mtb rijdt trager dan gravelbike :(

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Peelrijder schreef: ma 24 februari 2025, 09:39 Lars gaat gelijk krijgen. :bier:
Ah, ik doelde uiteraard niet op Lars maar op meningen en ervaringen wereldwijd :winkie:
Specifieker, de bewegingen onder professionals die je nu ziet in het internationale gravel-circuit.

En hoe traditionele meningen daar langzaam op worden bijgesteld.
Dat soort dingen sijpelen uiteindelijk ook langzaam door naar de recreant die zich doorgaans weer spiegelt aan de profs.

Is eigenlijk (nog) meer op gang gekomen nadat Keegan Swenson de Leadville 100 won op een Drop Bar Santa Cruz Highball.
Gaf flink wat dicsussie, LOL

Maar bijv. ook Dylan Johnson die exprimenten niet schuwt en ze doorgaans met metingen wil onderbouwen heeft het vuurtje nogal opgestookt.

Slechts 2 voorbeelden, maar als je het een beetje volgt zie je overal discussies, en ook steeds meer cijfermatige onderbouwingen.
Bekende namen, complete teams, iedereen is er mee bezig, eigenlijk is de wereld van endurance-racing zich aan het ontwikkelen.

Die ontwikkeling en de patronen vind ik grappig.
Doet mij denken aan adoptie-curve van discbrakes, tubeless, tire-pressure, kortere cranks, bredere banden, eerder allemaal een no-go's in het wieler- en race-circuit.
En jaren later als men niet meer om cijfers/resultaten heen kan...dan willen profs het allemaal en spiegelen alle recreanten zich daar aan.

Bike van Keegan Swenson

Power analysis van Dylan Johnson

Laatste maanden zijn xc fully's dus aan de beurt, ineens helemaal hot en duikt flight attendant zelfs op bij gravel bikes.

Leuke ontwikkelingen allemaal :D
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik geloof best dat goede vering voordeel geeft, ik ben er zelfs van overtuigd.

Maar de marketing machine met FA e.d. vind ik zijn doel een beetje voorbij schieten, heel het concept FA vind ik lastig te rijmen met reactieve vering.
Ik heb me er niet verder in verdiept omdat ik de voordelen er t.o.v. een conventionele goed afgestelde vering niet van kan zien.

Demping voor comfort (zgn. small bump compliance) en voor meer controle is sowieso beter, maar als ik de filosofie van Lars volg kan je daar zoveel technologie opknopen als je wilt, maar het is praktisch niet haalbaar tenzij je de progessiviteit van de vork kan regelen.
De regelbare druk voor banden is er al, als dat er voor veersystemen ook gaat komen dan ondervang je daar best veel mee.
Ik ben benieuwd, maar ik zou er niet geheel onwelwillend tegenover staan als de UCI voor een paar van die snufjes wat regulering toepast.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat wel en niet werkt is toch vooral afhankelijk van de ondergrond(en) waar je op rijdt? Op verhard en "glad" gravel lijkt me vering geen toegevoegde waarde. Hoe ruiger de tracks worden hoe meer je daar wel profijt uit haalt.

En of dat dan alleen bredere banden, de 40mm van een gravelvork of een lichte 100mm xc-vork moet zijn, ook dat hangt weer af van wat voor klappen er opgevangen moeten worden.
Hoe minder veerweg hoe minder nut zaken als FA hebben lijkt me.

Al die lui volgen die op internet de waan van de dag verkondigen is niet zo mijn ding. Ik bepaal zelf wel wat voor mij werkt, cq wat ik leuk vind rijden.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Niet vergeten : hoe langer je onderweg en hoe meer regelmatig je fietst bent hoe meer voordeel je uit dempen vibraties en microvibraties haalt. Je remt beter en er gaat ook geen kracht verloren door verliezen bodemcontact. Het is ook veiliger. Ik merk dat ik wat trager ben maar dat de vermoeidheid later komt. Dat compenseert en hoe meer dagen je fietst hoe groter voordeel. Merk ik zeer goed omdat als je ouder wordt recup trager gaat.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

kermit schreef: di 25 februari 2025, 14:40 Wat wel en niet werkt is toch vooral afhankelijk van de ondergrond(en) waar je op rijdt? Op verhard en "glad" gravel lijkt me vering geen toegevoegde waarde. Hoe ruiger de tracks worden hoe meer je daar wel profijt uit haalt.

