Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
janvangastel schreef: ↑wo 23 april 2025, 18:18
Ik heb enkele jaren naar redelijke tevredenheid met plaklenzen - voor het goed kunnen lezen van mijn fietscomputer - op een goedkope bril gereden, maar die voldoen niet meer. ook sterkere plaklenzen dan die ik eerst had niet. Ik denk nu over een bril op sterkte, maar die sterkte zou dan alleen moeten gelden voor het leesdeel. Verder weg dan leesafstand zie ik wel wat minder dan vroeger, maar nog goed genoeg. Ik kwam op deze site terecht: https://www.mijnsportbrilshop.nl/sporte ... rtbrillen/ . Heeft iemand ervaring met deze shop?
Ook hier een tevreden klant.
Ik had een Julbo bril bij mijn lokale Pearle gekocht en het inzetstukje werkte totaal niet: zelfs de straat uitfietsen lukte niet.
Dat gebeurt als de lenzen hetzelfde geslepen worden als bij een vlakkere bril.
De lenzen voor een sportbril staan namelijk onder een andere hoek en dat geeft soms heel vreemde vertekening.
Na veel mitsen en maren het inzetstukje geld terug van gekregen.
Dit was bekend probleem bij mijnsportbrilshop en zij corrigeren hiervoor.
Hij heeft voor mij een passende inzet geslepen.
Top service en vriendelijke eigenaar.
Bearded Rookie on a:
Cannondale Topstone / Koga F3.
Popl schreef: ↑di 29 april 2025, 19:27
Ik had een Julbo bril bij mijn lokale Pearle gekocht en het inzetstukje werkte totaal niet: zelfs de straat uitfietsen lukte niet.
Dat gebeurt als de lenzen hetzelfde geslepen worden als bij een vlakkere bril.
De lenzen voor een sportbril staan namelijk onder een andere hoek en dat geeft soms heel vreemde vertekening.
Na veel mitsen en maren het inzetstukje geld terug van gekregen.
Ik had exact hetzelfde probleem. Ben zelfs gevallen in een afdaling. Dat was voor hun ook de reden om me te vergoeden voor de "mislukte" aankoop.
Ik ben aan het overwegen om die Rudy Project Deltabeat met optical dock aan te schaffen. Die heeft de glazen in het doch veel meer gelijkaardig aan een normale bril.
Het inzetstukje in mijn goggles werkt ook niet zoals het hoort. Het effect is veel minder maar nog steeds sterk genoeg om niet veilig te kunnen rijden.
Omdat ik mijn bril moet afzetten om te lezen (telefoon/gps) vind ik lenzen ook niet ideaal.
Als ik lokaal geen andere optie vind ga ik misschien die mijnsportbilshop.nl ook eens proberen.
Omdat mijn ogen momenteel weer betrekkelijk snel veranderen (leeftijd).Dan komt die Rudy Project met optical dock nog het dichtste bij zo'n sportbril met geslepen glazen. (is geen dokje voor achter de glazen maar eentje in plaats van de standaard glazen).
En ik vind een bril voor de prijs van een halve fiets echt wel belachelijk duur. Tot nu toe heb ik enkel een beetje last bij echt snelle afdalingen met mijn reguliere bril. (grote glazen en siliconen haakjes achter de oren voor de veiligheid) Dan tranen de ogen soms wel wat.
Ik heb 20 jaar met de rudy project gereden. Behalve dat de bril iets sneller bedampt altijd tevreden geweest. Voorste deel was opklapbaar, handig bij aanslaan of in bos of tunnel enz. Neus en andere zaken een paar keer vervangen, maar omhulsel frame kompleet verstorven.
Hen ook een swiss eye die niet opklapbaar is en nauw aansluit bij gezicht en dus ook sneller bedampt. Hans anders was mijn laatste omdat ik bifocaal wilde. (ondertussen niet meer nodig wegens gps met reuzenscherm). Nadeel hans anders is dat opzetstukje vlug loskomt als je de bril niet op hebt. Je steekt hem bvb in je helm. Gekocht in 3voor 1 aanbieding. Duurste was de fietsbril, de andere twee dan gratis. wat minder dan 1000 EUR voor de 3. Voordeel is dat doorzichtige glazen ook beschermen tegen de zon. Rij dus weinig met zonnebrilglazen.
Rudy Project heeft wel meer dan 1 model. Zo'n opklap-ding moet ik niet hebben.
Ik heb bij Hans Anders voor €40 glazen in het inzetstukje voor mijn goggles laten slijpen. Daar heb ik nog steeds een aardig vervormd zicht mee, hoewel daar de glazen al iets minder onder een hoek staan dan bij een sportbril. Een inzetstukje in een normale sportbril is echt rommel. Er zijn tegenwoordig al grotere exemplaren, maar als je de glazen moet laten slijpen voor sportgebruik kan je al even goed een bril kopen waar je de glazen zelf laat slijpen op maat.
Zowel bij Pearle als bij HA kunnen ze niet compenseren voor die extra ronde vorm van een sportbril.
Vandaar dat die Rudy Project Deltabeat met dock interessant is. De glazen staan bij zoals bij een normale bril. De dock heeft randen aan de zijkant zodat je minder last hebt van wind. En je kan verschillende docks gebruiken in dezelfde bril (normaal of zonnebril of ...).
Met inzetstukjes heb je totaal geen vervorming. Andere glazen als je ogen achteruit gaan geen probleem. Persoonlijk vind ik bril met opklap het beste systeem. Als je op een marathon met zonneglazen plots een donker bos in de schaduw induikt geen probleem. Idem bij tunnel of als je nog onderweg bent als het donker wordt.
Bij regen opklappen en afdak dat normale glazen beschermt.
Voor mijn Oakley Flak met meekleurende lenzen op sterkte (origineel Oakley) was ik na vergoeding van zorgverzekeraar nèt over de €300 kwijt.
Bevalt mij uitstekend.
Lezen wordt langzamerhand wel iets lastiger maar zonder bril (er onderdoor kijken...) gaat dat wel prima. En ik rijd zelden in mijn eentje ritten op mijn gps, meestal is dat met anderen erbij die nog wel goed hun gps kunnen aflezen
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you" Ten Years After
Ondertussen heb ik bij 'Mijn sportbril.nl' een Rudy project sportbril gekocht met varifocus geslepen glazen, net als mijn gewone bril. Lars (de eigenaar van de zaak) deed na het doormeten van mijn gewone bril eerst een oogmeting om te kijken of er niets was veranderd, wat niet het geval bleek te zijn. De glazen van de bril kleuren donkerder als de zon schijnt. Ik heb er nog maar een paar maal mee gereden en ben er zeer tevreden over. Veel beter zicht dan met mijn plastic bril met plaklenzen voor het lezen van mijn navigator en omdat het leesdeel voor een wat langere afstand geslepen is dan van een gewone leesbril hoef ik daar ook niet meer voor te bukken. En op alle verdere afstanden zie ik nu ook gewoon scherp. Ik zie geen vervelende bijwerkingen. Het enige onverwachte effect toen ik hem voor het eerst op had was, dat het leek alsof ik hoger boven de grond zat. Maar dat gevoel was op een gegeven moment verdwenen. Prima aanschaf wat mij betreft.
Jan.