Trail centra in Wallonie (Ambleve, Bouillon, Chaudfontaine, Esneux, Spa)

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
rho
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise

cheeta schreef: di 18 februari 2025, 22:29 ... moet je wel op de E25 kunnen weerstaan om de afslag al te pakken naar Chaudfontaine, Esneux, Remouchamps, nog een trailpark in aanleg om dan uiteindelijk bij Bastogne af te buigen voor minder hoogteverschil (80-100 max). Maar dan kun je wel goedkoop tanken aan de andere kant van het dorp...
Ja kan al een hele roadtrip in de Ardennen plannen. Ben je wel een weekje van huis als je wil. :-D
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

rho schreef: wo 19 februari 2025, 00:07 Ja kan al een hele roadtrip in de Ardennen plannen. Ben je wel een weekje van huis als je wil. :-D
Ik ben wel geïnteresseerd, vertel.. :-q
'e-mtb is conditie kopen', wat is uplift/ skilift dan?
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding
(pins zijn deels om de route een beetje bij te sturen en het aantal is beperkt)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
rho
Pro Biker
Pro Biker

Kijk eens aan. Het eerste rondje Ardennen staat al op de kaart.
frank82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad v6, 5010 v5

Vandaag een top dag bij chaudfontaine, wat een vette trails, makkelijke klim over asfalt, zon en trails in top conditie door het droge weer de laatste tijd. Het was ook mega druk, op de trails geen last van gelukkig.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Busje met trailer voor de klim zag er eigenlijk ook aangenaam uit...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
frank82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad v6, 5010 v5

cheeta schreef: ma 24 februari 2025, 10:05 Busje met trailer voor de klim zag er eigenlijk ook aangenaam uit...
Zeker weten, helaas zelf 7 a 8x zelf omhoog moeten fietsen, wel heel blij met de lockout op mijn shock.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

In Ambleve was het ook goed toeven, afgelopen zondag. De trail boven langs, van La Bobaf naar La Wasse, was een waar moeras maar verder lag het er top bij. Aan 'La Wasvlam' werd door de locals hard gewerkt en was dus dicht.

Druk was het er, op 1 internationale groep bikers, niet. Enkel wat locals.

Bescherming wordt er ook, nog steeds, weinig gedragen. Iemand op een enduro e-mtb vond een xc helmpje voldoende :o Die zal de garantie hebben nooit te vallen.
Nee gevallen ben ik ook niet, maar het voelt ergens toch wel prettig veel beschermende kleding te dragen 8)

Spa was nog steeds dicht, dit tot chagrijn bij de medewerkers van de plaatselijke Bikeshop. Wat ik mij goed kan voorstellen met zulk fantastisch weer.
rho
Pro Biker
Pro Biker

Het zal de moeite niet geweest zijn om de trails in Spa voor 1 dag open te stellen. Het heeft de afgelopen dagen weer geregend.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Jurriaan schreef: di 25 februari 2025, 12:51Druk was het er, op 1 internationale groep bikers, niet. Enkel wat locals.
En met wandelaars langs de Ninglinspo gezien het goede weer...?
Jurriaan schreef: di 25 februari 2025, 12:51Bescherming wordt er ook, nog steeds, weinig gedragen. Iemand op een enduro e-mtb vond een xc helmpje voldoende :o Die zal de garantie hebben nooit te vallen.
Welke trails...? Demenciel, Blaireau, Golden wil ik toch echt graag een fullface om alles te rijden, maar de trails in het noorden wanneer je niet pusht...

tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Contacteer:

Voor veel mensen zijn het gewoon hun lokale trails.
Een gewone mtb helm en kniebeschermers is voor mij doorgaans ook alles wat ik aan bescherming draag. (Tenzij shuttle, bikepark, wedstrijd of echt uitdagende trails)
European certified guide.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

cheeta schreef: di 25 februari 2025, 14:14Welke trails...? Demenciel, Blaireau, Golden wil ik toch echt graag een fullface om alles te rijden, maar de trails in het noorden wanneer je niet pusht...
Wandelaars kwam ik niet tegen op de mtb trails. Langs het beekje naar beneden wel genoeg, respect over en weer. Stapvoets deed mij uitrusten :winkie:
cheeta schreef: di 25 februari 2025, 14:14Demenciel, Blaireau, Golden wil ik toch echt graag een fullface om alles te rijden, maar de trails in het noorden wanneer je niet pusht...
Zwart heb ik niet gereden.
Ik was alleen, dan ben ik daar meer bedacht op. Vader zijn van 3 kinderen helpt ook niet zal ik maar zeggen :wink: .
Zwart, nu met de nieuwe mtb, is een volgende stap.
tiewrap schreef: di 25 februari 2025, 15:48 Voor veel mensen zijn het gewoon hun lokale trails.
Kan zo maar zijn dat men er dan heel anders in staat :bier: Mijn local trails zijn toch anders :-D
rho
Pro Biker
Pro Biker

Ik zie her en der wat opmerkingen dat er bepaalde trails in Remouchamps (Embleve) dicht zijn. Klopt dat (vooral dan de blauwe Les Eyîs #2 en Lêd Riveu #1) Ik heb daar de enduro trails nog niet gereden dus wou het rustig aan doen. Beetje starten met blauw en dan beslissen aan de het gevoel van de dag hoe het zal gaan. (ik heb dagen dat het ECHT geen goed idee is om uitdagende trails te rijden)
Staan vanaf de parking bij het café (Ninglinspo) de routes naar de trails duidelijk aangegeven?
Ik kan wel een GPX van trailforks halen maar ik rijd niet zo graag op GPS.
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

La Wasflam zou gesloten zijn (zie hun webite, Insta, etc..), noorderlijker was vorig jaar ook een blauwe dicht maar noorderlijker dan Blaireau kom ik eigenlijk zelden.

Volgens mij het trailpark bij de Ninglinspo parking niet echt omdat ze die eigenlijk vermijden en het parkeren daar ontmoedigen*, maar ik moet bekennen dat ik niet op de bordjes rijd en dientengevolge er ook niet naar op zoek ben. Deslaniettemin als je bij de praking even weet welke kant je op moet zit je binnen een paar honderd meter op de route.

Normaal geven ze alleen de trails met nummers aan en is/zijn er enkele plaats(en?) waar je meerdere kanten op kunt, wat even lastig kan zijn wanneer je gewoon een rondje denkt te rijden of de nummers van de trails waar je naar toe wilt niet bij de hand hebt.

* persoonlijk vermijd ik die ook het liefst, zeker met mooi weer is dat geregeld een parkeerchaos waarbij je auto dichtbij kwijt kunnen belangrijker is dan of iemand die er al staat er ueberhaupt nog uit kan of niet.

rho
Pro Biker
Pro Biker

Dan moet ik ff zoeken waar ze dan wel willen dat er geparkeerd wordt. (Mijn vriendin wil er gaan wandelen, dus Ninglinspo zou wel handig zijn.)
Jij rijdt alles op GPX of je kent je weg er ondertussen al?
Plaats reactie