Odenwald tussen Michelstadt en Mittelberg mtb-geo-naturpark

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben van plan komende weekend een paar dagen in het Odenwald te gaan MTB'en.

Ken het Odenwald nog van vroeger toen ik daar wel eens heb gefietst toen met name racefiets. Heerlijk rustig, lekkere klimmetjes en mooie uitzichten.

Nu zie ik grofweg tussen de 2 genoemde plaatsen best wel veel aangelegde trails die er goed uitzien.

Iemand hier ervaring met routes daar? Aangezien we een aantal dagen hebben gaan we waarschijnlijk wel wat langere tochten maken dus mocht je gpx hebben dan houd ik mij aanbevolen.
Laatst gewijzigd door MTB-HvdB op di 18 maart 2025, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Dan maar even een reactie op mijzelf :winkie:

Hierbij wat meer informatie over mogelijkheden hier;

https://mtb-geo-naturpark.de/

Vandaag de Michelstadt Mi 1 route 2x gereden. Super leuke trails naar beneden van blauwe flowline tot rood/zwarte enduro stukjes. Je kunt overal langsop of de drops ook rollen (nou ja bijna allemaal dan 8) )

Morgen rijden we de route rond Collenberg Co 1. En je hebt bij Miltenberg zelfs 2 rondes. Dat zijn de Enduro strecken. Maar er zijn dus ook gpx beschikbaar van marathon/XC en familie vriendelijke routes.

Houdt wel rekening met aardig wat hoogtemeters. In 50km heb je er ruim 1500.

Prachtige omgeving dus het Odenwald. Alleen niet zo 'makkelijk' bereikbaar via de Autobahn. Reken op ongeveer 50-60min vanaf de A3/A67 om een beetje in het hart van het Odenwald te komen.

Zondag rond Bad Neuenahr waren het er zelfs 1450 in 35km. Dat is best wat zo vroeg in het jaar :tong

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Spectral

Ik heb de route bij Miltenberg wel eens gereden. Was heel leuk aangelegd inderdaad! Wat mij betreft verzamelen we nog wat tips van deze regio in dit topic. Er zit best veel leuks volgens mij toen ik de website van geo naturpark bekeek. Lijkt me ook top voor ebikes gezien de hoogtemeters.
Canyon Spectral/Stoic/Grizl/Kona Rove st
MTB-HvdB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Route bij Collenberg was ook echt heel mooi. Waar je in Duitsland toch vaak ook best wat km's maakt over asfalt was het nu toch veel offroad. Omhoog via schrotter paden (hoewel zelfs een paar singletracks omhoog) en dan naar beneden via aangelegde trails.

Eigenlijk waren de trails bij Collenberg pas open vanaf 31-3 maar we hadden geluk dat ze vanwege het mooie weer al schoon geblazen/harkt waren. Zo niet dan is het behoorlijk lastig om onder het bladerdek de route te vinden.

Op de trails zitten diverse drops en semi natuurlijke TTF's. Er is altijd een Chicken Run optie. Sommige drops zijn wel stevig. De hoogtemeters maken het ook zeker niet eenvoudig. Maar wel prachtige omgeving :-q

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Spectral

Ik ga hier weer eens iets langer heen tijdens een lang weekend denk ik om meer dan 1 route te rijden! Thanks voor de tips, er staan er best veel online dus goed om te weten welke een beetje bijgehouden worden/de moeite zijn.
Canyon Spectral/Stoic/Grizl/Kona Rove st
Plaats reactie