Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ivocare schreef: do 13 februari 2025, 13:41
Peelrijder schreef: do 13 februari 2025, 11:11 De 2.4 en breder trend zie ik voorlopig alleen maar gebeuren op de parcours waar de ondergrond niet droog en hard is.
Steeds meer. Rij al 2,5 jaar minimaal 2.35 met 34 intern voor en achter. Ik vind het allemaal prima eigenlijk. 2.25 op 25mm intern was ook leuk alleen vouwde ik de band vaak om de velg achter, maar nooit van de velg af.

Voordeel is met de brede velg en banden combi dat je op een lagere druk kan rijden, wat ik altijd al gedaan heb.
Wat is lage druk?

Ik rij 1.3 en 1.5 in de zomer over nagenoeg dezelfde ondergrond als waar jij woont.
In het buitenland of Nijmegen wil ik er wel eens een beetje extra in doen, maar dat ik meer vanwege geen velgen kort rijden.
Ik weeg toch vlot 80 kilo en dat vouwen waar jij het over hebt heb ik echt nog nooit gemerkt.
DuReal schreef: di 10 december 2024, 17:37 Wat een achterlijk onderschrift
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Raaw Jibb

Peelrijder schreef: do 13 februari 2025, 15:45
ivocare schreef: do 13 februari 2025, 13:41

Steeds meer. Rij al 2,5 jaar minimaal 2.35 met 34 intern voor en achter. Ik vind het allemaal prima eigenlijk. 2.25 op 25mm intern was ook leuk alleen vouwde ik de band vaak om de velg achter, maar nooit van de velg af.

Voordeel is met de brede velg en banden combi dat je op een lagere druk kan rijden, wat ik altijd al gedaan heb.
Wat is lage druk?

Ik rij 1.3 en 1.5 in de zomer over nagenoeg dezelfde ondergrond als waar jij woont.
In het buitenland of Nijmegen wil ik er wel eens een beetje extra in doen, maar dat ik meer vanwege geen velgen kort rijden.
Ik weeg toch vlot 80 kilo en dat vouwen waar jij het over hebt heb ik echt nog nooit gemerkt.

meer gas geven dan
Raaw Jibb
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Ik kan Ivo prima bijhouden
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Update m.b.t. de Captain bandjes.

Inmiddels al (best veel) vragen gehad over waar ze te krijgen zijn; helaas, blijkbaar heb ik gruwelijk veel geluk gehad met een setje prototype banden.

Wel al redelijk mee getest; VWC Deventer, Bakelsebos, Rijk Van Nijmegen, Best rood.

Het is en blijft een bloedsnelle band die zich uitstekend in zijn element voelt op droge, harde ondergrond (hard is een relatief begrip trouwens).
Ik laat ze zitten om er komend weekend de Classique d'Alphen en later de Marathon van Apeldoorn mee te rijden, zo ver rijkt het vertrouwen al.

Nijmegen heb ik dit jaar (combi van 3 routes) afgelopen zondag een paar seconden sneller gereden dan een zekere J. Van Eck en zonder het zondags oponthoud hadden dat tientallen secondes tot minuten kunnen zijn.

Ik hoop echt dat deze nog op de markt gaan komen, als alternatief zou je een Fast Trak kunnen knippen op de noppen, maar ik verwacht daar minder goede resultaten op, maar daar ga ik nog een keer mee testen hoezeer dat klopt (en sowieso knipt niemand noppen op XC banden, terwijl dat in andere disciplines heel normaal is).
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Peelrijder schreef: di 18 februari 2025, 22:18 Update m.b.t. de Captain bandjes.

Inmiddels al (best veel) vragen gehad over waar ze te krijgen zijn; helaas, blijkbaar heb ik gruwelijk veel geluk gehad met een setje prototype banden.

Wel al redelijk mee getest; VWC Deventer, Bakelsebos, Rijk Van Nijmegen, Best rood.

Het is en blijft een bloedsnelle band die zich uitstekend in zijn element voelt op droge, harde ondergrond (hard is een relatief begrip trouwens).
Ik laat ze zitten om er komend weekend de Classique d'Alphen en later de Marathon van Apeldoorn mee te rijden, zo ver rijkt het vertrouwen al.

Nijmegen heb ik dit jaar (combi van 3 routes) afgelopen zondag een paar seconden sneller gereden dan een zekere J. Van Eck en zonder het zondags oponthoud hadden dat tientallen secondes tot minuten kunnen zijn.

Ik hoop echt dat deze nog op de markt gaan komen, als alternatief zou je een Fast Trak kunnen knippen op de noppen, maar ik verwacht daar minder goede resultaten op, maar daar ga ik nog een keer mee testen hoezeer dat klopt (en sowieso knipt niemand noppen op XC banden, terwijl dat in andere disciplines heel normaal is).
Mooi man, goed bezig !

Hoe gaan de Captains om met de Nederlandse bochtenparadijzen in onze bossen ?

Die zijnoppen zien er wel iel uit ? Of zijn ze meer capabel dan het lijkt, om er alsnog agressief bochten mee te rijden ?
Peelrijder schreef: za 8 maart 2025, 21:13 (thuisblijvers hebben ongelijk! :wink: )
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

"The Specialized Captain looks to be making a comeback."

Is denk ik wel goed gezien :-q band met laag profiel en vooral voor rechtdoor snelheid :wink:

"Like its German counterpart, the new Captain features a low-profile, tightly spaced blocky tread pattern with chunkier side knobs for cornering grip. The tyre uses Specialized’s T7/T5 dual-compound design, which is intended to offer better speed in a straight line and improved grip when cornering."

De richting van Schwalbe uit ......met de vierkant blokjes profiel :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Stunning schreef: di 18 februari 2025, 23:39 Hoe gaan de Captains om met de Nederlandse bochtenparadijzen in onze bossen ?

Die zijnoppen zien er wel iel uit ? Of zijn ze meer capabel dan het lijkt, om er alsnog agressief bochten mee te rijden ?
Die noppen zijn wel meer capabel dan ze lijken, ik rij ze (voor mijn doen) op relatief hoge druk (1.5 - 1.8)omdat ze dan simpelweg beter tot hun recht komen.

Ik ga sommige bochtjes nog wat behouden in, maar als ik kijk op de plekken waar ik denk te weten waar de grens ligt dan kan je daar echt wel agressief in.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Mario070 schreef: wo 19 februari 2025, 08:08 "The Specialized Captain looks to be making a comeback."

Is denk ik wel goed gezien :-q band met laag profiel en vooral voor rechtdoor snelheid :wink:

"Like its German counterpart, the new Captain features a low-profile, tightly spaced blocky tread pattern with chunkier side knobs for cornering grip. The tyre uses Specialized’s T7/T5 dual-compound design, which is intended to offer better speed in a straight line and improved grip when cornering."

De richting van Schwalbe uit ......met de vierkant blokjes profiel :-q
Het vierkante blokjes profiel heeft elke bandenboer wel, Specialized gebruikt de block-in-block, wat wel marginaal sneller lijkt te zijn dan bijvoorbeeld een Schwalbe of Maxxis.

Bochtengrip is echt relatief, maar de combinatie van de T7 compound en de lage noppen doet ongeveer evenveel als een hogere nop op een T5 compound (Fast Trak), maar de lage nop is sneller op gang/ houdt meer snelheid door de bocht.

Ik ben hem wel een paar keer bijna 'kwijt' geweest, maar wel op plekken waar ik dat met andere banden hetzelfde ervaar, alleen iets minder snel.

Het is allemaal relatief, een gemiddelde gravelband zou al voldoende zijn voor veel Nederlandse rondjes, maar daar moet je niet al te veel vertrouwen in leggen in de bochten.
De snelheid die je in de bochten inlevert trek je, net als met de Captains, voor een deel wel recht op het vlakke.
rho
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise

Ik heb net een setje Wicked Will 29x2.4 superground speedgrip gemonteerd op Hunt Trail wide 2.0 wielen. Ik heb meerdere types Schwalbe banden, bijna allemaal in dezelfde maat. Maar deze Wicked Will bandjes zijn echt geen 2.4 breed. Als ik meet kom ik op ~55mm. Mijn Hands Dampf is een 29x2.35 en die valt duidelijk nog een stukje breder dan de WW.
Mijn andere Schwalbe banden zijn wel allemaal met Supertrail karkas. De WW dus in Superground.
Ik heb ze nu voor een nachtje op 3 bar gezet (3,5bar is max toegelaten). Misschien dat ze zich nog een beetje zetten. Maar 7mm lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Heeft iemand soortgelijke ervaring met deze banden?
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Orbea Wild

Nee, maar wel ervaring met dat banden producenten OF niet kunnen meten of per merk en type een andere meet methode op na houden :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo V1 + Orbea Wild 2023
rho
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Orbea Occam / Orbea Rise

T.o.v. andere WW in dezelfde maat vind ik deze toch wel heel erg smal.
Een kennis heeft ze met het superrace karkas en die zijn echt wel 2.4 breed.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Specialized heeft een update op de Fast Trak en de Renegade uitgebracht.

https://www.specialized.com/nl/nl/shop/ ... cdduc66pSg

De fast trak air als update van de fast trak en de air track als update van de renegade, maar helaas nog geen captain.
Plaats reactie