Het vreemdste dat je bent tegengekomen op de route

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In het kader daarvan; 'zag ik pas een groep schapen achter een wolf aanjagen'. De schaapherder probeerde nog uit alle macht zijn schaapjes tot de orde te roepen maar ze waren voor geen enkele reden meer vatbaar. 'blijkbaar waren ze al het geweld tegen hen beu en namen daarmee het recht in eigen hand'.

Niet goed te praten natuurlijk maar wel te begrijpen..... 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding

Dit was een van de raardere dingen die ik op een route tegenkwam. Niet dit bord op de foto maar wat daarna kwam. Afgelopen zomer in Zweden verbleven we aan de voet van de Hovfjället. Geinige berg waar je kan skiën en waar geskied wordt kan je meestal ook mountainbiken. Hele berg over gefietst (letterlijk) en aan de andere kant vond ik mooie trails die precies de goede kant op liepen richting de camping, dus hoppekee stukje genieten. Aan het einde van de trail kwam ik bij een soort trailcenter tegen, helemaal met mooi gemaakte bordjes en poorten boven de trails. Op zich nog niets raars. Tot ik de pijlen volgde richting iets dat als bikepark stond aangegeven. Daar werd het echt grappig en tegelijkertijd ook heel sneu. Ik had vooral te doen met de mensen die denken dat ze een vakantie boeken vlakbij een vet bikepark en dan dit tegenkomen.

Afbeelding
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Maar die trails waren wel de moeite waard? We zijn nl van plan deze zomer een hutten/huisjes tocht door Zweden te doen ipv camperen.

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | El-Cheap Gravel | Meybo Holeshot 24" | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@hanjovdberg In het algemeen of rondom Hövfjallet? Zweden vond ik lastig qua trails. Zweden rijden of wild, of ze gaan met de hele familie naar een bikepark. En alles ligt heel ver uit elkaar dus het is heel makkelijk om nét op de verkeerde plek te zitten. Dat hoef ik jou waarschijnlijk niet te vertellen maar met de camper en een gezin is het lastige dat je niet iedereen hun bed uit schoppen om even ergens verderop te gaan mountainbiken dus je moet op de fiets naar de trails.

Wij zaten afgelopen zomer op een (heel leuke) camping onderaan de noordoostelijke helling van Hovfjället. Die 'berg' is 500 meter hoog en er ligt een skigebied op. Daar stonden XC trails aangegeven maar dat bleken bij aankomst langlaufroutes. Die heb ik een stuk geprobeerd te volgen en bij toeval sloot dat aan op heel mooie, goed aangegeven routes. Aan het einde van de trail kwam een ik een trailcenter tegen met informatie, route gradatie etc.. Opmerkelijk was dat een enkele route meerdere niveaus kon hebben, wat in percentages werd vermeld. Op een blauwe route kwam ik echt een paar stukken donkerrood tegen. Leuke verrassing. Achteraf gezien had ik meteen naar het startpunt van die routes moeten fietsen en daar een paar lussen pakken. Verwacht geen groomed flowtrails. Alles is behoorlijk ruig, al doen ze wel wat moeite om dingen enigszins berijdbaar te maken.

Wat ik echt te gek vond was Isaberg Bikepark, direct met de camper aan de skilift. Flottsbro Bikepark Stockholm is enigszins vergelijkbaar. Allebei lift assisted, huisjes dichtbij de lift en met trails in de regio. Vållasen Bikepark (Våxtorp) heb ik nog op mijn lijstje staan, kreeg ik als tip van een Oostenrijker dus dan zal het wel goed zijn?

Dacht ik schrijf even een korte reactie maar toch nog een heel verhaal. En dan ben ik Tiveden nog vergeten te noemen. Dat waren ook geweldig ruige trails. En dan kan ik gelijk weer on topic want op die trails dacht ik een grijze vuilnisemmer te zien vliegen. Bleek een laplanduil. Je weet niet wat je ziet. Die beesten zijn enorm en toch vliegen ze moeiteloos door een dicht bos. Op zich niet vreemd om tegen te komen in een Zweeds bos maar toch heel indrukwekkend.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Mondraker F-Podium DC; Propain Spindrift AL

Niet op de route, maar fietsend door de bossen ten Oosten van Hardenberg, richting Itterbeck en Uelsen, stond op de overgang van een breed pas naast een akker en een singletrack het bos in een oude Volvo geparkeerd met de deuren aan 1 kant open en een fles cola op de grond ernaast. "Wat raar", dacht ik nog, "zal iemand hier het bos zijn ingegaan om wat reparatiewerkzaamheden uit te voeren aan die trail (erg leuk stuk, maar eerste deel recentelijk kapot gereden door bosbouw, enkele leden van de TCHWV -fietsclub Hardenberg- doen dat wel eens), tot ik op de achterbank een dame met half ontblote borsten de vering zag testen, al zittende bovenop een niet te identificeren persoon.
Ik hoop dat ze niet zijn geschrokken van me, dat ze hun stukje hebben kunnen afmaken.... Anders bij deze min welgemeende excuses. :bier:
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag die me dan meteen te binnen schiet is, wat deed die fles cola daar...? :D
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

:lol: :lol: :lol: :wink:
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vandaag op het lusje van de route Lunteren rond de vuilnisbelt; een kartonnen bord vlakbij de bijenkasten die daar staan.

Tekst: "Ik ben trots op jullie gene**k maar ruim op die vieze meuk".

Er lagen nogal wat gebruikte condooms op het pad met allerlei vieze doekjes :-? :roll:

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Cruisers
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 11 maart 2025, 15:08 De vraag die me dan meteen te binnen schiet is, wat deed die fles cola daar...? :D
Dit vertelt het verhaal van het flesje cola https://m.imdb.com/title/tt0080801/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
EightGear
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scalpel 4 HT

Niet letterlijk op een route, maar vrij dicht daar tegen aan (noordelijke stuk Hattem).

Deze Trijsselenberg is ook onder de hardloopgoepjes bekend. Eén van hen liet z'n makkers maar vast gaan, hij moest even tegen een boom aan zitten, want z'n darmen hielden het niet meer.

Kom ik net van de andere kant aan: een front row seat voor een goeie dump. Of hij me überhaupt heeft opgemerkt weet ik niet, maar ik kan me deze ongevraagde ontmoeting nog goed herinneren. :lol:
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ahá.....dat verklaart alles :-q
De Bushman heeft de cola fles daar gedumpt :o dat is niet milieu vriendelijk meneer Bushman :-{
Dus Bushman ook de volgende keer "god" niet na willen doen aub :lol: :lol: :lol: :wink:
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
frankyeti
All rounder
All rounder

Een gravelaar, tegen de richting in op hooge vuursche.....want dat moest van komoot... :-?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

frankyeti schreef: vr 28 maart 2025, 18:12 Een gravelaar, tegen de richting in op hooge vuursche.....want dat moest van komoot... :-?
Die snap ik nog wel, ben er zelf ook wel eens ingetuind. Niet omdat het moest van Komoot, maar omdat je gewoon de GPX volgt en niet bij elk bospad vermeld is dat het 1-richting MTB pad is.
Bicycle, bicycle, bicycle
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Een vader op een gewone stadsfiets, compleet met fietstas, samen met twee kinderen van rond de tien, die wel op mountainbikes of iets wat daar op leek reden, allen zonder helm, op de route van Staphorst.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie