Beste banden voor NL wiebertrails 2.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Deze band heb ik voor het eerst gezien in 2021, dus "proto" lijkt mij ook weer niet echt :~
En een snee in de wang met een Specialized band gebeurt niet zomaar denk ik zo :( tenslotte is Specialized eerder een banden fabrikant dan fietsen :-q
+ ook nog op een stuk van de uitgepijlde route..... waar je met 25 jaar oude stadsfiets nog geen snee in je band kan rijden :-? (zoals ook hier eerder is gezegd....het zijn eerder nog gravel bike paden dan voor de mtb)
Maargoed als enigzins "promoot" eindeloze tekst tot in de seconden :roll: en nu dat het faliekant mis gaat met zo'n band mag iedereen lezen ....."pech" kan iedereen overkomen :~
De verklaring is nogal summier na zo'n vette intro :( :wink:
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Wat wil je nu horen?

Dat het een kutband is?

Wat het uiteindelijk is geweest kan niemand zeggen.

Ik blijf het fijne banden vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geef er maar een oordeel aan.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iets scherps op de route, kan gebeuren.
Maar in een omgeving waar het scherpste wat de natuur te bieden heeft een dennenappel is, gaat het. wellicht toch om kwaad opzet?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Bijzonder...... en een snakebite met een insert in de band daar kunnen de ervaring deskundigen maar iets over zeggen :-q
Ikzelf heb geen inserts of ooit gebruikt :(
Maar het gaat niet "om mij" of wat ik moet vinden of dan wil horen :~
Algemeen :-q
Voor de mtb beschaving :-q

Sram

Dan Empfield
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 16 maart 2025, 22:28 ...
Wat het uiteindelijk is geweest kan niemand zeggen.

Ik blijf het fijne banden vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geef er maar een oordeel aan.
Ik denk dat je met een tubeless plakker de band nog wel kunt redden en oprijden.

Ik rij hier op keien en stenen, en ik moet echt een heel eind terug in mn herinneringen voor een scheur in de zijwand.
Was in Vaals volgens mij, mn vrouw reed 500m van de parking een snee in haar Rocket Ron.
De keer daarvoor (kan ook andersom zijn geweest) reed ik in Moresnet een snee in mn Racing Ralph.
Vuursteen dus
Sindsdien de XC banden thuis (in NBrabant) gelaten.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Peelrijder rijdt nu eenmaal veel km's dus de kans dat hij een keertje ongelukkig langs een scherpe wortel, steen of wat dan ook rijdt is gewoon groter dan bij de meesten van ons.

Heb zelf ook wel eens zo'n rare snee in de wang gehad van mijn gravelband de Pathfinder sport .. dus ook Specialized. Tja wie het weet mag het zeggen. Misschien een Specialized hater op de routes .. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als je veel rijdt, dan is de kans uiteraard groter.
Misschien had de boswachter net een klaphekje gerepareerd en wat ijzerwerk verloren.
Misschien heeft de trailcrew te scherp grind gebruikt.
Het kan vanalles zijn.
Het hoeft niet aan de Specialized banden te liggen.

cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mario070 schreef: zo 16 maart 2025, 22:40Bijzonder...... en een snakebite met een insert in de band daar kunnen de ervaring deskundigen maar iets over zeggen :-q
1) Het ziet er niet uit als typische snakebite, maar karkas schade veroorzaakt door een 'voorwerp' van buiten zoals TSTM al zegt. Dat kan een steen zijn, een glasscherf die ooit eens ergens terecht is gekomen, een stuk metaal, ... Dat hoeft er niet gelijk terecht te zijn gekomen met de intentie banden te beschadigen...

2) Niet iedere insert doet precies hetzelfde maar zorgen er vooral voor dat je de velg niet aan de grond zet (en beschadigt) en vaak dat je de band niet scherp om de velghoorn kunt vouwen (al kun je daarvoor ook een band met 'apex' gebruiken). Daarna krijg je in meer of mindere mate demping, ihet tegengaan van het losdrukken van de hiel en zonder druk nog enigszins te kunnen rijden (wat eigenlijk het voornamelijk het resultaat is van voorgaande punten). Wat ze niet doen is het karkas beschermen tegen voorwerpen van buitenaf.

Uitiendelijk zijn inserts een middel om niet de druk omhoog te moeten gooien voor die 'incidentele' hits wanneer je een steen of wortel verkeerd raakt, maar de druk te kunnen rijden die je voor 99%* van de trail wilt rijden zonder gelijk wat te slopen bij die 0.99% dat het even niet perfect gaat. Ergo er blijft wat over dat je toch een band of zelfs een velg (niet lokaal, BTDT) sloopt.

* in detail is het natuurlijk afhankelijk van waar je rijdt
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dat is duidelijk :-q
Alleen daar is niks maar ook echt helemaal niets......brede (wel oude) paden maar glad en die paar stenen die tegenkomt ook daar is niets bijzonders aan :-?
Ja okee.....het is iets hobbelen over de gedeeltes met de stenen, maar daar is ook alles mee gezegd :D
Nu heb ik dit zelf nooit gehad (laat ik het afkloppen) :-D
Maar ik zou het wel willen weten, wanneer mij zoiets zal overkomen :-q

Sram

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Waar ik lek gereden heb lagen veel scherven, daar heb ik nog naar gekeken in de 2e en 3e omloop.

https://maps.app.goo.gl/ctKvfWqgAJKow68k9?g_st=ac

Die band plakken zou kunnen, maar ik heb met de renegade voorop nu net iets meer grip en die miste ik met de captain soms.
Die captain is (denk ik) niet specifiek gemaakt voor zandgrond, daar gedijt hij qua snelheid prima op, maar de nop is net iets te grof/ open om te grijpen.
De renegade heeft een iets dichter profiel wat iets meer grip geeft.
Ik voel mijn achterband met de captain erop soms wel eens 'glijden' maar zo weinig dat ik die voorlopig nog even erop laat liggen.

Over een paar weken moet ik toch weer wisselen voor de Ardennen (nog geen nieuwe fiets dan waarschijnlijk).
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Toen je de foto's hier poste denk/dacht ik te zien dat de band aan de linker kant stuk is .....anders is de foto in spiegelbeeld :-?
Dit laatste kan ik niet goed inschatten :(

Sram

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

klopt linkerkant
Plaats reactie