Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
George
Moderator
Moderator
Contacteer:

Basvenray schreef: do 12 september 2024, 09:42Ik ben de weg een beetje kwijt. Ik ben op zoek naar een snelle elektrische fiets om te forenzen.
Zoals al min of meer hierboven aangegeven gaat dit topic over andere fatbikes dan waar men op dit moment in reguliere media op doelt. Dit is dus niet de goede plek voor je vraag, mede omdat liefhebbers van de oorspronkelijke fatbike niet heel blij worden van de associatie met het soort fatbike waar jij naar op zoek bent.

Daarnaast is dit een mountainbike forum en dus per definitie niet de plek voor snelle, elektrische forens-fietsen. Je zult dus elders op zoek moeten gaan naar de antwoorden op je vraag. Ik heb je post dus aangepast zodat we hier weer on-topic verder kunnen.

Thx.
carlo1972
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Effe een kleine revieuw :D
Vrijdag Amerongen en leersum 2 x gedaan met de JJ 4.80 op rustig tempo. Gemiddeld op 18.1 over 76 km met 1 x rust 10 min er tussen.
De bedoeling vandaag was om in een hoog tempo met de 27.5 inch 4.50 maxxis banden ( net over de 1500 gr per band)Leersum en Amerongen te doen in 1 keer.
Voor me gevoel ging het goed,deze banden sturen zo lekker.
Gemiddeld zat ik op 17.8 over 38 km.
Dan word je toch weer wakker geschud hoe snel de JJ zijn.
GT dude
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Hoi allen, ik vertoef regelmatig aan zee en ik ben, niet dringend, op zoek naar een fatbike waarmee je op het strand kan. Ik wil deze eerst eens uitproberen want ik heb onlangs ook een nieuwe trailbike online gekocht waar ik achteraf niet zo tevreden van ben. Zijn er mogelijkheden, bij jullie weten, om deze uit te proberen? Fietshandelaars of verhuurders hebben deze doorgaans niet echt in overvloed beschikbaar. Ik woon in België dus een adres op een waddeneiland is minder handig. Alvast bedankt!
KAMIKAZE-FREAK
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

heb je wat meer info? wat voor maat zoek je ? hoever wil je reizen voor de proefrit? etc
GT dude
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Ik ben zelf 1m85. Ik hou wel liever van fietsen met kortere reach en hogere stack. Maat L of XL zou moeten volstaan. Ik heb een auto in het weekend dus ik kan wel een stukje Nederland in, maar wel liefst heenreis, testen en terugreis vlotjes op dezelfde dag.
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

carlo1972 schreef: zo 6 oktober 2024, 16:06 Effe een kleine revieuw :D
Vrijdag Amerongen en leersum 2 x gedaan met de JJ 4.80 op rustig tempo. Gemiddeld op 18.1 over 76 km met 1 x rust 10 min er tussen.
De bedoeling vandaag was om in een hoog tempo met de 27.5 inch 4.50 maxxis banden ( net over de 1500 gr per band)Leersum en Amerongen te doen in 1 keer.
Voor me gevoel ging het goed,deze banden sturen zo lekker.
Gemiddeld zat ik op 17.8 over 38 km.
Dan word je toch weer wakker geschud hoe snel de JJ zijn.
JJ is een fijne, snelle band. Afgelopen weekend Ermelo mtb route gedaan, bandjes wat opgepompt en voor m'n gevoel (de bekende duimen op de band test" wat te hard, echter wooooooooeeeeeei wat ging ik vlot rond!
!! 26inch en dikke banden !!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

GT dude schreef: vr 27 december 2024, 12:00 Ik ben zelf 1m85. Ik hou wel liever van fietsen met kortere reach en hogere stack. Maat L of XL zou moeten volstaan. Ik heb een auto in het weekend dus ik kan wel een stukje Nederland in, maar wel liefst heenreis, testen en terugreis vlotjes op dezelfde dag.
Ik heb een singular puffin, frame xl, grijs met degelijk spul opgebouwd (fatlab 27,5 x 65mm velgen met voor 4,5"en achter 3,8"). 1x9 sp, mooie hope remmerij. in nieuwstaat na een goede wasbeurt. Mss 5x mee weggeweest..

Kan hem wel een keer meenemen naar Belgie mits doordeweeks en tijdens werkdagen. Ik moet af en toe op klantbezoek in BE
Onelo
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

Ik rijd nu inmiddels een half jaartje Fat. Op een échte, ouderwetse 4.7 dikke banden. Deze fiets, een SE-Bikes F@R, gekocht, om eens te proberen. Maar tot nu toe mag ie blijven.
Afbeelding
En ik vind het 'vet' lollig. Ik heb de fiets naast een aantal andere MTB's. Ook gebruik ik hem voor bikepacking-avontuurtjes.

