voeding doordeweeks mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Prulleman schreef: wo 19 maart 2025, 13:47 Het hele vetverbranding trainen bij al je duurritten is een behoorlijk achterhaald concept.

* Je verbrand dus ook meer in je duurzone als je beter getraind bent.. met een ftp van 300 zit je op 720 kCal per uur als je 200 watt trapt. Is je FTP de helft .. dan is je verbruik per uur ook de helft :bier:
Waarvan akte :bier:

Ik rij zelden echt lange herstel/ zone 1-2 ritten omdat ik daar simpelweg geen baat bij heb (en ook niet zoveel herstel nodig heb blijkbaar).

Als ik tegenwoordig vetverbranding wil moet ik al in zone 3 gaan zitten omdat er anders gewoon niks gebeurd :o
Natuurlijk neem je dan nog steeds voeding in, maar wel beperkter dan bij zone 4-5 dan zijn het eetwedstrijden aan het worden.

Als ik 2 uur lang op mijn FTP rij (zou makkelijk 2 uur vol te houden moeten zijn) dan zou ik volgens de rekensom van Jim 2600kcal verbrand hebben.
Dat ik eet ik er tijdens een rit echt niet bij, dan zit je ergens onderweg zo vol dat alles retour komt en ook in voren eten (stapelen) heeft maar beperkt effect, dus dat eten achteraf blijf je toch houden (het is dan wel zaaks het juiste te eten!).

Ik vind het sowieso meer een gevoelskwestie, maar ik train dan ook zonder powermeter.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

knallen schreef: di 18 maart 2025, 16:56 hoi,
ik ben al een tijdje actief aan het trainen op mijn mountainbike. maar wil het uiterste eruithalen door ook een beetje op mijn voeding te letten. waar moet ik op letten want heb hier helemaal geen verstand van. en wat moet ik tijdens lange ritten van 2 tot 3 uur eten en drinken?
alvast bedankt.
Jumbo voedingsapp downloaden. Of een diëtist in de arm nemen.
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 19 maart 2025, 14:33
Prulleman schreef: wo 19 maart 2025, 13:47 Het hele vetverbranding trainen bij al je duurritten is een behoorlijk achterhaald concept.

* Je verbrand dus ook meer in je duurzone als je beter getraind bent.. met een ftp van 300 zit je op 720 kCal per uur als je 200 watt trapt. Is je FTP de helft .. dan is je verbruik per uur ook de helft :bier:
Waarvan akte :bier:

Ik rij zelden echt lange herstel/ zone 1-2 ritten omdat ik daar simpelweg geen baat bij heb (en ook niet zoveel herstel nodig heb blijkbaar).

Als ik tegenwoordig vetverbranding wil moet ik al in zone 3 gaan zitten omdat er anders gewoon niks gebeurd :o
Natuurlijk neem je dan nog steeds voeding in, maar wel beperkter dan bij zone 4-5 dan zijn het eetwedstrijden aan het worden.

Als ik 2 uur lang op mijn FTP rij (zou makkelijk 2 uur vol te houden moeten zijn) dan zou ik volgens de rekensom van Jim 2600kcal verbrand hebben.
Dat ik eet ik er tijdens een rit echt niet bij, dan zit je ergens onderweg zo vol dat alles retour komt en ook in voren eten (stapelen) heeft maar beperkt effect, dus dat eten achteraf blijf je toch houden (het is dan wel zaaks het juiste te eten!).

Ik vind het sowieso meer een gevoelskwestie, maar ik train dan ook zonder powermeter.
2 uur FTP is per definitie niet mogelijk ;)
1 uur zou het absolute maximaal haalbare moeten zijn. In de praktijk buiten met bochten, verkeer of in het terrein met een veel hoger NP dan gemiddeld vermogen al niet haalbaar.
met 1 uur op FTP lig je na een uur van je fiets en moet je 2 dagen herstellen

(op 90-95% van je FTP is er al veel meer mogelijk, dat scheelt echt enorm, dus bv 270-285 watt ipv 300 watt)

Wat is de FTP? De FTP (Functional Threshold Power) is het vermogen wat je één uur kan volhouden
Als je 2 uur 300 watt kan rijden, is je FTP hoger dan 300 (zou zeggen zeker 5 maar waarschijnlijk 10% hoger)

verder inderdaad, bij wedstrijden van 3-4 uur en al helemaal als het nog langer wordt, voldoend eten super belangrijk . Je kan het best aan de start staan, maar zonder voldoende koolhydaten kom je niet als 1e over de streep als de rest wel voldoende eet.

de noodzaak van Z2 ritten zit ook meer in je totale volume en je belastbaarheid. Als je goed belastbaar bent (wat bij jou het geval is) en je volume niet van pro level, dan kan je dus wellicht meer zwaarder werk aan.. Is je belastbaarheid lager, en de hoeveelheid tijd hoog, dan is Z2/Duurtraining (afgewisseld met af en toe HIIT) wel erg belangrijk.
De optimale verdeling is dus erg persoonlijk (combinatie van van belastbaarheid/herstel en beschikbare tijd)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Prulleman schreef: wo 19 maart 2025, 14:45 2 uur FTP is per definitie niet mogelijk ;)
Ik zie dat ik een foutje getypt heb :oops:

Ik bedoelde op zone 3 van de ftp (76-87%)

Maar daarintegen rij ik ook 6 uur op mijn drempel en dat is volgens mij wel FTP.

