Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

De meeste bossen zijn opengestelde prive bossen die natuursubsidie krijgen. Een van de voorwaarden voor de subsidie is dat het bos opgesteld is tussen zonsopgang en ondergang. Dit staat op een bord bij de ingang. Tijdens het donker mag de toegang dus geweigerd worden. In de praktijk zul je er denk ik weinig van merken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

byorka schreef:Ik heb ondertussen wat rondgesnuffeld. Er zijn wel 20 verschillende.
Blijkbaar geeft een LED lamp een iets kortere straal (20 m) maar wel een bredere (5m). Een gewonde koplamp schijnt verder maar smaller.
Mij lijkt dat je om te fietsen dus een LED lamp nodig hebt. Een hele leuke gezien. Pletz myo xp, kost wel meteen 69,oo euro in de winkel maar dan heb je wel een goede compacte lichte lamp. Ga je een stap lager dan kom je in de categorie van 40 euro.

Heeft iemand ervaring met LED of koplamp?
Iemand???
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met gewonde koplampen, wel met LED en gewone koplampen.

Bij gewone koplampen is het batterijverbruik zodanig hoog dat je er max. 2 uur mee kan fietsen. De betere LED lampen (vooral goede ervaringen met Cateye's) geven idd een goede en brede straal.

Ik heb zelf 2 koplampen, maar dan met accu en dat is soms al behelpen qua levensduur van de lampen.

Als je goed en goedkoop wil zou ik voor de LED gaan.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Ik heb zo'n sigma mirage accu + lamp, grote, zware accu en een 5W koplamp. Doet het 2.5-3 uur en het licht is genoeg om in een donker bos te rijden. ca 45 EUR. Opladen duurt ca 7 uur en de accu past in een standaard bidonhouder.

Ik gebruik hem voornamelijk om in de winter over donkere fietspaden te rijden. Dan tot zeker 30 km/h goed zicht.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Zitten beide systemen op het hoofd of moeten ze op het stuur?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

byorka schreef:Zitten beide systemen op het hoofd of moeten ze op het stuur?
Als het om mijn Cateye systeem ging: Ja, deze zit op het stuur, maar lampen en accu zijn afneembaar.

De LED set van Cateye die ik bedoelde overigens ook.

De enige systemen die ik ken die je een beetje knap op je helm kan doen zijn van Petzl. (bekend uit de klimmerswereld)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
byorka schreef:Zitten beide systemen op het hoofd of moeten ze op het stuur?
Als het om mijn Cateye systeem ging: Ja, deze zit op het stuur, maar lampen en accu zijn afneembaar.

De LED set van Cateye die ik bedoelde overigens ook.

De enige systemen die ik ken die je een beetje knap op je helm kan doen zijn van Petzl. (bekend uit de klimmerswereld)
Neuj, (bijna) alle HID-systemen hebben goeie adapters om hun lampjes op je helm te monteren.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

HID-systemen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

High Intensity Discharge System, ookwel Xenon. Hetzelfde systeem als op de wat duurdere auto's. Blauw licht, ballastje erbij die de spanning opjaagt, werkt mooi! Niet normaal veel licht!

oa. Lupine en Light&Motion

Filmpje

Heb ook nog ergens een url'lletje van een goedkoop HID systeem met Solarc unit, aangezien de Lupine enzo toch al gauw een paar honderd eurootjes kosten.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Nou rest de vraag: Is HID ook zuinig met energie? Het klinkt nl. nogal energievretend...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Jup, veel meer licht tegen minder energieverbruik in vergelijking met halogeen. LED's zijn wel zuiniger, maar daar moet je er erg veel van hebben wil je nog iets zien in het bos. Bovendien moet je dan haast wel met 5W Luxeons werken en die zijn niet echt goedkoop en als je er meerdere gebruikt ook vrij lastig te koelen.

Edit; cheap-ass HID's gevonden: Hier!
Het is nog steeds een hoop geld, maar voor dat geld heb je net een simpel halogeen setje bij een van de bovengenoemde fietslichtfabrikanten...
Edit 2: Euhw, wel exclusief accu, maar dan nog steeds heul goedkoop.
Trail Tech helmet mounted HID lights put out 76 watts of halogen equivalent light while only drawing 13 watts per light
8)
Laatst gewijzigd door Brum op wo 31 augustus 2005, 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

OK. Volgens mij is het voor de topicstarter wel handig om een aantal opties met prijs te geven, aangezien hij een bepaald budget heeft...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Kijk, nu komt er informatie op gang. Dank hiervoor

De nieuwe leds schijnen goed licht te geven en met name dichtbij (eerste 10 m). Goed om te fietsen dus, lijkt mij.

Mijn budget is toch wel maximaal die 69,00 voor de Peltz myo XP Led lamp.
Lamp moet op de helm komen te zitten.

Belangrijk lijkt me dus:
* goed en breed licht in de eerste 15 meters
* montage op de helm
* compact en regenbestendig
* ritten van 3 uur moet kunnen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Ik weet niet wat voor LED's erin zitten, maar met een 3W Luxeon had ik iig niet genoeg licht. Voor te fietsen is een smallere straal toch fijner, als je maar 10m (erg weinig!!) vooruit kan kijken limiteert dit ernstig je snelheid, vooral in een afdaling. Ik denk dat die Petzl leuk is voor erbij, om een beetje bochtjes door te kijken, maar dan zul je er toch nog een leuke halogeen lamp bij moeten kopen/maken (HID is outofthequestion met jou budget)...

Voor E70 kun je hele mooi dingen in elkaar knutselen, evt 1 lamp op je stuur en 1 op je hoofd. Als je ergens een NiMH of Li-ion (!!!!) tweedehands op de kop kan tikken dat heb je ook nog eens een lekker licht setje.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Mmm, smalle en lange straal of korte en brede straal. Of een combinatie van...
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie