Classificatie systeem routes NL (NTFU)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En zie hierboven het voorbeeld waarom het in ons landje voorlopig ook niet gaat lukken. Op dit forum zitten over het algemeen liefhebbers van de MTB sport. De een wat meer gericht op snelheid de ander op fun. En als die 2 'zielsverwanten' elkaar al binnen enkele dagen in het nieuwjaar de tent uitvechten hoe moet dit dan op grote schaal lukken waar we te maken hebben met tig meer partijen die ergens wat van vinden.

Ik spring zo maar eens een rondje op de fiets. :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Arson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

hanjovdberg schreef: wo 3 januari 2024, 13:28 En zie hierboven het voorbeeld waarom het in ons landje voorlopig ook niet gaat lukken. Op dit forum zitten over het algemeen liefhebbers van de MTB sport. De een wat meer gericht op snelheid de ander op fun. En als die 2 'zielsverwanten' elkaar al binnen enkele dagen in het nieuwjaar de tent uitvechten hoe moet dit dan op grote schaal lukken waar we te maken hebben met tig meer partijen die ergens wat van vinden.

Ik spring zo maar eens een rondje op de fiets. :tong
Minder eenheidsworst en meer banen die zich op 1 van de 2 takken richten. Probleem opgelost :D
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

yo-eddy schreef: wo 3 januari 2024, 12:27 Nee, dan moet je actief je best doen om dat te veranderen (en ja, dat doe je over het algemeen niet voor jezelf maar voor de volgende generatie in dit land helaas)
Klopt, daar ben ik zelf ook (actief) in betrokken.
Momenteel op een laag pitje omdat er nogal wat buraucratische rompslomp loopt waar ik me niet mee (wil) bemoei.
Als het ooit nog zover komt (dit loopt al 10 jaar, ik ben 3 jaar geleden mee ingestapt in dit 'clubje') dan zijn er wer legio mogelijkheden, zelfs in de vlakke Peel/ Kempen.
yo-eddy schreef: wo 3 januari 2024, 12:27 Ben actief betrokken bij MTB Schoorl, Pumptrack in de regio etc ..... en nogmaals wat snap jij niet aan het feit dat kids de opties niet hebben die jij hebt?
Aanvankelijk sprak je over 2 groepen: jongeren en de 'ouderen'.
yo-eddy schreef: wo 3 januari 2024, 12:27 En ja, de mijne heeft mazzel met een fiets gekke papa die geregeld uren in de auto zit om samen ergens te biken waar wel wat uitdaging is.
Er zijn op Facebook groepjes actief die maandelijks met een paar auto's/ busjes en de fietsen naar een bikepark rijden, daar zijn regelmatig plekjes vrij en dat bedoelde ik vooral met mijn voorgaande opmerking.
Alles kan, alles is mogelijk, je moet alleen wel weten waar je moet zijn en/ of daar actief moeite voor doen.
Dat je als ouder niet wild enthousiast wordt om je 14 jarige telg op pad te laten gaan met een groep 'wildvreemden' naar het buitenland snap ik ook prima, maar dan moet je als ouder ook iets voor je kind overhebben, de mogelijkheid er in ieder geval wel!

En nogmaals rondom huis kan ook genoeg maar daar gaan zelfs onze kinderen misschien niet meer van genieten, mocht het ooit zover komen.
Als die processen inmiddels als een decennium lopen en er maar mondjesmaat beweging inzit blijft het altijd zo, vooral als we elke 4 jaar weer een politieke ommezwaai maken en het lobbyen voor niets is geweest in zekere zin.
yo-eddy schreef: wo 3 januari 2024, 12:27 Jij succes met je fiets "carrière", hoop dat het de kast vol met vaantjes waard is
Omwille van de relevantie heb ik dat deel verwijderd en laat ik dit voor wat het is.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Amen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik kwam deze tegen op de site van WTB, een classificering voor hun velgen + gebruik en geeft denk ik ook een goede weergave voor route classificeringen in Nederland.

Waar de definitie voor MTB/ATB routes, duidelijk blauw zijn...
Cross Country groen is en waar we denk ik het meeste van hebben qua type bosroutes...
En Trail/Freeride op de bike parkjes, Netersel en lusjes zoals op Rheden van toepassing is en als rood worden gedefinieerd...

For clarification, WTB defines the following terms:
• Cross Country. ASTM Condition 3. Cross Country riding is focused as much on climbing as it is
descending. This style of riding does not include technical terrain and/or jumps. Cross Country bikes
are hardtails or short-travel full suspension bikes set up as minimally as possible to save weight. Riders
do not wear protective gear (only helmets).
• Trail. ASTM Condition 4. Trail (also known as All Mountain) is the most often used term in mountain
biking. Trail riding encompasses any and all conditions in mountain biking. Trail bikes are generally full
suspension bikes with 4- to 6-inches of travel and they’re built to handle Cross Country climbs,
technical terrain and jumps.
• Enduro. ASTM Condition 4. Enduro is a style of mountain biking that involves excessive speed, big
jumps and very technical terrain. Riders in this category are most concerned with speed down highly
demanding and technical natural and man made terrain. Enduro bikes are generally full suspension
bikes with 5- to 7-inches of travel.
• Freeride / Bike Park. ASTM Condition 4. Freeride is a style of mountain biking that involves high
speeds, jumps, drops, slow speed maneuvering, skinny wood bridge riding, and air-based acrobatics.
Man made and highly technical natural terrain are ridden. Freeride and bike park bikes tend to be full
suspension bikes with between 6 and 8 inches of travel with priority put toward durability and ability to
descend with somewhat of an ability to climb.
• Downhill. ASTM Condition 4. Downhill is often associated with racing and involves terrain-specific bikes
on bike-specific trails. This category is most commonly found at lift-access bike parks that feature big
jumps, excessive speed and technical terrain. Downhill bikes are full suspension bikes with 7- to 10-
inches of travel and built for descending without concern for climbing. Riders wear protective gear (full
face helmets and pads).
• Pavement. ASTM Condition 1. The pavement category can be called comfort, hybrid, city or trekking.
This riding includes smooth or paved surfaces, on city streets as well as designated bike paths.
Pavement riding does not include jumps of any kind, technical terrain or excessive speed.
• MTB/ATB. ASTM Condition 2. The MTB/ATB category involves non-technical terrain and moderate
speeds on unpaved surfaces and gravel roads. This riding is often performed on entry-level mountain
bikes or cyclocross bikes outfitted with offroad-capable tires.
Peelrijder schreef: za 8 maart 2025, 21:13 (thuisblijvers hebben ongelijk! :wink: )
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Ik kwam deze tegen op de site van WTB, een classificering voor hun velgen + gebruik en geeft denk ik ook een goede weergave voor route classificeringen in Nederland.
Hoog ASTM-F2043 gehalte...
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Waar de definitie voor MTB/ATB routes, duidelijk blauw zijn...
• MTB/ATB. ASTM Condition 2. The MTB/ATB category involves non-technical terrain and moderate speeds on unpaved surfaces and gravel roads. This riding is often performed on entry-level mountain bikes or cyclocross bikes outfitted with offroad-capable tires.
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Cross Country groen is en waar we denk ik het meeste van hebben qua type bosroutes...
• Cross Country. ASTM Condition 3. Cross Country riding is focused as much on climbing as it is descending. This style of riding does not include technical terrain and/or jumps. Cross Country bikes are hardtails or short-travel full suspension bikes set up as minimally as possible to save weight. Riders do not wear protective gear (only helmets).
Dus ASTM condtion 2 is blauw en condition 3 is groen? :~
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07En Trail/Freeride op de bike parkjes, Netersel en lusjes zoals op Rheden van toepassing is en als rood worden gedefinieerd...
• Trail. ASTM Condition 4. Trail (also known as All Mountain) is the most often used term in mountain biking. Trail riding encompasses any and all conditions in mountain biking. Trail bikes are generally full suspension bikes with 4- to 6-inches of travel and they’re built to handle Cross Country climbs, technical terrain and jumps.
• Freeride / Bike Park. ASTM Condition 4. Freeride is a style of mountain biking that involves high speeds, jumps, drops, slow speed maneuvering, skinny wood bridge riding, and air-based acrobatics. Man made and highly technical natural terrain are ridden. Freeride and bike park bikes tend to be full suspension bikes with between 6 and 8 inches of travel with priority put toward durability and ability to descend with somewhat of an ability to climb.
Ik denk dat je wat specifieker moet zijn wat betreft de bikeparkjes want er zijn er toch aardig wat waar ik behalve de naam 'bikepark' weinig overeenkomst met de omschrijving kan vinden, of met wat normaal category 4 is. En of een paar rode lusjes gelijkt trail zijn...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

cheeta schreef: di 18 februari 2025, 21:32
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Ik kwam deze tegen op de site van WTB, een classificering voor hun velgen + gebruik en geeft denk ik ook een goede weergave voor route classificeringen in Nederland.
Hoog ASTM-F2043 gehalte...
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Waar de definitie voor MTB/ATB routes, duidelijk blauw zijn...
• MTB/ATB. ASTM Condition 2. The MTB/ATB category involves non-technical terrain and moderate speeds on unpaved surfaces and gravel roads. This riding is often performed on entry-level mountain bikes or cyclocross bikes outfitted with offroad-capable tires.
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07Cross Country groen is en waar we denk ik het meeste van hebben qua type bosroutes...
• Cross Country. ASTM Condition 3. Cross Country riding is focused as much on climbing as it is descending. This style of riding does not include technical terrain and/or jumps. Cross Country bikes are hardtails or short-travel full suspension bikes set up as minimally as possible to save weight. Riders do not wear protective gear (only helmets).
Dus ASTM condtion 2 is blauw en condition 3 is groen? :~
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 21:07En Trail/Freeride op de bike parkjes, Netersel en lusjes zoals op Rheden van toepassing is en als rood worden gedefinieerd...
• Trail. ASTM Condition 4. Trail (also known as All Mountain) is the most often used term in mountain biking. Trail riding encompasses any and all conditions in mountain biking. Trail bikes are generally full suspension bikes with 4- to 6-inches of travel and they’re built to handle Cross Country climbs, technical terrain and jumps.
• Freeride / Bike Park. ASTM Condition 4. Freeride is a style of mountain biking that involves high speeds, jumps, drops, slow speed maneuvering, skinny wood bridge riding, and air-based acrobatics. Man made and highly technical natural terrain are ridden. Freeride and bike park bikes tend to be full suspension bikes with between 6 and 8 inches of travel with priority put toward durability and ability to descend with somewhat of an ability to climb.
Ik denk dat je wat specifieker moet zijn wat betreft de bikeparkjes want er zijn er toch aardig wat waar ik behalve de naam 'bikepark' weinig overeenkomst met de omschrijving kan vinden, of met wat normaal category 4 is. En of een paar rode lusjes gelijkt trail zijn...?
Sorry, wat is het punt dat je wilt maken ?
Peelrijder schreef: za 8 maart 2025, 21:13 (thuisblijvers hebben ongelijk! :wink: )
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Het is vooral een vertaling van ASTM-F2043 imho.
2) Volgens de link die je maakt zou ASTM category 2 overeenkomen met blauw en ASTM category 3 met groen, dat is wat tegenstrijdig met de typische groen -> blauw -> rood -> zwart ranking.
3) Voor bikepark VAM-berg, Netersel, etc.. hoef je echt geen ASTM category 4 materiaal mee te brengen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

cheeta schreef: wo 19 februari 2025, 01:03 1) Het is vooral een vertaling van ASTM-F2043 imho.
2) Volgens de link die je maakt zou ASTM category 2 overeenkomen met blauw en ASTM category 3 met groen, dat is wat tegenstrijdig met de typische groen -> blauw -> rood -> zwart ranking.
3) Voor bikepark VAM-berg, Netersel, etc.. hoef je echt geen ASTM category 4 materiaal mee te brengen.
Ahhh got it...

Ik heb blauw en groen omgedraaid, sufferd dat ik ben.

En mijn persoonlijke mening strookt idd ook met jouw punt 3.

:-q
Plaats reactie