Hoihoiii
XC, Scott Scale RC.
XTR M9100 CRM95 T32 voorblad.
XTR CS-M9101 12-speed Cassette.
2x R9200 Dura-Ace / CN-M9100 XTR afgewisseld om en om bij 250km.
Nu voor 3000km erop zitten.
Ik heb het idee dat mijn 2 ketting nu versleten zijn en zwaar lopen.
Als ik meet met de Park Tool Kettingchecker CC-4.2 dan kan ik makkelijk de 0.5 aan tikken of ik doe iets verkeerd?
Denk dat ik ze iets te vaak schoon heb gemaakt, waardoor alles sneller gesleten is.
Is dit mogelijk?
Als ik nu 2 nieuwe ketting koop, dan zou de Casette toch nog wel een tijdje mee kunnen en voorblad?
Of moet ik die nu ook vervangen?
Slijtage vraagje, :)
Altijd eerst een nieuw kettingkje er omheen
En niet gelijk volgas willen wegrijden
rustig inrijden en dan komt alles goed
0,5 is voor mij nog goed

En niet gelijk volgas willen wegrijden

0,5 is voor mij nog goed

It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.
Sram
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Sram
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
1. In welke staat zijn/waren voorblad en cassette?
2. Waarmee smeer je en hoe reinig je?
3. Was alles nieuw incl de kettingen?
4. Veel mud rides gedaan?
Lastig om hier iets zinnigs over te zeggen zonder extra info. Ik haal met 1 ketting >3000 km 0.75% slijtage, droge omstandigheden, XC boswielrennen, Squirt.
Bij jou 1500 km per ketting en al tegen 0.5% slijtage aan is niet heel veel, zeker niet voor XTR spullen. Maar rijd je regelmatig stevig door nat, modder, pekel, zand en dan met water schoonspuiten en daarna onvoldoende drogen/smeren dan vind ik 1500 km nog netjes.
Ik kan je iig een wax based smering aanraden --> afspoelen alleen bij veel modder/zand, goed drogen binnen warm en dan weer emulsie er op volgens gebruiksaanwijzing. Klaar.
2. Waarmee smeer je en hoe reinig je?
3. Was alles nieuw incl de kettingen?
4. Veel mud rides gedaan?
Lastig om hier iets zinnigs over te zeggen zonder extra info. Ik haal met 1 ketting >3000 km 0.75% slijtage, droge omstandigheden, XC boswielrennen, Squirt.
Bij jou 1500 km per ketting en al tegen 0.5% slijtage aan is niet heel veel, zeker niet voor XTR spullen. Maar rijd je regelmatig stevig door nat, modder, pekel, zand en dan met water schoonspuiten en daarna onvoldoende drogen/smeren dan vind ik 1500 km nog netjes.
Ik kan je iig een wax based smering aanraden --> afspoelen alleen bij veel modder/zand, goed drogen binnen warm en dan weer emulsie er op volgens gebruiksaanwijzing. Klaar.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik zou 1 nieuwe ketting proberen, bijv. XT (met snelsluiting).
Als die goed loopt, dan nog 1 of 2 dezelfde erbij.
Loopt de nieuwe ketting niet lekker, dan ben je te laat en moet je het spul gewoon oprijden.
Kettingen blijven wisselen zoals je al doet, of wellicht iets kortere intervallen en iets meer smeren.
Opletten met schoonmaken. Buitenkant afvegen is voldoende.
Als die goed loopt, dan nog 1 of 2 dezelfde erbij.
Loopt de nieuwe ketting niet lekker, dan ben je te laat en moet je het spul gewoon oprijden.
Kettingen blijven wisselen zoals je al doet, of wellicht iets kortere intervallen en iets meer smeren.
Opletten met schoonmaken. Buitenkant afvegen is voldoende.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022
De staat van nu 11-03-2025 zien ze in mijn oog er nog goed uit.
De Casette en Voorblad waren gelijk nieuw met de kettingen zoals hierboven beschreven. (gemonteerd op 10-2023 voor de winter periode)
Daarvoor zat er een XT set op en die heb ik versleten binnen 5000km.
1. Ik maak de ketting schoon met een sopje, na elke +/- 250km.
1a. Mocht alles onder de drek zitten, gelijk na de rit al schoon gemaakt.
2. Daarna droog ik ze op de vensterbank met een vezeldoek.
3. Daarna met Squirt, water of cold résistance (verschilt per periode)
Ja, alles was nieuw toen ik het erop gezet had. (10-2023)
Ja, hele jaar door met de mountainbike buiten gefietst, in wind en weer.
Afgelopen jaar 2024 was een drama betreft het voorjaar qua nattigheid natuurlijk.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. 

-
- All rounder
Jha, ik heb het idee dat mijn fiets steeds zwaarder fietst,

Normaal fiets ik zonder probleem 100km+ op een dag.
maar nu het idee, dat 80km al zwaar is.
En gemiddelde snelheid is ook echt wel stuk lager dan half jaar geleden.

