Wat kan zo'n fiets aan?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Die schoenen zijn racefietsschoenen van Shimano, je moet wel de MTB-versie nemen.
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

treka3 schreef:Dan ben ik helemaal in stijl. Behalve mijn kleding dan *zucht* begint een dure hobby te worden :o
Klopt, je moet er af en toe wat geld voor over hebben ja. Maar als je eenmaal alles prima in orde hebt, is het af en toe vervangingsmaterialen waar je nog geld aan uit moet geven. dan is een helm ed. niet meer nodig (aangezien je die dan al hebt :tong ) dus, een redelijk prijzige hobby, maar zeker de moeite waard. Daarbij komt dat de meeste hobby's duur zijn... :wink: denk aan model bouw ed.

groetjes..
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Koop anders eerst die helm, da's echt prioriteit 1.
En rij dan nog een maandje met gewone schoenen tot je wat gespaard hebt voor een paar spd-geschikte schoenen.

Zowel voor helm als schoenen geldt: altijd eerst passen!
Bij de Lidl hadden ze een tijdje terug schoenen voor minder dan 30,-. Die zagen er niet slecht uit, als ze je maat toevallig nog hebben liggen zijn ze inmiddels nog meer afgepijsd.

Mtb-en is zeker geen goedkope hobby, maar het hoeft niet altijd duur om lol te hebben. Staar je niet blind op al dat dure spul op het forum. Ik heb inmiddels wel heel wat geinvesteerd in mijn fietsen, maar ben ook ooit begonnen op een Giantje van 600 gulden waar ik heel veel plezier van heb gehad...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

Snijdie schreef:Ja, het heeft heel veel nut om te kunnen inklikken.


2) Omdat je ingeklikt zit kan je bunnyhoppen. Je trekt je armen en benen op waardoor je ergens makkelijker over heen springt. Bunnyhoppen zonder klikpedalen kan wel, maar vereist meer training en een gortere kans dat het mislukt.
Om te kunnen bunnyhoppen heb je geen SPD`s nodig.....Een beetje investeren in fietstraining en je kunt het...

Misschien ben ik een uitzondering, maar ik hoef ze niet...de SPD`s ik heb een paar platte Wellgo pedalen met vervangbare pinnen, aan beide zijden. Ik ben iemand die zo op z`n fiets moet kunnen springen en wegrijden zonder al te moeilijk moeten doen...

Trouwens je Trek 6500 disc is een mooie bike ( heb er ook 1tje van 2004 ) En hij fietst heerlijk!! :-q :-q

En idd.....koop eerst je helm en dan pas je schoenen!! :wink:
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Bunnyhoppen is dat je beide wielen van de grond krijgt of bijvoorbeeld alleen je achterwiel?

Dat kan ik namelijk gelukkig al, heb ik vroeger een keer geleerd op mijn schoolfiets :D Helm moet ik inderdaad nog even gaan scoren.

Thnx TrekSLR, het is inderdaad een hele fijne fiets. Mijn vriendin wil ook gaan biken (probeer haar een beetje over te halen) Dus wellicht komt er ook een 6500 WSD bij. Ze vindt echter het grijze/zwarte mooier.. hmm misschien ergens op het forum de vraag stellen of vrouwen ook lekker kunnen rijden op een mannenmodel of even zoeken.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

allebei tegelijk, het is de bedoeling over objecten heen te springen en alleen je achterwiel optillen is dan niet handig :lol:
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

okay, allebei tegelijk is geen probleem :-D eindelijk toch wat geleerd in mijn schooltijd al was het richting school en dat met van die oude gazelle-barrels
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

Your welcome! :-D

Ik heb m`n vriendin ook al overgehaald....ze is niet zo fanatiek als ik, maar ze biked wel....ze heeft een Trek 4400 (antraciet/zwart )

Maar ik wens je iig veel plezier op je Trekkie, en we zullen elkaar op dit forum regelmatig zien

Greetzzz....

Maurice
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Ik ben ook een beetje bang dat ze niet zo heel fanatiek zal zijn. Beetje zonde om dan een 6500 WSD te kopen.
Ik zat ook te denken aan die 4-serie. Wellicht de 4300 of 4500 WSD. Of gewoon een heren-versie. Die 4400 ziet er ook mooi uit. Ik laat haar wel even een kleurtje uitzoeken voor de rest zal het haar niet zoveel schelen :D

Laterssss
Remco
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Moet wel zeggen dat Cheap Ass mountainbike wielen regelmatig slagen vertonen. Mijn eerste setje was ZAC2000, met deore naven. Daar haad ik regelmatig slagen in zitten en met v-brakes is dat niet ideaal...

En als je dan ook nog eens op je gezicht gaat, wat ik in het begin veelvuldig deed, dan zitten ze zo vol met slagen
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

uhmm.. ik heb nu volgens mij van die naven: Shimano Deore disc hubs; Bontrager Ranger rims en die goedkopere die ik voor mijn vriendin wil kopen heeft: Shimano M475 disc hubs; Bontrager Camino rims. Maar ze mag van mij niet op haar gezicht vallen dat vind ik zonde, dus dan zal het wel meevallen :-q met kapot gaan. Bovendien als ik dan eens wil upgraden dan kan ik mijn spullen wellicht overzetten op haar fiets
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat cheap-ass wieltjes vaker slagen vertonen ligt niet zozeer aan de onderdelen maar meer aan de kwaliteit van de wielenbouwer (meestal machinaal bij goedkope wielen).
Een goed gespaakt wiel kan heel veel hebben.

Het verschil tussen Deore en 475 naafjes is minimaal, mits goed gesmeerd (af fabriek vaak een beetje zuinig van vet voorzien) en afgesteld kan je daar voorlopig prima mee vooruit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

themaniac schreef:Moet wel zeggen dat Cheap Ass mountainbike wielen regelmatig slagen vertonen. Mijn eerste setje was ZAC2000, met deore naven. Daar haad ik regelmatig slagen in zitten en met v-brakes is dat niet ideaal...

En als je dan ook nog eens op je gezicht gaat, wat ik in het begin veelvuldig deed, dan zitten ze zo vol met slagen
Hoe ga je met je fiets om?

Het ligt eraan wat je met je fiets doet.....ga je 1 à 2x per week for funhet bos in....of rag jeje fiets af en rij je regelmatig wedstrijden? dan heb je natuurlijk andere naven nodig....maar bij het eerste zijn je naven goed! Ik heb ze zelf ook..en heb ze afentoe misbruikt...en er is nog steeds niks mee aan de hand...lopen als een zonnetje....( wel regelmatig schoonmaken en invetten ).
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

sh.. ik heb de fiets nu zo'n 2,5 week en 150 km gereden maar heb nog niks gesmeerd. Ik ben wel door bossen heen gesjeest en hele rare keiheuvels afgeknalt maar nog geen slagen of in ieder geval geen echte mega-slag. Hoe vaak moet ik de boel smeren dan? vandaag maar even Kroon oil gekocht voor de ketting
Als je naar links kijkt dan zie je rechts niks
vervoorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 februari 2007, 18:11

over die pedaaltjes, die plastic dingen moet je wegdonderen.
er zijn twijfelaars. die dus een kant spd zijn andere kant gewoon pedaal, is veel mooier. en is bijna geen nadeel voor een goede spd fietser
Giant XTC
Plaats reactie