Ik loop wel nog steeds te stoeien met de bandendruk, omdat ik met mijn 75kg toch snel het gevoel heb dat ik op een stuiterbal fiets.
Ik kan alleen nergens een passende bottom-bracket vinden. Er zit een Samox op met dezelfde buisdiameter als hollowtech II, maar Shimano heeft naar mijn idee geen 100mm BB (eigenlijk gaat het alleen maar om de plastic huls in het midden).
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Contacteer:

Lekker fietsje met die dikke banden.
Die plastic spacer heeft niet heel veel meerwaarde, gewoon met genoeg vet monteren. Zo reed mijn Trek ook altijd rond en geen problemen mee gehad. Op de standaard lager slijtage na.
Skippyballen doet een starre Fat sowieso wat sneller, rebound in is rebound uit. Dat is een kwestie van spelen inderdaad en de gulden middenweg zoeken.

Zal die van mij nog eens neerzetten. Ook Fat, maar dan volgeveerd en met een klein motortje erop.
Ondertussen (en na een half jaar uit de running qua fietsen) alweer 2500 km offroad mee gereden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Onelo
All rounder
All rounder

Bedankt, dat is prettig advies. Had zelf ook al het vermoeden dat dat moest kunnen. Toen ik de BB eruit haalde, lag de bodem ook al vol met vocht en drap, dus zoveel doet die huls niet. Goedkope oplossing :)

Edit: Niet dus. Een shimano BB erin geschroeft, maar daar past de crankset niet doorheen. verschil van zeg maar 0,1mm :~
carlo1972
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Onelo schreef: za 15 maart 2025, 14:47 Ik rijd nu inmiddels een half jaartje Fat. Op een échte, ouderwetse 4.7 dikke banden. Deze fiets, een SE-Bikes F@R, gekocht, om eens te proberen. Maar tot nu toe mag ie blijven.
Afbeelding
En ik vind het 'vet' lollig. Ik heb de fiets naast een aantal andere MTB's. Ook gebruik ik hem voor bikepacking-avontuurtjes.

Ik loop wel nog steeds te stoeien met de bandendruk, omdat ik met mijn 75kg toch snel het gevoel heb dat ik op een stuiterbal fiets.
Ik kan alleen nergens een passende bottom-bracket vinden. Er zit een Samox op met dezelfde buisdiameter als hollowtech II, maar Shimano heeft naar mijn idee geen 100mm BB (eigenlijk gaat het alleen maar om de plastic huls in het midden).
Fatgaaf
Volgens mij krijgen we weer een geweldig fatbike seizoen.Trails beginnen al aardig mul te worden.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Contacteer:

Hopelijk worden de trails dit jaar nog eens echt mul.
Zin om het beest weer eens uit te laten in de drogen stofgebieden hier in de buurt.

Zo, nog even een klein fototoje van afgelopen jaar.
En voor de mauwers onder ons. Ja, de bike staat gewoon op een singletrail.
Afbeelding

Op de handvatten en pedalen en zadel na is alles nog origineel.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
carlo1972
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Fiets kleurt mooi bij het geheel,een soort van een heide fatty. :D
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Onelo schreef: za 15 maart 2025, 14:47 Ik loop wel nog steeds te stoeien met de bandendruk, omdat ik met mijn 75kg toch snel het gevoel heb dat ik op een stuiterbal fiets.
Ik weeg 70kg en rij met een bandendruk tussen de 6psi (gortdroog zand) tot circa 12psi (semi verharde bospaden). Nadeel van de lage(re) bandendruk is dat je last krijgt van selfsteering van de voorband, een wazig stuurgevoel. In het losse zand heb je hier overigens niet zo’n last van, maar als de ondergrond harder wordt des te meer.
Persoonlijk heb ik mijn voorband vaak op een iets lagere spanning staan. Voor mijn lokale rondjes 9psi voor en 10psi achter (4,2x26). In natte of gortdroge omstandigheden gaat er een psi af, liggen de trails goed gaat er vaak een psi bij. De druk pas ik voor de rit aan, soms bewust iets hoger in druk starten zodat je onderweg nog iets kan zakken.

Koop een losse spanningsmeter die lage bandenspanning kan meten en ga proberen. Rondje uitzetten en van hoog naar laag met de bandendruk. Je merkt snel genoeg de verschillen en zo kun je voor jezelf een basis bepalen (voor mij is dat comfort en neutraal stuurgedrag aan de voorkant, aan de achterkant net geen pedalbobbing bij trappen, maar nog wel voldoende flex in de band om over wortels te vormen). En vandaar uit kleine aanpassingen doen aan de hand van de omstandigheden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Onelo
All rounder
All rounder

petter schreef: za 22 maart 2025, 00:57 ...selfsteering van de voorband, een wazig stuurgevoel.
Dit dus. Dat getest heb ik veel gedaan, en doe ik nog steeds. Maar er is geen sweetspot. De beste demping betekend gewoon minder goed stuurgevoel en vice versa. Dat gezegd hebbende, Moet ik toegeven dat ik eigenlijk niet op zoek ben naar een smooth ride, dan was ik wel gaan wielrennen...
Plaats reactie