Wel of niet tubeless bij gravelbikes

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Voor mountainbikes is de vraag "wel of niet tubeless" niet echt meer relevant denk ik: iedereen gaat voor tubeless vanwege lagere druk en vaak hogere kans op lekkages gezien het gebruik.

Maar hoe zit het met de dunnere banden van gravelbikes - al dan niet i.c.m. bikepacking? Ik werd getriggerd door de volgende stellingen:
LongPete schreef: di 18 maart 2025, 14:34 50mm banden die geen onverhard zien: onzin volgens mij (uitzondering zware bepakking). Tubeless op zwaar bepakte fietsen : onzin(behalve in cactus en doorngebied). Met een bob ben ik dan weer voor tubeless.
Aangezien ik zelden lek rijd (even afkloppen) - 1 keer onderweg band moeten plakken in ruim 40.000 vaak best ruige kilometers - twijfel ik nog steeds over tubeless. De voornaamste reden voor mij zou zijn dat het met de huidige TLR-velgen en - banden een crime is om onderweg een band te plakken of ter vervangen. Uiteraard niet de beste reden dus ik ben benieuwd naar andere voordelen.

Nadelen zijn er wel imho: complexiteit om de boel thuis zelf te regelen, hogere kosten en hogere kans op langzaam drukverlies.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Mr. Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cannondale Scapel SE + F29, Niner RLT, Santos 3+

Eigenlijk hebben we hier in NL in de meeste gebieden juist vrij weinig kans op lek rijden op een MTB, de kans is veel groter op een race of gravel fiets.

Tubeless werkt niet goed boven de zeg 3 bar, dus een racefiets band verliest eerst veel druk voor de band gedicht wordt en dat geeft ook veel gespetter.

Tubeless rijd lichter en soepeler en dat op lagere druk dus meer comfort, het anti lek gedeelte is voor mij minder belangrijk dan dat.
Maar je moet idd wel elke 4 a 6 maanden bij vullen wil je vloeistof in je band hebben die een eventueel lek dicht, maar zie genoeg banden die al 2 jaar opgedroogd rond rijden zonder problemen.
Met goede banden en velgen is dat niet lastig, band leeg laten lopen, ventiel kern er uit, vloeistof er in en op pompen maar,

Maar als je de band wisselt of hij toch van de velg komt dan heb je een booster nodig https://www.google.com/search?client=fi ... be+booster

Voor een MTB, gravel of vakantie fiets zeg ik ja doen tubeless rijden [als je een beetje handig bent en niet vervelend vind om wat aan je fiets te prutsen] , rij je veel in een groep of slecht wegdek met je racefiets ja dan ook, anders maar gewoon binnenbanden in je racefiets
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Gewoon met een tubeless setup vertrekken, als je lek rijdt en het gat word niet door de latex gedicht kan je altijd nog een binnenband steken, voor mountainbikers is dat niet veel anders als is daar het risico op een stootlek groter waardoor tubeless wel weer een interressantere optie is, bovendien loop je niet te zeulen met binnenbanden e.d.

Voor gravel en met name bikepacking is het meenemen van een paar binnenbandjes niet echt een drempel geloof ik, dus de eerste 26 woorden.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Peelrijder schreef: do 20 maart 2025, 22:08 Gewoon met een tubeless setup vertrekken, als je lek rijdt en het gat word niet door de latex gedicht kan je altijd nog een binnenband steken,
Maar dat laatste is met TLR-banden juist een rotklus. Is het dan niet handiger om niet-TLR-banden te gebruiken.... als die überhaupt nog worden aangeboden. Of zijn het vooral de velgen (zeer ondiep aan de binnenzijde) die het banden verwijderen/opleggen moeilijk maken?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Geen idee, misschien dat een gravelvelg ondieper is?

Ik kan zonder gereedschap banden omleggen op mijn mountainbike (Roval Control SL wielen), kost een beetje moeite maar in 10 minuten ben ik wel klaar per wiel, dat is met insert erin en nieuwe latex.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
VictorM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

In de praktijk scheelt het gewoon heel veel per band/wiel combinatie.

Mijn setje Maxxis Rambler in 38mm leg ik probleemloos op een Mavic Allroad velg, mét binnenband. Hetzelfde setje velgen met Pirelli Cinturato Adventure 45mm was al meer werk (tubeless), en met 35mm Schwalbe G-One RS heb ik het op een gegeven moment maar helemaal opgegeven.

En tubeless of niet tubeless... Tja. Op die 38mm Ramblers heb ik met binnenband de Green Divide gereden zonder lek, en nog heel veel meer kilometers, met toch af en toe best wel rotsige paadjes. Eén keer een stootlek gehad omdat de druk eigenlijk te laag was. Met die Cinturatos rijd ik tubeless, ook nog nooit issues mee gehad. Lage druk is wel lekker als het ruig wordt. Die G-Ones waren na een ritje al lek dus moet ik nog steeds een keer op een geschikte velg tubeless maken, ik denk dat dat de enige manier is om ze goed te gebruiken.
Laatst gewijzigd door VictorM op vr 21 maart 2025, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Fastcruiser schreef: do 20 maart 2025, 22:42
Peelrijder schreef: do 20 maart 2025, 22:08 Gewoon met een tubeless setup vertrekken, als je lek rijdt en het gat word niet door de latex gedicht kan je altijd nog een binnenband steken,
Maar dat laatste is met TLR-banden juist een rotklus. Is het dan niet handiger om niet-TLR-banden te gebruiken.... als die überhaupt nog worden aangeboden. Of zijn het vooral de velgen (zeer ondiep aan de binnenzijde) die het banden verwijderen/opleggen moeilijk maken?
Dat laatste. Ondiepe veldbedden en lage velgranden zijn sterker en zorgen er voor dat banden beter op hun plek blijven zitten.
Banden zelf zijn volgens niet zoveel veranderd.
27 jaar geleden reed ik al tubeless op gewone (vouw)banden. Toen was er nog geen benaming TLR.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mr. Z schreef: do 20 maart 2025, 19:56Maar je moet idd wel elke 4 a 6 maanden bij vullen wil je vloeistof in je band hebben die een eventueel lek dicht, maar zie genoeg banden die al 2 jaar opgedroogd rond rijden zonder problemen.
Zolang er niks door de band prikt blijft zo'n band wel op druk. Ik rijd heel vaak erg lang door zonder te verversen. Vaak gaat er pas nieuwe vloeistof in voor een vakantie :D

Alleen bijvullen is overigens niet de beste manier, de overgebleven -uitgewerkte- oude vloeistof verdunt je nieuwe latex. Dus de band moet toch even -iig deels- los.

Van een beter rijdende fiets door tubeless rijden heb ik nog nooit wat gemerkt (in >10 jaar). Enige reden voor mij is de lekbescherming.
De gravelbike waarmee ik veel in de winter rijd staat op tubeless gemaakte wieltjes, in de kou en nattigheid een band fixen is niet mijn hobby. De andere "mooiweerfiets" :-D heeft gewoon binnenbanden.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

In 10 jaar gravel (ook al toen het nog gewoon allroad heette) nog nooit lek met tubeless.
Maar ik rij dan ook niet met de rotzooi die Schwalbe de markt op gooit....want dan zou het ws anders zijn.
Al jaren producten uit de stal van Hutchinson, zowel de Touareg als deTundra, maar ook de Pirelli Cinturato's in alle varianten (ook gemaakt door Hutchinson)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

3 jaar geleden met een gravelbike, voornamelijk op de weg om in de winter toch een trainingsrondje te kunnen maken ik het donker.

Met WTB ridler binnen 500km 6x lek :-{ .
Overgegaan naar tubeless en 6000 km later pas weer stilgevallen door een enorme spijker.

Het gedoe verschilt per band. Na de WTB overgegaan naar Vittoria Terreno Zero. Drama om tubeless te krijgen en bleven lang latex zweten. Nu de voorband ook aan vervanging toe was (na 13.500 km) overgestapt op Pirelli Cinturato All road. Wat een verschil, met 2 vingers in mijn neus tubeless gekregen.

