Wat kan zo'n fiets aan?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Ik ben nu sinds 1,5 week in het bezit van een Trek 6500 Disc. Ik heb er nu zo'n 100km mee gereden en hem vandaag de vuurdoop gegeven door 40 km te fietsen en in Zoetermeer een beetje door het mountainbikeparcours te crossen. Nog rustig aan gedaan, zachtjes afgedaald enz. Maar toen ik weer richting Delft ging had ik het gevoel dat ik in mijn achterwiel een raar geluid hoorde. En het lijkt zelfs alsof allebei de wielen een kleine afwijking krijgen? Mountainbikes kunnen wel wat aan toch? Of sleutelen jullie er na elke rit aan?

Er waren wat meer doorgewinterde gasten aan het mountainbiken daar. Ik had het eigenlijk even moeten vragen. Maar ik zag er wel heel erg uit als een rookie met mijn spijkerbroek en helmloos :-D

En ik ben ook door het bos over een soort van grindpad met irritante stenen gereden en door het zand gecrossed. Zat ook op mijn derailleur. Kan ik dit gewoon afspoelen met water?
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

treka3 schreef: Mountainbikes kunnen wel wat aan toch? Of sleutelen jullie er na elke rit aan?
Na elke rit er aan sleutelen is zeker niet nodig, om het half jaar iig alles checken. Maarja, als er iets niet goed klink zal ik er maar wel even naar kijken. een mountainbike (zeker een goede trek) kan echt wel wat hebben, mitst je de fiets gebruikt waar deze voor bestemd is. kwestie van checken wat er mis is dus.. :roll:
treka3 schreef: En ik ben ook door het bos over een soort van grindpad met irritante stenen gereden en door het zand gecrossed. Zat ook op mijn derailleur. Kan ik dit gewoon afspoelen met water?
Altijd alles goed weer invetten met je juiste spulletjes iig. Zeker op bewegende delen (delen van de derrie dus ook). Ik gebruik zelf wel eens water, maar ook vaak mijn borsteltje, die ik speciaal heb gehaald bij de LBS voor een paar eurie. weer mooi alle rotzooi eraf in een hand omdraai. Maar met water kan ook ja. over schoonmaken is trouwens al aardig wat verteld op dit forum. f rondneuzen dus..

Suc6, en laat ons even weten wat dat rare geluid van je achterwiel was.. ben benieuwd. :roll: :wink:
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Ik heb net nog even een klein rondje gefietst en dat rare geluid achter ik weet wat dat is. Het kwam van het plastic ding achter mijn tandwielen. Ik heb er een beetje aan zitten schuiven en toen was het geluid weg. Wel raar voor een gloednieuwe fiets, over 3 maanden heb ik een servicebeurt dus dan mogen ze overal even goed naar kijken :-D Nu kraakt mijn rechter pedaal als ik erop sta. Daar zitten van die plastic Shimano pedaaltjes in. Ik heb nog geen schoenen. Dus dat zal wel gewoon een beetje kraken :o

Het schoonmaaktopic zal ik wel even opzoeken en doorlezen. Bedankt voor de reactie in ieder geval
Silverbol
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 mei 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Scale 35
Contacteer:

Die plastice schijf achter je tandwiel kan je er gewoon vanaf halen hoor heb ik ook meteen gedaan oogt een beetje mooier zo.
Fuck The World, But Please Do It With Style
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Dat plastic ding moet je zo snel mogelijk weghalen, heeft geen enkele functie. Verder kan zo'n ding veel hebben, ik ben zeker niet 1 van de lichste en ontzie de MTB niet, ding geeft geen krimp, na 2500km begin ik langzaam te merken dat de cassette en ketting een beetje versleten begint te raken, maar verder is er niets aan de hand.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MXXL schreef:Dat plastic ding moet je zo snel mogelijk weghalen, heeft geen enkele functie.
Dat plastic ding is er voor om tegen te gaan dat je ketting tussen het grootste tandwiel en je spaken komt, maar met een goed afgestelde derrie is dat niet nodig en verwijderd (bijna) iedereen hem.
ATBJasper schreef:Nu kraakt mijn rechter pedaal als ik erop sta. Daar zitten van die plastic Shimano pedaaltjes in. Ik heb nog geen schoenen. Dus dat zal wel gewoon een beetje kraken
Mijn oude pedalen kraakten ook wel eens, effe wat olie in de bevestiging pedaal/crank spuiten hielp altijd.
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Jamis Diablo, je hebt wel verkeerd gequote... dat laatste, over het kraken van het pedaal, was ik niet, maar treka3 ;) :O

ff dat je t weet ;)
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
JoostSchouten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 14:01
Mijn mountainbike: Trek 6300 ('10)
Contacteer:

Denk dat treka3 gewoon dit soort plastic pedaaltjes bedoelt:

Afbeelding
En die willen af en toe wel eens beetje kraken :)
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 724
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

denk ik ook ja. tijdelijke oplossing tot hij schoenen heeft.
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Ja, zulke plastic pedaaltjes heb ik :-D Is het echt handiger om schoenen te kopen? Ik vind het eigenlijk wel lekker dat ik er zo vanaf kan stappen. wellicht dat ik betere ijzeren pedaaltjes moet kopen om er in te klikken.
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Ja, het heeft heel veel nut om te kunnen inklikken.

