Garmin vs Apple maps

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

LongPete schreef: vr 14 maart 2025, 12:02 Wat ik graag zou zien is dat je bepaalde terreinkenmerken zoals bvb gemeente/landgrenzen/rivieren kan uitschakelen of enkel een bepaalde categorie waypoints weergeven.
Denk dat je qua opties voor personaliseren van het kaartbeeld wel blij zal worden van Osmand.
Maar is wel even puzzelen voordat je een Android-telefoon zo hufterproof hebt en goed gemonteerd als een Montana, en ok batterijduur is iets om in de gaten te houden. Maar er zijn wel mogelijkheden.

Voorbeelden van instellingen standaard in het programma:
Verbergen
Afbeelding
Toon details
Afbeelding
POI's
Afbeelding
Ook handig als je een minder km wil doen dan gepland of gewoon wil weten waar je precies zit.
Een van mijn favoriete opties in Osmand is om op elke x km van je geplande gpx-track een marker te laten plaatsen met de km-stand, geeft mooi overzicht als je een keer moet / wil afsnijden etc
MarkMeisner
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

+1 voor OsmAnd :-q Ik gebruik het niet op het stuur, maar heb hem er wel altijd bij op mijn telefoon om te zien waar ik ben. Voor wandelen gebruik ik het altijd, wij volgen geen routenummers/kleurtjes meer :D
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

LongPete schreef: zo 16 maart 2025, 10:54
openkaart schreef: za 15 maart 2025, 11:16
Die nog hogere prijsstelling van hun topokaarten is ook opmerkelijk, want die datasets zijn in EU-landen ook al een flink aantal jaren gratis te downloaden (met dank aan de INSPIRE en PSI-richtlijnen voor open data) met een open licentie (waarmee je dus zelf bewerkte producten kan maken, zoals een Garmin-formaat kaart).
Hoe doe je dat?
De eenvoudigste manier om OSM kaarten op je Garmin te zetten is volgens mij via BB Bike Extracts.
https://extract.bbbike.org/
Garmin Latin formaat kiezen, box op de kaart tekenen en je krijgt een download linkje.
In de zip-file zit een *.img bestand.
Dat plaats je via USB op je Garmin in de Garmin map en dat is alles.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Ik had de vraag van @LongPete zo begrepen dat het gaat over het in je Garmin zetten van topo-data die nog niet in OSM staat. Dat is even puzzelen.

Voor OSM-data in je Garmin is het inderdaad veel eenvoudiger.
BBBike is prima (werkt wereldwijd en wekelijkse update kaartdata)

Als je iets van Europa nodig hebt en het niet erg vindt dat de data tot 3 maanden oud is, dan kan het nog makkelijker:
* de kaartstijl die op bbbike "Leisure" heet staat hier kant en klaar voor download : https://download.freizeitkarte-osm.de/garmin/latest/
* Downloads in Openfietsmap kaartstijl staan hier klaar: https://www.openfietsmap.nl/downloads (Benelux krijgt elke week update)

Een tussenweg om topo-data in je Garmin te krijgen is om de missende paden -die wel in de topokaart staan, maar niet in OSM- staan toe te voegen aan OSM. Dan vind je die binnen een week op je Garmin-kaart (of binnen een uur als je Osmand Live gebruikt).
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

openkaart schreef: ma 17 maart 2025, 09:48 Ik had de vraag van @LongPete zo begrepen dat het gaat over het in je Garmin zetten van topo-data die nog niet in OSM staat. Dat is even puzzelen.

