Goede leerroutes voor relatieve beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mr. Bean
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 / Spectral 125 AL6

Als Bergschenhoek je thuis is: neem eens een kijkje bij Dirty Hill. Die trainen op zondagen, ook voor volwassenen. Tevens organiseren ze elke maand een On Tour op een parcours elders, max een uur rijden. Naast leuk en leerzaam ook gezellig.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Clinics leuk...

Maar beter nog om achter een ervaren rijder aan te rijden. Zoals Giant-E ook al aanbiedt voor Bergschenhoek.

Als Delfshaven weer een beetje in shape is, kan ie ook wel een keer met mij wat rondjes Lage Vuursche rijden. Mooi snel XC rondje waar je goed leert schakelen en op snelheid krappe bochtjes-, wortelklimmetjes- en steile dwarsbalkklimmetjes leert nemen. Ik ben zelf niet zo'n groepjes rijder, maar één iemand achter mij trek ik nog wel :wink:
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is het beter om achter iemand aan te rijden?
1) Het is verdomde lastig om bijvoorbeeld de houding van iemand te zien die achter je rijdt, waar iemand die aan de zijkant staat dat wel kan beoordelen en corrigeren,
2) Leer je waar je rempunt is, hoe voor te sorteren, terrein te lezen in een zekere mate wanneer je achter iemand rijdt of heb je daar allemaal geen oog voor omdat je te druk bent met kopieeren wat degene voor je doet?

... waarmee ik ook niet wil zeggen dat het af en toe niet bijzonder nuttig is om iemand te voglen en zijn/haar lijnen af te kijken waar je misschien zelf nooit op gekomen zou zijn cq wat stappen qua overslaan in het overvoeren van de snelheid, net zoals het af en toe interessant is om gewoon 10-15min te kijken wat voor lijnen anderen rijden, hoe snel, etc...

Volgens mij kun je dan ook niet echt stelllen wat "beter" is in het algemeen, afgezien van wanneer je een hele specifieke invulling geeft wat je wilt leren/corrigeren/...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mr. Bean
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.6 / Spectral 125 AL6

Daarom, kijkje nemen bij een vereniging waar trainingen worden gegeven. Dan kijkt er iemand naar houding, leer je hoe je terrein moet lezen en kun je achter betere fietsers aan. En nog veel meer! En je komt ook nog eens ergens, als je met On Tours meegaat.
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Vanuit Rotterdam zijn ook het drieluik Dorst Cadetten kamp etc. leuk om eens heen te rijden. Breda is niet ver toch?
Zelfs de routes op de Brabantse Wal zijn ruim binnen het uur.

En eigenlijk ben ik wel een beetje een fan van de route in Tilburg.

Richting Noord-Holland is er Zandvoort en ( wat lastiger) Spaarnwoude. Lijkt op Bergschenhoek maar vraagt met iets meer van conditie en daardoor ook wat techniek als je gemakzuchtig wordt.
Laatst gewijzigd door Willem Altes op vr 17 januari 2025, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Delfshaven
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Rose Bonero 2

Stunning schreef: vr 17 januari 2025, 14:56 Clinics leuk...

Maar beter nog om achter een ervaren rijder aan te rijden. Zoals Giant-E ook al aanbiedt voor Bergschenhoek.

Als Delfshaven weer een beetje in shape is, kan ie ook wel een keer met mij wat rondjes Lage Vuursche rijden. Mooi snel XC rondje waar je goed leert schakelen en op snelheid krappe bochtjes-, wortelklimmetjes- en steile dwarsbalkklimmetjes leert nemen. Ik ben zelf niet zo'n groepjes rijder, maar één iemand achter mij trek ik nog wel :wink:
Laat ik daar nou net een rondje hebben gereden!
Hoge Vuursche was deels afgesloten dus dat was maar een paar km helaas. Dat stukje dat nog open was, was wel leuk om te doen.

Lage Vuursche was echt m heel leuk. Voor mij een topritje. Niet heel inspannend/zwaar per se maar super leerzaam qua sturen, kleine klimmetjes met stronken/wortels en af en toe leuke flowy stukken. En een hele mooie omgeving, hoewel je daar meer van ziet als je gaat wandelen… Ik kan op dit soort parcours nog zo veel vooruitgang boeken, maar tegelijkertijd me goed vermaken.

Was voor mij de eerste keer met SPD’s, ben 2x opzij gekukeld bij een klein dwarsbalkklimmetje waar ik dan net tekort kwam als er een obstakel bovenin lag. Mooie combi van technisch matig fietsen met de onhandigheid met die klikpedalen.

Vereniging lijkt me leuk om later misschien eens te doen. Ik heb te vaak andere dingen op zondag om me eraan te kunnen committeren.
kermit
Genius
Genius
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien die klikpedalen nog even terug wisselen naar je flatpedals? (aangenomen dat het goede flats zijn, niet van die stadsfiets trappers).

Als je de goede techniek aanleert op flatpedals zit dat in je systeem als je overstapt. Als je een verkeerde traptechniek gebruikt wordt je op flats gestraft (je schiet van het pedaal, kan auw auw doen :D ) waar klikpedalen die foutjes maskeren.

Wat ik vaak aanraad als eenvoudig oefeningetje: fiets op rustig tempo op een stoeprand af, trek je voorwiel netjes op de stoep (zou een makkie moeten zijn) en trek dan ook het achterwiel zo soepel mogelijk de stoep op, zonder de rand te raken natuurlijk.
Dit gaat prima zonder vast te zitten, maar verstokte spd-rijders lukt het vaak niet zonder klikpedalen.

Verder zijn er niet veel routes in NL die te lastig zijn als Bergschenhoek al lukt. Netersel zou ik nog even niet doen, dat is voor NL begrippen toch wel een beetje buitencategorie.
"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"

Ten Years After
Buis
Mountainbiker
Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Top fuel 8

Hoi even een berichtje (ook om mee te lezen).
Ik zit in een soort gelijke situatie en in dezelfde regio. (Ik kom uit Den Haag) Ik ben ook relatief beginner. ik heb Laatst een clinic (fundamentals van mtb travel) gedaan in Spaarnwoude dat was erg leerzaam. Voor mij was de belangrijkste les juist om de click pedalen nog even te wisselen voor een paar flatpedals. Ik zit nu met veel meer vertrouwen op de fiets.
Qua routes heb ik Zoetermeer al een aantal keer gereden, qua kracht/conditie nog wel zwaar. Maar technisch vind ik deze goed te doen. (Bikepark wel overgeslagen). Bergschenhoek is voor mij ongeveer even ver rijden dus die wil ik binnenkort ook doen.
Vlaardingen heb ik laatst ook gereden en ga ik zeker vaker doen!
En afgelopen weekend was ik in Leersum. Dat was 20 km lang met een glimlach van oor tot oor! En vond ik goed te doen. De klimmetjes waar wel nog zwaar. Maar ik merk dat ik op dat gebied snel progressie boek.
Delfshaven
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Rose Bonero 2

Ik heb gisteren Leersum gereden. Wat een kicke route idd. Sluit precies bij mij aan qua niveau en conditie en wat ik leuk vind. Conditioneel paar pittige stukjes wel, maar op Leersum wordt je daarvoor ook rijkelijk beloond met afdalingen en bochten waar je werkelijk doorheen glijdt. Wat een flow en lol in dat parcours. Op Bergschenhoek moet je ook flink werken, maar is het iets minder bergafwaarts genieten haha. De beloning zit hem daar in het werk zelf.

Ik wilde origineel Amerongen erbij pakken, maar ivm mijn recente rugproblemen heb ik dat nog maar niet gedaan. Het feit dat ik een dik uur heerlijk kan mtb’en, is al pure winst.
Plaats reactie