Wahoo Roam II stopt bij officieel startpunt route

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA SL 2017
Contacteer:

Als ik een MTB-route start op een andere plek dan bij de officiele startplaats, stopt hij ermee als ik die officiele startplaats passeer en zegt dan dat ik het eind van de route bereikt heb. Ik heb het al aan Wahoo support voorgelegd en die gaf als oplossing dat ik dan de route even opnieuw moet selecteren. Dat betekent dus dat ik moet stoppen, de route weer moet selecteren en dan pas weer verder rijden. Kost toch gauw enkele minuten. Ik vind dat eigenlijk niet acceptabel. Heeft iemand dezelfde ervaring met dit apparaat en/of weet iemand hoe ik dit op een betere, MTB-er vriendelijkere manier oplos?
Jan.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

janvangastel schreef: do 26 juni 2025, 17:34 Als ik een MTB-route start op een andere plek dan bij de officiele startplaats, stopt hij ermee als ik die officiele startplaats passeer en zegt dan dat ik het eind van de route bereikt heb. Ik heb het al aan Wahoo support voorgelegd en die gaf als oplossing dat ik dan de route even opnieuw moet selecteren. Dat betekent dus dat ik moet stoppen, de route weer moet selecteren en dan pas weer verder rijden. Kost toch gauw enkele minuten. Ik vind dat eigenlijk niet acceptabel. Heeft iemand dezelfde ervaring met dit apparaat en/of weet iemand hoe ik dit op een betere, MTB-er vriendelijkere manier oplos?
Jan.
Nee, geen oplossing, maar route herstarten duurt echt geen twee minuten. Op route drukken, op bovenste route klikken en gaan.
Enige voorwaarde is dat je de routes hebt gerangschikt op afstand. Dat is namelijk afstand tot het startpunt en aangezien je op het startpunt staat is de bovenste automatisch de juiste.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

OK, heb nu gesorteerd op afstand. Zit nu thuis dus dan staat de dichtst bij mijn huis route bovenaan (in de app). Dus ik neem aan dat de ROAM die volgorde aanpast als je rijdt, zodat de route waarvan je aan de start staat bovenaan staat als je daar bent. Overigens duurt het wel heel erg lang na het opstarten van de ROAM en app voordat de routes in de ROAM zelf zichtbaar zijn, zeker een kwartier of meer. De hele tijd staat er dan routes (0). Maar misschien is dat niet zo als je rijdt. Of misschien heb ik er teveel op staan (21). Ik kan het ook via mijn telefoon doen, via de app, maar dan kost het meer tijd, zeker in de winter als ik dikke handschoenen aan heb. Als er geen andere mogelijkheden zijn zal ik het ermee moeten doen, maar handig is het niet. Waarom loopt dat ding niet gewoon door tot ik wil stoppen.

Jan.
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

OK, ik zat binnen. Als ik buiten sta staan de routes er gelijk in. Geen GPS binnen denk ik. Ze stonden in omgekeerde volgorde (verste bovenaan), maar na een tijdje stonden ze goed. Nog eens opnieuw opstarten buiten.

Jan
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Dat is bij Garmin net zo. Als je de route op een andere plek wilt starten en toch een heel rondje wilt rijden, dan moet je de route aanpassen...
Ik heb daar een tooltje voor gemaakt dat heel eenvoudig werkt: https://www.javawa.nl/startpunt.html
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

javawa schreef: do 26 juni 2025, 19:31 Dat is bij Garmin net zo. Als je de route op een andere plek wilt starten en toch een heel rondje wilt rijden, dan moet je de route aanpassen...
Ik heb daar een tooltje voor gemaakt dat heel eenvoudig werkt: https://www.javawa.nl/startpunt.html
Handig! :-q
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Handig tooltje, maar ik denk dat ik het niet helemaal snap. Ik als voorbeeld de route Zeewolde genomen. Ik kan het vlaggetje niet verplaatsen, welke vinkjes ik ook aan- en uitzet. Ook geprobeerd op route Haaksbergen en daar kon ik wel met de muis het groene vlaggetje verplaatsen.
Wat ik ook niet snap: er staat als optie "start- en eindpunt uit elkaar plaatsen". Maar ik wil het startpunt verplaatsen dat dan ook het eindpunt moet worden omdat ik een rondje rijdt. Is dit wat bedoeld wordt?
Jan
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Het is niet de bedoeling dat je het vlaggetje versleept, je klikt gewoon het gewenste startpunt aan.
(ik zal eens kijken of ik het vlaggetje ook versleepbaar kan maken, blijkbaar is dat voor sommigen de meest intuïtieve methode)

De optie "Plaats start- en eindpunt uit elkaar" staat los van het verplaatsen, deze optie is ingebouwd omdat een GPS-toestel vaak in de war raakt als je op het startpunt staat wat tevens het eindpunt is: hij denkt dan dat je al klaar bent nog voordat je begint... Door 100 meter tussen de twee punten te houden voorkom je dat. Het eindpunt schuift overigens gewoon mee met het startpunt.
Een en ander wordt trouwens ook uitgelegd in de help, had je die al gelezen?

Edit: het vlaggetje kan nu ook versleept worden naar het nieuwe gewenste startpunt.
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Mooi, dank voor de aanpassing. Ik had het help file wel gelezen, maar het was me toch niet helemaal helder, nu wel.
Jan.
Plaats reactie