Bye bye 29, hello 32 ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Contacteer:

Ziet er meer uit als de trend van jaren geleden in de Fatbike wereld. Het rolt beter over overheen, houdt het moment beter vast etc.
Waar zijn ze nu allemaal heen. Misschien iets voor de gravel wereld en daar is de sfeer toch ook over aan het slaan, gevoel zegt dat deze meer vast gaan houden aan de klassieke maten zoals 28.

Je zult ze wel zien in de toekomst op de paden maar ik vermoedt dat het net zo sporadisch gaat worden als de Fatbikes.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Marco79 schreef: vr 4 juli 2025, 07:43 Imho een bijkomend dingetje als “we” (gedwongen) overgaan op 32” (of nog groter) die wielbasis wordt dan toch ook steeds groter? Vind maar eens een fatsoenlijke fietsendrager. Mijn Nicolai met een 170mm vork heeft iets van 135cm als wielbasis, bijna geen drager die dat biedt, binnen het betaalbare segment althans (Heb er uiteindelijk 1 gevonden na weken lang specs te hebben gelezen). En zomaar een brainfart, moeten we met die grotere wielen wederom onze rijhouding aanpassen, imho worden de frames dan toch ook langer en slacker.
Tja, om de passing op de auto boven de rijeigenschappen te zetten is volgens mij niet de juiste overweging...

Je rijhouding? Je zitpositie blijft gelijk (eigenlijk voor grotere mensen hopelijk beter - langer). En als het goed in verhouding gebouwd wordt, zou zo een lang iemand daar ongeveer mee moeten sturen als iemand van 180 met een maat L (of M, afhankelijk van het merk).
Cube-Elite schreef: vr 4 juli 2025, 13:40 Maar in die houding 32 inch verstoppen wordt best wel een uitdaging.
Vind 36 er iig ook niet uitzien.
Probleem is dat ze nog niet eens in verhouding gebouwd worden. En dat geldt ook voor alle onderdelen... (neem handvatten bijvoorbeeld)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Handvaten voor grote handen bestaan gewoonweg niet. En dat geeft pijn. Vroeger gaf ik grips een paar extra lagen met racefietsstuurtape.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

https://www.wolftoothcomponents.com/col ... -paw-grips

Deze komen aardig in de buurt van grips voor grote handen!

Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 16 `22; Custom Orange Clockwork Evo `20

Lars TB schreef: za 5 juli 2025, 19:56 Tja, om de passing op de auto boven de rijeigenschappen te zetten is volgens mij niet de juiste overweging...

Je rijhouding? Je zitpositie blijft gelijk (eigenlijk voor grotere mensen hopelijk beter - langer). En als het goed in verhouding gebouwd wordt, zou zo een lang iemand daar ongeveer mee moeten sturen als iemand van 180 met een maat L (of M, afhankelijk van het merk)
Bedoel je met “blijft gelijk” dat met 32” de positie gelijk blijft aan 29”? En als alles nog weer groter wordt, zal er dan echt niks veranderen aan de manier waarop je bijvoorbeeld de bochten in en doorgaat? Imho door de “longer and slacker” (wat volgens mij nog weer anders wordt met nog grotere wielen) trent moet je meer druk op je voorwiel houden in vergelijking met “vroeger”, of zit ik hier mis?
“Old, not obsolete”
baron062
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zie mogelijkheden....

Afbeelding

Moet zeggen dat een 29+ fiets al een stuk makkelijker over wortels rolt dan een 29x2.4 fiets. Die 32" met een niet te smalle band moet het nog eenvoudiger maken, desnoods als mullet. Maar ja, willen we dat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Marco79 schreef: zo 6 juli 2025, 19:31
Lars TB schreef: za 5 juli 2025, 19:56 Tja, om de passing op de auto boven de rijeigenschappen te zetten is volgens mij niet de juiste overweging...

Je rijhouding? Je zitpositie blijft gelijk (eigenlijk voor grotere mensen hopelijk beter - langer). En als het goed in verhouding gebouwd wordt, zou zo een lang iemand daar ongeveer mee moeten sturen als iemand van 180 met een maat L (of M, afhankelijk van het merk)
Bedoel je met “blijft gelijk” dat met 32” de positie gelijk blijft aan 29”? En als alles nog weer groter wordt, zal er dan echt niks veranderen aan de manier waarop je bijvoorbeeld de bochten in en doorgaat? Imho door de “longer and slacker” (wat volgens mij nog weer anders wordt met nog grotere wielen) trent moet je meer druk op je voorwiel houden in vergelijking met “vroeger”, of zit ik hier mis?
De zitpositie/zithouding kan/moet/zal gelijk zijn. Maar de balans tussen voor en achterwiel kan anders zijn. Als de bouwers het goed doen, dan zal de achtervork langer zijn (gedeeltelijk omdat het wiel groter is, gedeeltelijk omdat fabrikanten langzaam het inzicht krijgen dat een langere achterkant beter is). En als je slacker gaat, staat het voorwiel ook verder weg. En in dat geval zal de balans gelijk blijven.
(Dus niet zoals bij 29" in eerste instantie een langere achterkant en een steilere voorkant!)

downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Sobre DAD

Ik denk dat ze bij 32er, zullen gaan voor een zo kort mogelijke chainstay.
Je wilt een mtb wel met enig gemak op het achterwiel kunnen trekken.

