Vaste routes Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Heeft er iemand tips qua sites of info over vaste routes in de Vogezen? Ik wil er van de zomer gaan mtb'en, maar kan op internet niet zoveel info vinden.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Frieskuh
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 29 november 2004, 13:37

In sept. 2005 zijn we een weekje in de Vogezen geweest, in La Bresse. :-q Vanaf de camping verschillende routes gefietst. Via bovengenoemde sites en bij de VVV kun je kaartjes krijgen met daarop de routes. Ingedeeld qua zwaarte op kleur. Ook kan je wat verder vanaf het plaatsjes routes fietsen of deze koppelen. Of het mag weet ik niet maar zelf een route uitstippelen via wandelpaden kan ook leuk zijn (kan zijn dat je dan een stukje moet lopen af en toe...)
It never gets easier, you only go faster...
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Oké, bedankt....
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

zijn die routes een beetje oke uitgepijld, of is het handig om met gps te rijden?
weet iemand ook een link naar gps-routes neerladen in de vosges en portes du soleil (morzine)?
dank

GK
MIKE&BIKE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 20 januari 2007, 21:57
Mijn mountainbike: Trek 6300 Disc 2010

Yeah, biken in de Vogezen is Top!
Zelf kom ik er al jaren, afgelopen zomer in Xonrupt-Longemer.
Dit dorpje ligt naast Gerardmer waar het behoorlijk toeristisch is, op camping Jonquilles is het goed vertoeven. Vanuit hieruit kun je prima tochten plannen. Rondom Hohneck (ca. 1365m) kun je gave afdalingen maken. IK maak gebruik van m'n GPS om te voorkomen dat ik te ver van m'n vertrekpunt afdwaal, omdat het geen pretje is om s'avonds in het donker door de bossen te rijden. Er zit ontzettend veel grofwild in deze omgeving! Ben benieuwd wanneer je naar de Vogezen gaat.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

naar alle waarschijnlijkheid gaan we naar de omgeving van la bresse.
wanneer iemand een link naar, of zelf een aantal gps routes heeft zou die me ontzettend helpen!

alsvast bedankt,

gabby
MIKE&BIKE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: za 20 januari 2007, 21:57
Mijn mountainbike: Trek 6300 Disc 2010

La Bresse, da's om de hoek bij Xonrupt-Longemer! Prima omgeving maar omdat ik graag verkoeling zoek in het meer verblijf ik graag in Xonrupt-Longemer. Dorpjes liggen allemaal dicht bij elkaar, La Schlucht richting Hohneck is de beklimming waard.
Club Vosgien is een grote wandelverenigig met prachtige singletracks die voor de mtb zeer technisch kunnen zijn kijk maar eens op hun site! Ok ik weet dat het wandelpaden zijn maar deze zijn niet te vergelijken met de Nederlandse paden. Vaak kom je uren niemand tegen en kun je heerlijk je gang gaan, kom je toch wandelaars tegen, even groeten voor de goodwill.

Hun routes zijn vast op te slaan op je GPS. Ik maak gebruik van de Garmin Quest, zowel voor de auto-fiets-wandelen het bekende schaap met de vijf poten.

Nabij Lac Blanc is er een bikepark, ook zijn er skiliften voor de luie :lol: biker maar weet niet of die in de zomer omhoog gaan..

Veel plezier!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik zit er over te denken om volgende week naar de vogezen te gaan.
ik heb geen gps, zijn de routes goed aangegeven?
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

bij la Bresse staan ze in ieder geval prima uitgepijld. Kaartje/flyer (gratis) te krijgen bij locale vvv. Ik vond de meeste routes wel leuk fietsen.
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

Ervaring van 7 jaar geleden: In St. Maurice sur Moselle (ligt aan de voet van de ballon d'alsace) en omgeving ook prima routes en netjes aangegeven, kreeg toen bij de vvv een boekje met alle routes van de vogezen erin. Ook stonden in dat boekje faciliteiten bij de startplaatsen van de routes (zoals afspuitplaatsen) en adressen van fietsverhuur en fietswinkels. Dat laatste was wel handig omdat mijn ketting ook nog knapte. Ze werden wel wat weinig gebruikt, routes waren soms wat aan het dichtgroeien. Maar nu in de herfst zal dat wel meevallen, het is er alleen misschien wat koud of vochtig/modderig nu.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Ik ben vorig jaar in "La petite Pierre" gaan biken. Er zijn geloof ik 7 uitgepijlde routes. Van heel erg licht tot redelijk zwaar. Wel heel erg mooi om te biken aldaar.
Je kunt overigens bij de plaatselijke VVV een mapje kopen waar alle routes in staan.
Life is short.....................enjoy it!!!
Plaats reactie