Voorbereiding qua eten voor een marathon

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Marco21
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Focus Raven

Zoals de titel al zegt, wat doen jullie qua voeding VOOR een marathon? Ik fiets regelmatig, ook langere tochten, zoals 3 tot 4 uur. Uiteraard wat isotopen drinken, reepjes en gelletjes voor onderweg, en een eiwitshake nadien als het echt intensief is.
Maar is dat carboloading echt aan te raden? Ik heb dus 6 april een redelijke marathon in de Ardennen, 73km en 21p0 hoogtemeters. Kilometers is geen enkel probleem, maar de hoogtemeters gaan erin hakken geloof ik. Dus loont het om bv. 3 tot 4 dagen voordien redelijk koolhydraatrijke eten te eten? Of schepjes koolhydraten door de yoghurt te doen, en zo te 'stapelen'.

En eventueel nog tips met voeding tijdens de tocht, en dan vooral qua drinken? Zou bv magnesium oid nog iets toevoegen? Ik verwacht geen wonderen, maar alle beetjes die kunnen helpen zal ik aanpakken. Wil namelijk toch meer en grotere marathons rijden, dus dit wordt toch een mooie testcase :-q :((
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik stapel ook omdat ik op de fiets niks wegkrijg (in ieder geval niks wat praktisch mee te nemen is).

Ik stapel alleen de dag van tevoren, omdat ik niet geloof dat je dat zo lang op kan slaan omdat je ook dingen verbrand in die dagen en je kan hooguit iets van 600 gram kwijt in je glycogeen voorraad.

Ik eet bij voorkeur vanille rijstdesserts van tevoren, verteerd makkelijk, relatief veel koolhydraten.

Het is denk ik beter jezelf aan te gaan leren om 80 tot 120 gram koolhydraten per uur te kunnen verwerken.
Ik krijg nog steeds regelmatig last van mijn maag als ik elk uur een gel erin moet knijpen, vooral nu we in het begin van het seizoen zitten.
Naarmate ik dat wat vaker heb gedaan kan ik het wat beter houden, maar heb in de uren na de marathons nog echt wel wat last van onrust in mijn gestel.
Zoals ik al zei, ik heb zelf moeite met eten, maar je kan ook reepjes nemen of van die blokjes.

Qua drinken idem dito, daar kom je doende pas achter wat en hoeveel je kan verwerken.
Ik probeer 80gram uit de gels te halen en de rest aan te vullen met voeding uit de bidon.
Ik rij vaak met 1 bidon water en 1 met voeding, als het me tegen begint te staan om mijn maag iets meer te kalmeren neem ik water.

Marathons rijden is vooral een eetwedstrijd, als je ook nog eens hard kan fietsen helpt dat wel.
Het is aan te raden om je voedingschema en tempo zodanig te krijgen dat je het aan een einde van een afdaling of tijdens een lang vlak stuk iets pakt, als je de klim opjaagt staat alles je tegen en als je pech hebt komt er wat retour.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
LongPete
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Denk dat je daar best ai voor raadpleegt. Eerst weinig koolhydraten +lange training zodat voorraad leeg is en dan koolhydraten bunkeren een paar dagen ervoor. Rijst, pasta de avond er voor. Havermout een nachtje geweekt in yoghurt met gedroogd fruit+honing als ontbijt. Daar kun je een tijdje mee verder, is licht verteerbaar en komt traag in bloed. Ik had een afschuw van sportdranken+gels, maar je kunt niet zonder. Testen dus. Diaree onderweg met een broek met lijsten is niet leuk. ook van teveel water kun je dit krijgen. Repen is zoeken wat je lekker vindt en verteert. Ik vind ze alle verschrikkelijk. Hoe minder vetten hoe beter. Als ik zie wat ze tegenwoordig aan koolhydraten verwerken dan denk ik dat dit echt moet getraind worden. Vraag me ook af in hoeverre dit nog gezond is.
Zelf heb ik altijd ook vaste voeding gegeten onderweg. Maar met zoveel koolhydraten per uur denk ik niet dat je spijsverteringsstelsel dit aan kan. Als je rijdt om uit te rijden is vast weer mogelijk.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Het is echt heel persoonlijk.

Ik zit nu 36jr op de fiets inclusief MTB marathons, triathlons, enduro, tijdritten, noem maar op. Eten tijdens de wedstrijd moet je echt trainen tijdens... je fiets training.

In het verleden heb ik ook aan koolhydraat stapelen 2 - 3 dagen voor de wedstrijd gedaan. Ik kreeg alleen maar hele stijve benen van al het vocht dat koolhydraten vasthouden. Soms was ik ook wel tot 2kg zwaarder door al dat vocht. Het zat mij echt in de weg tijdens wedstrijden. Nu eet ik alleen nog maar flink de dag (of beter gezegd, de avond) voor de wedstrijd. Rijst of pannenkoeken ga ik altijd goed op. Op de dag zelf, ontbijt ik normaal. Dat is voor mij wat fruit en een goed bord havermout met rozijnen erin (op basis van havermelk overigens, zo heb ik geen last van melk bijwerkingen zoals slijm etc). Als je regelmatig lange ritten rijdt en je eet verder gevarieerd, dan is het mijn ervaring dat dat voldoende is en je lichaam een goede basis voorraad aan koolhydraten heeft.

