Het is echt heel persoonlijk.
Ik zit nu 36jr op de fiets inclusief MTB marathons, triathlons, enduro, tijdritten, noem maar op. Eten tijdens de wedstrijd moet je echt trainen tijdens... je fiets training.
In het verleden heb ik ook aan koolhydraat stapelen 2 - 3 dagen voor de wedstrijd gedaan. Ik kreeg alleen maar hele stijve benen van al het vocht dat koolhydraten vasthouden. Soms was ik ook wel tot 2kg zwaarder door al dat vocht. Het zat mij echt in de weg tijdens wedstrijden. Nu eet ik alleen nog maar flink de dag (of beter gezegd, de avond) voor de wedstrijd. Rijst of pannenkoeken ga ik altijd goed op. Op de dag zelf, ontbijt ik normaal. Dat is voor mij wat fruit en een goed bord havermout met rozijnen erin (op basis van havermelk overigens, zo heb ik geen last van melk bijwerkingen zoals slijm etc). Als je regelmatig lange ritten rijdt en je eet verder gevarieerd, dan is het mijn ervaring dat dat voldoende is en je lichaam een goede basis voorraad aan koolhydraten heeft.
Tijdens de wedstrijd houd ik mijn water met electrolyten (ik gebruik het merk 'Clearly') gescheiden van mijn calorie inname. Dus zouten drink ik, caloriën eet ik. Ik gebruik de gels van Born met caffeïne en verder gewoon bananen. Vast voedsel helaas niet. Op één of andere manier verstijven mijn kaken tijdens het fietsen en kan ik nauwelijks meer kauwen of speeksel aanmaken. Die banaan gaat nog net.
Dit is dus wat het beste werkt voor mij. Na vele jaren ervaring opdoen. Dus ja, er zijn richtlijnen. Maar kijk vooral wat je daaruit kan halen voor jezelf en het beste werkt. Als 4 dagen van tevoren iedere dag 2 borden pasta voor jou werkt, dan zeg ik doen