Simplistisch bekeken zal de chainstay van een 32er 1,5 inch langer zijn dan bij een 29er.
Hoe lang zijn de kortste 29er chainstays, iets van 420 mm ofzo?
1,5 Inch erbij en je zit al bijna op 460 mm........veel succes met het van de grond krijgen van je voorwiel. :o
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

Langere chainstays vragen meer stack +hoger stuur en maken dit ook probleemloos mogelijk. Ook door steilere zithoek.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 16 `22; Custom Orange Clockwork Evo `20

downhilldirtbike schreef: zo 6 juli 2025, 22:45 Ik denk dat ze bij 32er, zullen gaan voor een zo kort mogelijke chainstay.

Simplistisch bekeken zal de chainstay van een 32er 1,5 inch langer zijn dan bij een 29er.
1,5 Inch erbij en je zit al bijna op 460 mm........veel succes met het van de grond krijgen van je voorwiel. :o
Hmmm mijn Saturn 16 in XL heeft een chainstay lengte van 453. Voorwiel loskrijgen wil prima, een wheelie of manual vraagt wel een extra beetje meer effort.
“Old, not obsolete”
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

downhilldirtbike schreef: zo 6 juli 2025, 22:45 Ik denk dat ze bij 32er, zullen gaan voor een zo kort mogelijke chainstay.

Ashoogte en bb hoogte lijken me significanter dan een wat langere achtervork. Telt zeker mee, maar minder.
Wordt een bike voor grote mensen...

Soort van vergelijk: een klein persoon op een 29-er.
Er zijn weinig maat S bikes in 29"
Laatst gewijzigd door corex op ma 7 juli 2025, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8, cannondale mt 2000 tandem

mtb tandem rijden? 1,65 - 1,75m rond de 70 kg zwaar Pb me.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker

Marco79 schreef: ma 7 juli 2025, 01:51 Hmmm mijn Saturn 16 in XL heeft een chainstay lengte van 453. Voorwiel loskrijgen wil prima, een wheelie of manual vraagt wel een extra beetje meer effort.
Heb je het al eens geprobeerd met chainstays van 460, 470 of 480?
460 Is het langste waar ik mee heb gereden en dat voorwiel optillen wil prima, behalve als het onverwacht moet gebeuren.

En ik ben 2 meter, voor kortere mensen zal het nog een stuk lastiger zijn.
Persoonlijk zou ik niet voor 460 chainstays kiezen, tenzij ik een fiets had die voor extreme snelheden gemaakt was.

@Corex
Ashoogte werkt ook nog tegen idd.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

Op een 29 inch in xl vind ik ook alles meer dan 45 te lang voor hoe ik ook 2 meter graag heb dat een fiets rijdt. 44.5 en 27.5 achterwiel heeft mijn voorkeur. Maar als je graag bergaf zo snel mogelijk overal op en over dondert dan helpen langere chainstays.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

downhilldirtbike schreef: ma 7 juli 2025, 11:20 Heb je het al eens geprobeerd met chainstays van 460, 470 of 480?
460 Is het langste waar ik mee heb gereden en dat voorwiel optillen wil prima, behalve als het onverwacht moet gebeuren.

En ik ben 2 meter, voor kortere mensen zal het nog een stuk lastiger zijn.
Persoonlijk zou ik niet voor 460 chainstays kiezen, tenzij ik een fiets had die voor extreme snelheden gemaakt was.

@Corex
Ashoogte werkt ook nog tegen idd.
Vooral ashoogte speelt een grote rol!

Grappig dat je zegt dat langer dan 460 voor jou al minder werkt. In verhouding is dat pakweg 440 voor iemand van 180. En dat werkt prima. Nu denk ik dat er bij jouw maatvoering wel meer niet klopt, dus de vraag is wat de belangrijkste factor is.

Daarbij denk ik dat 90% hun voorwiel helemaal niet wil optillen en dan werkt zo een lange fiets juist in hun voordeel!

downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker

Lars TB schreef: ma 7 juli 2025, 19:01 Daarbij denk ik dat 90% hun voorwiel helemaal niet wil optillen en dan werkt zo een lange fiets juist in hun voordeel!
De 90% die rijdt als ome Cor, moet je volgens mij niet als uitgangspunt nemen, bij het ontwikkelen van een goede mtb.

Bij een beetje mtb parcours, zul je regelmatig je voorwiel op een rotsblok of wortel moeten tillen, of even zijdelings verzetten.
En zelfs bij lage obstakels waar dit niet per se nodig is, zul je veel meer snelheid houden, als je je voorwiel even optilt ipv er maar lomp tegenaan te knallen.

Ook een bunnyhop gaat niet zonder eerst je voorwiel van de grond te trekken.
En dat is toch een van de meest basale mtb skills.....
Plaats reactie