1) de kan naast een 'duw' beweging tegelijkertijd met je andere been ook een 'trek' beweging maken. Je gaat er niet tweek eer zo hard door, maar het scheelt veel. Zeker bij stijle klimmen en sprintjes.
2) Omdat je ingeklikt zit kan je bunnyhoppen. Je trekt je armen en benen op waardoor je ergens makkelijker over heen springt. Bunnyhoppen zonder klikpedalen kan wel, maar vereist meer training en een gortere kans dat het mislukt.
3) Het is veiliger omdat je voet niet van je pedaal af kan schieten (meer grip). Het geeft meer gevoel voor controle.
4) De zool van de schoen is veel stijver waardoor het op langere afstanden meer comfort oplevert (ik weet niet of je conditie tochtjes van 30 km toelaat ;)).

Als je al de pedalen erop heb zitten dan is er eigenlijk geen reden tot twijfel, meteen halen die schoenen :tong :-q .
JoostSchouten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 14:01
Mijn mountainbike: Trek 6300 ('10)
Contacteer:

Ik heb het als volgt, aan de bovenkant zitten bij mij gewoon de SPD inklikdingen :P En aan de onderkant zit dus die plastic pedaaltjes. Tijdens het MTB-en wil je na een tijdje gewoon niet meer anders dan ingeklikt zitten. Zit je ff op een puntje waarbij je twijfelt of dat wel gaat lukken met je schoenen ingeklikt dan draai je ze even om (kan met punt van je schoen heel snel) en ga je gewoon op de plastic pedaaltjes staan.
Maar binnenkort ga ik ook die plastic pedaaltjes eraf halen, want ben al volledig gewend aan het SPD-in/uitklikken.
dope-on-wheels
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1095
Lid geworden op: wo 9 mei 2007, 12:19
Mijn mountainbike: Hightower CC

ik ben zelf ook vorig jaar over gestapt op klikpedalen en het bevalt me zeeer goed!! ik kan makkelijker tegen een berg op fietsen, sneller sprinten en heb echt meer controle over de fiets.
je moet er echter wel aan wennen. ik ben enkel 1 keer gevalle doordat ze niet uitklikte, maar dat was door mijn eigen schuld. ik duwde maar zonder me hiel te draaien. dit was de 2de dag met klikpedalen en ik kwam tot stilstand en kreeg me schoen niet los... :oops: :oops: stom stom voelde me aardig voor l*l staan, maarja was eenmaal gewenning. (en heb ze ook maar ingevet zodat ze wat soepeler gingen)
daarna ben ik een keer in een bocht omdat mijn voorwiel weg gleed maar was niet gevallen. ik kon met mijn reactie snelheid net op tijd mijn voet naar buiten trekken en maakte automatisch de goede beweging om los te komen uit de pedalen en stond dus gewoon op 1 been ipv te vallen.
na dit meegemaakt te hebben is mijn vertrouwen direct gegroeit en weet ik dat ik toch wel loskom als ik val. en als ik niet los zou komen moet ik wel heel hard vallen en dan zou het misschien niet eens uitmaken (misschien zelfs beter) of je vast zit. :p

al met al raad ik het iedereen aan! (en je ziet tenslotte niemand op wedstrijd niveau met losse schoene :tong dat zegt ook wel wat)
in memory of Joost http://www.progravity.nl ride in peace!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ATBJasper schreef:Jamis Diablo, je hebt wel verkeerd gequote... dat laatste, over het kraken van het pedaal, was ik niet, maar treka3 ;) :O

ff dat je t weet ;)
Het spijt me! Kees was het toch? :D
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Okay, het ziet er dus naar uit dat ik schoenen moet gaan halen :P Op zich wel een goed idee om die plastic dingen er tijdelijk in te laten zitten tot dat ik er aan geweend ben. Ik ben nu alleen een beetje blut na het kopen van de fiets met alle accessoires erbij. Nu moet ik nog schoenen en een helm kopen. Ik zag op www.bikestudio.nl de volgende schoenen voor € 47,50:
Afbeelding

en deze helm voor € 29,95:
Afbeelding

Dan ben ik helemaal in stijl. Behalve mijn kleding dan *zucht* begint een dure hobby te worden :o
Plaats reactie