voeding

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
NoobieBoon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 20:31

ik stel de vraag hier, want ik heb net gekeken in het andere onderdeel en dat is vooral gericht op marathon en XC

houden jullie downhillers en freeriders zich eigenlijk aan een bepaald sport'dieet' ??

was ik erg benieuwd naar
ik fiets me suf maar word alleen maar dikker, misschien ook wel iets voor mij om mee te beginnen :D
Mathijs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: vr 20 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Hengelo

Ik, en de meeste mensen waar ik mee bike volgens mij ook niet, volgen nou niet bepaald een sportdieet.

Mijn dieet bestaat uit:
- Ontbijt: 2x sneetje bruin met kaas, jam, appelstroop ofzo
- Lunch: 4x sneetje bruin met kaas + komkommer en kaas met licht gerookte ham, beker melk/karnemel en evt soepje erbij (afhankelijk van wat er op het soepmenu staat)
- Tussendoor: Appel en de befaamde Snelle Jelle (voorgesneden en apart verpakte stukken kruidkoek)
- Avond eten: normaal avondeten, wel afwisselen met combinaties tussen vlees, vis, groente, aardappelen, pasta's, etc
- Drinken: Water, Sap, Cola (zero/light/regular), Koffie, Capuccino en met zekere regelmaat 's avonds een biertje en bij het stappen kijk ik ook niet op eentje meer of minder.

Aangezien ik niet elk weekend op de bike kan zitten loop ik nog wat hard en ga ik 2x in de week naar de fitness (kracht en vetverbranden). Ik zit nu al tijden op een constant gewicht.

Probeer misschien wat beter te letten op wat je eet (niet snoepen!), eet gevarieerd en probeer desnoods je porties wat te verkleinen. Blijf wel tussendoortjes eten, dit zorgt ervoor dat je tussen de maaltijden een leeg/slap gevoel krijg. Een regelmatig eetpatroon (qua tijden) wil ook helpen.
Daarnaast zou ik als je echt af wil vallen niet alleen gaan fietsen maar ook in de sportschool gericht gaan trainen op vetverbranding (spinning-lessen ofzo).
Talk less, ride more!

Binnenkort met VW T2 a/b
NoobieBoon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 20:31

haha ik ben zeker een grote eter! haha dat klopt.. en een biertje lust ik ook zeker..

Hm misschien is dat het dan toch ;)

25 mensen en niemand die op zn voeding let? geloof er geen snars van :D
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Ik probeer op mijn voeding te letten en ben daarvoor ook al bij de dietiste geweest. Maar ik ben naast een freerider/dirter/dowhiller ook een XC nerd. Daarnaast had ik veel last van maagklachten. Waarschijnlijk was de combinatie "niet op voeding letten" en hard trainen geen goeie combi.

Nu ieder morgen een bakkie cruslie met fifit en een yakult. Kop kruidenthee(gewone thee beperkt de opname van vitaminen) en een multi vitamine tablet.(bonisan)

smiddags bruinbrood en in ieder geval nog 3 stuks fruit.

savonds veel groente en af en toe biologisch vlees of vette vis.

Wanneer je gewicht kwijt wil is een geblanceerde voeding belangrijk. De tussendoortjes zijn geen choco repen meer maar appels en peren. Tijdens het sporten water drinken ipv sportdrankjes.
NoobieBoon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 22 maart 2007, 20:31

ja beter op je voeding letten lijkt toch moeilijker dan je denkt soms haha
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

NoobieBoon schreef:ik stel de vraag hier, want ik heb net gekeken in het andere onderdeel en dat is vooral gericht op marathon en XC
Dat onderdeel is voor het mountainbiken, ongeacht discipline.
In de praktijk hebben xc'ers en marathonisti meer vragen over dit onderwerp/zijn ze er meer mee bezig, maar deze vraag hoort er toch echt thuis
The Saint
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 29 januari 2006, 16:13
Mijn mountainbike: Opoe fiets :P

Wat voor mij erg erg goed hielp was mijn eet patroon aanpassen. Niet echt schokkend maar wel doeltreffend.

Door de weeks:

[*] Maar een paar aardappelen nemen. Niet proberen een mut weg te werken.
[*] Niet proberen je aardappelen onder de jus te verzuipen.
[*] Geen mayonaise op je vlees maar ketchup.
[*] Lekker veel groenten.
[*] Na 20.00 uur niet meer eten! Je verbrand het dan niet meer!! Dus wordt het omgezet in vet.

Door de weeks leven als een Monnik en in het weekend lekker eten. Het moet natuurlijk wel vol te houden zijn.
Een heilige met een zaklamp: Schijnheilige.

Talent in ontwikkeling
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

klinkt als een dieet voor elke verstandige eter :wink:
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

The Saint schreef:[*] Na 20.00 uur niet meer eten! Je verbrand het dan niet meer!! Dus wordt het omgezet in vet.
Dit is grootse onzin, je verteerd altijd. Je hart stopt toch ook niet na 20.00 uur. Sommige personen zouden last hebben van de volle maag met het slapen maar verteren doet het wel zeker.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Je kan beter zeggen dat het voedsel s'nachts minder goed verteerd dan overdag .
Dat is wel bewezen :-q
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
focusontrack
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 27 december 2006, 17:20

cisco schreef:Je kan beter zeggen dat het voedsel s'nachts minder goed verteerd dan overdag .
Dat is wel bewezen :-q
Je moet natuurlijk geen broodje shoarma en een zak chips wegwerken voor je gaat slapen maar als ik honger heb eet ik en daarbij kijk ik nooit op de klok. plakje kruidkoek of een sneetje bruinbrood met magere kaas lust ik om tien uur ook wel en ben geen gram te zwaar.
🦂
Xefidox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 16:54
Mijn mountainbike: BH team bike
Contacteer:

Spook-E schreef:
The Saint schreef:[*] Na 20.00 uur niet meer eten! Je verbrand het dan niet meer!! Dus wordt het omgezet in vet.
Dit is grootse onzin, je verteerd altijd. Je hart stopt toch ook niet na 20.00 uur. Sommige personen zouden last hebben van de volle maag met het slapen maar verteren doet het wel zeker.
Wat the saint zegt klopt volgens mij wel.
het eten word wel verteerd maar de energie die wat vrij komt word niet meer gebruikt en word daarom omgezet in vetten, waardoor je dikker word
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

ja dan heb je dus teveel gegeten. Simpel is het hè.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Doodsimpel.

En ook hier is een oplossing voor en die heet, let op: Sonja Bakker!
Of je houdt het gewoon simpel :-) en gaat meer fietsen...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

ik probeer zo gevarieerd en gezond mogelijk te eten, voor het fietsen zorgen dat je niet met een lege maag op de fiets stapt, ook onderweg blijven eten

mijd alle vormen van snoep, koek en andere troep, maar dat is denk ik meer omdat mn pa en zn broer al een by pass hebben gehad en ik niet hetzelfde lot wil ondergaan (niet dat je nooit meer een zak snoep of chips mag leegvreten natuurlijk, maar daar moet dan wel wat tegenoverstaan)
bier en alcohol zijn voor mij een no-go maar dat is meer omdat ik het meeste niet lust
Plaats reactie