Onelo schreef: ↑za 15 maart 2025, 14:47
Ik loop wel nog steeds te stoeien met de bandendruk, omdat ik met mijn 75kg toch snel het gevoel heb dat ik op een stuiterbal fiets.
Ik weeg 70kg en rij met een bandendruk tussen de 6psi (gortdroog zand) tot circa 12psi (semi verharde bospaden). Nadeel van de lage(re) bandendruk is dat je last krijgt van selfsteering van de voorband, een wazig stuurgevoel. In het losse zand heb je hier overigens niet zo’n last van, maar als de ondergrond harder wordt des te meer.
Persoonlijk heb ik mijn voorband vaak op een iets lagere spanning staan. Voor mijn lokale rondjes 9psi voor en 10psi achter (4,2x26). In natte of gortdroge omstandigheden gaat er een psi af, liggen de trails goed gaat er vaak een psi bij. De druk pas ik voor de rit aan, soms bewust iets hoger in druk starten zodat je onderweg nog iets kan zakken.
Koop een losse spanningsmeter die lage bandenspanning kan meten en ga proberen. Rondje uitzetten en van hoog naar laag met de bandendruk. Je merkt snel genoeg de verschillen en zo kun je voor jezelf een basis bepalen (voor mij is dat comfort en neutraal stuurgedrag aan de voorkant, aan de achterkant net geen pedalbobbing bij trappen, maar nog wel voldoende flex in de band om over wortels te vormen). En vandaar uit kleine aanpassingen doen aan de hand van de omstandigheden.
Change your skills, not the trails

/ Grenspark Trail Builders