En ook omdat je kettinglijn dan optimaal is.Schorem schreef:JorisR6 schreef: Omdat je cranks dan 'recht' onder het zadel staan i.p.v. uit het midden?
Trapas Hollowtech 2 LX
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 376
- Lid geworden op: do 29 december 2005, 05:16
- Mijn mountainbike: Cube LTD 4 en Giant XTC Composite
- Contacteer:
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8735
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
De kettinglijn is eigenlijk nooit ideaal. Het is meer een middenweg. Wanneer je veel op de buitenste 2 bladen fietst zou het beste de spacer achterwege blijven maar dan kom je met het kleinste blad in de knoop maar dat is maar zelden. Dan nog, wanneer je het binnenste blad alleen maar gebruikt in combinatie met de grootste tandwielen dan is er nog niets aan de hand.
Zelf neig ik om aan de "driveside" een spacer minder te doen en deze aan de andere zijde te plaatsen. Dan heb je de beste kettinglijn. Keerzijde is inderdaad dat je lichamelijke klachten kunt krijgen omdat het crankstel niet in het midden zit maar dat kan best meevallen. Dit moet je wel in de gaten houden.
Zelf neig ik om aan de "driveside" een spacer minder te doen en deze aan de andere zijde te plaatsen. Dan heb je de beste kettinglijn. Keerzijde is inderdaad dat je lichamelijke klachten kunt krijgen omdat het crankstel niet in het midden zit maar dat kan best meevallen. Dit moet je wel in de gaten houden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
- Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
- Contacteer:
hehe, moest s`avonds werken, dus vandaar geen update.
Voor het werk heb ik het nog een maal drastisch aangepakt voordat ik er met de brander of fohn op zou gaan.
Ik heb met mijn gehele gewicht op de inbus gaan staan, terwijl mijn moederke op de crank stond om deze tegen te houden.
En ja hoor, met een klap schoot hij ineens los!
Ik dacht eerst dat de inbus was gebroken, maar dat wiel dus mee.
De kant van de cranckbladen was wat lastiger voor deze manier, omdat je deze niet vlak op de grond kan leggen. Met wat passen en meten heb i hier een steen onderlegt zodat dit ook mogelijk was.
Ze zaten dus heeel erg vast! Ze zijn inmiddels weer gemonteerd, met overvloedig veel montagepasta
Bedankt voor de reacties!
Voor het werk heb ik het nog een maal drastisch aangepakt voordat ik er met de brander of fohn op zou gaan.
Ik heb met mijn gehele gewicht op de inbus gaan staan, terwijl mijn moederke op de crank stond om deze tegen te houden.
En ja hoor, met een klap schoot hij ineens los!
Ik dacht eerst dat de inbus was gebroken, maar dat wiel dus mee.
De kant van de cranckbladen was wat lastiger voor deze manier, omdat je deze niet vlak op de grond kan leggen. Met wat passen en meten heb i hier een steen onderlegt zodat dit ook mogelijk was.
Ze zaten dus heeel erg vast! Ze zijn inmiddels weer gemonteerd, met overvloedig veel montagepasta
Bedankt voor de reacties!
Juan is de Man!!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
- Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
- Contacteer:
zou ik wel kunnen gebruiken ja, maar ik vind spinazie niet lekkershiverer schreef:Én méér spinazie eten
Net mijn eerste testritje achter de rug, na een uurtje al weer terug. Er zit namelijk een tikkend geluid bij mijn bracket.
Moet maar weer eens uit gaan zoeken waar dit vandaan komt
Ik heb alles goed ingevet met montagepasta, alleen aan de bladen heb ik niks gedaan, misschien ligt het daar dus wel aan.
Juan is de Man!!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
- Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
- Contacteer:
Mmm, helaas wint de 1..
Heb het zojuist geprobeerd, maar het was niet weg. Verder zit alles goed aangedraaid en is ruim voorzien van montagepasta.
Ik had wel de indruk dat het meer van mijn linker kant afkwam. het geluid werd echter wel "verstrekt" door mijn frame.
Heb het zojuist geprobeerd, maar het was niet weg. Verder zit alles goed aangedraaid en is ruim voorzien van montagepasta.
Ik had wel de indruk dat het meer van mijn linker kant afkwam. het geluid werd echter wel "verstrekt" door mijn frame.
Juan is de Man!!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 18:06
- Mijn mountainbike: Giant xtc 4 2005,Mavic 717, LX
- Contacteer:
denk dat het mijn pedaal idd is.
Ik heb ze eerst gedemonteerd, opnieuw alles schoon gemaakt en ze weer gemonteerd, uiteraard met montagepasta.
