Dirtjumper/ Pumptrack fiets onstabiel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: vr 4 juli 2025, 13:16 Die lange stuurpen lijkt me ook niet ideaal. Super steile balhoofdhoek en dan je gewicht ver naar voren werkt niet lekker samen. En hoe hard heb je die vork staan? Als je met veel sag rijdt wordt de hoek nog steiler waardoor de fiets nerveuzer zal sturen. Meestal pomp je een DJ vork veel harder op dan op een normale MTB zodat je zonder sag rijdt.
^ dit dus

zo'n lange pen met breed stuur maakt het bijna een Trial fiets en die zijn gruwelijk nerveus op snelheid
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fabian123 schreef: wo 2 juli 2025, 20:43
kermit schreef: wo 2 juli 2025, 10:49 Balhoofdlagers te strak afgesteld? Kun je wel met losse handen rijden?
Dit ga ik controleren. Ik zelf kan volgens mij niet makkelijk met losse handen rijden.
Dit staat los van stuurbreedte en stuurpen lengte. En ik zou niet weten waarom je met een steile balhoofdhoek niet met losse handen zou kunnen rijden. Racefietsers lukt het wel :wink:

Voordat ik conclusies over de geometrie als oorzaak ga trekken lijkt me stap een toch zeker weten dat alles technisch in orde is. En die bevestiging hebben we nog niet gehad van ts...
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Het afgelopen weekend lekker wezen klussen aan de fiets.
Banden opgepompt, voorvork gechecked, vork eraf gehaald en alles schoongemaakt en opnieuw ingevet. Alles goed volgens het moment aangedraaid. Het instabiele gevoel was iets minder maar het grootste probleem wat me opviel was het volgende.
Als ik de topcap normaal aandraai of zelfs te los draai dan gaat me stuur nog steeds zwaar. Hij kan bijna in elke stand blijven staan, zonder dat deze omvalt als hij in me onderhouds standaard hangt. Dat verklaart denk het ongecontroleerde gevoel.
Zit dat dan in me lagers of de crownrace. Het zit niet in de spanning van de topcap, omdat deze bij heel los ook niet stuurt.
Ik kan ook echt niet zonder handen fietsen, dat is niet te doen.
De opbouw van me voorvork en lagers zijn zero stack, zie 2e foto van de opbouw van internet.

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Er lijkt iets op zijn kop te zitten inderdaad. Slecht te zien op je foto.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou in ieder geval nog eens goed naar de orientering van het onderdeel kijken in de rode rechthoek...
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
maaf2
Pro Biker
Pro Biker

Maar is dit wel een zero stack headset? De foto's op pagina 1 lijken mij geen zs headset.

Als ik het bovenste deel van je balhoofd op de laatste foto (van je meest recente post) zie vind ik het bijzonder dat het balhoofd niet aansluit op je frame.
Ik betwijfel of er een juist balhoofd in je fiets zit.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Dit is geen ZS balhoofd.
Dit is volgens mij een gewoon 1 1/8 balhoofd met een oversized lager aan de onderkant.
FSA The Pig (DH) als ik mij niet vergis.
Dus dat plaatje met alle onderdelen op een rijtje kan in de prullenbak.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Lars TB schreef: zo 6 juli 2025, 21:51 Er lijkt iets op zijn kop te zitten inderdaad. Slecht te zien op je foto.
Ja excuus ik was vergeten tussendoor nog een paar extra fotos te maken. Ik was zoveel aan het testen en proberen en schoonmaken. Van de week maak ik even goede foto's. Ik dacht zelf ook thuis te zien dat er iets op zijn kop erin zat vanaf het begin.
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

cheeta schreef: zo 6 juli 2025, 23:36 Ik zou in ieder geval nog eens goed naar de orientering van het onderdeel kijken in de rode rechthoek...
Afbeelding
Van de week maak ik even goede foto's. Ik dacht zelf ook thuis te zien dat er iets op zijn kop erin zat vanaf het begin. Omdat ik informatie over hoe het in elkaar moet zitten aan het zoeken was. Scherp gezien! Thx! Ik ga ermee aan de slag.
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

maaf2 schreef: ma 7 juli 2025, 03:35 Maar is dit wel een zero stack headset? De foto's op pagina 1 lijken mij geen zs headset.

Als ik het bovenste deel van je balhoofd op de laatste foto (van je meest recente post) zie vind ik het bijzonder dat het balhoofd niet aansluit op je frame.
Ik betwijfel of er een juist balhoofd in je fiets zit.
Zo had ik het nog niet bekeken. Wel een hele goede om even te checken en nog te onderzoeken. Thx.
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juli 2025, 21:41 Afbeelding
Dit is geen ZS balhoofd.
Dit is volgens mij een gewoon 1 1/8 balhoofd met een oversized lager aan de onderkant.
FSA The Pig (DH) als ik mij niet vergis.
Dus dat plaatje met alle onderdelen op een rijtje kan in de prullenbak.
Ja thx. Ik ga hier ook even induiken! Vond het ook bijzonder lastig om de goede te vinden wat het was.
frankyeti
All rounder
All rounder

Het staat er letterlijk op.. dat goud kleurige ding hoort m.i. niet zo ingesleten/verkleurd te zijn

https://www.mtb-news.de/forum/attachmen ... df.117416/

Het lijkt of je lager (3) ontbreekt en de compressiering (2) verkeerd om zit...
Laatst gewijzigd door frankyeti op ma 7 juli 2025, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

^^^
Volgens mij is dat m.
De Pro heeft industrie lagers, de gewone heeft losse kogeltjes.
(Aan de bovenkant kogeltjes, aan de onderkant flinke kogels)
Beide prima voor lomp werk, heb ze beide gehad.
Ik heb nu nog die met losse kogels in mn Inbred.
chained forever to a world that's departed

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fabian123
Mtb fanaat
Mtb fanaat

frankyeti schreef: ma 7 juli 2025, 22:25 Het staat er letterlijk op.. dat goud kleurige ding hoort m.i. niet zo ingesleten/verkleurd te zijn

https://www.mtb-news.de/forum/attachmen ... df.117416/

Het lijkt of je lager (3) ontbreekt en de compressiering (2) verkeerd om zit...
Klopt, het staat er ook op. Ik wilde alleen kijken naar de opbouw van de lagers en het systeem. Dat wilde ik erbij vermelden. Omdat er nogal verschil in opbouw zit.

Ja de compressie ring viel mij thuis ook op dat die waarschijnlijk verkeerd om zit en daarom ook zo ingesleten is waarschijnlijk. En daarom ook zwaar stuurt.
Thx voor de tips.
Alco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Dus als het verkeerd gemonteerd zit dan zou dat de oorzaak zijn van het probleem
Maar als alles goed gemonteerd zit wat is dan de volgende meest waarschijnlijke oorzaak ?
Slijtage ?
Dan is de volgende optie vervangen?? aangezien nu bekend is om welke headset het gaat en dat dan de makkelijkste optie is ??
Kijk niet naar mij, Ik doe maar wat

Mtb = happy place
Plaats reactie