Misschien dat ik dan een nieuwe test moet doen een keer maar als ik mijn FTP test van 2021 erbij pak zat ik toen op 320W op mijn omslagpunt van hg177.
Afgelopen Oktober bij 't zand heb ik 6 uur op hf173 gemiddeld gereden.
Ik geloof niet dat mijn conditie achteruit gegaan is de afgelopen 3-4 jaar.
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 19 maart 2025, 18:16
Prulleman schreef: wo 19 maart 2025, 14:45 2 uur FTP is per definitie niet mogelijk ;)

Maar daarintegen rij ik ook 6 uur op mijn drempel en dat is volgens mij wel FTP.

Misschien dat ik dan een nieuwe test moet doen een keer maar als ik mijn FTP test van 2021 erbij pak zat ik toen op 320W op mijn omslagpunt van hg177.
Je kan hartslag en power niet op die manier aan elkaar koppelen..

Als ik op mijn ftp rij, dan loopt mijn hartslag langzaam over dat uur op van 160 naar 172 (1e 5-10 min nog wat lager, niet meegerekend)

Dit komt het meest in de buurt
https://strava.app.link/AoadrI9TRRb

Als ik een bepaalde hartslag probeer aan te houden, bv 165 (gem van die ^ rit), dan kan ik niet zeggen dat mijn power ook 283 gemiddeld blijft als ik 3 uur lang met 165 bpm rond ga rijden... De power zal gewoon langzaam inzakken over die 3 uur

Sterker nog.. als je jezelf bv bij de RdHF op de 1e klim al sloopt, zal je hartslag de rest van de wedstijd hoger zijn dan wanneer je alle klimmen rustig doet.
Als je uit gaat drogen, gaat je hartslag ook omhoog en je power omlaag.
Zo zijn er nog talloze zaken, zeker bij een 6+ uur MTB wedstrijd die je hartslag zo enorm beïnvloeden dat het totaal geen zin heeft dit te vergelijken met een ftp test.

En die ftp test was waarschijnlijk een 20 minuten test, er zijn maar weinig testers die je een uur door de mangel halen. En was die 320 watt je 20 minten waarde of 20 minuten omgerekend naar ftp (20 min 320 is dan 105% van je ftp, maar je harslag is dan dus ook over je drempel omdat je op 105% aan het rijden bent)

En mountainbiken kost simpelweg meer van je lichaam, dus ook een uur met x bpm in het terrein zal minder vermogen zijn dan dezelfde hartslag op de weg.
(Maar om on topic te blijven, energie verbruik kan dus bij gelijk vermogen in het terrein wel hoger liggen vanwege de extra belasting op je lichaam en andere spiergroepen)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Helder.

Ik heb toen 20 minuten op een fiets gezeten dat is alles wat ik weet, haha.

Maar het is complexe en boeiende materie die me eerlijk gezegd teveel moeite kost om me er echt zodanig mee bezig te houden.

Ik ben er wel achter dat gevoelsmatig training net zo effectief kan zijn als je eenmaal weet waar je mee bezig bent.

Vooral lol hebben, resultaat komt vanzelf wel.
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 19 maart 2025, 21:52 Helder.

Ik heb toen 20 minuten op een fiets gezeten dat is alles wat ik weet, haha.

Maar het is complexe en boeiende materie die me eerlijk gezegd teveel moeite kost om me er echt zodanig mee bezig te houden.

Ik ben er wel achter dat gevoelsmatig training net zo effectief kan zijn als je eenmaal weet waar je mee bezig bent.

Vooral lol hebben, resultaat komt vanzelf wel.
O, absoluut. 5 jaar terug begonnen met een vrij strict trainingsschema.. veel aan gehad, beter geworden, maar vooral veel van geleerd, wat ik nu globaal kan toepassen.
Wat in de basis het beste werkt is consistentie.. elke week gewoon 2-4x op de fiets. Als je veel tijd hebt veel z2, als je minder tijd hebt intervallen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

Peelrijder schreef: wo 19 maart 2025, 18:16

Peel ik denk dat jij je opnieuw moet laten testen idd. Mijn FTP zat vorig jaar bij mijn test op 270 bij 169 HR. Ik ben meer gaan trainen en zal nu rond 290 zitten. Maar als ik af en toe jou snelheden hoor, dan rijd jij veel en veel harder dan ik.
Trouwens: die powermeter vertelt je wel echt veel hoor. Voor jouw niks geks. Ik zie hierdoor voort heel goed of een dag beter is geweest of juist niet. En of ik echt gas gegeven heb of niet. Voorheen was dat gissen omdat de HR en snelheid weinig zeggend zijn.