Dit was het waarschijnlijk niet. Ook ben ik met teflon in de weer geweest, ze liepen niet helemaal soepel meer. Er kwam heel wat rotzooi uit. Heb net eventjes snel een blokje om gereden, en het was al stukken beter!
Het was echter nog niet helemaal weg, ik heb deze handeling dus nog even doorgezet. Ik heb dus goede hoop dat dit het probleem was, en ik morgen "tikvrij" kan rijden
Voor de duidelijkheid: het gaat om shimano 540 pedalen.
Is het bij deze pedalen ook mogelijk om bij de lagers zelf te komen, en deze eventueel schoon te maken en opnieuw in te vetten? Of is dit niet aan te raden?
Ik heb ze eerst gedemonteerd, opnieuw alles schoon gemaakt en ze weer gemonteerd, uiteraard met montagepasta.
Dit was het waarschijnlijk niet. Ook ben ik met teflon in de weer geweest, ze liepen niet helemaal soepel meer. Er kwam heel wat rotzooi uit. Heb net eventjes snel een blokje om gereden, en het was al stukken beter!
Het was echter nog niet helemaal weg, ik heb deze handeling dus nog even doorgezet. Ik heb dus goede hoop dat dit het probleem was, en ik morgen "tikvrij" kan rijden
Voor de duidelijkheid: het gaat om shimano 540 pedalen.
Is het bij deze pedalen ook mogelijk om bij de lagers zelf te komen, en deze eventueel schoon te maken en opnieuw in te vetten? Of is dit niet aan te raden?
Juan is de Man!!
-
- All rounder
- Berichten: 54
- Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 14:20
- Mijn mountainbike: Focus Black raider, veel LX, X-Gen voorder, Schwalbe RR
Mijn fiets werd af-fabriek ook geleverd met 2 spacers links en 1 rechts. Dit was dus fout want het leed tot schakelproblemen met de voorderailleur naar het kleinste blad. die kon hij maar niet bereiken ondanks de volledig ontspannen kabel. dit was icm met een LX derailleur. In sommige gevallen is het dus gewoon nodig om de spacers op de juiste manier te monterenMaar verder zie ik geen reden om het voorschrift te volgen.
Duiken is ook tof. www.kaaiman.nl
-
- Extreme Biker
- Berichten: 627
- Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 18:37
2 links en 1 rechts!!! rij hier al mee zolang het bestaat en nooit problemen!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 376
- Lid geworden op: do 29 december 2005, 05:16
- Mijn mountainbike: Cube LTD 4 en Giant XTC Composite
- Contacteer:
--patrick-- schreef:
Voor de duidelijkheid: het gaat om shimano 540 pedalen.
Is het bij deze pedalen ook mogelijk om bij de lagers zelf te komen, en deze eventueel schoon te maken en opnieuw in te vetten? Of is dit niet aan te raden?
Ja, dat is mogelijk.
Deze week zelf ook gedaan bij dit type.
Is geen klusje wat je even snel doet, even de tijd voor nemen. Vooral het reinigen neemt veel tijd in beslag.
Conus lager heeft 24 wel hele kleine kogeltjes, is dus wel een prutswerkje.
Uitkijken dat je geen kogels kwijt raakt, ik weet nl niet of deze makkelijk los te verkrijgen zijn.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 504
- Lid geworden op: do 25 augustus 2005, 09:53
- Mijn mountainbike: Isaac Impulse, Manitou R7, Xo, Formula Oro Puro/Biancho, 1240 grams wielen, Rotor Agilis; 8.9 kg
idd, gewoon 1 rechts... Anders is de kettinglijn (thnx Brum) nog beroerder.
Laatst gewijzigd door santosbulls op zo 25 maart 2007, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Aslengte is niet variabel en dus blijft de Q-waarde altijd gelijk. Dat je crankarmen uit het midden staan heeft daar verder niets mee te maken, ook al is dat niet erg comfortabel en zullen je knieën er ook niet al te blij mee zijn.santosbulls schreef:idd, gewoon 1 rechts... Anders is de Q waarde nog beroerder.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 504
- Lid geworden op: do 25 augustus 2005, 09:53
- Mijn mountainbike: Isaac Impulse, Manitou R7, Xo, Formula Oro Puro/Biancho, 1240 grams wielen, Rotor Agilis; 8.9 kg
had daarom al eens de lengte willen aanpassen.. had dit gemeld, maar weer ertussenuit verwijderd..
Maar idd, je hebt gelijk
Maar idd, je hebt gelijk