Tijdens de wedstrijd houd ik mijn water met electrolyten (ik gebruik het merk 'Clearly') gescheiden van mijn calorie inname. Dus zouten drink ik, caloriën eet ik. Ik gebruik de gels van Born met caffeïne en verder gewoon bananen. Vast voedsel helaas niet. Op één of andere manier verstijven mijn kaken tijdens het fietsen en kan ik nauwelijks meer kauwen of speeksel aanmaken. Die banaan gaat nog net.

Dit is dus wat het beste werkt voor mij. Na vele jaren ervaring opdoen. Dus ja, er zijn richtlijnen. Maar kijk vooral wat je daaruit kan halen voor jezelf en het beste werkt. Als 4 dagen van tevoren iedere dag 2 borden pasta voor jou werkt, dan zeg ik doen :-q
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

Ik rijd veel marathons en lange TT’s. Mijn devies is vrij simpel. Daags van te voren niks aparts.
Op de dag zelf; bidon sportdrank isotoon in de auto mee. Lekker beetje lurken.
Mee voor onderweg tijdens de race; 2 bidons sportdrank. Ongeveer 1 per uur leeg drinken. Dat betekent dus in de Ardennen niet als een gek starten. Want dan lukt dat niet en dan kom je jezelf na een paar uur tegen. Dan na 1 uur half gelletje van Maxim met die schroefdop. Na nog een uur de rest daarvan. En zo door. Eventueel bij de pauzes een banaan. Maar niet veel meer (wie bedacht in Ermelo van de week hot dogs tijdens de pauze???).
En dat blijft zo de hele marathon.

En misschien voor jou info; ik heb dus nooit last van mijn maag of dat ik niks meer kan eten. Ook rijd ik meestal de hele marathon t zelfde tempo. Grootste gevaar is dat ik te lang boven mijn omslagpunt zit waardoor eten niet meer lukt. Daar moet je vanaf t begin rekening mee houden.

En belangrijker; na de race eerst een bidon drinken. Eventueel met carbo lader. Daarna pas eiwit en zo. Je spieren hebben eerst vocht nodig (zie podcast beter worden met Jim van de Berg).

Bas
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Half liter water gaat er zomaar in direct na het rijden :-q
Eiwitten doe ik een klein uurtje na het rijden, maar dan ook inmiddels met iets te eten anders val ik om :D
Voor mij is het eten voor de inspanning en eten erna geen probleem.....maar tijdens is echt een probleem bij mij het moet super weinig zijn dan lukt het nog wel maar meer ook echt niet helaas :(
Eten tijdens het fietsen kan ik alleen wanneer ik een echte pauze neem ±20min op m'n gemakkie eten en drinken beetje laten zakken en daarbij moet ik ook helaas weer rustig opstarten :roll: .....en dat kan nu eenmaal niet in een TT :roll:
Fiets ik in m'n uppie.... kan ik km's maken zoveel ik wil :-q ......maar dan ook de stops maken zoals ze bij mij passen :-q
Maar ook weer niet zoals ik ooit met Eugen met de UHR ronde een stop maakte .......en Eugen simpelweg een hele boeren omelet weg zat te kanen :o en ik een boterhammetje kaas met een koffie :D
It is the responsibility of the rider to guarantee a safe combination.

Sram

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

BikerBas2 schreef: ma 10 maart 2025, 21:17 Grootste gevaar is dat ik te lang boven mijn omslagpunt zit waardoor eten niet meer lukt. Daar moet je vanaf t begin rekening mee houden.
Precies dit en hier stip je eigenlijk wel het probleem mee aan waar iedereen die geen (semi)prof of atleet is wel mee loopt te etteren.

Hoe goed je conditie ook is, als je voluit gaat ga je geheid op je omslagpunt zitten.
Een atleet kan makkelijker herstellen en daardoor nog eten, maar ook dat is dus iets wat hun ook moeten trainen.

Ik heb leren eten tussen het intervallen, dat is vaak genoeg met retounering gebeurd hoort erbij.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
KappuhH
All rounder
All rounder

Ik had zaterdag in Apeldoorn een handvol tumtums in m’n achterzak gedaan en die tussendoor blijven eten. Genoeg koolhydraten en makkelijker te nuttigen dan een snelle Jelle bijv. Als aanvulling op de gelletjes. Werkte voor mij prima
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

Waar TS trouwens ook rekening mee moet houden in Ardennen is dat de klims eten extra lastig maakt. Je gaat over je omslagpunt de klim in, en dan in de afdaling zakt de HR. Maar dan heb je in de Ardennen meestal de skils nodig om de afdaling te maken. Dus 2 handen aan t stuur. Dan kun je nog maar amper drinken en eten. Houdt daar goed rekening mee. En als je ziet dat je op een vlak stuk zit; meteen die gel erin en drinken.
Een camelback maakt t iets makkelijker, maar ook daaruit drinken tijdens een klim is lastig.
rodiee
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro 2024
Contacteer:

Bij lange tochten en marathons eet ik de dag ervoor extra koolydraten (Ik probeer minimaal 400 gram aan te houden). Met avondeten kijk ik de vrouw lief aan of ze een grote stapel pannenkoeken maakt en tussen de maaltijden door eet ik nog een extra portie rijst. En savonds nog kwart met muesli.
En zorgen dat op de dag zelf het ontbijt bestaat uit zoveel mogelijk koolydraten die je weg kan krijgen met zo min mogelijk vetten, eiwitten en vezels.
Plaats reactie