-
- Elite Mountainbiker
Duidelijk... nieuw voorblad, cassette en 2 nieuwe kettingen met XTR kwaliteit, na 3000 km (1500 km per ketting) al aan 0.5%.Tristaan schreef: ↑di 11 maart 2025, 13:02 1. Ik maak de ketting schoon met een sopje, na elke +/- 250km.
1a. Mocht alles onder de drek zitten, gelijk na de rit al schoon gemaakt.
2. Daarna droog ik ze op de vensterbank met een vezeldoek.
3. Daarna met Squirt, water of cold résistance (verschilt per periode)
Ja, alles was nieuw toen ik het erop gezet had. (10-2023)
Ja, hele jaar door met de mountainbike buiten gefietst, in wind en weer.
Afgelopen jaar 2024 was een drama betreft het voorjaar qua nattigheid natuurlijk.
Mbt schoonmaken: sopje? Ik spoel alleen met water. Tijdje drogen, dan nieuwe Squirt er op zorgen dat het goed intrekt en nachtje laten drogen. Maar of sopje vs water echt veel uitmaakt kan ik niet hard maken.
Ik denk dat hoge slijtage best aan veel mud-water rides kan liggen. Van die knarsende ritjes, zeker als je veel kracht hebt en hard rijdt. Daar is weinig tegen opgewassen... Je zou dat ook aan je voorblad en cassette moeten zien.
Je kan je afvragen of je niet beter een goedekopere winterset op je fiets kan leggen (van Ali of al gesleten). Ik had vroegah zelfs een speciale mudbike met oude spullen er op.
Daarbij nooit significante klachten gehad over slecht rendement van de aandrijving, zelfs niet bij ver versleten ketting&tandwielen. Bij jou 0.5% slijtage is nog steeds erg minimaal, tandwielen nog redelijkgoed en dan duidelijke invloed op snelheid? Dat verband zie ik niet. Zijn er geen andere oorzaken --> wind, kou, rolweerstand, modder. Als het lekker warm is en weinig wind zoals afgelopen weekend rijd ik op mijn vaste rondje 23.5 km/u ipv 22-22.5 km/u, zelfde fiets & ketting & tandwielen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
dat zit echt niet in een ketting met 0,6% of 0.3% slijtage... smering en vuil kan een paar watt schelen, maar ook amper merkbaar.. een paar watt is zeker geen "snelheid die een stuk lager ligt"
Loopt de crankas of de wielen nog wel soepel genoeg
Wanneer er iets meer weerstand optreed
zit het nog eerder een versleten of kapot gelopen lager en de ketting zou daar eventueel als laatst bij kunnen komen
maar dan heb je ook een ketting die er niet uit ziet 

Wanneer er iets meer weerstand optreed

It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.
Sram
Dan Empfield
Sram
Dan Empfield
-
- All rounder
Ha,Mario070 schreef: ↑di 11 maart 2025, 14:26 Loopt de crankas of de wielen nog wel soepel genoeg![]()
Wanneer er iets meer weerstand optreedzit het nog eerder een versleten of kapot gelopen lager en de ketting zou daar eventueel als laatst bij kunnen komen
maar dan heb je ook een ketting die er niet uit ziet
![]()
Wielen en Crankas lopen nog zeer netjes als ik de ketting eraf heb.
De remblokjes komen er ook niet tegen aan en de wielen draai best lang door zonder weerstand.

-
- All rounder

-
- Elite Mountainbiker
Die ken ik niet, ik gebruik al jaren Squirt zoals velen hier.
https://www.squirtcyclingproducts.com/l ... hain-lube/
Ik heb ook een fles van deze staan: https://www.effettomariposa.eu/products ... chain-lube, maar heb ik nog geen ervaring mee. Die is een korte tijd zeer aantrekkelijk geprijsd geweest, zoekwerk nodig.

Ik heb ook een fles van deze staan: https://www.effettomariposa.eu/products ... chain-lube, maar heb ik nog geen ervaring mee. Die is een korte tijd zeer aantrekkelijk geprijsd geweest, zoekwerk nodig.

-
- All rounder
Aaahhh,Crapton schreef: ↑wo 19 maart 2025, 20:29 Die ken ik niet, ik gebruik al jaren Squirt zoals velen hier.
![]()
Die van Squirt heb ik ook, 2 verschillende.
1tje voor de cold.
1tje voor long lasting.

-
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+
Shimano MTB 12 speed cassette heeft de 1e 5 kransjes los en die kan je los kopen en vervangen, dat scheelt weer als 1 van die kransjes doortrapt met een nieuwe ketting.
Ketting echt ontvetten of anders pakt wax niet goed en Squirt komt in het begin moeilijk je ketting in en die slijt dn snel in het begin, Silca doet het een stuk beter
Ketting echt ontvetten of anders pakt wax niet goed en Squirt komt in het begin moeilijk je ketting in en die slijt dn snel in het begin, Silca doet het een stuk beter
-
- All rounder
- Mijn mountainbike: Kubus & Sticks
Is dat zo? Ik meende de kleinste 2. Of wellicht nog weer afhankelijk van welke groep je hebt?