Malmedy

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Na enig zoek werk kom ik weinig routes tegen in Malmedy ( op het internet )
Volgens mij zijn er daar toch genoeg te vinden. Wie o wie kan mij even een link geven waar ik de routes kan vinden.

Wie heeft er nog aanraders om daar te fietsen?

Aankomend weekend gaan we daar een stukje fietsen dus enige haast is geboden :D

Dankje wel!

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

in malmedy zijn 3 routes. vooral de langste 2 zijn een aanrader! let wel goed op de nummertjes!
JoostSchouten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 14:01
Mijn mountainbike: Trek 6300 ('10)
Contacteer:

Op 20 minuutjes rijden heb je een paar routes in Coo.
Met name de blauwe route is echt heel mooi!
http://mtbroutes.be/route.aspx?id=27
Paar aardige/pittige klimmen en een aantal echt gave/snelle maar ook soms zeer technische afdalingen. Echt een aanrader!! Plattegrondje kun je gratis halen bij Coo Bike (over watervallen, links bruggetje over en dan rechts waar alle Specializeds staan).
Er zijn daar nog meer routes, o.a. de rode route. Die hebben we toen ook voor flink stuk gereden, zit ook behoorlijk pittig klimwerk in, maar ook weer mooie afdalingen!

Al met al is Coo dus zeker wel een aanrader, zeker ook op die afstand. (lees ook mijn review op bovenstaande link).

Dan heb je vanuit Malmedy ook nog best wat routes.
http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174
Vertrekken vanaf Kathedraal, daar kun je ook je auto neerzetten eventueel op een parkeerplaatsje net achteraf.
Wij hebben toen route blauw 2 gereden van 20km volgens mij. Ook leuke stukjes tussen erbij, o.a. mooi tourstukje op het begin langs de Warche. Maar lang niet zo spectaculair/uitdagend als de routes bij Coo. (minder technisch op één stukje met heel veel wortels enzo)
(laatste afdaling vanaf motorcrossbaan over asfalt het dorpje in is op het begin echt stijl en gaat echt hard :D ) Maar over algemeen dus veel asfalt en niet echt veel uitdaging.

Overigens is er sinds kort een afdalingsroute van 20km (geen lus) in welke vertrekt vanaf St. Baraque Michel. Alleen geen ervaring mee. :)

Veel plezier en laat maar eens horen wat je allemaal gereden hebt! :)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/gps.php

hier kan je ze vast in je gps zetten of op google earth bekijken, zijn er genoeg voor een weekend toch? ;-)

mijn favorieten zijn malmedy 3 en ondenval 3 (vanuit malmedy met verbindingsstukje)
naar baraque michel omhoog en weer omlaag is ook leuk, omhoog is helaas niet met pijltjes aangegeven, maar als je het kaartje bij de vvv haalt wijst het zich vanzelf.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

JoostSchouten schreef:Overigens is er sinds kort een afdalingsroute van 20km (geen lus) in welke vertrekt vanaf St. Baraque Michel. Alleen geen ervaring mee. :)
Die is er al heel lang. Of bedoel je dat deze tegenwoordig bewegwijzerd is. ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
JoostSchouten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 14:01
Mijn mountainbike: Trek 6300 ('10)
Contacteer:

Enrico schreef:
JoostSchouten schreef:Overigens is er sinds kort een afdalingsroute van 20km (geen lus) in welke vertrekt vanaf St. Baraque Michel. Alleen geen ervaring mee. :)
Die is er al heel lang. Of bedoel je dat deze tegenwoordig bewegwijzerd is. ?
Ja :) Was eerst ook wel bekend de route ja, maar tegenwoordig schijnt hij goed bewegwijzerd te zijn 8)
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

die afdalings route dan maar eens opzoeken :D

Heeft iemand deze al eens gereden?
Biking skills or Hospital bills
smullie
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 16 augustus 2007, 10:10
Mijn mountainbike: Scott Voltage FR 30 Specialized Enduro SL

Vrijdag zijn we in Malmedy... en willen de downhill gaan doen....maar hoe kom ik nu concreet het makkelijkste bij het begin van de route?? ( die downhill dus ?
Its no fun when it doesn't hurt
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

http://home.scarlet.be/bikeeastbelgium/ ... daling.htm

Betwijfel overigens of deze route tegenwoordig uitgepijld is. Heb er niets over kunnen vinden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
JoostSchouten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 14:01
Mijn mountainbike: Trek 6300 ('10)
Contacteer:

9 september Auteur: P.eter (webmaster)

Ook het vermelden waard, in Malmedy is tegenwoordig een 20km lange bewegwijzerde downhill!
Dat staat op mtbroutes.be

http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1136
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Ben afgelopen weekeinde in Malmedy geweest en wij hebben daar ook het grootste deel van die afdalingsroute gedaan. Routekaartje is makkelijk te verkrijgen. De 'afdalingsroute' is een heen-en-weer-route, maar na de afdaling gedaan te hebben waren wij blij dat wij hem niet hebben beklommen. Lastig, met veel los gesteente. Neem dus voor het grootste deel route 2 'naar boven'.
Route 3 is ook zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de route uit de link van enrico is volgens mij een ander dan de route waar de anderen het over hebben, maar ziet er wel erg interessant uit.

de route van barraque michel naar malmedy staat volgens mij alleen naar beneden aangegeven, met de routekaart van de vvv en bij de paar splitsingen die je tegenkomt even kijken hoe de pijltjes naar beneden staan is het geen probleem om de route omhoog te vinden.
je kan dan mooi van alle natuur genieten, want als je weer naar benden komt flitst dat aan je voorbij ;-)
over de weg zou ook kunnen, maar je maakt dezelfde hoogtemeters en het is een stuk saaier

dus vanuit malmedy route twee en de gele bolletjes naar butchenbach volgen, dan gaan de gele bolletjes op een gegevenmoment naar rechts het riviertje over, dan volg je route twee nog een stukje omhoog, bij het volgende bruggetje/doorwading ga je naar rechts richting bayehon
smullie
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 16 augustus 2007, 10:10
Mijn mountainbike: Scott Voltage FR 30 Specialized Enduro SL

Thanks.... dit zocht ik. Je leest overal wat anders. Ik wist niet meer zeker wat nu wijsheid was.... Na Bayehon dan gewoon de Baraque aanhouden? Hoeveel KM is het ongeveer van malmedy naar boven?
Its no fun when it doesn't hurt
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

evenveel als naar beneden ;-) ik reed geloof ik de laatste keer in 1:30 omhoog en in 30 minuten weer naar beneden.

baraque staat daar niet aangegeven, het makkelijkst is toch even de kaart bij de vvv te halen. (of via de link die ik hierboven gegeven heb een printje van google earth maken.)
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

De streek van Malmédy krioelt van de schitterende mtb-paadjes. Ze zitten wel maar voor een klein percentage in de vaste routes. Voor meer en echt mtb-plezier koop je best de stafkaarten "Stavelot-Malmédy" 50/1-2 en "Sart-Xhoffraix" 50/5-6 op schaal 1/20000 (€ 5,70) en de wandelkaart "Aan de rand van de Venen" (€ 7,00), en probeer de paadjes maar uit >>> véél avontuurlijker dan de vaste routes (denk maar aan het parcours van de Raid des Hautes Fagnes en de Cimes de Waimes : toch om duimen en vingers van af te likken, niet ?).
De downhill-route : "downhill" is een serieus overdreven omschrijving. 330 meter hoogteverschil over 10 of 15 km zegt toch genoeg. Als je de paadjes zelf opzoekt, dan kom je bangelijke downhills genoeg tegen!
Plaats reactie