingsgegevens. Dat iemand hem dan gaat nafietsen omdat ik toevallig een linkje op het forum zet en hij dan tussen de koeien uitkomt, tsjah dat is niet mijn probleem.

Als ik een route naar gpstracks zou uploaden dan zou ik er natuurlijk wel voor zorgen dat alles klopt.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Redfish schreef:Ik upload de tracks gewoon voor mijn eigen trainingsgegevens. Dat iemand hem dan gaat nafietsen omdat ik toevallig een linkje op het forum zet en hij dan tussen de koeien uitkomt, tsjah dat is niet mijn probleem.
Waarom zou je van je eigen tracks een link op dit forum zetten, als ze niet bedoeld zijn om na te fietsen :~

Ik vind het wel (mede) jouw probleem als jij "zomaar" gps routes op dit forum dropt, terwijl je weet dat deze routes gedeeltelijk afgesloten zijn, zonder dat erbij te zetten en de gereden route daarop aan te passen.
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Plaats reactie