Ik ga in september voor het eerste meedoen aan een MTB marathon, en wel de 81km categorie van de Marathon Amerongse Berg. Op de combiroute van Amerongen-Leersum rijd ik gemiddeld ~20 km/u, dus deelname is voor de lol. Echter ben ik wel benieuwd naar hoe de snelheden op de raceroute zich verhouden tot snelheden op de normale routes. In de resultaten van de 90 km categorie van de Amerongse Marathon van vorig jaar rijdt de top 200 allemaal 20,5 km/u+, en de top 50 zelfs 25 km/u tot 29 km/u gemiddeld!
Heeft iemand een idee hoe de gemiddelde snelheden op de wedstrijdroute zich verhouden tot je gemiddelde snelheid op de normale routes Amerongen/Leersum?
Een normaal dubbel rondje Amerongen/Leersum telt ongeveer 80km en ~1000 hoogtemeters. De lange wedstrijdroute dit jaar is ongeveer een gelijke afstand, maar met 1500 hoogtemeters. Op basis van het aantal hoogtemeters zou ik verwachten dat mijn gemiddelde op de raceroute langzamer is dan op de normale routes. Is deelname met mijn gemiddelde snelheid een slecht idee, of leent de raceroute zich voor een wat hogere gemiddelde snelheid dan de normale routes, door bv. keuze voor minder technische klimsecties en snelle afdalingen?
Marathon Amerongen 2025
-
- Mountainbike Junk
Gewoon lekker rijden en achterin het startveld starten. Beetje behoudend starten en dan kan je altijd nog het tempo opvoeren. Dat is beter dan te hard starten en dan halverwege langzaam ‘dood gaan’.
-
- Elite Mountainbiker
Ik eindig meestal in het midden en rij rond de 21-23km/u.
De vaste routes zijn veel technischer, waardoor de snelheid lager ligt.
Amerongen heb ik ooit eens met 22,5 km/u gereden, maar dan stamp ik de bodem er wel zo ongeveer uit.
Amerongen heb ik ooit eens met 22,5 km/u gereden, maar dan stamp ik de bodem er wel zo ongeveer uit.
Dat klinkt als een planCycleintothewind schreef: ↑zo 6 juli 2025, 16:22 Gewoon lekker rijden en achterin het startveld starten. Beetje behoudend starten en dan kan je altijd nog het tempo opvoeren. Dat is beter dan te hard starten en dan halverwege langzaam ‘dood gaan’.
Oké, dan komt het wel goed!Peelrijder schreef: ↑zo 6 juli 2025, 16:37 Ik eindig meestal in het midden en rij rond de 21-23km/u.
Ik rijd Amerongen net boven de 20, en reed 19 gemiddeld op mijn laatste Marathon. Daarbij was ik wel de laatste ronde compleet leeg, anders had het wat hoger gelegen. Een deel van de route is wat eenvoudiger (geen singletrack) waardoor je gemiddeld ondanks de langere rijtijd toch ongeveer gelijk uit zou komen.rimbolt schreef: ↑zo 6 juli 2025, 14:18 Ik ga in september voor het eerste meedoen aan een MTB marathon, en wel de 81km categorie van de Marathon Amerongse Berg. Op de combiroute van Amerongen-Leersum rijd ik gemiddeld ~20 km/u, dus deelname is voor de lol. Echter ben ik wel benieuwd naar hoe de snelheden op de raceroute zich verhouden tot snelheden op de normale routes. In de resultaten van de 90 km categorie van de Amerongse Marathon van vorig jaar rijdt de top 200 allemaal 20,5 km/u+, en de top 50 zelfs 25 km/u tot 29 km/u gemiddeld!
Heeft iemand een idee hoe de gemiddelde snelheden op de wedstrijdroute zich verhouden tot je gemiddelde snelheid op de normale routes Amerongen/Leersum?
Een normaal dubbel rondje Amerongen/Leersum telt ongeveer 80km en ~1000 hoogtemeters. De lange wedstrijdroute dit jaar is ongeveer een gelijke afstand, maar met 1500 hoogtemeters. Op basis van het aantal hoogtemeters zou ik verwachten dat mijn gemiddelde op de raceroute langzamer is dan op de normale routes. Is deelname met mijn gemiddelde snelheid een slecht idee, of leent de raceroute zich voor een wat hogere gemiddelde snelheid dan de normale routes, door bv. keuze voor minder technische klimsecties en snelle afdalingen?
Reken er dus wel op dat je niet per se bij de 1e 200 uitkomt... Achterin kan het wat eenzaam zijn, maar dat is geen reden om niet deel te nemen!
Het eerste halfuur is dan chaotisch omdat de snelle vrouwen er langs moeten, maar je begint doorgaans ook met een breed stuk zodat mensen zich kunnen positioneren. Gewoon niet te ver naar voren opstellen en je eigen tempo rijden.
-
- Mountainbike Junk
Net even in mijn historische gegevens gekeken. Meestal rijd ik de marathon zo ergens tussen de 21 en 23 km/h. Daarmee zit ik er best oké bij. Maar in vergelijking met die jongens voorin is het een slakkengang.