Voor OSM-data in je Garmin is het inderdaad veel eenvoudiger.
BBBike is prima (werkt wereldwijd en wekelijkse update kaartdata)

Als je iets van Europa nodig hebt en het niet erg vindt dat de data tot 3 maanden oud is, dan kan het nog makkelijker:
* de kaartstijl die op bbbike "Leisure" heet staat hier kant en klaar voor download : https://download.freizeitkarte-osm.de/garmin/latest/
* Downloads in Openfietsmap kaartstijl staan hier klaar: https://www.openfietsmap.nl/downloads (Benelux krijgt elke week update)

Een tussenweg om topo-data in je Garmin te krijgen is om de missende paden -die wel in de topokaart staan, maar niet in OSM- staan toe te voegen aan OSM. Dan vind je die binnen een week op je Garmin-kaart (of binnen een uur als je Osmand Live gebruikt).
In feite was de vraag of je de gegevens van de topo kaarten die eigendom zijn van de topografsche dienst op de één of andere manier in je gps kunt laden.(ik vermoed enkel als je papieren kaarten scant als raster kaarten). Het is meer dan 15 jaar geleden dat ik toevoegingen deed aan open street map. Ben vergeten hoe ik genoeg trackpunten kreeg zodat track overeen komt met pad in realiteit.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

openkaart schreef: zo 16 maart 2025, 14:31
LongPete schreef: vr 14 maart 2025, 12:02 Wat ik graag zou zien is dat je bepaalde terreinkenmerken zoals bvb gemeente/landgrenzen/rivieren kan uitschakelen of enkel een bepaalde categorie waypoints weergeven.
Denk dat je qua opties voor personaliseren van het kaartbeeld wel blij zal worden van Osmand.
Maar is wel even puzzelen voordat je een Android-telefoon zo hufterproof hebt en goed gemonteerd als een Montana, en ok batterijduur is iets om in de gaten te houden. Maar er zijn wel mogelijkheden.

Een van mijn favoriete opties in Osmand is om op elke x km van je geplande gpx-track een marker te laten plaatsen met de km-stand, geeft mooi overzicht als je een keer moet / wil afsnijden etc
Interessant maar rondrijden op de fiets ter ontspanning is voor mij zonder gsm. Ik zie er ook tegen op om dat momenteel allemaal te leren. Ik maak liever tracks. Elk jaar een paar nieuwe centuries. Daarbij ontdek ik altijd dingen die op geen enkele kaart staan. Veel paden verdwijnen ook.
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

LongPete schreef: ma 17 maart 2025, 10:34 In feite was de vraag of je de gegevens van de topo kaarten die eigendom zijn van de topografsche dienst op de één of andere manier in je gps kunt laden.(ik vermoed enkel als je papieren kaarten scant als raster kaarten).
Je kan de vector-data dus omzetten naar OSM-formaat en dan naar Garmin-formaat als je wilt.
Als je een aparte telefoon als gps-gebruikt (zonder sim en je beltelefoon in je tas doet) kan je ook offline apps gebruiken die de topodiensten aanbieden bij hun downloads zonder te klussen met data .

En Osmand heeft ook standaard bronnen voor rasterkaarten van topografische diensten, zie twee snelle voorbeelden hieronder en je kan zelf bronnen toevoegen obv een url (heb ook wel eens rasterkaarten in een Garmin gezien, maar dat was volgens mij meer gedoe.

Spaanse topokaart in Osmand
Afbeelding

Belgische topokaart in Osmand
Afbeelding
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

Bedankt openkaart. Waar vind je de vector data?
Wat ik vooral mis is de mogelijkheid om een gemaakte track op een bvb 1/2500 of 1/5000 kaart af te printen. Met de dvd's van NGI ging dat(wel slechte software). Nu behelp ik me met printscreens aan elkaar plakken.
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik koop ook altijd een lokale papieren IGN kaart. Kosten weinig, geven een goed overzicht en zijn meteen een leuk souvenir.
Mijn IGN kaarten in Basecamp zijn niet uit te printen, dus ik doe de moeite ook niet
Verder zijn printjes uit de inktjet printer niet watervast, een beetje regen of zweet en je printje is onbruikbaar.
Je moet dus een kleuren laserprinter tot je beschikking hebben, of naar een printshop gaan.
En de Franse IGN kaarten die ik heb (oud) zien er in Basecamp slecht (haast onbruikbaar) uit, niet echt de moeite van het printen waard.
Op de GPS zien ze er prima uit. Bij deze editie had de pc duidelijk geen prioriteit.

In Frankrijk zijn IGN kaarten overal te koop waar ze ook ansichtkaarten verkopen.
GPS met IGN kaart op het stuur, papieren kaart van IGN in de rugzak. :-q
In Spanje heet de topografische dienst ook IGN, maar de papieren kaarten van de Spaanse IGN zijn veel lastiger te vinden.
Wel online:
https://www.ign.es/web/cbg-area-cartografia
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

Ik heb hopen kaarten. In de"jaren 80 als arme student reed ik op michelin 1/250000 met de mtb. Veel avontuur meegemaakt. Later Didier Richard en IGN. Alpi senza frontiere(nog altijd beste), escusionirsta(zeer goed) en TABACO. Ga nooit op stap zonder papieren kaart.
Vroeger altijd 1/100000 kaart bij en kopieerde delen van de 1/25000 waar ik passeerde en stak die in doorzichtige stuurhouder of platifieerde ze. Ben ik blijven doen toen ik Garmin 76csx kocht(werkt nog altijd, maar mijn ogen niet meer zo goed).
Ik ga nooit zonder papieren kaar top stap. GPS kan uitvallen, geen overzicht enz. Heb altijd overzicht ontsnappingsroutes enz bij (sneeuw, mist, regen, onweer, ongeval, pech enz). Op een echte topo kaart staat ook veel meer info en paden.
Maar met de montana heb ik kaart veel minder nodig. Heb beroepsmatig laserkleurenprinter nodig. Alpi senza frontiere heb ik in image versie.
Merendeel mtb tracks op komoot en dergelijk trekt nergens op.
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

LongPete schreef: di 18 maart 2025, 14:23 Waar vind je de vector data?
Wat ik vooral mis is de mogelijkheid om een gemaakte track op een bvb 1/2500 of 1/5000 kaart af te printen. Met de dvd's van NGI ging dat(wel slechte software). Nu behelp ik me met printscreens aan elkaar plakken.
Heb vroeger ook veel gespeeld met scannen van kaarten en aan elkaar "stitchen" van digitale kaartbladen.
Dat is nu meestal een pak makkelijker.

Voor het doel dat je noemt zou ik me niet gaan bekreunen met vector-bestanden (wordt wel wat gepuzzel om dat werkend te krijgen), maar je kan in bijvoorbeeld Brouter onderstaande code invoeren bij "+ Eigen lagen" en zo binnen een minuut een Belgische topolaag als (raster) kaartachtergrond krijgen. Dan kan je je gpx naar dat venster slepen (wordt erop geplot) en dan kan je prints maken naar wens.

Code: Selecteer alles

https://cartoweb.wmts.ngi.be/1.0.0/topo/default/3857/{z}/{y}/{x}.png
En als je die kaartlaag als "overlaag" toevoegt dan kan je ook spelen met de transparantie om een indruk te krijgen van het verschil in dekking van OSM (die je op je Garmin hebt) en topokaarten.
Voorbeeldje:
Afbeelding

PS1
Je kan ook de gemarkeerde mtb-routes die in OSM staan plotten op de topokaart door deze aan het menu toe te voegen door "meer" -> "overlagen" -> "wereldwijd" "Waymarked Trails: MTB"

PS2
Met een Brouter-kloon als Bikerouter.de krijg je er gelijk een paar aardige mtb-routeerprofielen bij die je ook zelf kan aanpassen
Laatst gewijzigd door openkaart op wo 19 maart 2025, 02:11, 2 keer totaal gewijzigd.
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker

@open kaart : dank u. nooit geweten wat je allemaal kan doen met brouter
Plaats reactie