Ik ben op zoek naar een nieuwe fully (budget tussen 2000 en 3000 euro) en heb al wat research gedaan en bikes getest. Nou stuit ik op de Cube AMS ONE11 C:68X Pro (in de aanbieding). Die ga ik binnenkort testen. Nou heb ik online mijn afmetingen ingeklopt en val ik qua maatvoering precies tussen een L en XL. De test moet dan uitwijzen welke mij het beste past.
Maar nou ik lees ik in andere posts wat tegenstrijdige berichten over de keuze tussen een L en XL. In de post 'Bikeadvies voor beginners' staat het volgende:
'Ga er liever vanuit dat je een mountainbike zo klein mogelijk koopt; waarbij je met de standaard zadelpen en een normale insert (de lengte waarmee de zadelpen in het frame steekt) een dusdanige zitpositie kunt bereiken dat je fatsoenlijk bij de pedalen kunt, én je niet het gevoel hebt continue met je knieën tegen het stuur aan te rossen in iedere bocht. Of, minstens net zo erg, dat je het idee hebt tussen zadel en stuur door te zakken omdat je zo ver moet reiken naar je stuur dat het niet lekker meer aanvoelt. Tevens moet je op een normale manier met gebogen armen kunnen rijden! Mountainbiken met gestrekte armen bestaat niet.'
Maar in diverse andere posts lees ik dat juist een XL comfortabeler zit tov een L die 'sportiever' rijdt. En een wat langere wielbasis geeft wat meer stabiliteit. Terwijl een kleine bike wat scherper maar wel nerveuzer stuurt. Een langere fiets (met gelijke zithouding) zorgt dus voor 'meer rust' die tevens 'gemoedelijker' is. Oftewel die geeft meer vertrouwen, waardoor je uiteindelijk sneller zult zijn.
Nou ben ik niet zo enorme racer, daarom heb ik liever een bike die wat comfortabel zit. Dan zou je zeggen dat een XL beter bij mij past. Maar ik ben nog niet overtuigt. Ik rijdt nu een (oude) Specialized Epic FSR Pro in de maat L. Die past net goed, maar wel met een stuurpen van 9,5 cm en het zadel zo ver mogelijk naar achteren. Mijn lengte is 186 cm en m'n binnenbeenlengte is 86,4 cm. Ik heb een relatief een vrij lang bovenlichaam.
Wat is wijsheid in de keuze voor een L of XL? Waar dien ik rekening mee te houden als ik ga testen? Advies is welkom. Alvast bedankt voor het reageren.
Cube AMS ONE11C:68X Pro: L of XL?
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
In algemene zin denk dat een fiets goed voor jou af te stellen moet zijn zonder grote wijzigingen in stuurpen lengte. Iets langer of korter kan, maar als je 70mm of nog meer nodig hebt op een fiets die met 50mm geleverd wordt zou ik me even achter de oren krabben.
Een offset zadelpen mijdt je ook liever omdat droppers met offset dun gezaaid zijn. De meningen verschillen maar voor mij is een dropper een absolute must op een mountainbike (ik lever liever mijn achtervering in dan dat ik terugga naar een vaste zadelpen).
Kun je een fiets binnen die grens goed passend afstellen is het vooral een kwestie van voorkeur en is er niet echt een goed of fout. Persoonlijk neig ik iets meer naar een compacte/speelse geo maar ook daar ligt ergens een grens.
Omdat ik in hele andere maten zit dan jij kan ik niet goed oordelen over hoe de genoemde fiets voor jou uit zal pakken, ik zit doorgaans op een S of M
Een offset zadelpen mijdt je ook liever omdat droppers met offset dun gezaaid zijn. De meningen verschillen maar voor mij is een dropper een absolute must op een mountainbike (ik lever liever mijn achtervering in dan dat ik terugga naar een vaste zadelpen).
Kun je een fiets binnen die grens goed passend afstellen is het vooral een kwestie van voorkeur en is er niet echt een goed of fout. Persoonlijk neig ik iets meer naar een compacte/speelse geo maar ook daar ligt ergens een grens.
Omdat ik in hele andere maten zit dan jij kan ik niet goed oordelen over hoe de genoemde fiets voor jou uit zal pakken, ik zit doorgaans op een S of M

"I want to change the world but I don't know what to do
So I'm gonna leave it up to you"
Ten Years After
Ten Years After
-
- Mtb fanaat
Dank voor het meedenken en je reactie.
Vandaag de Cube AMS ONE11 getest. Rijd lekker, niets mis mee. Punt is wel dat ik met mijn relatief korte benen en lang bovenlichaam een L nodig heb. Maar dan zou de stuurpen verlengd moeten worden, tot wel 900 mm. En dat is niet ideaal, zoals jij al schetst.
Morgen ga ik nog de Ghost Lector FsSf Advanced testen (zie link). Die zijn wat groter, dus ik daar sowieso op een L uit. Wellicht dat die mij beter past.
https://www.12gobiking.nl/ghost-lector-fs-sf-advanced
Vandaag de Cube AMS ONE11 getest. Rijd lekker, niets mis mee. Punt is wel dat ik met mijn relatief korte benen en lang bovenlichaam een L nodig heb. Maar dan zou de stuurpen verlengd moeten worden, tot wel 900 mm. En dat is niet ideaal, zoals jij al schetst.
Morgen ga ik nog de Ghost Lector FsSf Advanced testen (zie link). Die zijn wat groter, dus ik daar sowieso op een L uit. Wellicht dat die mij beter past.
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Radon Render 9.0
Het is natuurlijk jouw keuze, maar compenseren met een 90mm stuurpen gaat ‘t rijgedrag met de modernere geometrie aardig beïnvloeden. Sowieso zie je stuurpennen langer dan 60mm amper meer.
Ik stond laatst ook voor zo’n dilemma, bij de fiets die ik als eerste op het oog had viel ik ook exact op de grens L/XL. Uiteindelijk toch gekozen voor een fiets waarbij ik in met midden van XL uitkwam. Die zit momenteel als gegoten, zonder aanpassingen.
Ik stond laatst ook voor zo’n dilemma, bij de fiets die ik als eerste op het oog had viel ik ook exact op de grens L/XL. Uiteindelijk toch gekozen voor een fiets waarbij ik in met midden van XL uitkwam. Die zit momenteel als gegoten, zonder aanpassingen.
Giant on E-mtb
-
- Moderator
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Heb je een idee van de zadelhoogte waar je nu mee rijdt? (Center BB tot bovenkant zadel) Enig idee welke slaglengte dropper er in de XL zit?Mike-70MTB schreef: ↑ma 17 februari 2025, 17:58 Dank voor het meedenken en je reactie.
Ik heb de zelfde lengte, en een 2cm langere/hogere binnenbeenlengte, maar zou zelf, als het past kwa zitbuislengte, een XL kiezen. Mijn zadelhoogte is ca 79cm.
-
- Mtb fanaat
Dank weer voor je reactie. Heel nuttig.
Zojuist de Ghost Lector SF FS Advanced getest, een L. En gekocht!! Die is groter dan de Cube. En de Ghost zat en voelde meteen goed, zat en reed als gegoten.
Qua beenlengte kom ik heel goed uit. Ik heb wat kortere benen (zadelhoogte 72 cm), dus zo kom ik op de large. Die XL is mij echt te groot.
De bovenhuis van de L is ook langer dan van andere merken, dus kom ik met mijn bovenlichaam ook precies goed uit, zeker met een stuurpen van 600 mm. Die laat ik er dan ook opzetten (ipv de 500 mm die er standaard op zit). Dan heb ik ook nog wat ruimte om met het zadel te schuiven.
Al met al ben ik heel blij met de Ghost. Van de bikes die ik getest heb (waaronder Orbea en Specialized), zit deze het best. Ook mooi qua afmontage en voor een mooie prijs, zeker voor een carbon fully. Enige minpuntje is dat deze Ghost voor een carbon aan de zware kant is (13,2 kg) maar dat neem ik voor lief.
Het wordt mooi weer komend weekend. Dat wordt genieten in de Noord-Hollandse duinen.
Jij ook veel bike-plezier gewenst, mocht je erop uit gaan.
Zojuist de Ghost Lector SF FS Advanced getest, een L. En gekocht!! Die is groter dan de Cube. En de Ghost zat en voelde meteen goed, zat en reed als gegoten.
Qua beenlengte kom ik heel goed uit. Ik heb wat kortere benen (zadelhoogte 72 cm), dus zo kom ik op de large. Die XL is mij echt te groot.
De bovenhuis van de L is ook langer dan van andere merken, dus kom ik met mijn bovenlichaam ook precies goed uit, zeker met een stuurpen van 600 mm. Die laat ik er dan ook opzetten (ipv de 500 mm die er standaard op zit). Dan heb ik ook nog wat ruimte om met het zadel te schuiven.
Al met al ben ik heel blij met de Ghost. Van de bikes die ik getest heb (waaronder Orbea en Specialized), zit deze het best. Ook mooi qua afmontage en voor een mooie prijs, zeker voor een carbon fully. Enige minpuntje is dat deze Ghost voor een carbon aan de zware kant is (13,2 kg) maar dat neem ik voor lief.
Het wordt mooi weer komend weekend. Dat wordt genieten in de Noord-Hollandse duinen.
Jij ook veel bike-plezier gewenst, mocht je erop uit gaan.
-
- Genius
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Opgegeven gewichten neem ik altijd met een korrel zout. Gewicht is een optelsom van alle componenten en het frame. De componenten kopen ze allemaal bij Shimano en Sram in (niche uitzonderingen daargelaten) en in frame gewichten -in vergelijkbare prijsklasse- zitten geen kilo's verschil.
En dan nog, hoe een fiets voelt/rijdt is veel belangrijker dan een halve kilo meer of minder.
Lekker gaan genieten van je nieuwe aanwinst!
En dan nog, hoe een fiets voelt/rijdt is veel belangrijker dan een halve kilo meer of minder.
Lekker gaan genieten van je nieuwe aanwinst!

"I want to change the world but I don't know what to do
Ten Years After
Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Gefeliciteerd, als het goed voelt dan is het de juiste fiets. Prijs is scherp, zeker als je de adviesprijs moet geloven op de Ghost site zelf.
Vreemd genoeg is daar het gewicht niet te vinden. Eerst zelf eens wegen.
Ik vermoed dat de wielen + banden redelijk zwaar zijn (alu velgen + Shimano naven) en die dropper. Optioneel tzt is de dropper voor ritjes in NL te vervangen door een carbonnen pen mits dat eenvoudig kan. Kabel + lever laten zitten natuurlijk.
Vreemd genoeg is daar het gewicht niet te vinden. Eerst zelf eens wegen.
Ik vermoed dat de wielen + banden redelijk zwaar zijn (alu velgen + Shimano naven) en die dropper. Optioneel tzt is de dropper voor ritjes in NL te vervangen door een carbonnen pen mits dat eenvoudig kan. Kabel + lever laten zitten natuurlijk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b