En of dat dan alleen bredere banden, de 40mm van een gravelvork of een lichte 100mm xc-vork moet zijn, ook dat hangt weer af van wat voor klappen er opgevangen moeten worden.
Hoe minder veerweg hoe minder nut zaken als FA hebben lijkt me.

Al die lui volgen die op internet de waan van de dag verkondigen is niet zo mijn ding. Ik bepaal zelf wel wat voor mij werkt, cq wat ik leuk vind rijden.
Microvibraties ga je echt wel merken, die haal je er dejk ik beter uit met (bredere) banden op lagere druk dan met een vering.
Maar voor de iets diepere kuil hier en daar is het echt wel een toevoeging, vooral als je gaat bikepacken zie ik met name door het gewicht van de bepakking wel het voordeel van een demper.

Menig mountainbikeroute is tegenwoordig gladder gestreken dan een route die je met een gravelbike rijdt.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben het wel met Kermit eens. Dylan Johnson komt ook meermaals terug op eerdere resultaten zelf uit windtunnels.
Dat snap ik ook wel en vind ik ook niet raar, maar om er meteen achteraan te rennen.

Ik test zelf ook wat in mijn bereik ligt en regelmatig krijg ik het ook niet consistent.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Ik ben ook niet prestatiegericht bezig hè, ik rijd voor mijn plezier. Dus of iets een paar seconden snelheidswinst oplevert is voor mij totaal onbelangrijk.

Dat ik lekker op de fiets zit is wel belangrijk. En ik zie absoluut de zin in van brede banden en vering, in bepaalde omstandigheden.

In de winter heb ik 47mm bandjes onder mijn gravelbike liggen (650b), eigenlijk vooral omdat er dan voldoende clearance tot de spatborden is. Maar het rijdt ook goed in de wisselende omstandigheden die je 's winters vaak hebt.
Voor terreinwerk heb ik een voorwiel met een Mezcal 2.0, die valt amper breder dan die 47mm banden.

Ik heb zelfs een verende gravelvork liggen, met het idee gekocht eens te experimenteren. Maar had even niet stilgestaan bij het feit dat de remleiding door de vaste voorvork loopt... Dus even vorkje wisselen betekent ook remleiding loshalen. Om dat meermaals te doen heb ik eigenlijk geen zin in dus die Fox ligt vooralsnog te niksen in de doos :D
Moet nog beslissen of ik die permanent ga monteren of toch maar verkoop. Nadeeltje is dat er volgens Fox geen brede 650b banden in passen (op dat punt is de vork het smalst).

Ten Years After
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

kermit schreef: za 8 maart 2025, 12:02 Ik ben ook niet prestatiegericht bezig hè, ik rijd voor mijn plezier. Dus of iets een paar seconden snelheidswinst oplevert is voor mij totaal onbelangrijk.

Dat ik lekker op de fiets zit is wel belangrijk. En ik zie absoluut de zin in van brede banden en vering, in bepaalde omstandigheden.

In de winter heb ik 47mm bandjes onder mijn gravelbike liggen (650b), eigenlijk vooral omdat er dan voldoende clearance tot de spatborden is. Maar het rijdt ook goed in de wisselende omstandigheden die je 's winters vaak hebt.
Voor terreinwerk heb ik een voorwiel met een Mezcal 2.0, die valt amper breder dan die 47mm banden.

Ik heb zelfs een verende gravelvork liggen, met het idee gekocht eens te experimenteren. Maar had even niet stilgestaan bij het feit dat de remleiding door de vaste voorvork loopt... Dus even vorkje wisselen betekent ook remleiding loshalen. Om dat meermaals te doen heb ik eigenlijk geen zin in dus die Fox ligt vooralsnog te niksen in de doos :D
Moet nog beslissen of ik die permanent ga monteren of toch maar verkoop. Nadeeltje is dat er volgens Fox geen brede 650b banden in passen (op dat punt is de vork het smalst).
als ik dit lees kom je gewoon weer uit op een 27,5” mtb……..
Raaw Jibb
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik hoor nog steeds “ gevoel dat mtb trager gaat ” klopt dat? Eerst maar eens meten dan zou ik zeggen. Dan weet je waar je het over hebt. Ik had ook het gevoel dat ik langzamer ging toen ik van hardtail naar fully overstapte. Echter ik ging juist bijna 2 kmh sneller gemiddeld op alle routes, het voelde alleen veel slomer. Dus gevoel zegt echt helemaal niks in dit geval. En van 26” naar 29” scheelde bij mij ook bijna 2 kmh gemiddeld. Komt dat dan door de wielmaat of omdat ik zelf zo blij was met die nieuwe fiets en dat ik er beter op zat? Ben ook eens teruggegaan van 29 hardtail naar 26 fully en toen ging ik dus ook weer langzamer op de 26 fully. Vond dat verschil in snelheid van 29”terug naar 26” echt wel heel groot en dat hoorde ik van bijna iedereen toentertijd dus denk wel dat daar je grootste echte snelheidsverschil in zit. Als we het dan toch over gevoel hebben, dan is het gevoel dat je fijn zit en rijdt op je fiets het belangrijkste toch, en of dat dan iets langzamer of sneller blijkt te zijn..als je geen wedstrijdrijder bent wat maakt het dan uit :bier:
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

2 km/ u vlugger op een 29??? Dit lijkt me onzin. Ik rij nog regelmatig 26, hen 29, 27.5 en mullet. Ene is op bepaalde stukken sneller dan andere maar dat er één zoveel boven uitsteekt merk ik niet aan cijfers.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

LongPete schreef: zo 16 maart 2025, 10:47 2 km/ u vlugger op een 29??? Dit lijkt me onzin. Ik rij nog regelmatig 26, hen 29, 27.5 en mullet. Ene is op bepaalde stukken sneller dan andere maar dat er één zoveel boven uitsteekt merk ik niet aan cijfers.
Onzin? Mijn Garmin liegt niet hoor :lol: Maar dat zeg ik ook; het kan ook liggen aan de fiets zelf en hoe je er op zit en hoe die bij je past. Feit is wel dat het echt zoveel scheelde bij mij.
kermit
Genius
Genius
Contacteer:

Er spelen zoveel factoren een rol dat het tricky is een hoger gemiddelde alleen aan de wielmaat toe te schrijven denk ik.

Maar dat gevoel kan bedriegen weet ik wel zeker. Zonder cijfers kun je er zomaar naast zitten.

Ten Years After
eRicW
Pro Biker
Pro Biker

kermit schreef: ma 17 maart 2025, 20:57 Er spelen zoveel factoren een rol dat het tricky is een hoger gemiddelde alleen aan de wielmaat toe te schrijven denk ik.

Maar dat gevoel kan bedriegen weet ik wel zeker. Zonder cijfers kun je er zomaar naast zitten.
Zelfs met cijfers. Het is potentieel een onmogelijke taak om de factor wielomtrek te ontwarren van al die andere aspecten die mee spelen en tegelijkertijd veranderd c.q. verbeterd zijn.
"Idiocracy" was a documentary...
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Hele tijd hier niet meer gelezen dus ik denk misschien lees ik nieuwe inzichten maar helaas. :( :-D :-D :-D
"This species has amused itself to death"
PaulusB
All rounder
All rounder

Ik vond dit wetenschappelijke filmpje heel verhelderend even lekker voor gaan zitten https://youtu.be/kxfrykeSNCE. Ik heb sinds 2 maand een Focus 29er gekocht hardtail gekocht moet zeggen voelt wel iets sneller aan met klimmen en rechte stukken alleen op de technische stukken vind ik mijn 26 inch Klein 1996 Adroit weer sneller en wendbaarder. Waar de 29er meer ruimte nodig heeft en sneller uitbreekt. Ik ga hier voor nog even een wat beter bandje zoeken dan de smart sam.
Plaats reactie