Luchtveer Fox Float 34

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb een 2013 Fox Float 34 vork die ik totaal verbouwd heb. Maar ik zag een mooie streep op een van de stanchions, dus die wou ik vervangen. Ik heb Reefos gevraagd of ze die stanchions kunnen vervangen en dat kunnen ze, maar hun supplier voor stanchions (NDtuned) levert geen 34mm stanchions (alleen voor de stepcast variant). Ik vond een goede deal voor een CSU, maar dit was voor een boost vork. Reefos wou de stanchions daarvan wel eruit persen en in mijn kroon persen, dus die heb ik gekocht. Echter nu kom ik er achter dat de stanchions 24mm korter zijn en ook de binnen diameter is net iets groter, dus mijn luchtveer (Fox NA upgrade voor 2013-2016 vorken) dicht niet meer af en is dus niet effectief.

Nu is de luchtveer van de nieuwere vorken niet zo heel duur, maar ik wou eigenlijk met 140mm rijden, de stanchions komen blijkbaar uit een 130mm vork (de verkoper dacht 140mm, maar als ik het serienummer opzoek kom ik bij een 2019 Fox float 34 performance 130mm boost vork uit).

Als ik een stanchion in mijn lowers steek, dan voel ik rond de 155mm dat deze geen overlap meer heeft met de onderste bushing. Dat zou kunnen betekenen dat ik toch met een 140mm luchtveer zou kunnen rijden. Of toch maar beter een 130mm kopen?

Dit wordt dan wel de meest Frankenvork die bestaat geloof ik :) Het is nu al een gedrocht:
- Avalanche Downhill Racing demper unit
- Fox NA air spring upgrade
- MRP dual air spring upgrade voor NA air spring (Fullfill kit, deel van hun ramp control upgrade)
- Custom gespoten

Daar komen dan straks 2019 stanchions bij en de NA2 air spring upgrade,
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 31311
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze experimenten kosten toch meer dan een nieuwe vork?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

CSU = 50 euro
air spring = 80 euro
omzetten = 100 euro.

Ik koop geen nieuwe Fox voor 230 euro + een nieuw voorwiel want mijn wielen zijn geen boost. Geen idee eigenlijk of je een Hope EVO voornaaf kunt ombouwen naar boost. Is toch weer een naaf van 10 jaar oud. Plus dat ik dan weer met een lelijk zwarte vork rond rij, ipv een mooie paarse in dezelfde kleur als de fiets.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8011
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je het part number van de CSU kunt zien, dan moet toch ook te achterhalen zijn voor wlkee range dat part number door Fox gebruikt is?
Of dat Fox een CSU in de range heeft die beperkt is tot minder dan 140mm...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het partnummer van de vork zou 910-19-278 moeten zijn, maar ik kan geen info over de onderdelen van die vork vinden op de fox website

Vork Serial number: 173978-0142-T
Part number: 910-19-278
Description: 2019, 34, A, FLOAT, 29in, P-S, 130, Grip, 3Pos, Matte Blk, TK001-S Gloss Blk/TK001-S Gloss Blk Logo, 15QRx110, 1.5 T, 51mm Rake, N/M OE

Wel kan ik alle 2019 CSUs bij elkaar zetten die 29in zijn, maar dan zie ik geen enkele 130mm. Dus ik denk dat het dan part no 820-12-151-KIT is (zwart, 140mm) en dan ga ik er maar vanuit dat 140mm mogelijk is :)

820-12-152-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Kashima Matte Black 1.5T 20mm OS CSU
820-12-155-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Black Ano Matte Black 1.5T 20mm OS CSU (Uses E-Bike+ UT)
820-12-189-KIT Service Set: 2019 34 29in 140 15x110QR Rhythm Matte Black 1.5T 20mm OS CSU (Used in 29in 150mm for Spec SJ)
820-12-133-KIT Service Set: 2019 34 29in 140 15x100QR Kashima Shiny Black 1.5T 20mm OS CSU
820-12-145-KIT Service Set: 2019 34 29in 140 15x110QR Kashima Shiny Black 1.5T 20mm OS CSU
820-12-151-KIT Service Set: 2019 34 29in 140 15x110QR Black Ano Shiny Black 1.5T 20mm OS CSU
820-12-154-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Kashima Shiny Black 1.5T 20mm OS CSU
820-12-157-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Black Ano Shiny Black 1.5T 20mm OS CSU (Uses E-Bike+ UT)
820-12-200-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Kashima Shiny Black 1.5T 13mm OS CSU
820-12-203-KIT Service Set: 2019 34 29in 150 15x110QR Black Ano Shiny Black 1.5T 13mm OS CSU (Uses E-Bike+ UT)

Qua AIR shaft heb je in 2019 deze:
820-02-525-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 110mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-526-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 120mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-527-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 130mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-528-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 140mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-529-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 150mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-530-KIT Service Set: Air Shaft Assy, 2019, 34, 160mm, FLOAT LC NA 2, 1.214 Bore, Al NP
820-02-369-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 27.5/29, 150, Rhythm
820-02-372-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 27.5 120, Rhythm
820-02-371-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 27.5 130, Rhythm
820-02-370-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 27.5/29, 140, Rhythm
820-02-376-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 29 100, Rhythm
820-02-375-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 29 110, Rhythm
820-02-374-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 29 120, Rhythm
820-02-373-KIT Service Set: Air Shaft Assy, FLOAT 34 29 130, Rhythm

Het is geen Rythm, dus dan heb ik 820-02-528-KIT nodig. Kost 48 euro bij bike24 :) Wel vreemd dat er een 160mm air spring is, maar de CSU is max tot 150mm.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het is Reefos gelukt om de stanchions om te zetten. Ze hebben wel de dust wipers er uit gehaald. Die moet ik dus nieuw hebben. Welke zijn het beste? Die van Fox zelf, of iets anders?
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik gebruik altijd groene SKF, de originele zwarte van Fox (en Rockshox) worden ook door SKF gemaakt maar van een hardere, goedkopere samenstelling. De groene SKF (gewoon of de nieuwere dual compound) geven minder wrijving.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb ook maar meteen een Fork seal driver tool erbij besteld. Normaal deed ik het met een stukje PVC buis, maar als ik toch bezig ben :)

De vork heeft wel een vreemd phenomeen. Op het moment dat de binnenpoten voorbij de onderste bushings schuiven gaat het in/uit schuiven van de vork een stuk stroever. Maar in de laatste 3cm van de veerweg gaat het ineens een heel stuk minder stoef. Eigenlijk vrijwel zonder wrijving. Erg vreemd. Hopelijk zijn de nieuwe binnenpoten niet krom ofzo.

/edit: dit is zonder dust wipers in de vork.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Je zou zeggen dat de stanchions niet precies recht erin zijn geperst. Aan de bushings kan het eigenlijk niet liggen want die zijn niet aangepast.

Ik zou even de afstand tussen de stanchions op verschillende hoogtes nameten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 31311
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

zonoskar schreef: ma 17 maart 2025, 13:34 ...
De vork heeft wel een vreemd phenomeen. Op het moment dat de binnenpoten voorbij de onderste bushings schuiven gaat het in/uit schuiven van de vork een stuk stroever. Maar in de laatste 3cm van de veerweg gaat het ineens een heel stuk minder stoef. Eigenlijk vrijwel zonder wrijving. Erg vreemd. Hopelijk zijn de nieuwe binnenpoten niet krom ofzo.

/edit: dit is zonder dust wipers in de vork.
Is je voornaaf wel precies 100 of 110mm ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dit is zonder naaf ingebouwd. Zonder demper en luchtveer ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 31311
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai...
Kliko?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De poten staan 0.5mm verder uit elkaar aan de onderkant dan aan de bovenkant bij de kroon volgens mijn digitale schuifmaat. Ik weet eigenlijk niet wat de tolerantie is/mag zijn.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2332
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Volgens Reefos kan het geen kwaad. Ik heb de vork in elkaar gezet. Vreemd genoeg heb ik slechts 11.5cm veerweg in plaats van 14cm. Volgens mij is er ergens iets wat tegen werkt. Ik had al geprobeerd een ty-wrap tussen de stanchion en de dust wiper te steken, maar ik kom er niet tussen.

Afbeelding

Vork heeft wel wat beschadigingen opgelopen door het persen. Dat moet ik nog een keer fixen.
Plaats reactie