Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6408
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: utrecht stad

do 5 april 2007, 23:45

voor je vragen en ervaringen over het rijden met maar 1 verzet :-q
focusontrack
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 27 december 2006, 17:20

do 5 april 2007, 23:52

Het lijkt me wel wat om zoiets te gaan bouwen. Kun zo'n ahead set op een voorvork met schroefdraad monteren? en wat voor cranckstel gebruik je?
🦂
George
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 13301
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

vr 6 april 2007, 00:21

Een Aheadset (het balhoofd) niet...of de vork moet dermate lang zijn dat je de schroefdraad eraf kunt zagen en nog genoeg lengte overhoud om de stuurpen te monteren.

Een Ahead stuurpen kan wel met een adapter in/op een draadvork worden gemonteerd.

Qua crankstel verwijder je het grote en kleine blad en monteer je het middenblad (standaard 32T) met spacers, specifieke singlering boutjes of een bashguard.
Je kunt natuurlijk ook een sjiek SS specifiek crankstel kopen :wink:

Meer info oa.:

www.singlespeed.nl (open deur) www.m-gineering.nl / http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=46 en voor de lol: http://teamdicky.blog.com/
Laatst gewijzigd door George op vr 6 april 2007, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2787
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

vr 6 april 2007, 10:17

Goed topic :D
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

vr 6 april 2007, 18:29

Vet man,eindelijk een topic dat niet over Cube's,Epic's of duitse XT fietsen gaat!

Eindelijk lol! :tong
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

vr 6 april 2007, 20:59

Even een stukje over de basics :-q Kick off FAQ

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden. Het is geen trend vroegah reden ze allemaal met een verzet.
Single Speed ombouw site`s http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html Natuurlijk, en http://www.singlespeedoutlaw.com/issue1/features.shtml

Overbodige rotzooi eraf. Enkel blad voor. Verzet kiezen. Cassette verwijderen en vervangen door spacers en (BMX) tandwiel en kettingspannen. En knallen

Enkel blad voor: 32 blad wordt meestal gebruikt die zit toch aan de triple, dan wordt je verzet 32:16. Door middel van single bladbouten of ringetjes op het midden bevestigen. Ook kun je een bashring gebruiken

Verzet selectie: 2:1 gear ratio (32:16, 34:17, 36:18, etc.) is een goed begin daarna kun je het verzet aan je persoonlijke behoefte aanpassen (krachtpatser of spinner en terrein).

BMX cog: is een tandwiel dat niet voor schakelen gemaakt is waar door de tanden langer zijn en je minder kans op door slippen hebt. Als je een klein budget hebt dan kun je ook een van je kransjes uit een cassette herbruiken.

Spacers: Hiervoor zijn een aantal conversie kits op de markt maar je kunt ook een aantal spacers uit oude cassette`s halen of deze kopen bij je LBS. Probeer de kettinglijn recht te krijgen.

Kettingspannen: Als je een Single speed frame hebt dan is er niet zoveel aan de hand, maar anders is het spannen van de ketting moeilijk te omzeilen. (Magic gear is lastig, ghost ring is helemaal niet wat)
Populairste oplossing is een spanner op de der. Hanger. Natuurlijk kun je zelf met een achter der. zelf wat in elkaar knutselen .

Voor een Nederlandse leveranciers check http://www.singlespeed.nl/ OF http://www.m-gineering.nl/ssindex.htm

Vaste vork, “ander” breeder stuur en langere crancks kunnen we het nog over hebben.
Laatst gewijzigd door ott op vr 6 april 2007, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
George
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 13301
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

vr 6 april 2007, 21:07

de link http://www.singlespeed.nl/of brengt je nergens, zou aan de 'of' kunnen liggen :D Toch maar http://www.singlespeed.nl/ dan :wink:
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

vr 6 april 2007, 21:13

veranderd, wat ben ik toch goed :tong
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3532
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

vr 6 april 2007, 21:13

ott schreef:Even een stukje over de basics :-q

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden.
Dit kunnen toch niet de hoofdredenen zijn om de gears eraf te slopen? Single speed lijkt mij een sub-cultuur die niks met versnellingen te maken wil hebben en daar moet toch meer achter zitten?
Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

vr 6 april 2007, 21:18

Jamis Diablo schreef:
ott schreef:Even een stukje over de basics :-q

Waarom? simpel en weinig onderhoud is toch wel de meest gehoorde reden.
Dit kunnen toch niet de hoofdredenen zijn om de gears eraf te slopen? Single speed lijkt mij een sub-cultuur die niks met versnellingen te maken wil hebben en daar moet toch meer achter zitten?
Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)
Zijn de meest gehoorde redenen en andere redenen kunnen lijden tot discusies :(
Persoonlijk heb ik een hekel aan de agresieve marketing. Ik vindt knakendale om te kotsen : Suprised :
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

vr 6 april 2007, 22:35

Jamis Diablo schreef: Ik ben wel benieuwd naar andere redenen (of bovenstaande zijn de enige redenen en dan vat ik het niet....)
Ik heb ook een fiets met versnellingen,met exact de zelfde geo als mijn SS.
Maar toch beleef ik meer aan mijn SS.
Waarom?Geen idee!Of juist wel:

SS is gewoon een andere vorm van beleving,bij elke klim weer de kick boven te zijn gekomen zonder afstappen,grens verleggend bezig zijn.Bij het inhalen van versnellings rijders berg op steeds dat overwinnings gevoel,heerlijk!In de modder of mul zand heb je altijd de juiste versnelling te pakken en kom je die versnellings gasten wéér voorbij.
Dat je op het vlakke langzamer bent dan een versnellings rijder hoeft ook niet waar te zijn,ik tik met 32-16 de 40km aan.(harder kan vaak toch niet in het bos)En inderdaad,het onderhoud,wat kost vandaag de dag een 9-speed cassette+ketting?Ik heb zelf met één set ketting+tandwielen+tandwiel voor bijna 2 jaar gedaan en ik rij wekelijks,weer of geen weer.Ik vind dit toch wel erg netjes.

Nog even wat voorbeelden van een set spacers en kettingspanner op een normaal mtb frame:

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een erg goedkope manier om je fiets singlespeed te maken.
Ik was volgens mij niet meer dan 15 euro kwijt.
(de spacers had ik voor niks,ze komen uit een Campa en een Shimano cassete)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6408
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: utrecht stad

vr 6 april 2007, 22:41

Ik zelf beleef het fietsen veel intenser zonder schakelen. Mijn leeftijd en kracht later geen zwaarder verzet toe dan 36:19 maar ik geniet er van .

Je gemiddelde opkrikken door op afdalingen bij te trappen vind ik laf.

Maar wil je het gevoel kunnen proeven rijd dan eens gewoon een uurtje met hetzelfde verzet
lieft 1:2........
ouderdom komt met gebreken ...........

Facebook

fiets
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2787
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Contacteer:

vr 6 april 2007, 22:49

Uiteraard is SS ook een tegenbeweging tegen meer versnellingen - meer carbon - meer vering - meer bling - meer marketing etc.
Denk dat SS gewoon weer terug naar de basis is - niet de hoeveelheid carbon aan je fiets is bepalend, maar het plezier in het fietsen: lekker knallen door het bos, frisse lucht in je neus, modder tot achter je oren, zuur in je poten en verder niks. (denk dat het ook daarom is dat je weinig geveerde SS'ers ziet en al helemaal weinig carbon SS'ers)
Het zal voor velen een eye-opener zijn geweest dat je op een SS-knutselprojectje van <200 euro net zoveel, zo niet meer, lol kan hebben als op een goede 'normale' fiets van 2 modale maandsalarissen!

Idd beetje alternatieve subcultuur dus, misschien qua beleving wel een beetje zoals het mountainbiken in het algemeen zo'n 25 jaar geleden was.


Nog ff wat technisch: volgens mij zijn spanners zonder veer the way to go! Met een veer kan de ketting bij enige slijtage gaan 'klimmen' in de tandjes waardoor ie eraf loopt, zonder veer gebeurt dat niet.

Ik heb zelf een On-One Otherdoofer en nog nooit enig probleem gehad (je moet m alleen af en toe bijstellen naarmate de ketting verder slijt).

Afbeelding

Wat verzet betreft: ik rij nu 32-16 maar overweeg toch eens een 36-17 te gaan proberen, zeker 's zomers.



Vanwege mijn positieve ervaring met SS ben ik nu ook een fixie voor op de weg aan het bouwen trouwens :-D
Zie dit topic op DP.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op vr 6 april 2007, 22:58, 4 keer totaal gewijzigd.
Wake up, Specialized already invented a hole in the frame to bring the picknick!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6408
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: utrecht stad

vr 6 april 2007, 22:54

Heb er net 2 besteld bij www.Singlespeed.nl :-q
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3532
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

za 7 april 2007, 00:00

Kijk, dat zijn de antwoorden die ik zocht :-q
Het zal best een kick geven om alles met één gear te halen.
Ik ben het niet met alles eens:
...het onderhoud,wat kost vandaag de dag een 9-speed cassette+ketting?Ik heb zelf met één set ketting+tandwielen+tandwiel voor bijna 2 jaar gedaan en ik rij wekelijks,weer of geen weer.
Ik neem aan dat jouw tandwielen en ketting net zo snel slijten als de mijne, en omdat ik constant wissel van versnelling verslijt ik in verhouding toch net zo snel een cassette als jij één tandwiel?
lekker knallen door het bos, frisse lucht in je neus, modder tot achter je oren, zuur in je poten en verder niks.
Ik beleef fietsen net zo, met carbon, 2x vering en veel versnellingen.
Maar dit topic is ter info en discussie hierover is volgens mij nutteloos, ieder zijn ding, als je maar met plezier fietst! (van mijn part ga je met een step het bos in)
...misschien qua beleving wel een beetje zoals het mountainbiken in het algemeen zo'n 25 jaar geleden was.
Is MTB als SS begonnen? Ik ging er altijd van uit dat het afgeleid was van racefietsen, dus met gears.
Plaats reactie