Nu kijken hoe ze zich gaan houden.

En latex wissel ik als het niet meer klotst in de band. Heeft ook al eens meer dan een jaar geduurd.
Eenmaal dicht met latex :bier: , maar soms even stoeien om het goed te krijgen (met nieuwe velgen nieuwe tape besteld. Tot 2x toe bleek de rol van Schwalbe niet te plakken....sta je dan. Weer Muc off besteld en klaar. Soms probeer je wat nieuws en straft het universum direct.

Sorry voor het lange verhaal. Samengevat:
Tubeless = :-q voor mij.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Die Pirelli Cinturato doen het tubeless uitstekend :-q
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

Ik ben juist de laatste tijd weer van tubeless af. Ik rij sowieso zelden lek, maar die paar keer dat ik onderweg lek reed of s'morgens met lege band stond was het 50/50 tubeless of biba.
Beperkt tot gravelbikes: ik heb nog nooit verschil gevoeld tussen biba of tubeless in comfort of grip. Wel verschil tussen stugge TLE en oude standaard banden. Nu is er de laatste tijd nog zelden een niet-TLE gravelband te krijgen, maar die rijd ik met biba's op dezelfde vrij lage druk. Wel kies ik banden die vrij makkelijk omleggen ivm evt biba wissel onderweg. Op mijn E-gravel (SpecCreo 1.0) liggen afwisselend Hutchingson Tundra en Spec Pathfinder die vrij makkelijk zijn op te leggen. 2 biba's mee, co2 patronen en extra handpompje erbij op bv Limburg tochten....maar eigenlijk nooit gebruikt (1x per 2-3 jr?)
NB: op de race/toer fiets heb ik wel met tubeless gewerkt (Defy wordt standaard tubeless geleverd) maar drama bij lek onderweg. Je raakt zo veel druk kwijt dat ik toch moet stoppen, plug in dun bandje werkt niet en alles onder de latex. Biba erin onderweg is daardoor ook geklieder en moeilijk omleggende TLE band maakt het gedoe compleet.
Voor racebanden zijn er gelukking nog wel soepeler non-TLE versies te koop, die ook makkelijker omleggen.
Voor mij is tubeless >3bar gewoon een "hype" en levert het niks op :winkie:
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar rijd inmiddels weer met latex binnenbandjes. Zodra je een tubeless band kapot rijdt zit alles onder die latex zooi, tubeless setup vergt onderhoud, en je moet naast binnenbanden ook nog eens plugs meenemen. Het enige voordeel voor mij, in de praktijk, is dat het ventiel goed vast zit in de velg wat het oppompen makkelijker maakt.
Mario070 schreef: za 22 maart 2025, 20:47 Die Pirelli Cinturato doen het tubeless uitstekend :-q
Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, zie hier mijn review over die Pirelli Cinturato banden:
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Qprs schreef: zo 23 maart 2025, 10:55 Het enige voordeel voor mij, in de praktijk, is dat het ventiel goed vast zit in de velg wat het oppompen makkelijker maakt.
Eeeh ringetje gebruiken? Desnoods draai je hem er pas op als je moet pompen (dat scheelt opmerkingen qua etiquette :winkie: )

En wat @MonkeyRider hierboven zegt: 3 bar is een beetje de bovengrens om echte voordelen te hebben van het tubeless rijden - nu zullen veel gravelbanden wel net rond die druk denk ik. En goede tips qua makkelijk-oplegbare banden want als dat makkelijker zou gaan (Schwalbe G-One zijn een afrader wat dat betreft), is de stap naar tubeless iig voor mij een stuk minder nodig.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik had van deze pirelli setup.....ergens hier op het forum.een foto gepost :-q
Ik zal van de week even een close-up foto posten :-q dan kun je makkelijk de tubeless ventiel zien + band en velg :-q een compleet wiel dus :D
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie