Spinning een goede vervanger voor wielrennen (duurtraining)?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een spinningfiets, Nu ben ik van plan om alle duurtrainingen en intervaltrainingen daarop te gaan doen omdat ik eerlijk gezegd fietsen op de weg enorm saai vind. Ik ben dan van plan om 3 a 4 keer per week, 1,5 uur tot 3 uur, lettend op de hardslag te gaan spinnen). Verder blijf ik 1 a 2 x per week aan het mtb'en.

Nu heb ik ergens van iemand gehoord dat spinning geen goed alternatief is voor wielrennen/mtb op asfalt (dus duurtraining) omdat je zithouding en traptechniek anders is ?

Als je dus goed wilt gaan duurtrainen is het een must om dat op het asfalt te moeten doen?
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

Haha, als je een duurtraining op de weg al saai vindt, dan is 3 uur op de spinningfiets vast een heel goede vervanging........ NOT.
Trainen is voor mensen zonder talent!
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

fletcher schreef:Ik ben dan van plan om 3 a 4 keer per week, 1,5 uur tot 3 uur, lettend op de hardslag te gaan spinnen).
Ik hoop niet dat de slagen te hard aan gaan komen, daar houd je blauwe plekken aan over!
Werner
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 1 november 2004, 12:58
Mijn mountainbike: Cannondale

Als je daar tijd genoeg voor hebt! Volgens mij kun je gedurende drie uur niet op je hartslagmeter kijken.... dan ben je al in slaap gevallen. Volgens mij moet je GOED trainen, maar ook LEUK trainen! Suk6!
niet zeiken, trappen!
mpol
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 446
Lid geworden op: za 8 april 2006, 14:46
Mijn mountainbike: Giant NRS 2
Contacteer:

En wielrennen samen met andere mensen? Dat maakt het al een stuk minder saai.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Waarom zou je duurtraining doen wanneer je niet lang op de fiets of spinner wilt gaan zitten. Onder 1.5 tot 3 uur versta ik trouwens geen duurtraining!
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

mpol schreef:En wielrennen samen met andere mensen? Dat maakt het al een stuk minder saai.
Zou misschien wel kunnen. Met dan eerst wel een racefiets aanschaffen.
d@Mit
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 24 april 2004, 21:19
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper & Rockhopper
Contacteer:

Een soortgelijke topic iets verderop; http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=21634. Misschien vind je hier nog wat nuttige info. Ik ga zelf éénmaal in de week spinnen in een fitnesscentrum. Het grootste voordeel voor mij sinds ik ga spinnen is dat ik langer in het rood kan blijven rijden. Ik kan me enkel niet voorstellen dat ik even diep zou gaan, moest ik op m'n eentje thuis spinnen. De muziek (kan je thuis ook) en vooral het gebulder van de coach werkt opzwepend (die heb ik thuis niet).
You don't need eyes to see. You need vision.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

byorka schreef:Waarom zou je duurtraining doen wanneer je niet lang op de fiets of spinner wilt gaan zitten. Onder 1.5 tot 3 uur versta ik trouwens geen duurtraining!
duurtraining moet dan persee langer dan 2 of 3 uur zijn? Ik heb even gezocht op trainingsschema's als uitgangspunt (voor beginners) maar daar hebben ze het over 1 tot 2 uur bijvoorbeeld en geleidelijk opbouwen. ( http://www.wielersportinfo.nl/duurtraining.htm . http://home.tiscali.be/yuc-guido.decrae ... ainen2.htm )
Nu de donkere periode straks aanbreekt zou ik eigenlijk niet weten waar ik tijd vandaag moet halen om op de fiets te stappen ('s avond is het dan al donker) en ik zie geen andere manier om dat dan op de spinning eventueel te gaan doen en in het weekend (op de fiets).
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dat is gewoon een probleem in de wintermaanden. In de avond fietsen is er dan niet meer bij. Overdag werken, dus lange tochten kan alleen in het weekend. Een toch van 3 uur kan je wel als duurtraining beschouwen maar 2 uur is naar mijn mening kort. Wil je echt duurtraining doen dan moet je uiteindelijk naar 6 uur vind ik.
Waarom wil je eigenlijk duurtraining? Wat is je doel? Dit bepaald natuurlijk ook hoe je moet trainen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit trouwens niet zo goed in die trainingsschema's, ik heb alleen mijn eigen ervaring en wat ik van anderen hoor.
Voor mij is een duurtraining een lange rit met een regelmatige gecontroleerde hartslag. Spinnen in een sportcentrum is dit zeker niet. Ik neem 2 spinlessen achter elkaar maar dat noem ik geen duurtraining. Zeker niet omdat ik me in die 2 uur juist uiteindelijk helemaal tot het uiterste ga.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

byorka schreef: Waarom wil je eigenlijk duurtraining? Wat is je doel? Dit bepaald natuurlijk ook hoe je moet trainen.
Mijn inspanningen wekelijks zijn maar 1 tot 2 per keer op de mtb het bos in (rondjes van 50km). Dat is niet echt trainen, als ik me vergelijk met een jaar geleden ben ik wel aardig sneller en sterker geworden maar ik ben bang dat ik op een bepaalt niveau blijf steken.

Mijn doel is om tochten (50km of iets meer) sneller te kunnen afleggen, langer een hoog tempo te kunnen volhouden. Marathonrijden ben ik nog niet van plan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het beste trainingsschema helpt geen drol zonder motivatie.
Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar een aantal keren per week 3 uur op een spinningbike vind ik niet echt motiverend, zelfs niet in goed gezelschap.
Zorg daarom dat je er lol in houdt.
Duurtraining op de weg saai?
Dan duurtraining in 't bos. Misschien wat onhandig en minder effectief, maar wat maakt dat uit ?
Beter iets minder efficient trainen en volhouden, dan halverwege afhaken.
Net als bij het bierdieet ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTB4Life
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 30 juni 2004, 15:01
Mijn mountainbike: Superia 'Crosser'
Contacteer:

Je hebt dus totaal geen trainingsprgramma, dan zou ik me er allemaal niet zo druk om maken en gewoon eens lekker gaan spinnen.
Bij duurtrainingen wordt er gefietst in een zelfde tempo, dus zonder onderbrekingen en tempowisselingen.
Dat is dus bij spinnen totaal niet het geval, een tacxtrainer zou daar dan beter voor zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tacx is ook Saai...

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie