Afweer tegen wolven of loslopende honden

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: wil naar buiten

openkaart schreef: wo 29 januari 2025, 22:03
Stunning schreef: di 28 januari 2025, 20:24 Ik heb zelf 2 honden, Finse Lappenhonden. Soort van Husky-achtige honden. Eéntje van de twee is soort van onder appèl, die andere gewoon niet eigenlijk. Gaat ook niet lukken, dit zijn hele zelfstandige honden en 'redelijk' eigenwijs ook. Vanochtend heeft die niet onder appèl staat nog 2 reëen het bos uitgejaagd en ze volgt ze net zo lang totdat ze niet meer kan. Zal ze de reëen wat aandoen als ze dichtbij zou kunnen komen ? Niet echt, maar dat jachtkarakter, wat latent aanwezig is bij deze honden, is bij haar niet zo latent meer  :lol:

Ik heb ze dan ook meestal aan de lijn zoals je begrijpt. Behalve hier in het bos
Wat ik niet begrijp: als je weet dat je hond daar reëen opjaagt, waarom haar dan toch daar onaangelijnd laten lopen?
Helemaal eens. Hier in de buurt heeft een edelhert zich vorig jaar doodgelopen toen hij door een hond achtervolgd werd. Zelf ben ik een keer bijna omver gelopen door een vluchtend everzwijn wat door 2 herders achtervolgd werd.

Kan ook andersom: een everzwijn heeft hier in het verleden 2 honden aangevallen die hem achterna zaten: eentje had het niet overleeft, de ander zwaar gewond.

Wij hebben zelf ook een hond, een boxer, en die luisteren vrij selectief (soort van Oost-Indisch doof). Die gaat, ook in officiële losloopgebieden waar wild kan zitten daarom niet los.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Michielemans schreef: do 30 januari 2025, 08:43
kan niet meer schreef: wo 29 januari 2025, 22:20 Boswachters komen altijd met een verhaal wat hun past. Als een hond jaagt dan is het schadelijk maar als een wolf jaagt dan is het goed want dan graast het grofwild niet altijd op dezelfde plek.
Ik ben er ook geen voorstander van dat het wild door honden opgejaagd wordt maar dat vind ik altijd wel opmerkelijk.
Er zijn naar schatting zo'n 100-125 wolven in Nederland, tegenover 1,5 miljoen honden, dat maakt dat ik verhaal van de boswachter, die er ook nog eens daadwerkelijk dagelijks mee te maken krijgt, toch eerder geloof.
Die honden komen niet allemaal in het bos. Een groot deel van de mensen houdt zich aan de regels en heeft de hond aangelijnd en niet alle honden gaan echt op jacht. Ik geloof de boswachters niet met hun zielepiet-verhalen.
"This species has amused itself to death"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik heb tot 3x toe zowat een ree aangereden op de MTB, die lag naast het pad te slapen of stond te grazen. Die beesten schrokken zich rot en spurtten weg.

Ik bedoel, wat zijn wij MTB'ers anders dan honden in dat opzicht ? (en nee, geen bijdehante, quasie slimme opmerkingen graag, je begrijpt het punt)

Je kan je afvragen welke afweer een ree of zelfs een wolf tegen ons nodig heeft...
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Stunning schreef: di 18 februari 2025, 20:28 Ik heb tot 3x toe zowat een ree aangereden op de MTB, die lag naast het pad te slapen of stond te grazen. Die beesten schrokken zich rot en spurtten weg.

Ik bedoel, wat zijn wij MTB'ers anders dan honden in dat opzicht ? (en nee, geen bijdehante, quasie slimme opmerkingen graag, je begrijpt het punt)

Je kan je afvragen welke afweer een ree of zelfs een wolf tegen ons nodig heeft...
Bijna aange-ree-den :lol: (sorry)
Wat wel uitmaakt is dat wij MTB-ers een voorspelbaar gedrag vertonen en dat dieren daaraan kunnen wennen. Op een gegeven moment weet de ree dat wij op de paadjes blijven. Het dier zal schrikken en wegsprinten, maar misschien hooguit 20 meter ofzo om uit het zicht te komen. Honden zullen van het pad afgaan en de ree actief achtervolgen en opjagen. Soms zover dat het dier zich te pletter loopt tegen een hek.

Op één van de zuid Veluwe route heb ik ook een keer zoiets gehad trouwens, maar dan met een Schotse hooglander. Die lag daar lekker te zonnen in een kombochtje. :o Het beest gaf geen ene moer om ons trouwens en bleef lekker liggen. Wij moesten er maar omheen.

OT:
Nog een tip voor afweer tegen honden. Een bidonnetje water werkt vaak ook goed. Even een straaltje op de neus van het blafmonster spuiten en van schrik wordt de achtervolging gestaakt. Wel een plastic bidon meenemen. Die metalen kun je niet inknijpen. :-D
Be Nice, Say Hi!
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

Pbro schreef: di 18 februari 2025, 21:34 Wat wel uitmaakt is dat wij MTB-ers een voorspelbaar gedrag vertonen en dat dieren daaraan kunnen wennen. Op een gegeven moment weet de ree dat wij op de paadjes blijven. Het dier zal schrikken en wegsprinten, maar misschien hooguit 20 meter ofzo om uit het zicht te komen.
Klopt. Op mijn vaste fietsroute kom ik vrijwel elke keer dezelfde ree tegen. Ik kan gewoon afstappen op zo'n 10m afstand en foto's maken zolang ik rustig aandoe. Zodra er echter een wandelaar met hond in beeld komt (al is het op 50m) dan is het beest meteen verdwenen in de bosjes.

Deze dus:
Afbeelding
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Pbro schreef: di 18 februari 2025, 21:34
Stunning schreef: di 18 februari 2025, 20:28 Ik heb tot 3x toe zowat een ree aangereden op de MTB, die lag naast het pad te slapen of stond te grazen. Die beesten schrokken zich rot en spurtten weg.

Bijna aange-ree-den :lol: (sorry)
Wat wel uitmaakt is dat wij MTB-ers een voorspelbaar gedrag vertonen en dat dieren daaraan kunnen wennen. Op een gegeven moment weet de ree dat wij op de paadjes blijven. Het dier zal schrikken en wegsprinten, maar misschien hooguit 20 meter ofzo om uit het zicht te komen. Honden zullen van het pad afgaan en de ree actief achtervolgen en opjagen. Soms zover dat het dier zich te pletter loopt tegen een hek.

Op één van de zuid Veluwe route heb ik ook een keer zoiets gehad trouwens, maar dan met een Schotse hooglander. Die lag daar lekker te zonnen in een kombochtje. :o Het beest gaf geen ene moer om ons trouwens en bleef lekker liggen. Wij moesten er maar omheen.

OT:
Nog een tip voor afweer tegen honden. Een bidonnetje water werkt vaak ook goed. Even een straaltje op de neus van het blafmonster spuiten en van schrik wordt de achtervolging gestaakt. Wel een plastic bidon meenemen. Die metalen kun je niet inknijpen. :-D
:lol: :-q

Ik rijd ook veel in het Goois Natuurreservaat, waar je nog mag vrijrijden. Daar blijft het wat onvoorspelbaarder voor wild om niet te worden aange-ree-den :P

Bidon leegspuiten op honden werkt zeker, al kan je maar van het korte schrikmoment gebruik maken om een echte agressieve hond een knal op z'n neus te verkopen of terug te bijten lol
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik denk dat je precies verwoordt wat het verschil is. Een mtb komt aan met weinig geluid, hoge snelheid en doelgericht en zijn dus ook heel snel weer verdwenen, dieren ervaren dat niet als bedreigend tenzij je er natuurlijk bijna bovenop zit. Een wandelaar, zeker met hond is langzaam, om zich heen kijkend, zoekend. Een dier ervaart dat als zeer bedreigend.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 19 februari 2025, 13:13

Ik denk dat je precies verwoordt wat het verschil is. Een mtb komt aan met weinig geluid, hoge snelheid en doelgericht en zijn dus ook heel snel weer verdwenen, dieren ervaren dat niet als bedreigend tenzij je er natuurlijk bijna bovenop zit. Een wandelaar, zeker met hond is langzaam, om zich heen kijkend, zoekend. Een dier ervaart dat als zeer bedreigend.
En dat is ook exact wat er keer op keer op keer uit onderzoeken naar voren komt; voorspelbaar gedrag(een MTBer op een singletrack) wennen ze aan en ervaren dat als niet-bedreigend. en dat geldt niet alleen voor groot wild maar ook voor vogels. Op Schoorl broedt al jaren een buizerdpaar in een boom die op 1mtr van de route staat en net voor de afdaling na de zigzagklim, daar waar je door een duintje heen fietst, broedde ooit een lijster in een wortel/struik op nog geen meter van je hoofd als je er lang fietste......je zag hem niet en kennelijk vond hij die passerende MTBers geen probleem.

dussssssssss©
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik kwam zojuist een stukje tegen over dit onderwerp in de Delfstche Courant van 10 juli 1888 (achtienachtentachtig): https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB ... eg21:a0002

Hier staat een afweer in die hierboven nog niet is benoemd.
Iets over wielrijders en honden. Het is van algemeene bekendheid dat honden en vooral de zoogenaamde waakhonden van boerenhofsteden, en in 't algemeen van weinig door vreemdelingen bezochte landhuizen, het den wandelaar soms terdege lastig kunnen maken. Meestal blijft het echter bij blaffen en besnuffelen, wanneer men zich maar rustig en niet bevreesd toont. Geheel anders is dit met wielrijders. Deze schijnen de aartsvijanden van honden te zijn. Wat de antipathie dezer dieren opwekt, de blinkende machine, of wel de snelheid waarmede sommige wielrijders gewoon zijn te rijden is niet met zekerheid te zeggen, want dikwijls gebeurt het dat honden woedend op een stilstaande velocipède afvliegen. Men zou dus tot de conclusie komen dat het blinken hunne woede opwekt. Ik ben er ook dikwijls getuige van geweest dat wanneer een kar met groote snelheid een hond voorbijgaat, hij dezen blaffend achterna sprong en daarom zoude ik weder geneigd zijn te zeggen: de oorzaak van hun woede is in het snelle rijden gelegen.
Hoe het ook zij, een feit is het dat wielrijders dikwijls den grootsten last van honden hebben. Een koddig gezicht is het wanneer men een wielrijder zoo snel mogelijk ziet rijden en tusschen beiden angstig omkijken daar den hond die hem blaffende achterop komt en het op zijn beenen schijnt gemunt te hebben; althans hij kijkt er zoo begeerig naar. Voor den betrokken persoon is het blaffen van den steeds meer nader komenden vijand een minder aangenaam geluid, vooral wanneer de hond of honden vlak bij hem zijn en telkens een hap naar zijn beenen doen, en hier moet het toch toe komen, want een hond ontloopen — in dit geval ontrijden — gaat toch niet. Het ongelukkigste hierbij is dat honden wanneer zij een wielrijder op zijn voertuig in het gezicht krijgen, noch door goede woorden, noch door dreigementen te weerhouden zijn den sportsman achterna te vliegen. Tot overmaat van smart schijnen er ten platte lande geen politieverordeningen te bestaan, waarbij bevolen wordt dat honden gemuilkorfd moeten zijn, zoodat deze dieren vrij spel hebben en naar hartelust kunnen happen. Een zoodanig gevalletje is den bekenden wielrijder F. H. N. eenigen tijd geleden overkomen. Op een grooten rijtoer zijnde, zag hij zich ook op een eenzamen weg plotseling door twee kolosssale waakhonden besprongen. Een uitstekend wielrijder zijnde, trachtte hij eerst door zoo hard mogelijk te rijden hun nog te ontkomen, doch weldra bleek hem dit nuttelooze moeite te zijn. In een critiek geval bevond hij zich nu; door allerhande kunstgrepen wist hij zijn beenen gedurende een poos tegen zijn aanvallers te beschermen, doch hij bemerkte ook dat hem dit op den duur te vermoeiend was en hij in den strijd de lijdende persoon zou zijn. Een goed denkbeeld valt hem plotseling in. Aan weerszijden van zijn voertuig liep een hond te draven; wanneer ik het nu eens zoo kon bewerkstellen dat ik er afspringende, den eenen hond op het lijf sprong en mijn wiel omwerpende dit op den anderen kon werpen dan zouden zij wellicht door het plotselinge van den aanval verschrikt afhouden, dacht hij. Zoo gedacht zoo gedaan. Op een oogenblik dat de beide honden weer naast zijn rijwiel liepen, springt hij er af en op den rug van een hunner, terwijl hij zijn wiel op goed geluk naar de tegenovergestelde zijde omwerpt. Meer dood dan levend kruipt de hond weg, op wiens rug de heer H. N. was gesprongen en ook de andere maakte het na het gebeurde onzen sportsman niet verder lastig. Niet altijd echter zijn de wielrijders zoo gelukkig en meer dan eens heb ik van gevallen gehoord, waarbij de beenen van wielrijders soms terdege toegetakeld werden. Het zou dunkt mij wel wenschelijk zijn dat in dit jaargetijde, het beste toch voor wielrijders en wandelaars, ook ten platten lande politie-verordeningen tot stand kwamen waarbij de honden moesten voorzien zijn van een muilkorf. Ook gebeurt het nog al eens dat kleinere honden, door hun woede als het ware blind tusschen de spaken van een wiel geraken, de machine dan natuurlijk totaal bederven en den bereider doen vallen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Procaliber uit 2022 en 2024. Alle twee pikzwart

velocipède; een woord dat je niet zo vaak hoort…

Wat ga jij van t weekend doen? Ik ga nochtans met mijn confrère velocipèderen in het woud.
“Het verdient daarbij de aanbeveling om waakzaam te blijven voor de mogelijke aanwezigheid van de vermaledijde wolf.”
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor een tekst uit 1888 (137 jaar geleden) is het nog behoorlijk leesbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

de blinkende machine, of wel de snelheid waarmede sommige wielrijders gewoon zijn te rijden is niet met zekerheid te zeggen,
Daar is het al mis gegaan. :D
"This species has amused itself to death"
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 2 maart 2025, 22:28
Een goed denkbeeld valt hem plotseling in. Aan weerszijden van zijn voertuig liep een hond te draven; wanneer ik het nu eens zoo kon bewerkstellen dat ik er afspringende, den eenen hond op het lijf sprong en mijn wiel omwerpende dit op den anderen kon werpen dan zouden zij wellicht door het plotselinge van den aanval verschrikt afhouden, dacht hij.

Zoo gedacht zoo gedaan. Op een oogenblik dat de beide honden weer naast zijn rijwiel liepen, springt hij er af en op den rug van een hunner, terwijl hij zijn wiel op goed geluk naar de tegenovergestelde zijde omwerpt. Meer dood dan levend kruipt de hond weg, op wiens rug de heer H. N. was gesprongen en ook de andere maakte het na het gebeurde onzen sportsman niet verder lastig. .
Mooi gevonden!
Wellicht komt deze afweermethode van de vélocipède weer meer in zwang als de grotewielentrend doorzet, bijvoorbeeld met de 39ers? :wink:
Plaats reactie