Verder over voeding tijdens langere trainingen; bij een training van meer als 2 uur begin ik te eten. Daarvoor echt niet. Meestal verwen ik mezelf dan, fietsen is al zwaar zat. Dus koffiebroodje of suikerbrood of zo er bij.
Bij echt langere marathons merk ik dat gelletjes t laatste uur me er echt doorheen kunnen slepen. Ik kan dan dezelfde snelheden langer volhouden en raak ook niet zo kapot en mentaal geknakt in de latere uren. Mij valt dan vaak op dat ik aan t inhalen ga en diegene die ik inhaal helemaal stuk lijken te zitten.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Even een kleine reality check hier mensen :-q

Als je 2 - 3 uur vetbranding traint, verbrand je nog steeds een berg koolhydraten. Echter in de 100% mix van je verbranding, neigt dit iets meer naar vet. Dus ook tijdens lange duurritten heb je nog steeds minimaal 1x per uur een eetmomentje nodig :wink:

Numero 2... ftp is een drempel vermogen, die je maar een beperkte tijd kan vasthouden. Als je een wedstrijd doet van 6 uur en je kijkt naar je gemiddelde vermogen, dan zal dat gemiddelde vermogen onder je ftp liggen. En is je gemiddelde vermogen, is dus gewoon je gemiddelde vermogen.

De starter van dit onderwerp moet gewoon lekker z'n of haar ritten gaan rijden en een banaantje en een reepje meenemen. Wordt ie moe of leeg na 2 uur fietsen en je moet nog een stukje, de volgende keer iets meer eten meenemen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TS zit ergens in het bos met een hongerklop denk ik :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Stunning schreef: do 20 maart 2025, 10:55 Als je 2 - 3 uur vetbranding traint, verbrand je nog steeds een berg koolhydraten. Echter in de 100% mix van je verbranding, neigt dit iets meer naar vet. Dus ook tijdens lange duurritten heb je nog steeds minimaal 1x per uur een eetmomentje nodig :wink:
Iedereen is anders. In voorjaar leg ik basis voor lange ritten. Vaak 10 uur per dag onderweg in meerdaagsen van a naar b. Intensiteit lig behalve steil bergop sowiso laag. Ik kan zonder problemen ritten van 7-8 uur zonder eten doen. Meerdere dagen na elkaar. Maar daarom doe ik dat nog niet. Uiteraard uitgebreid ontbijt en eten na de rit. Ook hier gewoon standaard eten. Ik eet graag en wil daarvan genieten, ook op de fiets of tijdens uitgebreide pauzes. Gels, repen, sportdranken enz maken daar geen deel meer van uit. Eten afwegen/dieten enz niet voor mij.
Het moet lekker zijn. Dat dit niet ideaal is kan me niet schelen. Dat mijn vetverbranding optimaal is vind ik belangrijk. Ik verbruik tussen de 600 en 950 kcal per uur. 1kg vet is ongeveer 7700kcal. Simpel gezegd fuel voor 10uur fietsen. Op een week 5 kg verliezen en toch veel eten is geen probleem. als ik 5 dagen of meer fiets. In voorjaar en tussendoor HIT. Dit is niet leuk maar heb dit nodig om beter te klimmen. Ik luister altijd naar mijn lichaam niet naar schema's. Een beetje planning helpt maar die planning mag niet regeren. Je moet durven afwijken en afgaan op gevoel.
Stunning schreef: do 20 maart 2025, 10:55 De starter van dit onderwerp moet gewoon lekker z'n of haar ritten gaan rijden en een banaantje en een reepje meenemen. Wordt ie moe of leeg na 2 uur fietsen en je moet nog een stukje, de volgende keer iets meer eten meenemen.
Dit is waar iedereen zich kan in vinden.
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Alle goedbedoelde adviezen en meningen kunnen zo het forumarchief in, het komt allemaal hier op neer....
Jurriaan schreef: wo 19 maart 2025, 14:43 ...een diëtist in de arm nemen.
Stunning schreef: do 20 maart 2025, 10:55 De starter van dit onderwerp moet gewoon lekker z'n of haar ritten gaan rijden en een banaantje en een reepje meenemen. Wordt ie moe of leeg na 2 uur fietsen en je moet nog een stukje, de volgende keer iets meer eten meenemen.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 20 maart 2025, 11:20 TS zit ergens in het bos met een hongerklop denk ik :winkie:
Jij zegt het, ik dacht het.
TS wil gewoon beginnen met wat langere rondjes.
En jullie komen met adviezen voor wedstrijdrijders. :winkie:
Leerzaam en waardevol voor veel lezers, maar niet voor onze TS. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

Effe een verhaal hoe t wel mis kan gaan bij iemand zonder ervaring. Ik kwam in Oostenrijk een jongen tegen die daar was gaan MTB’en. Hij had de marketingverhaaltjes gevolgd en repen gekocht om onderweg te eten…… eiwitrepen van de supermarkt. Helemaal leeg uit gepierd met mega hongerklop reed ie verdwaast rond. Effe wat suikerhoudend spul gegeven en hij kon weer.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gummibeertjes van Haribo
Yoghurtgums van Katje
Winegums van ...

Maar even relativeren, de vraag van TS gaat over 2 of 3 uur, dus 40km(?) in NL.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie